Ska jag gå tillbaka till gå (schemafråga)?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
heltor

Ska jag gå tillbaka till gå (schemafråga)?

Inlägg av heltor »

Hej,
jag kämpar vidare med mitt schema och sova-över-nattmålet-kampanj sedan snart två veckor. Vissa framsteg märks, Liv (7,5 v) är klart piggare och gladare under vakenperioderna och orkar vara uppe längre (har ju att göra med att hon blivit äldre också, förstås). Hon har blivit duktigare på att somna in själv och somnar om av sig själv ibland. Hon sover längre på nätterna, 4,5 timmar i sträck, även om vi är långt ifrån både 6 och 8 timmar.

Dagtid har jag dock fortfarande problem att få henne att sova mer än en timme i sträck på dagen, tom i vagnen på promenad. Vakenperioderna verkar passa rätt bra, hon är slut när de 1,5 resp 2 timmarna är över. Men vad gör jag med sovperioderna? Har antecknat mat- och sovstatus de senaste veckorna och hittar inte någon tid på dagen där hon generellt verkar vilja sova längre.

Borde jag börja från början, låta henne sova som hon vill några dagar, bevaka henne och göra ett nytt schema? Eller är det nu jag ska vara tveklös och köra på (låter tveklöst va? :oops: ) ?

Oj, vad jag känner igen det här med överfokusering som dryftats i forumet! Men det är SVÅRT med alla äta-sova-regler och den självklara attityden när det bara är superförvirrande med en ny liten individ i livet och omgivningens tyckanden och alla tvivel på om man gör rätt.

För intresserade så ser mitt schema ser ut så här:
6.30-8.00 mål 1
7.00-10.00 sova
10.00-12.00 mål 2
12.00-14.00 sova
14.00-15.30 mål 3
15.30-17.30 sova
17.30-19.00 mål 4
19.00-21.00 sova
21.00-23.00 mål 5

Snart är det väl dax att förlänga nattsömnen till 8 tim, men eftersom detta schema inte satt sig och hon inte sover 6 timmar än så tänkte jag vänta lite.

Mycket tacksam för synpunkter!
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
elinmats

Inlägg av elinmats »

Hej!
Jag har sänt dig en tanke och undrat hur det går för dig, vi är ju lite i samma situation för tillfället!
Vill bara börja med att instämma i det du säger om omgivningen, jag tycker det är är tråkigt och ensamt att inte ha någon att prata om allt det här med, ingen av mina vänner med barn kör den här metoden... Men det är därför det är så bra med det här forumet!
Jag är ju själv lika förvirrad som du (kanske finns någon annan som rättar mig) - men det jag tänkte på när jag såg ditt schema är att det verkar vara väldigt många vakentimmar på dagen? I exemplet med Hugo i boken är det bara tre dagslurar och en extra på 20 minuter när det krisar (han är iofs 2,5 mån) Vore det inte bättre att lägga henne för natten klockan 21 och väcka henne och ge henne extra mjölk nästan i sömnen klockan 23? Så gör vi nu och det funkar bra. Det som inte funkar däremot är dagslurarna, precis som för dig. Fram till för bara någon vecka sedan ammade jag henne till sömns och nu de senaste dagarna har hon varit klarvaken när jag lagt henne och då har jag fastnat i vagningen, nu vagnar vi hur länge som helst för att få henne att somna (20 min ikväll). Hur gör du? Hon ska ju helst somna in av sig själv. Ett annat "fel" som jag tror hänger ihop med det är att jag inte väckt henne på dagslurarna, det tror jag är superviktigt, så det kämpar jag med nu...
PS jag känner också igen mig i det här med överkoncentrationen, försöker att slappna av lite, det går bättre och bättre! :D
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
heltor

Inlägg av heltor »

Hej igen,
Glömde skriva att jag tar upp och ammar Liv kl 5, oavsett om hon sover eller ej (hon ligger oftast och är på väg att vakna).
Elin, jag skrev ett personligt meddelande till dig!
/Helena
Helena
Jeanette R

Inlägg av Jeanette R »

Hej på er, Helena och Elin!
Vill bara uttrycka hur glad jag är att inte vara ensam i exakt samma situation som ni :D . Min son, snart 7 veckor, och jag kämpar också för att få standardmodellen att fungera, där dagslurarna är svåra att få sammanhängande och där jag får vagna nästan hela tiden ibland eftersom han är orolig och rör sig hela tiden.
Nätterna har blivit mycket bättre, från att ha vaknat vart annan timme och småätit, vaknar han nu efter 4-5 timmar, altså inte 6 timmar som är målet. Jag undrar lite om jag gör rätt i att ge honom mat för tidigt på natten eller om jag begår ett jättestort misstag i min strävan att nå 6 timmar innan nattamaten. Alternativet är att vagna i 1-2 timmar mitt i natten (är det ett alternativ? :shock: )
Oj, nu måste jag gå och vagna sonen för 9:onde gången på en timme.
Men vi kämpar på och suger in kunskap och tips från alla ni erfarna standardmodellare!
Erik 0503
Elise 0709
elinmats

Inlägg av elinmats »

Hej Jeanette R och Heltor!
Min senaste upptäckt är att det här med attityden är viktigare än man tror. Hittills har jag nästan inte varit ute med henne någonting eftersom "det inte går med henne", hon har vaknat när man stannat eller när man börjat röra sig, går in i affär osv men igår var jag tvungen att hämta på dagis mitt i hennes sovtid. Det var jättefint väder och den stora killen ville vara i parken, alltså var det tvunget att det skulle fungera. Hon låg på mage i vagnen och protesterade varje gång jag stannade vagnen, men jag vagnade henne några drag och hon skrek så fort jag stannade osv men efter en kvart sov hon och hade somnat in själv med lite hjälp. Mitt i en överfylls park med skrikande ungar sov hon sedan en hel timme. Stort framsteg tycker jag! Samma sak hemma, jag sätter på hög musik och har is i magen och tänker "hon ska somna själv" (vagnar så kort som möjligt).
Vet inte om Jeanette har fler barn men det kanske är ett tips,låtsas att ni har ett till och att ni inte KAN plocka upp henne...
Idag var jag ute igen men när vi kom hem vaknade hon förstås och jag lyckades inte få henne att somna om men jag tycker att det är på rätt väg.
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
heltor

Inlägg av heltor »

Vi verkar verkligen befinna oss på samma plats i tillvaron (framför vagnen :lol: )! Den där rackans Elin få ju i alla fall sova på nätterna :wink: .

Hur som helst vore det toppen att höra från någon som tagit sig ur vagningsträsket, som kunde juta lite nytt mot i oss nykomlingar!
Helena
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Jag kör in min gamla klassiker här. En fråga/svar jag kopierat in här emellanåt
Jag var mitt i vagningsträsket. Det gällde nattmålsavvänjning och Ida var knappt 8 veckor. Samma metod/bemötande gäller på dagen!
Efter AW:s svar blev det plötsligt glasklart i mitt huvud vad jag gjorde fel!
Hoppas ni kan ha nytta av detta LÅNGA :roll: :

"Hej Anna!
Förlåt att jag stör dig igen, men jag hade inte gjort det om jag inte var desperat!
Ida är nu snart 8 veckor, och jag har hållt på att vagna/buffa bort nattmål, så det bara ska vara ett kvar vid 4-tiden. Det skulle ta 3 nätter, men i natt var natt 22.

Jag vet att jag gjorde fel i början, jag väntade tills det blev skrik innan jag satte igång. Då fick jag hålla på i upp till 2 timmar i sträck. Men natt 11 började jag direkt, och allt blev lindrigare. Men hon ger sig inte.

Vid 2-tiden börjas det grymtas och bökas runt. Snabbt är jag igång och vagnar, och oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter. Men hon kan vara igång igen efter en kvart, om och om igen fram tills nattmålet som jag bestämt tidigast ska vara 3.30.

Hon lägger sig 22.00 och vaknar 8.00, så vill jag ha det när jag sedan spikar schemat.
När hon väl fått sitt nattmål är det lugnt till mellan 7.00-8.00. Jag vagnar även när jag tycker det är för tidigt att gå upp. Vissa nätter har gått riktigt bra, en snabb vagning, och sedan har hon ibland sovit till 5.00. Men jag tycker inte att det ska behöva vagnas alls, när det gått så lång tid!

I natt lät jag henne böka runt, för att se vad som hände, men det blev då skrik, och tog 1,5 timmes vagnande i sträck igen. Hon ligger på mage, och använder inte napp.

På dagarna är hon en ängel, och äter och sover enl. standardmodellen.

När jag väl fått det att fungera med ett nattmål, lär det dröja länge innan jag vågar mig på att vagna bort det, så hon ska sova hel natt…

Jag vet att ”det är inte synd om föräldrarna som inte får sova, det är synd om barnet”, men jag är så trött nu, och längtar tillbaka till min säng! Sover på soffan för att inte störa Per och Clara 2 år.

Har försökt ge lite ersättning på kvällarna, men hon vill inte ha det utan blir arg och vill ha bröstet. Hon är f.ö. lite strulig på kvällarna och vill äta-äta mest hela tiden, det är därför jag misstänker att hon inte är riktigt mätt, man har ju mindre och tunnare mjölk då. Det är kanske därför hon konstrar på nätterna? HJÄLP!

Kram Anna Wickström

Anna Wahlgren svarar:

”Kära du,

Först och främst,

Det är inte tal om att vagna 2 tim. eller 1,5 tim ”i sträck”. Du ska INTE-vagna längre tid än du vagnar, förstår du? Gå fram och tillbaka, stå inte kvar!! Titta på klockan: vagnar du en halv minut, ska du inte-vagna en. Förstår du?

Hon kommer annars att vänta sig att du ska stå där hela natten och vagna och vakna så fort vagnen står still. Hon ska somna med vagnen stilla. Det är vansinne att vagna i timtal!!!

Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig.

Vid det här laget ska din teknik vara så pass effektiv att du varje gång får tyst på henne inom två minuter. ANNARS MÅSTE DU TRÄNA!!! Lär lathunden och/eller Barnaboken:Sömnen. Tyst och stilla, alltså – och då skakar du vagnen snabbt och bryter:sedan krånglar hon och bökar och du tittar på klockan, du ingriper PANG när hon börjar skrika och skriket INTE mattas av (detta är alltså påminnelsen, inte beskedet) utan stegras, då tar du i och får tyst på henne, o.s.v.

Du skriver ”oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter och det är JÄTTEBRA. Beröm på dig! När hon sedan är igång igen som du säger, så FRÅGAR hon och det är bara att ge samma svar i evigheter, tills hon accepterar beskedet.

Nattmålet ska du ha vi exakt samma tid. Så hon kan ställa in sig. På samma sätt morgonen. Den ska börja samma tid varje morgon. En kvarts marginal högst! Se Lathunden. Ju fastare tider desto färre frågor behöver hon ju ställa!

Det kan mycket väl vara så att hon behöver ersättning på kvällen och då ska du bara tratta in flaskan.

”Fråga” inte, titta inte på henne, se på TV, in med den bara. Lägg barnet med högerarmen bakom din rygg och håll i andra, vänstra handen med ditt finger, så hon helt enkelt inte kommer loss eller kommer åt flaskan, och tratta in den, hela nappen, utan att darra på manschetten, och prata gärna med någon under tiden, högt och ljudligt så hon känner att du INTE oroar dig ett smack. Också detta tar några kvällar men hon vänjer sig.

Och kom ihåg – det är inte farligt och fel om en unge blir arg. Det är både tillåtet och bra. Bättre än att bli ledsen.

Blir det för hopplöst, så bär dig åt som om DU (fortfarande utan att ”bry dig om henne” så hon märker det) ansåg att hon behövde rapa, och dangla upp henne på axeln, buffa henne i rumpan för en paus (som DU behöver), och lägg henne sedan på plats igen och tratta i flaskan o.s.v. Minsta lilla som går ner gör underverk. Framför allt vänjer hon sig efter några kvällar och börjar äta som folk. Men börjar du med detta så ändra inte, för Guds skull, utan FRAMHÄRDA, kväll efter kväll.

Jag vet att det är jobbigt och att du är trött, men det är DU och inte kuren av sig själv (”det skulle ta”…) och inte det lilla barnet, som gör och måste göra jobbet. Ditt besked är och måste vara: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING – annat än att alla människor sover. Så ju mindre du gör och ju kortare tid det tar och ju mindre du ”bryr” dig när du väl gett besked genast hon vaknar (sätt på musik, tänk på annat, GÅ DÄRIFRÅN!!!) desto lättare blir det för henne att ta till sig det budskapet: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING- och att helt enkelt sova.

Du klarar det här, misströsta inte utan se framåt – du får underbara nätter snart, snart – men det är du som gör dem, inte tiden. SÅ GÖR DEM!!! DU KAN!!!

Kram Anna”

Efter detta mail vagnade jag bara kort kort till hon tystnade, och sedan lät jag henne reagera ordentligt innan jag vagnade igen. Spikade en fast tid då hon åt på natten, väckte henne t.o.m ibland.
Beslöt mig för att hushålla med den mjölk som fanns istället för att ge tillägg ett tag till, och ammade längre pass på kvällen.
Och det tog inte många nätter till innan det funkade! :D
Attityden, tjetjer, attityden!:D :wink:

elinmats skriver:" nu vagnar vi hur länge som helst för att få henne att somna (20 min ikväll)." Det är där ditt problem ligger, hon ska inte vagnas TILL SÖMNS! Bara som en markering precis i början. Somna ska hon lära sig själv.

Jeanette R skrev: "Jag undrar lite om jag gör rätt i att ge honom mat för tidigt på natten eller om jag begår ett jättestort misstag i min strävan att nå 6 timmar innan nattamaten."
Du ska inte ge honom mat för tidigt på natten! Nattmålet ska ha en fast tid! Fortsätt sträva!

Och kom ihåg allihop!
Ni måste vara hundra procent säkra på att inte minsta droppe mat till går ner! Dom måste vara stoppmätta för att ha ro att sova!

Hoppas allt detta kan hjälpa någon av er!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
heltor

Inlägg av heltor »

Du, det var ett jättebra svar - tack så mycket!!
Helena
Jeanette R

Inlägg av Jeanette R »

Tack för stöd och svar. Har just gråtit en skvätt. Då jag tog upp Erik efter sin 2-timmars vila (han vilade inte mycket), så ville han inte öppna ögonen utan bara ha maten direkt. Jag la honom i mitt knä och tänkte att han måste i alla fall öppna ögonen om han ska kunna hållas vaken i 2 timmar nu. Han börjar gråta. Jag lyfter upp honom, han blundar fortfarande, jag lägger honom på filten bredvid mig och han gråter igen. Jag lutar mig tillbaka i soffan, lägger honom "groda" mot mitt bröst och han tystnar omedelbart och somnar för första gången idag. Då blir jag så ledsen och känner mig som en kall mamma som inte ger min lille kille den närhet och kroppskontakt han egentligen vill ha.
Detta händer mig nattetid: han börjar böka och grymta, jag vagnar några sekunder, han lugnar sig men sätter sedan igång igen. Mina vagningar pågår bara några sekunder, men de är desto fler. Jag upplever att han blir mer och mer upprörd ju mer tiden lider. Vad ska jag göra om det är två timmer kvar till maten och han skriker upp sig. Kräver det vagning i omgångar i två timmar? Hur många dygn, veckor tar det för en 7-veckors att lära sig? Finns det något sätt att få direktkontakt med AW, för jag har så många frågor och känner mig så osäker trots att jag läser och läser i både boken och här på forumet? Jag vill inte ge upp men jag behöver massivt stöd. Känner mig smått desperat nu.
Nu är han ledsen igen för att jag sitter och skriver det här. Hjälp efterfrågas!
Erik 0503
Elise 0709
Jeanette R

Inlägg av Jeanette R »

Ville också säga att min lille sötnos har blivit på riktigt dåligt humör sedan jag började strukturera upp dagar och nätter. Är ofta ledsen, gnällig och svår att roa. Är det normalt och går det över. Jag vill att han ska jollra och vara glad som innan.
Erik 0503
Elise 0709
Mindy

Inlägg av Mindy »

:!: Jag har skickat vidare en förfrågan om att få vidarebefordra dig ett svar som jag fått här på forumet när min son var 2 månader. Hoppas på svar inom kort, tror att det skulle passa dig Jeanette!
Har också skickat ett PM.
:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Mindy, är det mig du frågat :?: Har inget sådant PM. Kan bara generellt säga att självklart får svar som getts här (eller på gamla slaktade forumet - fy Nyboda Reklam :evil:) eller av mig personligen, gärna, mer än gärna, får citeras :D

Kära Jeanette R, du skriver att du vill att lilla älsklingen ska "jollra och vara glad som innan" och att han "blivit på riktigt dåligt humör" sedan du "började strukturera upp dagar och nätter". Och du känner dig som "en kall mamma som inte ger min lille kille den närhet och kroppskontakt han egentligen vill ha".

Här har du fått för dig att strukturera och tillämpa "metoder" som du inte tror på nyttan eller nödvändigheten av och som du ser som boven i dramat. som något som gör din lille gosse illa. Då ska du naturligtvis omedelbart avbryta, ja, jag är så ful så jag säger du FÅR inte hålla på med det här :evil:

Följ ditt hjärta. Ingenting annat kan du försvara, varken för dig själv eller din lille kille. Det DU inte tror på kan du aldrig begära att HAN ska tro på.

Sedan är det en annan sak att du kommer att märka, om och när du återgår till "innan", att detta innan förändrats och skulle ha förändrats ändå, eftersom han växer för varje dag och hans behov förändras. Man kan inte behålla en liten gosebebis nyfödd, om du förstår vad jag menar. "Frågorna" kommer i vilket fall. Då gäller det att kunna tolka dem och ge de rätta svaren, de som slutligen bekräftas av barnets lättnad.

Så lyssna till dig själv, till din egen innersta övertygelses röst :!: Det är där allting börjar och där allting landar. Ingen annanstans. Glöm inte det.

Vi finns här för dig :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Nej Anna, det är inte dig jag har pm:at. Jag fick ett sånt fint svar av Love här på forumet (som i sin tur hade ett svar/konversation med dig i sin skattkista) när Simon var 2 månader. Så....jag pm:ade Love. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Love

Inlägg av Love »

Mindy - jag har inte fått ngt PM av dig. Ren slump att jag läste denna tråden och såg ditt inlägg. Självklart får du citera mitt PM. Jag hade ändå tänkt skriva ett inlägg om detta eftersom jag känner igen mig såväl i alla funderingar. Nu är min dotter ett år och allt detta är förbi men jag upplevde situationen precis likadant då hon var 2 månader.

Jag kämpade och slet och mejlade Anna (på det gamla forumet så då precis hade öppnat) i tid och otid. :cry: Jag kan bara säga - KÄMPA PÅ! Ni har igen det tusen ggr om när det väl sitter där. Metoden måste nötas in - det är som att banta- inte så kul när man är mitt uppe i det men när man är i hamn så är det underbart. :D Slutar ni nu så kommer ni aldrig att få belöningen för ert slit - och era problem finns kvar! :evil:

Jag skrev ett inlägg på gamla forumet som hette "Livet efter kuren"- som en uppmuntran till alla som var mitt uppe i det. Jag gör nog samma sak nu så hittar fler kanske tråden om den har rätt rubrik!

Lycka till! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Mindy

Inlägg av Mindy »

Nähä :?: :shock: :roll:
Vi har haft problem med uppkopplingen (så om det finns besöksstatistik på det här forumet så loggar jag in typ 14 gånger i minuten ibland :roll: ), undrar om det kan vara det då som har gjort att det inte gick iväg? Hursomhelst, då är det okej då. :D

Men....nu börjar jag förstås undra om Jeanette har fått mitt lååånga svar...? :roll:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"