hur många timmar?

Skriv svar
bellisen

hur många timmar?

Inlägg av bellisen »

Vad är egentligen sömnbehovet för barn över två år? Har fortfarande flickan på 26 mån på 12 timmar natt och 1,5 timme dag. Hon har börjat strula lite vid läggning, men jag tror att anledningen är att vi börjat springa in lite för ofta, men jag undrar ändå om det ska börja sovas mindre detta år? Det känns dock inte som hon är mogen för det?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Jag tror att sömnbehovet 2-3 år ligger på ca 13 tim. Men visst kan det variera.

För egen del ville jag behålla långlur på dagen så jag kortade natten istället till 11 tim. Leia har förutsättningar att sova 2 tim dagtid. Ibland sover hon så länge, ibland bara en liten stund men hon har alltid möjligheten.

God fortsättning önskar Nancy
bellisen

Inlägg av bellisen »

Oj det var nyheter!
Så vill man behålla 12 timmar natt (bra om småsyskon sover så och delar rum) sksa man alltså ha 1 tim på dan? Men det är ju inget vidare sömnpass?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det kan variera lite från barn till barn när de väl börjar närma sig 2,5-3 år. Allt är ju relativt. Får man mycket utevistelse och får göra av med spring i benen på fm så behöver man ju vilan bättre än om man har en lugn fm mestadels inne. Min stora hade 1,5 tim fram tills han var drygt 2,5. Därefter kortade vi till 45 min, och när han var dryga 3 införde vi en vila med sagostund på skiva istället, så att han ändå får en paus varje dag. Min snart 2-åring sover fortfarande 1,5 tim och kunde gärna sova ännu längre utan bekymmer.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Det låter bra. ja, är det en intensiv dag kan jag känna att tom 1,5 timme är för lite, men har insett att dra gränsen där och inte ge mer för att inte äventyra nattsömnen för mkt. Så då flickan ännu bara är 2,2 år t.g så kan jag med lugn ge 12 tim natt och 1,5 tim dag om hon mår bra av det? Hur lagom man än sover per dag verkar det ändå som att det i perioder behöver "pratas av" efter läggning, och det är ju ok?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Ewa

Inlägg av Ewa »

Japp, det är ok? Du märker när dagsömnen börjar inverka på nattsömnen. Och då kortar du till 45 min, helt enkelt (tips: somliga har saga + sömn i kombination - först saga en stund och sen vila, andra har ungar som somnar på stört och vaknar smågriniga när de väcks efter 45 och då har de saga då istället, så att man får vakna till i egen takt).

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

är mitt i kur med lillebror därav den sena skrivtimmmen...
är så uppe i verktyg och ramsor och backning och vargtimme, men har lite funderingar om storasyskon:
efter en totalt odramatisk minikur förra veckan (egentligen ingen minikur, saker återgick till ordningen) är det odramatisk läggning dagtig liksom kväll. Men ibland, kanske en till två gånger i veckan sedan lång tid tillbaka vaknar hon en gång på natten, skiftande tid. Jag är osäker hur jag ska bemöta detta. det låter mest som det kommer som reaktion på mardrömmar då det är höga vakna illtjut från ingenstans. Nu skjutsar jag upp maken som går upp och ramsar utanför dörr med direkt resultat. Men självklart kan det ges husljud etc men det blir nog lite cirkus och jag vet inte om det drömms färre mardrömmar för det? Är det inkonsekvent av mig att tänka: så länge det hålls på den frekvensen kan man ge en ramsa då det är tillåtet att drömma mardrömmar och man får vilja bli lugnad av dem? Men om man märker att det blir oftare så gäller det att dra i bromsen och låta henne vara / alt. husljud?Eller ska säkra sovare klara ALLA uppvak själva för att få benämnas säker sovare :? :lol:
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Skönt att storasysters läggningstrassel lugnat sig :D

På natten händer ingenting,
Vet du om hon är vaken eller skriker i sömnen?, jag skulle ge en ramsa vid behov, det hör du, men jag skulle absolut INTE göra husljud kl 02 på natten, husljud kan göras vid kur eller tidiga uppvak i vargtimmen, på natten sover man. :sleep:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
bellisen

Inlägg av bellisen »

Det kluriga är att hon verkligen vaknar. När vi väntat länge så hojtas det mer o mer o slutar ej. Men det händer iinte alltför ofta, och när det sker är det enklare att slänga till en ramsa än höra gastande ett bra tag. Om det inte sker ofta, och utgångspunkten är att JAG inte orkar höra mer så funkar det väl? Att slänga till en ramsa då och då är ok för säkra sovare eller frångås "på natten händer ingenting"? Under kur ramsar man vid behov och målet är ju att komma ur kur, uppföljningsvecka etc utan några nattuppvak. Men vilka verktyg har man när säkra sovare har oroliga perioder och då och då vaknar en gång på nattten? Är det tystnad som gäller för att förmedla som bäst "på nattten händer ingenting"? Ska man stå och hänga utanför ett stort barns rum för att ge en mjuk bekräftelse för att komma ur dessa tidvisa nattupvak, eller lägger man den bakom sig för gott efter kur?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D

Jag skulle ge en ramsan med en gång jag hörde henne, är det en liten mer orolig period så ramsa på, du har kunskapen och är bra påläst, så jag tror du skulle märka "om det skulle bli en grej".

Min stora har varit en nattvandrare av stora mått, men jag har alltid gått tillbaka med henne och sagt godnatt, (har ingen ramsa på henne') aldrig några protester, hon delar i dag rum med sin lillasyster något jag varmt kan rekommendera (när kurningen är förbi) och nu sover de tryggt ihop, jag märkte verkligen vilken trygghet syskon kan ge varandra efter vi flyttade ihop dem. :heart:

//N

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
nilam

Inlägg av nilam »

Svarade visst inte på hela ditt inlägg :oops:

JAg skulle ramsa i sängen, inte gå upp och än mindre bekräfta utanför (om nu sovrummen ligger någorlunda tätt)

Du har ju ramsan som verktyg nu och år fram, så det är bara att ramsa på

//N

lindborgskan

Inlägg av lindborgskan »

Min kille är 2 år och 3 mån och vilar alltid varje dag men sover inte alltid. Jag lägger honom i sängen med några böcker vid 13.15 och sen brukar han snacka och läsa och sjunga en stund och oftast somnar han och sover till 14.30. Han har möjlighet att sova 1.15 men vissa dagar somnar han inte på länge och då tar jag upp honom innan han somnar för annars är det omöjligt att få liv i honom 14.30.

Hur ser era scheman ut itll era 2-3 åringar?

Han sover natt ca 11.30-12 timmar
Mamma till Theo född 19 okt 2005 & Moa född 22 maj 2007.
Aldrig kurade, men standardmodellbarn sen början.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"