Vi har hållt på att kura våran 10 månaders i ca 3 ½ vecka. Det går sådär och känns som att vi har fastnat nu. Hennes schema SKA se ut så här:
06.30 vaknar
06.35 ammar (mystuttar, kommer ingen mjölk längre)
07.30 gröt
08.30 sover till 10.00
11.00 mat
12.30 sover till 13.30
14.00 gröt
17.15 mat
18.15 gröt
19.00 sover
Att lägga henne kl 19.00 är nästan aldrig några problem. Däremot vaknar hon alltid runt 02.00 och skriker. Jag går in, ramsar, lägger henne ner (hon står alltid upp när jag kommer in) och går ut. Får göra det 1-2 ggr, somnar efter 5 min. Sen vaknar hon nästa gång runt 05.30 och är tvärpigg. Står upp, skriker, jollrar, pratar, hoppar och studsar. Vill INTE somna om. Oftast har hon bajsat också. Varje morgon har jag fått gått in, ramsat, lägga tillrätta, solfjädern och sen gå ut. Håller på så en timme sen lugnar hon ner sig och då är det ju dags att gå upp.
Jag tycker morgonen alltid är svårast att veta hur man ska göra. För det första känns det inte som ramsan tar på henne. Ska man ramsa hela tiden eller bara när hon är tyst? Jag börjar ramsa så fort ja går in och slutar när ja är på väg ut, utan uppehåll. Sen tror jag har gjort ett misstag med ramsan. Hon har alltid blivit lugn av "när trollmor har lagt sina 11 små barn" och därför sjunger ja den. Kanske det är det som är felet? Ska jag byta nu och ta en ramsa som "god natt nu, sov så gott" eller liknande?
Om hon nu vaknar kl 06.05 ska jag då försöka söva om henne fast hon ska upp om ca 25 min? Det kommer ju ta minst 30 min att bara få henne lugn på morgonen.
Sen är det svårt när jag ska ta upp henne. När tiden är inne och jag går in till henne börjar hon alltid att skrika och gör allt för att klänga fast på mig. Ska jag då lägga henne ner och ramsa, tillrättaläggande, för att sen ta upp henne när hon är tyst? Blir hon inte förvirrad då?
Några funderingar på vägen. Annars är jag jättenöjd, från att ha vaknat varje timme och ammat sover hon i eget rum och vaknar 1 ggr per natt. Skönt! Känns bara som jag gör lite fel ibland och blir då lite osäker.