vad gör ja för fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
yinyang
Kontakt:

vad gör ja för fel?

Inlägg av yinyang »

Hejsan.
Vi har hållt på att kura våran 10 månaders i ca 3 ½ vecka. Det går sådär och känns som att vi har fastnat nu. Hennes schema SKA se ut så här:
06.30 vaknar
06.35 ammar (mystuttar, kommer ingen mjölk längre)
07.30 gröt
08.30 sover till 10.00
11.00 mat
12.30 sover till 13.30
14.00 gröt
17.15 mat
18.15 gröt
19.00 sover

Att lägga henne kl 19.00 är nästan aldrig några problem. Däremot vaknar hon alltid runt 02.00 och skriker. Jag går in, ramsar, lägger henne ner (hon står alltid upp när jag kommer in) och går ut. Får göra det 1-2 ggr, somnar efter 5 min. Sen vaknar hon nästa gång runt 05.30 och är tvärpigg. Står upp, skriker, jollrar, pratar, hoppar och studsar. Vill INTE somna om. Oftast har hon bajsat också. Varje morgon har jag fått gått in, ramsat, lägga tillrätta, solfjädern och sen gå ut. Håller på så en timme sen lugnar hon ner sig och då är det ju dags att gå upp.
Jag tycker morgonen alltid är svårast att veta hur man ska göra. För det första känns det inte som ramsan tar på henne. Ska man ramsa hela tiden eller bara när hon är tyst? Jag börjar ramsa så fort ja går in och slutar när ja är på väg ut, utan uppehåll. Sen tror jag har gjort ett misstag med ramsan. Hon har alltid blivit lugn av "när trollmor har lagt sina 11 små barn" och därför sjunger ja den. Kanske det är det som är felet? Ska jag byta nu och ta en ramsa som "god natt nu, sov så gott" eller liknande?
Om hon nu vaknar kl 06.05 ska jag då försöka söva om henne fast hon ska upp om ca 25 min? Det kommer ju ta minst 30 min att bara få henne lugn på morgonen.
Sen är det svårt när jag ska ta upp henne. När tiden är inne och jag går in till henne börjar hon alltid att skrika och gör allt för att klänga fast på mig. Ska jag då lägga henne ner och ramsa, tillrättaläggande, för att sen ta upp henne när hon är tyst? Blir hon inte förvirrad då?

Några funderingar på vägen. Annars är jag jättenöjd, från att ha vaknat varje timme och ammat sover hon i eget rum och vaknar 1 ggr per natt. Skönt! Känns bara som jag gör lite fel ibland och blir då lite osäker. :cry:
Antonias mamma

Re: vad gör ja för fel?

Inlägg av Antonias mamma »

Hej och välkommen! :D

Du är på väg åt rätt håll, men en del missförstånd verkar ha uppstått. Vi ska förska få bukt med dem nu :wink:
yinyang skrev:Däremot vaknar hon alltid runt 02.00 och skriker. Jag går in, ramsar, lägger henne ner (hon står alltid upp när jag kommer in) och går ut. Får göra det 1-2 ggr, somnar efter 5 min.

Felet du gör här är att du går in. Ramsan allena ska ju ta över efter kurens andra natt - då ska du inte gå in alls mera, annat än vid total katastrofkris :idea: Vaknar hon på nätterna nu ska du bara ramsa utanför - tills hon tar ramsan. Hon är stor nog att lägga sig ner igen själv.
yinyang skrev:Sen vaknar hon nästa gång runt 05.30 och är tvärpigg. Står upp, skriker, jollrar, pratar, hoppar och studsar. Vill INTE somna om. Oftast har hon bajsat också. Varje morgon har jag fått gått in, ramsat, lägga tillrätta, solfjädern och sen gå ut. Håller på så en timme sen lugnar hon ner sig och då är det ju dags att gå upp.

Samma fel igen! Absolut ingen trafik till rummet under vargtimmen - bara en pangramsa direkt hon vaknar :idea: . Sök på "pangramsa" och/eller "tidiga morgnar", så hittar du massor av trådar att läsa kring detta.
yinyang skrev:Jag tycker morgonen alltid är svårast att veta hur man ska göra. För det första känns det inte som ramsan tar på henne.

Det beror nog på att du fortfarande går in till henne, trots att du inte borde. Så länge du fortsätter med det så får ramsan aldrig en chans att sätta sig.
yinyang skrev:Ska man ramsa hela tiden eller bara när hon är tyst?

Du ska INTE ramsa då hon är tyst - bara då hon är ledsen och inte själv går ner i tonläge. Tiden mellan ramsningsomgångarna ska vara längre än tiden du ramsar. Du måste alltså hålla upp emellan och låta henne reagera och då ska du lyssna av och lära dig tiolka hennes gårt/skrik.
yinyang skrev:Jag börjar ramsa så fort ja går in och slutar när ja är på väg ut, utan uppehåll.

Man ska ALDRIG gå in och ramsa - det gör man UTANFÖR dörren :idea: . Måste du in vid totalkris så ramsar du först då du lagt tillrätta och är på väg ut igen - aldrig på väg in eller ståendes vid sängen.
yinyang skrev:Sen tror jag har gjort ett misstag med ramsan. Hon har alltid blivit lugn av "när trollmor har lagt sina 11 små barn" och därför sjunger ja den. Kanske det är det som är felet? Ska jag byta nu och ta en ramsa som "god natt nu, sov så gott" eller liknande?

Det bästa hade ju varit om du valt en "riktig" ramsa direkt du började kura. Ska du byta ramsa nu så blir du kanske tvungen att köra kuren igen.
yinyang skrev:Om hon nu vaknar kl 06.05 ska jag då försöka söva om henne fast hon ska upp om ca 25 min? Det kommer ju ta minst 30 min att bara få henne lugn på morgonen.
Sen är det svårt när jag ska ta upp henne. När tiden är inne och jag går in till henne börjar hon alltid att skrika och gör allt för att klänga fast på mig. Ska jag då lägga henne ner och ramsa, tillrättaläggande, för att sen ta upp henne när hon är tyst? Blir hon inte förvirrad då?
Som sagt, läs på om "tidiga morgnar"!

Rapportera gärna och återkom om du har fler frågor!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
yinyang
Kontakt:

Re: vad gör ja för fel?

Inlägg av yinyang »

Hej igen. Vi fick lite problem på vägen när vi startade SHN kuren. Sambon hamnade på sjukhus och rutinerna blev kaos. Övernattning där och lämna bort dotterna för det mesta. Så vi fick börja om igen.

Började igår sambon och jag. Ibörjan kändes det som vi gjorde lite fel men efter första skriket ändrade vi lite. Jag är fortfarande lite osäker på om vi gör rätt.
Så här var det inatt:
Läggning vid 19.00. Lägger henne tillrätta, solfjädern och ut med ramsan 1 ggr. Detta brukar oftast gå bra.

Vaknade ungf 5 ggr. Varje gång hon vaknade gick ja in, la henne ner, (problemet ligger i att hon reser sig upp men kan ej ta sig ner igen) solfjädern och gick ut med ramsan. Hon skriker, ställer sig upp och jag fortsätter att ramsa utanför dörren ca 4ggr. Väntar 1-2 minuter och hon fortsätter att skrika. Går in och gör om allt igen. Det känns som ramsan inte riktigt tar.
Ska vi börja om från dag ett och börja buffa igen? Vi började på dag 2 eftersom vi redan gjort detta ca 2 veckor och då gick det ju bra tillsut. Läggningen är det som sagt nästan aldrig problem med.

Sen är fortfarande det svåraste när hon vaknar. I princip varje morgon vaknar hon 30 min innan hon ska gå upp kl 06.30. Jag går in, tillrättaläggning, solfjädern, ramsar ut. Hon hinner aldrig somna om innan det är dags att gå upp. Jag vet att ja inte ska ta upp henne skrikande men hur ska jag göra? Enda gången hon inte skriker är när jag är inne med solfjädern. Ska jag då ta upp henne när ja har handen på henne? Eller gå ut och sen komma in efter en minut och tända lampan och börja prata med henne? När jag gör så fortsätter hon bara att skrika tills ja tar upp henne :( Jag har letat efter "tidiga morgnar" Men hittar det inte, vart ska jag söka?
mamma till min älskade dotter född 070112 och en till född 21 juni 2008
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

En minikur innebär att man startar på kurnatt 2.

Spring inte in i onödan ochlägg henne ner för det blir snart en ful ovana med underhålning på hög nivå, om hon inte kan lägga sig själv så tippar hon väl när hon somnar :wink: Skömt å sido på ett eller annat sett kommer hon att ta sig ner, träna massor på detta på dagtid så hon kan lösa det själv. Gå bara in när hon verkligen BER om hjälp.

Vid tidiga uppvak ge en glag hurtig ramsa vid första vakna pip, en sk "pangramsa". Sedan gör du ingenting som har med barnet att göra, för på natten händer INGENTING. Om läggen blir riktgit ledsen så kan du ramsa EN gång till. Om du ställer en väckar klocka utanför rummet som ringer varje morgon så kommer poletten snart att trilla ner, att morgonen kommer först när klockan ringt. Har du väckarklocka behöver du inte vänta tills hon lugnat sig för då är det inte hon som skrikit till sig er, utan det är klockan som ringt in morgonen. Tidiga morgnar för man tyvärr ofta kämpa med en ganska lång tid, men det krävs en stor tilltro till lilla barnet och en stor skopa tålamod. Men ha målet framfrögon och håll samma linje så löser det sig!

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Jag måste jubla skratta och skutta :D :) :P För första gången sen hon föddes (11 månader sen) så sov hon hela natten inatt!!!! Underbart!!!!

Tyvärr har jag en känsla av att detta bara var en engångsförteelse men dock så skönt att äntligen få EN HEL natts sömn. Så klart vaknade jag en timme innan hon skulle upp och kunde inte somna om. Är inte van vid så mkt sömn :D

Tyvärr får jag fortfarande en känsla av att hon inte förstår ramsan. Eftersom ja inte behövde ramsa något inatt mer än när jag la henne, ska jag då ta det som att ja är inne på nästa steg eller steg tre för att det gått tre dagar? Förstår du vad jag menar? Så fort ja ramsar skriker hon och ställer sig upp. Det är nog där som det är svårast. Jag får en känsla av att när hon står upp skriker hon för att hon inte fattar att hon ska lägga sig igen. Både sambon och jag känner att vi måste få henne att förstå att hon ska lägga sig ner själv, annars står hon och skriker tills hon tappar rösten.

En annan fundering jag haft. Vi kommer antadligen få ha henne på dagis snart. Där blir det ju helt andra tider än vad vi har gjort upp, ska jag då börja ändra rutinerna om några månader och anpassa mig efter deras tider? SOm jag antadligen inte kommer få reda på förrens någon vecka innan? Kommer hon inte bli helt förvirrad då och jag måste börja om från början?
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Kom även på en annan sak. Vi har lagt upp schemat så här:
06.30 vaknar
07.00 frukost
08.00 sover till 09.30
11.00 mat
12.30 sover till 13.30
17.00 mat
18.00 gröt
18.30 välling
19.00 sover

Eftersom ett normalt sovpass är 20, 45, 1½ och 2 timmar blir det kanske dumt att få henne att sova en timme mellan 12.30 till 13.30. Men jag har svårt att komma på hur jag ska ändra det? Förslag? Hur tycker du schemat ser ut i övrigt?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Kämpa på med ramsan och jobba stenhårt med bekräftelse ramsan! Det är den som ska följa barnet in i sömnen, så ramsan blir betingat med sömnen!
Ordentligt med skratt och bus innan sänggående!
Ni kan bjuda på att gå in och lägga tillrätta EN gång, men sen får hon faktiskt sköta det själv, annars blir det som sagt underhållning-på hög nivå.

Kan du inte ringa upp daghemmet och höra dig för hur deras rutiner ser ut. Det första jag kan säga är, inför 12 timmars natt om Liten ska "jobba" på dagis för den vilan kommer att behövas-ordentligt! Jag kan tänka mig att det är en stor trygghet om rutinerna sitter sedan innan hemmifrån, så att börja lite innan är nog ingen nackdel!

//Malin
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Ok jättebra. Tack så mycket för all hjälp jag får.
Vad tycker ni om schemat jag har lagt upp? Har som sagt svårt att komma på detta med hennes sömn på dagen... Får inte in 45 eller 1½ timma utan det blir 1 timma, som inte är hennes sömnrytm. Hur tycker du jag ska göra?
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

yinyang skrev:Kom även på en annan sak. Vi har lagt upp schemat så här:
06.30 vaknar
07.00 frukost
08.00 sover till 09.30
11.00 mat
12.30 sover till 13.30
17.00 mat
18.00 gröt
18.30 välling
19.00 sover

Eftersom ett normalt sovpass är 20, 45, 1½ och 2 timmar blir det kanske dumt att få henne att sova en timme mellan 12.30 till 13.30. Men jag har svårt att komma på hur jag ska ändra det? Förslag? Hur tycker du schemat ser ut i övrigt?

Hej Yinyang!
Jag har tittat på schemat, men jag förstår inte riktigt varför du har en timme? Hur mycket verkar hon behöva? Om du lägger lite tidigare för natten så kan du nog ha 45 minuter em-lur. Men båda lurarna ligger lite tidigt på dagen. Mellan sista luren och kvällen verkar för länge, och för kort mellan lurarna. Jag vet inte om det är så, är hon väldigt förmiddagstrött?
Har du glömt något mål på em? Det ser ut som du har väldigt lite mat då, och väldigt mycket på kvällen. :)

Vad tror du om det här? Jag bara spånar lite, vet ju inte om du har något annat att ta hänsyn till.

6.30 vakna
7.00 Frukost
8.30 eller 9.00 första luren 1½ timme
11.00 Lunch
13.30 ca lur 45 minuter
mellis efter det :?:
mat 17.00
kläm in en nattslurk här men behövs det både gröt och välling? :?:
18.30 sova
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Vill bara tacka så mkt för alla svar. Ni hjälper mig jättemkt på vägen!

Här kommer svaren:
skälet till att jag lagt en timme är för att jag gått efter att min 11 månaders behöver 14 timmars sömn, och då försökte jag pussla ihop det. Men du har helt rätt i att jag kan lägga henne en kvart, halvtimma tidigare på kvällen, det ska jag börja med!

Skälet till att jag lagt båda lurarna lite tidigt på dagen är för att jag var tvungen att anpassa mig efter em luren då jag två dagar i veckan alltid är borta mellan 13.30 till ca 15.00. Kanske ska jag fundera på att lägga em luren efter 15.00? Blir det för sent då med tanke på att hon sen ska gå och lägga sig 18.45?

glömde självklart skriva med mellanmål kl 14.00 :( Hade nog lite för bråttom när jag skrev :roll:

Välling på kvällen började jag med när jag ersatte amningen. Då ville jag att hon skulle få lite mys iaf och då blev det välling. Hon dricker nästan ingenting, kanske 60ml högst och det är mest mys. Men kanske kan ta bort gröten helt och bara ge välling på kvällen? Min tanke var att jag skulle proppa i henne tills hon verkligen sa stopp innan hon går och lägger sig? Vad tycker ni?

Tack igen för att ni svarar och hjälper! Ni är ett stort stöd allihopa!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Du tänker helt rätt, proppa i henne mat så hon är proppmätt, inte bara på kvällen utan alla mål!

Du måste inte få ihop prick 14 timmar, om det blir 13 h 45 gör det ingenting, det är viktigare att det bli naturliga sömnpass. :lol:

//Malin
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

som alla andra verkar det som så krånglar det för det mesta för oss på morgonen. Hon ska vakna 06.30 men vaknar oftast vid 05.00 och vägrar somna om. Jag behöver lite tips:

1. Om hon vaknar och ligger och gnyr och är på väg att skrika upp sig, ska jag då gå dit, ställa mig utanför hennes dörr och köra en ramsa 1 ggn och sen gå därifrån? Eller ska ja vänta tills hon skriker upp sig?

2. Hon somnar nästan aldrig om när hon väl har vaknat, ska jag då ta upp henne med marginalkvarten när hon legat och varit missnöjd i nästan 1 timme?

3. Hon vaknar ofta och är väldigt kall eller så är hennes huvudkudde dyngblöt eller så har hon bajsat. Ska jag då gå in till henne det första jag gör och fixa till detta eller ska jag vänta tills jag har fått ramsat ett antal ggr?

Nästa problem är dagslurarna (också detta som alla andra)

1. Jag lägger henne i vagnen, oftast inomhus första passet, andra passet blir det promenad. När jag lägger henne drar jag över suffletten, säger "så Matilda nu ska du sova" och vaggar ung 3-4 ggr. Sen går jag därifrån. Hon skriker upp sig och håller på 10-15 min sen somnar hon. Gör jag rätt? Hon gnäller mest i tysthet så det är inte så farligt, men ska jag vagga henne mindre? Mera? Bara ramsa?

2. På em luren så brukar jag ta promenad. Då somnar hon ju genom att ja går med henne, är detta ok under "inlärningen" Ngr andra tips?

Långt brev tyvärr :(

Vill passa på att önska god jul om ja inte hinner höra från er innan.:)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Uppvak före 04.00 får hon sköta själv så långt det går.
Uppvak efter 04.00 bemöts med en glad hurtig ramsa vid första vakna pip (från din säng) en sk pangramsa, som upplyser om att natten ej är slut än och sen gör du ingenting som har med henne att göra. För på natten händer ingenting- det är beskedet. Om läget blir ledsen kan du ramsa EN gång till. Om barnet fastnar i en klagan kan HÖG klassisk musik hjälpa att bryta. En väckarklocka utanför hennes rum som ringer samma tid på morgonen är att rekomendera, barnet lär sig snabbt att morgonen inte kommit förän klocka ringt. :D

Jag har alltid låtit min son sova promenerandes varje em lur och det har gått prima, och det var för att JAG ville ut och motionera. :D

På dagsluren skulle jag prova att inte vagna alls utan bara använda ramsan. Sen vill jag rekomendera dig att byta ut namnet i din ramsa mot någon annat "prinssesan" kanse? För när hon blir äldre så kommer hon förstå sitt namn och tror att du kallar på henne och då blir det svårt att sova, eller hur? :D

God Jul! :santa:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"