Nybörjar frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

ännu en fundering!
När det gäller ramsan hade jag tänkt mig -"sov så gott å dröm så sött"
Läste i SHN lathunden (Ramsan ska användas enbart nattetid. Till dagslurarna får du hitta på en annan ramsa, som inte innehåller ordet natt.)
Min ramsa innehåller inte ordet natt..
Borde den det?!
Och borde man ha 2 olika så att barnet skiljer på dagslurar och natt sömn? :?:
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Jag tycker att ramsan verkar bra och funktionsduglig dag som natt :!: Jag vet en familj som ramsar "Äppel päppel pirum parum" och det fungerar ypperligt. Det mesta hänger på attityden, vet du :wink:

Kram Lua. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

...den gossen sover som en gud med den ramsan i bakhuvudet... :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Liten uppdatering!!
Väntar nu i dagarna på ett andningslarm jag beställt.. känns så skönt att äntligen tagit steget, för liams skull och familjens... :heart:
Har infört schema (sedan 7dec) och det är en stark mamma som vet vad hon gör (mer el. mindre) nu när han ska lägga sig. Känner mig självsäker!
det känns underbart att äntligen "veta" vad han vill å hur jag ska gå tillväga med mat å sömn mönster.
Är inne varje dag och läser på om allt ,lär mig något nytt varje gång. :D

vi tränar varje läggning på ramsan och den verkar ha sjunkit in lite för nu har det hänt flera ggr att jag lagt honom, ramsat ut å han har somnat utan protester :shock:
Andra ggr kan jag få gå tillbaka och ramsa en gång till efter det att han skrikit/protesterat eller tröttgrinat ca 2-5min och då har han somnat.. Längsta läggningen har nog tagit 20-25 min men de har varit få! I snitt tar det runt ca8min
Han har även sovit flera 11tim nätter med uppvak som han själv tagit hand om .. men vi dras fortfarande med tidiga uppvak där mor måste "hjälpa". 8-[

De 1a månaderna blev jag helt plötsligt osäker på att skaffa fler barn då jag kände att jag inte ens verkade klara 1. Nu har allt förändrats å jag ser med spänning fram emot mitt nästa barn ska då helt klart köra enligt standardmetoden.. oj vad det skulle ha lättat ens sinne om man vetat av den då liam kom till världen!

Låter kanske banalt men jag känner mig verkligen som en bättre mamma. Tack vare alla här så har jag lärt mig så mycket nytt om att känna sig Otrygg, om Attityd och framför allt om Behov.

Längtar såå på att SHNboken och larmet ska komma..
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tycker det låter underbart, men visst är det verkligen så att man får massor med energi. Precis så kände jag med när jag "hittade" hit! :lol:

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

:shock:
Uppdatering!
Ja i bland känns det som att det går runt i huvudet på en... På lång luren idag vaknade lilleman av sin snuva ,han tycker det är otäckt när han snabbt drar in..Han blev så ledsen (då han inte kunde somna)men jag ramsade bara å ramsade å ramsade.. till slut gick jag in,, sängen var ju blöt!! Nu hade han hunnit jaga upp sig å ju mer han grinade desto snuvigare blev han.
Cirkusen höll på i 40 min innan han till slut somnade på mage när mamma strök lugnande. Snacka om att jag inte var beredd på 40min krångel,, å tog en enkel väg ut..
Det är bara till att ta nya tag :thumbsup:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ibland blir det så här tokigt, men det är bara att se framåt och ta nya tag som du säger. :lol:

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

FÖR LITE MAT? :?:
Väntar.. än inget larm i syne.. Klart med storhelger å allt!
Ger bara mer tid till funderingar å att läsa på mera. :)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lilleman sover mest hela nätterna. Några få uppvak var och varannan natt som han i stor utsträckning klarar själv.( vissa nätter behövs fortf. mamma)
Problemet ligger vid tidigt uppvaknande. Vi har morgon kl8 men han vaknar vid 6 tiden varje morgon, somnar om efter gråt och sätter igång igen vid sju å så håller det på framtill8 då han i regel gärna vill somna om. Men jag väcker i storstil å möts då av en lite gla´skit.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag hör ofta att hans lille mage kurrardärvid 6, Äter han för lite?
Eller hinner det gå för lång tid? :?:

kl8 200ml Nan2
kl11 Smakprov ca 2-3msk
(är sällan hungrig så tidigt. Har försökt ge flaskan här men han äter då högst100ml)
kl11.30-11.50 200ml Nan 2
kl14.45 200ml Nan2
kl.17.45 200ml Nan2
kl1930 Nan2 allt emellan 135-200ml

Borde jag kanske ge honom mat vid 6 å sedan låta honom somna om igen (vi gjorde så tidigare innan jag införde schemat) :?:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Om inte jag räknar helt galet så är Liam 4 mån? Jag hade infört gröt, banan eller mer puré på schemat för att antingen få sonen mer mätt om det är det som spökar alt skjuta dina egna matvargar? Mat vid 6 låter inte som en bra idé tycker jag, han behöver sin sammanhängande sömn lille gossen.

lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Ja kanske har mamma egna matvargar!! Han har ju trots allt börjat äta otroligt bra sedan vi började med fast schema. Tidigare fick jag i honom mellan130-165ml som mest. Fick en helt annan attityd å nu trugar jag mer.
Har insett att han kan få i sig mer och han har oxå fått bättre aptit.

ska ta ditt råd å kanske lägga in gröt till ex. middagsmål
och visst kan det vara så att man överanalyserar å letar fel när han vaknar sådär.
Min mage kan ju oxå låta utan att jag är hungrig :D
cissii

Inlägg av cissii »

Tycker jag du ska testa. Bli inte förvånad eller orolig om det går ner VÄLDIGT mycket. Blir det för mycket så kommer det upp igen, från något håll. Ner med det bara :D dom däringa bebisarna verkar ha en extra mage någonstans där det får plats större mängder än man tror.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag hoppar in lite bara och kan rekomendera att ge smakisarna till lunch i början, just bara för att om magen blir orolig så har det gått över till natten. När du ser att magen verkar vant sig vid fastare mat kan du placera ut det vart du tycker det passar bäst :lol:
Jag började med lunch smakisar och när jag såg att magen inte reagerade hade jag smakisar på vid lunch och middag :shock:

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Det var ett bra tips! :thumbsup: Vore ju olyckligt om han skulle försöka sova med magonta´...

:?: Tänkte på det här med att sova ute.. Om dem är välklädda å vagnen är "varmbonad" kan dem ligga ute länge? Jag menar kan dem bli förkylda ?
Funderar på detta då vi blivit bortbjudna och där finns inget separat rum där jag kan lägga honom. Funderade då mest på om han skulle kunna sova natt i vagnen fr kl20 till framemot natten (ca24) då vi ev. börjar dra oss hemmåt. Men han måste då byta till bilbarnstolen å sen hem. Har inte tackat ja till inbjudan då det hela känns lite krångligt.

???
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Jag är sååå stolt över min älskling!! :heart:
Sitter här med tårar i ögonen, glädjetårar. Jag har kört på med schemat å motat vargar i alla hörn och vråar. Jag ser verkligen resultat för varje dag. Han tröttnar numera punktligt. En halvtimme innan läggning kommer de 1a tecknen. 15min före lite gny å en hel del ögon gnuggning.
Då byter vi blöja, ev kläder och letar efter snusan. Skrattar tillsammans och sedan vinkar vi till vovven, pappa å de som är hemma. De funkar hur bra som helst.
Nu skulle han sova em från kl16.30.
Vi gjorde oss i ordning och vid 1623 la jag honom på filten vid den varma brasan med sin snutte.Själv gick jag och satte ut hunden på linan, när jag kom tillbaka hade han somnat. :sleep:
I vardagsrummet bland sina leksaker, med tv och lampor tända. :!:
Han har svarat så himla bra på ramsan, helst dagtid och somnar allt oftare utan frågor! Vi är långt ifrån målet men på mycket god väg.
Men att han skulle somna utan ramsa, var som helst hade jag aldrig väntat mig. När han var liten bebis men absolut inte nu.
Blir alldelens lyrisk när jag tänker på hur boken,kuren (och mamma) kommer att kunna förändra ännu mera när det gäller bla tidiga uppvaka.
Och här finns oxå så mycket annat nyttigt för framtiden...

:heart: :heart: Jag är såååå glad att jag fann SHN, detta forum ,AnnaW och självklart alla er andra som hjälper oss som söker hjälp. Ta åt er! :heart:
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Vad jag menar är..
:heart: :heart: Tack, ni är underbara! :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"