Behöver hjälp!!
Behöver hjälp!!
Hej!
Är nu inne på den sista dagen på uppföljningsveckan på våran 7 mån kille.
Jag älskar SHN-kuren men har några frågor.
Scemat är följande:
7.00 frukost
vila 9.15-10.00
lunch 10.30
vila 12.15-13.45
Mellis 14.00
Vila 16.15-16.35
Middag 17.30
Nattslurk 18.45
Skrattet före gonattet
19.00 Godnatt
Han sover sina 12 timmar men har fortfarande problem med att somna på den långa luren. Oftast är han inte ledsen men han brukar stå upp i sängen och "jollra" ca 15 min-30 min (idag tog det dock 45 min) innan han somnade. Jag lät honom sen sova 45 min. Min fråga är, ska jag ramsa och ev lägga tillrätta även fast han inte är ledsen så att han vet att det är sovtime?
En annan fråga, jag ska åka bil i 1½ tim om ett par dgr, ska jag göra det under hans långa lur eller när han är vaken?
Tacksam för svar.
Är nu inne på den sista dagen på uppföljningsveckan på våran 7 mån kille.
Jag älskar SHN-kuren men har några frågor.
Scemat är följande:
7.00 frukost
vila 9.15-10.00
lunch 10.30
vila 12.15-13.45
Mellis 14.00
Vila 16.15-16.35
Middag 17.30
Nattslurk 18.45
Skrattet före gonattet
19.00 Godnatt
Han sover sina 12 timmar men har fortfarande problem med att somna på den långa luren. Oftast är han inte ledsen men han brukar stå upp i sängen och "jollra" ca 15 min-30 min (idag tog det dock 45 min) innan han somnade. Jag lät honom sen sova 45 min. Min fråga är, ska jag ramsa och ev lägga tillrätta även fast han inte är ledsen så att han vet att det är sovtime?
En annan fråga, jag ska åka bil i 1½ tim om ett par dgr, ska jag göra det under hans långa lur eller när han är vaken?
Tacksam för svar.
Hejsan ebbaw!
Välkommen till Forumet
Strålande jobbat med kuren =D> Det är oftast någon av lurarna som tar lite längre tid innan den sätter sig så fortsätt jobba på som du gör. Ingen ramsa förrän han blir ledsen. Han är stora killen och kan sätta sig själv när han behagar och somna. Så låt honom ta hand om detta själv och väck sedan vid utsatt tid enl schemat.
Vi har alltid kört bil vid långlurar, fungerar kanon. När vår son var mindre så skärmade vi av lite mha av en filt så det inte blev massa intryck. Vi gav honom sedan snuttefilten, sade dagramsan och lät honom sedan vara. Annars åker ni under vakentid och ger honom en muta vid behov om han har svårt att hålla sig vaken och låter honom sova när ni kommer fram. Gör det som passar er
Lycka till!
/Elle
Välkommen till Forumet
Vi har alltid kört bil vid långlurar, fungerar kanon. När vår son var mindre så skärmade vi av lite mha av en filt så det inte blev massa intryck. Vi gav honom sedan snuttefilten, sade dagramsan och lät honom sedan vara. Annars åker ni under vakentid och ger honom en muta vid behov om han har svårt att hålla sig vaken och låter honom sova när ni kommer fram. Gör det som passar er
Lycka till!
/Elle
Behöver hjälp!!
Hej!
Tack för snabbt svar. Ska prova med dina tips.
/ebbaw
Tack för snabbt svar. Ska prova med dina tips.
/ebbaw
-
Gäst
Behöver hjälp!!
hej igen,
igår och idag har han haft problem med insomning både lunch och kväll. han står gärna upp i sängen och skriker argt och ledsamt! vi känner inte igen detta beteende, är det bara att låta honom göra så, eller bör vi ramsa, lägga honom till rätta? ikväll kändes det som rena rama skrikmetoden
.
hur lång tid får vi räkna med innan vi kan lägga honom utan skrik och gråt, där vi bara lägger honom ned, ramsar och sedan somnar han, enligt boken!??
när är det ok att börja ändra och justera tiderna i schemat som vi har nu? tacksam om ni kan komma med tips på nytt schema, eftersom vi har problem att få honom att sova på lunchen!
//ebbaw
igår och idag har han haft problem med insomning både lunch och kväll. han står gärna upp i sängen och skriker argt och ledsamt! vi känner inte igen detta beteende, är det bara att låta honom göra så, eller bör vi ramsa, lägga honom till rätta? ikväll kändes det som rena rama skrikmetoden
hur lång tid får vi räkna med innan vi kan lägga honom utan skrik och gråt, där vi bara lägger honom ned, ramsar och sedan somnar han, enligt boken!??
när är det ok att börja ändra och justera tiderna i schemat som vi har nu? tacksam om ni kan komma med tips på nytt schema, eftersom vi har problem att få honom att sova på lunchen!
//ebbaw
-
Gäst
Hej!
Det kan vara så att det är för tätt mellan sovpassen. Bara två timmar mellan 45:an och 1,5:an kan vara det som ställer till det. Jag tycker du ska byta schema till 2 lurar. Huruvida man bör ändra schemat eller inte där ni befinner er i kuren vet jag inte
. Någon med åsikt härom får hojta....
Eftersom ni redan har satt 12-timmarsnatten ska du ju absolut behålla den. Kanske en 2-timmarslur och en 20-minutare? Eller 1,5 +45?
T ex:
7:00 frukost
10 mellis
10:30-12:30 vila
13 lunch
15 mellis
15:30-15:50 vila
Middag 17.30
Nattslurk 18.45
Skrattet före gonattet
19.00 Godnatt
eller:
7 frukost
9:15-10 vila
10 mellis
13 lunch
13:30-15 vila
15 mellis
17:30 middag
18:45 nattslurk
19 gonatt
Bara som förslag och inspiration. Arbeta fram något som funkar för er. Vårt 7-8-månadersschema ser ut såhär:
6 morgon
8-10 sova
13:30-15 sova
19 gonatt
Vad tror du?
/Tinis
Det kan vara så att det är för tätt mellan sovpassen. Bara två timmar mellan 45:an och 1,5:an kan vara det som ställer till det. Jag tycker du ska byta schema till 2 lurar. Huruvida man bör ändra schemat eller inte där ni befinner er i kuren vet jag inte
Eftersom ni redan har satt 12-timmarsnatten ska du ju absolut behålla den. Kanske en 2-timmarslur och en 20-minutare? Eller 1,5 +45?
T ex:
7:00 frukost
10 mellis
10:30-12:30 vila
13 lunch
15 mellis
15:30-15:50 vila
Middag 17.30
Nattslurk 18.45
Skrattet före gonattet
19.00 Godnatt
eller:
7 frukost
9:15-10 vila
10 mellis
13 lunch
13:30-15 vila
15 mellis
17:30 middag
18:45 nattslurk
19 gonatt
Bara som förslag och inspiration. Arbeta fram något som funkar för er. Vårt 7-8-månadersschema ser ut såhär:
6 morgon
8-10 sova
13:30-15 sova
19 gonatt
Vad tror du?
/Tinis
Behöver hjälp!!
Tack snälla du för svar
!!
Ska prova att dra ner till 2 lurar men det innebär ju samtidigt att jag måste ändra hela schemat. Är det någon som vet när och hur jag gör detta på bästa sätt :roll? Nu ska vi samtidigt resa iväg och fira jul på annat håll, kanske det blir för mkt fördringar på en gång
??? Ska jag vänta eller spelar det ingen roll??
/Ebba
Ska prova att dra ner till 2 lurar men det innebär ju samtidigt att jag måste ändra hela schemat. Är det någon som vet när och hur jag gör detta på bästa sätt :roll? Nu ska vi samtidigt resa iväg och fira jul på annat håll, kanske det blir för mkt fördringar på en gång
/Ebba
Hej Ebba!
Jag tycker att det är för tidigt att ändra schemat. Det ni tänkt måste ju få chans att sätta sig ORDENTLIGT innan ni ens funderar på förändringar. Därför är det viktigt att schemat är genomtänkt innan kurstart. Så låt det gå över helgerna och jobba in det ordentligt. Utvärdera sedan och ta beslut om ev ändringar då.
God jul
/Elle
Jag tycker att det är för tidigt att ändra schemat. Det ni tänkt måste ju få chans att sätta sig ORDENTLIGT innan ni ens funderar på förändringar. Därför är det viktigt att schemat är genomtänkt innan kurstart. Så låt det gå över helgerna och jobba in det ordentligt. Utvärdera sedan och ta beslut om ev ändringar då.
God jul
/Elle
-
Gäst
Å andra sidan har ju faktiskt uppföljningsveckan gått nu och då får man ju ändra om man anser det nödvändigt...
Och enligt mig så är det för lite med två timmar mellan två längre sovpass för en 7-månaders. Men det är verkligen bara mina personliga åsikter och erfarenheter. JAG hade ändrat eftersom två lurar funkade så mycket bättre på min 7-månaders. Men självklart kan det också vara som Elle säger, att tiderna bara behöver sätta sig och att det är för tidigt att ändra...
Beslutet är ditt!
Lycka till!
P.S Om man ändrar så gör man det rakt av en dag. Bara sådär!
Beslutet är ditt!
Lycka till!
P.S Om man ändrar så gör man det rakt av en dag. Bara sådär!
Behöver hjälp!!
Tack!!!
Då ska jag fundera
så hör jag av mig hur det går.
God Jul!!!
/Ebbaw
Då ska jag fundera
God Jul!!!
/Ebbaw