Förkyld 4-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Tack för vacker rapport, ser fram emot fler! :lol: :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Och jag matar, och jag matar.... :wink:
Tror nästan det blir lite för mycket, hon har börjat kräkas upp lite mer än vanligt... Men då säker på att hon är mätt kan jag då ramsa på natten, och sen somna om. Fast det är svårt när man hör henne ligga i en halvtimme och undra varför det inte händer något; i en allt mer irriterad ton. Nåväl, nu vet jag att hon inte är hungrig och då får det vara så. I morse testade jag att vänta 10 minuter med att ge henne bröstet och det gick hur fint som helst. Så, nä, nån hunger är det inte tal om på nätterna längre. Skönt!

Men nu har jag börjat fundera på det där med dagsovpass, som du var inne på TorsMamma. Mina observationer:
9.30 hon somnar lätt som en plätt och jag får alltid väcka en djupt sovande tjej strax efter 11
13.00 hon somnar nästan lika lätt, har börjat skarva igen vid 45 men somnar om och sover sen gott till väckning 14.30
16.30 är så svårt så svårt så svårt och argt att somna, kan ta 20 minuter och det känns inte bra att ha en sån gallskrikis i vagnen :x . Senaste 3 dagarna inte sovit alls här, utan istället tagit 5 minuter runt 18-tiden
19.00 vid kvällsslurken är hon så trött att hon somnar vid bröstet efter ett tag. Godnatt är 19.30.
Dags kanske för 2 lurar?? I såfall på vardera 1,5 h. Eller låta henne njuta av sin morgonlånglur och sätta 3 lurar på 2-45-45? Hon har 12timmarsnatt (nåja, inte just för tillfället när hon väljer att ligga och ifrågasätta tingens ordning en bra stund...)
Hur hade ni tänkt....jag låter mig gärna inspireras!
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu är hon ju bara dryga 5 mån och att gå ner till 2 lurar gör man absolut inte före 7 mån tycker jag. :wink:

vid 5-6 mån så är det 15 timmar sovtid fördelat på 3 tillfällen. Tor hade 12-45-2-20 (vilket är 5 min för mycket.. :wink: ) Just för att sista luren var svårast och i min värld är det också denna luren som "faller bort" först.

Det finns visst dem som har kört 12-2-45-20 men i min värld så gillar jag att inte behöva ändra i scheman så mycket, jag har haft ungefär samma mat tider och samma "sovtider" Det kanske har diffat på MAX 30 min förskjutning när jag dragit bort 30 min vid varje minskning. Medans andra har ändrat helt.

Poängen är att ALLT går med "attitydes" hjälp! Så se till att få ihop ett schema som passar och gärna med 3 lurar så kan du köra på 2 vid 7 mån. Om du INTE hittar något annat alternatid än 2x1,5 så skulle jag lägga in en 5 min lur på em tills dess hon fyllt 7 mån :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Mat- och sovfrågor vid 6 mån

Inlägg av TorsMamma »

annikaM skrev:Hej!

Vår lilla minsta har hunnit bli 6 månader lite drygt. Hon äter och sover som hon ska men sista veckan har det varit lite gnissel i maskineriet.
Hon äter
7.30 amning
11.15 lunch - mat + fruktpuré
14.30 mellanmål - fruktpuré
17.15 gröt + fruktpuré
18.45 nattslurk amning
och sover
19.30-7.30
9.30-11
13-14.30
16.45-17.05

Det som hänt den sista veckan är att hon
1. är gnälligare och mer kelig/vill bli buren än vanligt på kvällen, från 18-tiden ungefär. Somnar då ibland tidigare (runt 19)
2. vaknar tidigare på morgonen, somnar inte om, utan äter med god aptit (ca 6.30)
3. på dagen, när vi har skratt till gonatt vid 13-tiden, söker som en galning och får amma en liten stund.
4. skarvar allt oftare vid middagsluren (13-14.30) och har svårt att somna om och är ofta vaken när jag kommer och hämtar henne.
5. har börjat smaka välling och det går ganska bra.

Det jag tänker nu är att införa välling som nattslurk, så att hon står sig bättre hela natten.
Det känns också som hon behöver någon slags frukost - tycker det är långt mellan målen för henne att stå sig på bara BM. Vad då, och när? Direkt efter morgonamning, eller före kanske?
Kanske också dags med måltidsdryck, om nu amningssuget är att hon är törstig?

Det är ju attans att man inte minns hur vi gjorde med storasyster.... :wink:
Tankar kring detta? Tack på förhand!
Hej,

Mina spontana tankar. Kring 6 mån MER MAT!

Du kan ju om du vill införa gröt efter morgonamningen så blir frukostmålet lite stadigare.

Sen kan det också vara dags att ha MIDDAG istället för gröt då borde hon också stå sig lite bättre

Och ja, visst kanske välling också vore bra som kvällsslurk.

Det sista är att just runt 6 mån brukar många lära sig åla/krypa så uppmuntra detta gärna dagtid och det är också MYCKET frustration i samband med detta kan jag lova.

Citerar Hege här från en tråd som jag tycker är KANON!
Hege skrev:Jag griper genast tag i två uttryck här: ...blivit grinigare... och ...blir frustrerad ganska snabbt... De uttrycken finner jag i förbindelse med ålning/magläge.


När barn ska åla på golvet, så är det en JÄTTEJOBB för dom. Ni som inte försökt själva; ner på golvet och åla några meter, fem eller sex. Jobbigt, vad?

Det är TUNGT att åla, och det behövs mycket andning. Ett sätt att få i gång andningan för de små bebisarna, så det kommet mycket syre till hjärnan och till musklerna, är att gråta. Gråting sätter effektivt i gång den respirationen som behövs för att man ska få ålat sig lite bortöver golvet.

Ju mer man tar i med gråt och skrik, ju mer luft till lungerna. Ju mer luft till lungerna, ju mer kan man få rört på sig. Ni vet ju själva hur mycket andning det ska till för att gå upp två trapper, eller hur?

Men vad händer när bebisen "pumpar igång" respirationen med gråt eller skrik? Jo, mamma tror att han är frustrerad, ledsen eller grinig, och "räddar honom" från golvet. Och hindar ålningen. Utan att hon vet det, så hindrar hon utveckling.

Så era frustrerta, griniga bebisar, de fixar och grejar helt enkelt med sin respiration!

Bebisen behöver också sin "frustration" för att komma nån vart!

Bebisen säger "Nu jävlar ska jag komma i väg", och tar i för kung och fosterland. Då ska han ha beröm och heja-rop, han ska inte tas upp från golvet. Han ska få lite hjälp med att skyva i från, stöd gärna hans fotsulor med dina egna händer, men låt honom skyva i från själv. Låt honom låtas medan han gör det. Har ni hört spjutkastare? Har ni hört röten? (Heter det så? När de skriker i det spjutet går i väg??)

Så mistolka inte grinighet och frustration. Era bebisar reagerer helt som de ska, det är tolkningen som inte hänger med. (Och vem kan klandra er för det? När lärde man på BVC om barnets ökade behov av respiration vid fysisk anstrengning?)

Annars har du fått jättegoda råd i denna tråden, jag blir helt varm när jag ser hur hjälpsamma folk är, och hur mycket korrekt de säger! Jag stämmer i med krypvänliga kläder, krypbrädan, social delaktighet på golvet, jag är helnöjd med att jag inte behöver säga det, det är redan sagt!

Kram, Hege
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11592

Sista tipset, läs om krypbarnet i BB och gärna den "sociala delaktigheten!. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Tack för som vanligt snabbt och inspirerande svar, TorsMamma :heart:

Det var ju RUSKIGT intressant att läsa Heges klipp om krypningen. Läste hela den tråden med stor fascination också. Tror bestämt vi ska arrangera lite saker på annat sätt här...typ brallor av (strumpor har hon bara ute), fram med speglar, potatisskalning på golv... och: MER MAT. Universallösningen :wink:

Må så gott, och tack också för flytt av tråd. Har inte riktigt förstått kutymen på hur det brukar gå till med trådar och rubriker här... :oops: ja ja det var väl ingen större ko på isen men nu vet jag.
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Här har lilla godingen nu hunnit bli dryga 7 månader - stora tjejen! Något nytt är nog i görningen som jag kan behöva hjälp att tolka och agera på:
:arrow: Börjat vakna en timme innan det är morgon. Somnar om oftast, men ligger och låter i säkert en halvtimme innan dess.
:arrow: Vi har utökat matransonerna redan i en knapp veckas tid (matchock, universalreceptet :wink: ) med mer morgongröt och lite smörgåsbitar som komplement till mellanmål. Men kanske inte tillräckligt?!
:arrow: Hon är SUPER-mammig. Hon hade nog gärna kastat sig från pappa över till mig om hon kunnat, och sitter som klistrad med munnen mot min hals och myser på kvällen. Också såhär dagtid när vi är hemma, är vi ute och handlar, promenerar eller hemma och hälsar på någon är hon hur go och glad som helst. Jag försöker hitta på; vi dammsugar, sitter i tvätthögen och jobbar, sorterar post, slår in julklappar -- här finns massor av jobb att sköta, också för en sån liten hattifnatta! Kanske är detta 8-månadersångesten som börjar komma, har läst lite i trådar om det och tycker jag känner igen mig.

Schemat är:
19-07 sova
07 amning
08 grötfrukost
9.30 sova 1,5h
11.30 lunch
13.00 sova 1,5h
14.30 mellanmål, fruktpuré + lite smörgås
16.45-17.05 20-minuterslur
17.15 grötmiddag
18.45 amningsslurk, skratt, gonatt 19.00
Kanske för mycket sova på schemat? Vi har inte gjort någon ändring på väldigt länge - kanske är det det hon signalerar att det är läge för. Vad kan då vara lämpligt att byta till? Vi har diskuterat 2 eller 3 lurar här i tråden tidigare (när hon var runt 5 månader; det funkar mycket bra med 3 lurar nu (det var väl bara Attityden som skulle till :wink: ) så vi är öppna för både och.

Tja, vad tror ni?
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej! :D

En 8-månaders rekommenderas ca 14,5 timmars sömn, alltså nästan en hel timme mindre än vad ni har nu!! Så du har nog helt rätt i att det är dags att skära ner på sömnen. Du hittar sömnrek här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52

Tre lurar kan ju funka ett tag till, men förr eller senare behöver du gå ner till två. Det bästa du kan göra är nog att sätta dig med papper och penna och fundera på var du kan minska på dagsömnen så att det passar bebis och familj bäst :wink: .

När du väl bestämt dig för ett schema, så inför det och vänta minst 5 dagar innan du utvärderar!

/Jenny
AlbertsMor
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 17:23

Inlägg av AlbertsMor »

Hej,

Våra små är nästan i samma ålder och jag känner igen det du skriver.

Själv upplever jag att matmängden inte är lika hårt kopplad till sömnen längre (de håller ju på att bli stora nu liksom, är inte så superviktigt att vara proppmätt vi varje mål). Känns som att mängden sömn på dagen är mycket mer avgörande för om man får tidigare uppvak eller ej. Så är det i allafall här. Vi hade också tidiga uppvak för en tid sedan men nu när vi gått över till två sovapass på dagen har detta i princip upphört helt.
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Tack för er input! Vad bra att kunna se i den där länken vad riktmärkena är.

Vi pratade igenom en schemaändring igår och kom fram till att vi inför 2 lurar nu. Bort med 20-minutaren, dra ner på en av långlurarna så vi får en 45 minuters och en 1,5 timme. 12-timmars-natt på det. Vi ska nu bara fundera på vilken av lurarna som ska ligga först.... Det lutar nog åt korta luren först, jag tror det passar resten av familjen bättre. Vad har ni för erfarenheter?

kram :D !
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Ja, gud, vad jag velade när vi skulle införa 2-lurarsschemat!! Långlur först eller sist...??

Jag la långluren först, eftersom den var mer bunden till sängen för oss. Kortluren var lättare att ta i vagnen, och om vi var iväg så var det eftermiddagen. Så gjorde vi. (Oändligt skönare blev det när vi bara hade en lur att passa!)

Men avgör själv. Om du märker efter två veckor att du vill byta plats på lurarna, så finns det ju ingen lag som hindrar dig :wink: 8-[ :-$ :santa:

/Jenny
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Schemaändringen genomförd sedan en dryg vecka tillbaka och vi har nu två lurar om dagen. Har dragit ner från 1,5-1,5-20 till 45+1,5. Men det har inte gett önskad effekt :!: :?: :!: Lilltjejen vaknar FORTFARANDE runt halv sex-sex på morgonen och ligger och gruffar i sängen, för det mesta utan att somna om. Vi ramsar henne en gång första gången vi hör henne och då tystnar hon som regel en stund men inte mer.

Så vi har att göra med en tröttare tjej än nånsin och på eftermiddagarna duger det nästan enbart att sitta i vasken och tugga på träslev för att hon ska vara på gott humör. Detta kan inte ha varit meningen med vår förändring!
Hur skulle ni utvärdera läget och vad skulle ni göra? Till saken hör att hon äter som HÄSTAR (ja, inte en utan flera :wink: ) med bamsegrötportion på morgonen, fruktpurémellis, stor lunchburk, en hel leverpastejsmörgås till em-mellis, gröt eller matburk till kvällsmat och amning innan läggdags, så att hon är hungrig tror jag egentligen inte.

Hjälp önskas! Tack :heart: !!
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag skulle vilja påstå att ni är inne i 8-mån ångesten. Läs gärna dessa länkar för tankar och inspiration. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97218

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#96239

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#96185

Återkom gärna med fler frågor så skall vi nog få till det hela skall du se.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Tack, det var mycket bra läsning med mycket igenkänning! Då vet vi lite mer vad vi kan göra. Men, lustigt, med storasyster hade vi INGET alls av detta. Jag minns jag läste om det då, men det inträffade just aldrig. Undrar om det är olika från barn till barn (vilket det säkert är) men också vad vi gör annorlunda med vår lilla tvåa :?

Det jag inte känner igen mig riktigt i trådarna här är att vår tjej verkar må som bäst när det händer mycket runt omkring; att vi har gäster eller är iväg själva, är i mataffären eller på ett fik. Då får vi ALLTID frågan "är hon alltid så snäll?" (vilket jag tolkar som lugn, nära till leende, nöjd). D v s inget gnäll eller kläng då alls. Detta då tvärtemot vad jag uppfattade som många skrev att det var bäst att ta det lite lugnt med aktiviteter och ståhej under den här tiden -- men det är då vi har super-ångesten :shock: !! Så jag ser gärna till att hitta på massor just nu för då trivs vi alla bäst. Någon som känner igen sig på det eller har någon klok tanke kring varför det kan vara så?

:D :heart: GOTT NYTT ÅR förresten till alla! :heart: :D
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Hej igen!

Det är en grej vi går och undrar lite över här med sömn, lurar, 8-månadersångest och allt:
Sen vi drog ner lurarna från 3 till 2 (1,5-1,5-20 till 45-1,5) har i princip inget blivit bättre utifrån det läge vi startade i. Vi ändrade eftersom lillsnuttan började vakna så tidigt på morgnarna = analys att hon sov för mycket. Nu har vi dock en tjej som
:arrow: fortfarande vaknar tidigare på morgnarna
:arrow: är tröttare på dagarna
:arrow: har massor med 8-månadersångest-symptom
(inatt var det dessutom stor vrål-cirkus vid 23-23.30 och 2.30 vilket ramsades bort, och har bara hänt en gång så det sorterar hittills under "en gång ingen gång avdelningen")

Vi är rätt sugna på att återinföra lite mer dagsömn i tanken att hon ska få lite mer ork att hantera sin ångest.

Vad säger ni luttrade :?: Tack :D !
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"