Hejsan!
Ska börja genoföra kuren på min lille son som är 3 månader idag. Undrar dock det här med att sova på dagarna. Han har hittills haft svår att sova själv och sover bara om man bär honom eller i vagnen. Innan man påbörjar kuren ska man ju lägga upp ett schema. Det har jag gjort. Vad händer om han nu inte somnar när han ska sova (och nu pratar jag de inledande första dagarna på kuren). Hur går jag tillväga? Ska jag bara strunta i det, eller ska jag bära honom eller gå ut och gå varje gång med vagnen (nu börjar ju det bli vinter så det är kanske inte alltför roligt varje gång...)?
Sedan undar jag det här med att sova 10 timmar på natten. Det låter helt underbart och jag ser fram emot det! Men hur gör man med all mjölk i brösten? Jag har en tendens att lätt få mjölkstockning (har haft det en gång redan och det var inget roligt). Ska jag gå upp och mjölka ur eller hur gör ni?
Sedan det här med ramsan. I boken står det att ramsan ska sägas när man är på väg ut. Såg dock på DVDn som var med boken "Sova hela natten" att Anna sa ramsan när hon stod vid sängen och gjorde solfjädern på ryggen. Hur kommer det sig?
Tacksam för svar!
Kram Jenny
Sova på dagarna
Hur gammal?
Hejsan Elle!
Jo jag läste ditt svar och det låter bra för jag vill ju inte göra nåt som gör min son mer ledsen inför natten än vad han är idag, men när kan man då börja köra kuren? Eller har jag missuppfattat allt? I boken "Sova hela natten" står det att en tre månader gammal bebis kan sova 10 timmar i sträck. Sedan läste jag exemplet med Ludvig som är 3,5 mån och de verkar ju ha kört kuren, eller har de inte det...? Vad är då egentligen skillnaden med standardmodellen och kuren?
Tacksam för svar.
Hälsningar från förvirrad Jenny
(som avvaktar alla ändringar vid nattning tills jag har alla begrepp klara...
)
Jo jag läste ditt svar och det låter bra för jag vill ju inte göra nåt som gör min son mer ledsen inför natten än vad han är idag, men när kan man då börja köra kuren? Eller har jag missuppfattat allt? I boken "Sova hela natten" står det att en tre månader gammal bebis kan sova 10 timmar i sträck. Sedan läste jag exemplet med Ludvig som är 3,5 mån och de verkar ju ha kört kuren, eller har de inte det...? Vad är då egentligen skillnaden med standardmodellen och kuren?
Tacksam för svar.
Hälsningar från förvirrad Jenny
(som avvaktar alla ändringar vid nattning tills jag har alla begrepp klara...
Du har svar på ditt mail
Standardmodellen innebär att man styr upp dagarna genom att införa fasta mat- och sovtider. Genom att införa detta så kanske du inte behöver genomföra en kur i stor stil utan kan komma på banan ändå. Måltiderna ska vara 4 stora, en nattslurk strax innan godnatt och 1 nattmål (ca 04.00 i en månad till). Han behöver sova 15,5 tim på ett dygn och med 10 tim natt har du 5,5 tim kvar att fördela dagtid på tre lurar.
Hur ser hans dagar ut idag? Hur sover och äter han idag? Några fasta tider att utgå ifrån? Var sover han och hur?
Svara på frågorna så ska jag guida dig vidare
/Elle
Standardmodellen innebär att man styr upp dagarna genom att införa fasta mat- och sovtider. Genom att införa detta så kanske du inte behöver genomföra en kur i stor stil utan kan komma på banan ändå. Måltiderna ska vara 4 stora, en nattslurk strax innan godnatt och 1 nattmål (ca 04.00 i en månad till). Han behöver sova 15,5 tim på ett dygn och med 10 tim natt har du 5,5 tim kvar att fördela dagtid på tre lurar.
Hur ser hans dagar ut idag? Hur sover och äter han idag? Några fasta tider att utgå ifrån? Var sover han och hur?
Svara på frågorna så ska jag guida dig vidare
/Elle