Har startat kuren men har några frågor.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad roligt det var att läsa denna tråd! Snyggt jobbat Ida :thumbsup: Snacka om att ha den attityden på plats 8)

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej, hej! :D

Vill bara ansluta mig till hejaropen! =D>

Tinis
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Är så glad :) :) . Bäbis har nu sovit två nätter i rad 12 h utan uppvak :sleep: . Lite orolig är jag dock för ramsan eftersom jag inte använder den speciellt ofta :? . Fick ett bra tips av Tors mamma om att på kvällen när jag går förbi hans dörr bara ramsa lite i förbigående fast han sover. Känns bättre så. Ibland är han antagligen uppe i ytsömn och då tränger den in och han kan förknippa ramsan med sovandet ändå :heart: .

Glada och utvilade morgonhälsningar
Tor och hans mamma Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Applåder igen till lille Tore och hans mamma! =D>
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

You go Tore och Ida. Kramar från TorsMamma och Tor :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej allihopa :) !

Vill bara tala om att lille Tore sover som en klocka nu :sleep: :sleep: . Har inte ramsat på hur länge som helst (förutom vid läggning förstås). Han känns nu som en säker sovare. Jag ville bara tacka alla snälla människor som givit mig goda råd och glada hejarrop. Att det finns sådanna människor som ni :heart: :heart: . Jag är er evigt tacksamma. Nu hoppas jag att jag inte behöver skriva här på mycket länge. Kommer dock att följa andras trådar med intresse :) .

Många glada och utvilade julhälsningar :santa:

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Underbart! God jul :santa: :heart: !
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

God Jul och kram på er!

Åh, jag börjar känna att jag måste få en Tore också....kanske :wink:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det är faktiskt fantastiskt roligt att få barn nr. tre :D :D :D . Ju fler barn jag får desto mer nyfiken blir jag på hur denna lilla person kommer att utvecklas :heart: . Även har det varit roligt för syskonen att få en liten bäbis i familjen. Det är nästa så att jag själv blir sugen på en fyra... Men nu är det bra för oss :wink: . Det blir inga fler för oss.

kramar
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men du, man skall aldrig säga aldrig. :wink: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Nu är vi där jag tror att många andra också hamnar :roll: . De senaste två nätterna har Tore börjad rulla över på rygg. Han ligger och hojtar som en galning tills han blir riktigt ledsen :cry: . Har då tillslut gått in och hjälpt honom till mage.

Igår vaknade han kl 5 och somnade inte om. Tog upp honom 6.45 och då var han ledsen på riktigt, helt svettig, snorig och helt slut :cry: :cry: :cry: . Idag vaknade han också 5. Gick tillslut in och hittade honom på rygg. Vände honom, men bäbis kunde inte somna om. Skrek upp sig ordentligt. Kände tillslut att det fick vara nog. Gick in och buffade honom lugn, för att bryta. Vilket jag inte gjort någon gång tidigare, vagnade bara natt 1, sedan aldrig mer. Så det var verkligen kris. Därefter somnade han om och vi fick väcka honom kl. 7.00.

Nu vid läggning låg han också och hojtade på rygg. Han verkar inte kunna ta sig runt i sängen. Vände honom efter att han hållt på i 20 min. Somnade då gott. Känns lite farligt det här. Blir mycket trafik ut och in i hans rum. De är så konstigt för på dagtid har han tidigare vänt sig rätt mycket, men för ca fyra dagar sedan så kan han helt plötsligt inte. Han försöker och försöker, men det går bara inte.

Hur ska jag göra? Han är verkligen ledsen och skriker väldigt mycket. Ska jag ramsa fler än en gång fast det är vargtimme och inte vända honom? Eller ska jag gå in och vända honom? Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. men jag kan inte ha en unge som ligger och gastar från fem på morgonen och väcker de andra barnen.

Är väldigt tacksam för alla tips som finns :heart: . Antar att det snart går över när han väl kommer på att vända sig själv i sängen men är rädd att jag då byggt upp en ful ovana med all trafik in och ut. Vill nu mota Olle i gind om ni förstår vad jag menar.

Varma hälsningar :heart:
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Ida! :D

Kul att höra ifrån dig igen. Tore verkar sköta sig galant. En liten vändningsfnurra ska han väl klara, va? :wink:

Jag har aldrig varit med om det här problemet så jag kan egentligen inte råda dig. Hoppas någon annan svarar ikväll...

Jag drar mig till minnes ett par saker jag läst i frågan: Jag vet att folk brukar råda om att öva vändning mycket på dagen, men det ger ju ingen akut vägledning om hur du ska agera i stunden...

Ett annat råd jag läst har varit att snabbt smyga in och vända som om han gjorde det själv, men bara EN gång. Sen får han klara sig. Man kan ju faktiskt sova på rygg också och det lär han sig snart.

Har inte direkt någon input på om man agerar annorlunda i vargtimmen vad gäller vändningscirkus mot övriga tider.

Hmmm inte mycket till hjälp kanske... vi ropar på förstärkning här! :D

Pepp till er i alla fall!

/Tinis
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ida,

Klistrar in "standardsvaren" vi brukar ge vid dessa tillfällen. :wink:
Ewa skrev:Hej!

Jag tycker inte det låter som din väninna behöver kura i stor stil. Men kanske en lite handlingsplan kan vara till hjälp. Jag har själv haft en liten vänderska (från mage till rygg), som bröt ihop :roll: av att hamna "fel". Klistrar in ett tidigare svar på samma tema:
Sen hade jag också en liten vänderska. Och där får man välja strategi, helt enkelt, och ha superattityden för just den strategi man väljer, och STÅ för den fullt ut. Så man inte börjar vela fram och tillbaka. För det är nog DET, framför allt, som bidrar med vargarna.

Strategi 1:
Ju mindre (onödig) hjälp man får, desto snabbare lär man sig att vända tillbaka sig själv. Alltså går man INTE in och vänder, utan ramsar som vid vilken annan smärre kris som helst. Och väntar tills de sovit i 10 min, då man går in och vänder i sömnen.

Strategi 2:
Man går in utan minsta knyst, snabbt och effektivt och vänder runt och sen direkt ut UTAN ramsa, med attityden av att man inte ens varit inne, för vände sig - det fixade de själva, typ.

Oavsett strategi, så gäller förstås magläge i vaket tillstånd HELA tiden, nästan. Det där vet jag ju att du har superkoll, med kryptid och allt, men jag skriver det ändå, för om någon annan läser detta. Ju mer de får träna i vaket tillstånd, desto snabbare fixar de sina egna vändningar på natten och behöver inte använda sovtiden till egna små träningspass .

Jag försökte med strategi 1 först, för det kändes sundast. Men efter 45 min ihållande ilska, som övergick i trött ledsenhet, bytte jag till strategi 2 och det höll i sig någon vecka, om jag minns rätt. Sen kunde hon det hon skulle.
För att träna på dagtid, låt honom ligga på rygg och håll spännande prylar framför honom och för sidledes. Vartefter blicken följer prylen snurrar snart hela kroppen runt när den följer med, om du är med. Och likaledes från mage till rygg. Träna så här VARJE dag - MYCKET, mer än ni tror, så klarar han gympan själv rätt snart.

Har hon inte satt ramsa ännu, så tipsar jag om att införa det - för det är ju DEN som är verktyg nummer 1 för att ta hand om allehanda uppvak som kan tänkas uppstå, nu och i framtiden. Klistrar in en tråd om vikten av ramsa även för säkra (SM:ade) sovare här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

Kram Ewa
Jag körde med Tor så att jag bjöd på en vändning/vaken period, MEN väntade tills han verkligen BAD om hjälpen, vände med attityden du gjorde det själv. Gick, ingen ramsa ingenting, främst på sena natten och morgonkvisten.
Jag minns en eller 2 nätter då var det som om kroppen "hakade upp sig" jag vände och han vände ännu fortare tillbaka. Man märkte att detta var inte VILJE STYRT så då fick han faktiskt en solfjäder som jag höll tils jag kände att kroppen "slutade" haka upp sig.
Sen övades vändningar ÄNNU mer på dagarna. Det höll absolut INTE i sig över 1 vecka, då får man börja backa "big time" :wink: Men detta kan ju du! :D

Tips, om du övar vändningar så varje gång du lägger ner Tore på golvet gör det på rygg, låt honom öva själv. Varva hjälp till honom med att ta tag i handen, foten eller att han själv tar tag i en sak eller mjukisdjur så han kan "dra runt sig själv". Jag fann att balansen till att snurra runt ligger mer i bente och foten, samt blicken uppåt än vad den låg i armen. :wink:

Kram! :heart:
Tor 2006

Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Jo, det kan vara svårt just när nya färdigheter ska läras in. Och det är svårt att råda dig :wink: Börja med att se över dagarna, exempelvis: Mat? MASSOR av utevistelse och möjlighet till vändningsträning? Skrattet-till-godnattet? Schemat: är antalet sömntimmar rätt? Social delaktighet? Mys och bus?

Jag skulle nog ha hjälpt honom om det krisade till sig. Som Tinis säger: snabbt och diskret, som om man inte varit där alls. Och begränsa trafiken till en, eller max två gånger.

Vad tror du?

Kram Lua. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag tror vi är alla ute samtidigt och ger exakt samma svar. :lol: :heart: :lol:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"