sömntrassel - 2 lurar bli en på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
gunnar

sömntrassel - 2 lurar bli en på dagen

Inlägg av gunnar »

Sen vår teling började promenera utomhus för ca 3 veckor sedan har vi fått lite trassel på nätterna (vet inte om det hör ihop, men men), och vaknar varje morgon minst en halvtimme innan revelj. Till saken hör också att Elis sover 2 ggr på dagarna, 1,5 h. Nattsömnen ska vara mellan 20-08 men han vaknar för det mesta 07.15-07.30. Så han saknar en halvtimmes sömn varje dag :(
Vi har försökt ändra dagssömnen till 1 gång, men det var svårt att hålla honom vaken ända till kl 12, och sen var det hallaballo från 18.30, han slocknade när han fick vällingen vid 19.30.
Nätterna tycker vi börjar bli bättre, men jag oroar mig för den sömnen han missar varje morgon. Har försökt att inte låta honom "sova igen" den under dagen för att han skall vara riktigt trött, men det har inte fungerat.
Vad har vi missat, vad bör vi göra?
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Det har varit andra trådar som diskuterat barns - och andra djurs - tidiga morgnar. Fåglarna börjar kvittra vid 4 och andra djur börjar också vakna när det blir ljust ute. Så det kanske inte är så konstigt att våra små är morgonpigga. :roll:

Men det är klart att det går att lära barn att sova till 8, om man "måste". Jag antar att det finns någon anledning till att ni har natt 20-8 och inte t.ex. 19-07, men om han visar tydliga tecken på trötthet kl 19.30 och vaknar 7.30, så skulle jag nog lägga natten då...

Vera sover 12 timmar (19-7) natt och 1,5 timmar på förmiddagen 10.30-12. Sedan erbjuds hon att sova kl 14.30. Ibland sover hon 20 minuter ibland inte alls. Om det har hänt något särskillt eller om hon bara verkar extra trött får hon sova 45 minuter.

Det funkar för oss.

Lägg honom en halvtimme tidigare på kvällen om du märker att det behövs (någon gång då och då). Det märker han inte och det störinte schemat.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"