Vilken typ av mat och hur mycket och ofta vid 7 mån??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
debelo

Vilken typ av mat och hur mycket och ofta vid 7 mån??

Inlägg av debelo »

min lilla älskling är 7 månader och jag undrar om mat och hur mycket räcker. Han äter inte stort tycker jag. Det kanske blir 2 måltider han äter runt 200ml.

Så här ser det ut just nu.

Måltid 1: ammas 1 eller 2 bröst och sedan 100ml gröt eller fruktpure
Måltid 2 (3-3.5 tim senare): ammas 1 bröst och 135ml matpuré + halvburk katrinplommon
Måltid 3 (3-3.5 tim senare): 135ml grönsakspuré + halvburk katrinlommon blandat annan frukt sedan ammas eller får vatten
Måltid 4 (3 tim senare): 150ml gröt med fruktpuré
Nattslurk (30min senare) men händer att han verkligen kämpar med att få i sig den.

Till saken hör att han följer medelkurven. Och han är jätterörlig då han ålar hela dagarna.

Är detta möjligen för lite mat. Han vill gärna vakna 5 och är jättehungrig efter att ammas när han väl går upp 6:15...

Vore kul att höra hur andra gör, typ av mat samt mängd och antal måltider.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Har du sett den klistrade mattråden här ovan..? Den heter Barnarecept och finns här:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Den är lång men där finns massor med matnyttig info. Läs och hojta sen om du inte hittat svar på dina frågor! :thumbsup:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Eftersom jag nyss haft en 7-månaders så svarar jag här också :D. Mitt lilla matvrak åt sähär vid 7 månader (och gör fortfarande vid snart 9). Jag tar med hela 7-månadersschemat ifall du kan ha hjälp av det:

6 Morgon, bröstmjölk
Runt 6:30-7 gröt
8-10 sova 2 tim
10 mellis (gröt igen, smörgås, youghurt, bröstmjölk, frukt el dyl, lite olika hur mycket)
12 lunch (mostvarande stor 8-månadersburk. Oftast hemlagat)
13:30-15 sova 1,5 tim
15 mellis som ovan
17 middag som lunch, bröstmjölk på det
18:30 välling
19 sova natt 11 tim
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Debelo

Dina mattider är ju bra. :) Precis som Livs. Fast hon har gröten på em och sen middag och ammas som nattslurk.
Om du ger tills han verkar mätt bara, så måste det ju räcka. Är burken slut efter 135 ml? Provat om han vill äta en stor burk?

Om han inte är så sugen på nattslurk är ju ok, den är nära gröten och han är säkert ganska mätt då.

Liv äter ju mer vid varje måltid, men vet inte om det är så relevant att jämföra. Din kille är ju mätt när han är mätt, man ska inte truga för mycket, det tror jag är dumt. Ta det lugnt.

Hungrig på morgonen, är väl bra. Angående att vakna kl 5, vad gör du då? Pangramsa? Är det helt mörkt i sovrummet?
Det är ju vanligt att de vaknar i vargtimmen. De flesta verkar ha problem med det då och då.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Emil är också sju månader och här är hans matschema (som vi snart spikar efter noggrann utprovning :) ):

7-7.30 Amma, 50 ml gröt, amma igen
10.30-11.15 Motsvarande en stor 6-månadersburk barnmat, oftast hemgjord, lite frukt, amma en gång
14-14.30 Motsvarande en liten burk fruktpuré, amma
17-17.30 Motsvarande en stor 6-månadersburk barnmat
18.30 Ca 75 ml gröt, amma 2-3 snabba gånger

Jag ger inget vatten. Vet inte om det är bra eller dåligt. Vissa har sagt att deras barn fått mer aptit om de dricker till maten. Emils kurva har pekat nedåt lite grann (från 2 standardavvikelser plus ner till medel nu) så jag ammar bara som dryck så vet jag att han får i sig så mycket det bara går.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"