Har blivit rejält förkyld med feber och nu vaknar 4. HJÄLP!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
debelo

Har blivit rejält förkyld med feber och nu vaknar 4. HJÄLP!

Inlägg av debelo »

Någon med tips. Sitter här med dåligt självförtroende, sömnbrist och förlosswningsdepression och vet inte längre om jag gör rätt....

Vår älskade lilla som är 7 mån om en vecka blev rejält förkyld med feber och började vakna till oftare efter att ha varit kurad sedan över en månad sedan. Nu kanske vi gjorde ett misstag men vi gick in till honom när han pep några gånger och vaggade sängen när ingenting annat fungerade snabbt nog... gav honom Nezeril och rättade till honom då han låg utanpå täcket och hade snurrat runt på tvären och nästan fastnade. Sedan de första två nätterna har det blivit allt sämre och han blir bara mer och mer ledsen om vi bara ramsar. Min fråga är hur ska man göra när barnet är sjukt men inte allvarligt sjuk. Ska man gör som vanligt eller ska man gå in och trösta. Vet inte längre. Han har ätit mindre under denna tid också och jag undrar hur jag någonsin ska få honom att äta mera mat än han gör... Dessutom vill han inte sova 3 lur längre och vi justerar schemat till 2 om dagen med följande schema:

6:45 vakna och frukost
9:15 tupplur 45 minuter
10 mat
12:30 tupplur 2 timmar
14:30 mat
17:30 mat
18:00 nattslurk
19:00 sova natt
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej!Vår lilla kanppt tremånaders tjej har också haft en rejält jobbig förkylning, när de är så små så måste man uppsöka läkare, men det behöver nog inte du göra. Så här hade jag gjort!
Om de har feber så är det inte så konstigt om de vaknar mycket på nätterna, jag brukar faktiskt ge alvedon inför natten så att det går att sova bättre, sömn är läkande! Dessutom tycker jag att man ska ge vatten eller välling eller vad man nu vill på natten om de har feber och vaknar och är törstiga, man fölorar mycket vätska när man har feber oh behöver dricka mycket. Det är möjligt att detta omkullkastar hela sovschemat, men det kan man ju rätta til sen när barnet är friskt! tycker jag...

Min tjej åt knappt på 2 dagar, var hur sjuk som helst och jag var så orolig, dessutom sinade mjölken i mina bröst eftersom hon itne åt. Men nu håller hon på att ta igen sig! De tar igen sig, jag lovar, man tappar aptiten när man är sjuk, men den kommer tillbaka igen, och barnet börjar sova gott om natten igen. du behöver inte vara orolig för det, även om det kan kännas hopplöst i stunden. Så länge han får vätska så är det ingen fara om han inte vill äta.
3 fina...2005, 2007, 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej debelo!

Du, det finns inget RÄTT här!!! Bort med allt vad dåligt självförtroende heter vad gäller din förmåga att ta hand om ditt barn! Det får inte vara så att det upplevs som att det finns ett facit och att man känner sig otillräcklig och dålig när sömnen strular ibland! :shock: Det gäller att inte snöa in och tro att där man är just nu, där är man för alltid... Saker och ting ändrar sig ständigt, vet du! :wink: :D

Självklart ställer feber och fökylning saker och ting på ända. Det äts dåligt och det vaknas titt som tätt. Min lilla säkra sovare har haft över 39,5 i 3 dagar nu och det sovs verkligen lite hur som helst just nu. Och det behöver hon! Och dessutom behöver hon vätska på natten. Precis som Mamma S säger!

Nu förstod jag inte om er kille är bättre eller fortfarande sjuk...? Såklart att ni kan ha etablerat en dålig vana som nu behöver brytas. Är ni där? Det kan behövas lite extra solfjäder, musik utanför, osv för att komma på banan igen. Mitt råd är att solfjädra honom lugn lite extra ett par nätter men att vara noga med ramsan som sista ordet, så att den sätter sig igen. Men är han sjuk måste ni förstås ge medicin, vätska och annat nödvändigt!

Vad gäller maten, så överlever han, jag lovar! :wink: Det är inte roligt att äta när man inte mår bra. Han tar igen det! Ge vadhelst som går ner. Amma extra om du fortfarande gör det... och välling brukar vara poppis. Det viktiga är ju vätskan!

Schemat ser jättebra ut! Det är vanligt att man behöver byta till 2 lurar vid 7 månader så det kan förklara strulet också.

Och så till dig: Har du hjälp för din depression? Du måste ta hand om dig själv för att orka! Det finns effektiv hjälp att få både av medicin och samtal. Här finns många med liknande upplevelser i bagaget. Hör av dig på Klagomuren om du vill ha stöd! Du är INTE ensam! :heart:

Så, se framåt nu. Du kan det här!

Kram Tinis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"