Sover inte på dagarna, hur göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna M

Inlägg av Anna M »

Hej,
är verkligen ingen expert (än...), men jag har läst i någon annan tråd att runt 7 månader börjar det bli svårt med 3 dagslurar och kan vara dags att gå över till 2 per dag.

/Anna M
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, hur ser schemat ut? Det kan mycket väl börja bli dags att byta bort enn tuppis och kapa en halvtimme sömn.
lizjo

Inlägg av lizjo »

Hennes schema ser ut så här:

19.30 - 07.30 natt, 12h
09.00 - 09.45, 45 min
12.30-14.30, 2h
16.30-16.50, 20 minuter

(15,05 totalt)

Vad tror ni? Ska jag korta långluren eftersom det är den hon inte sover bra?

/ Liz
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej! :D

En 7-månaders behöver ju 14,5 timmars sömn som tumregel. Så det verkar vara dags att kapa ner en halvtimme någonstans. Du hittar sömnrekommendationer här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52

En annan tumregel är att om lurar eller natt krånglar i mer än en vecka, och man inte kan härröra det till något speciellt, så är det dags att kolla över schemat!

Du har ju lite olika alternativ hur du kan korta dagsömnen. Skriver några av alternativen här nedan, så kan du ju se om något av det passar lillan och familjens tider!

:arrow: Behåll fm-luren och långluren, men skippa em-luren helt. Gå över till två lurar helt enkelt. Eventuellt kan du flytta fram långluren lite, så att inte dottern blir för trött på kvällen.

:arrow: Behålla fm-luren och em-luren som dem är, men korta mittluren en halvtimme.

:arrow: Minska fm-luren till 20 minuter? Nog inte det jag skulle göra i första hand, men kanske passar det familjens tider bättre av någon anledning?

Fundera igenom, och bestäm ett nytt schema. Håll sedan det i 4-5 dagar innan du utvärderar. Hur låter det? :D

/Jenny

PS: Gå in på din profil och fyll i när dottern är född i din signatur, så underlättar det jättemycket för oss som svarar. Då ser man åldern direkt och behöver inte gå tillbaka i tråden och leta! :wink:
lizjo

Inlägg av lizjo »

Skall kolla över schemat. Tror att jag kortar ner långluren för det är den hon naturligt vaknar upp från. Återkommer med utvärdering. Så tacksam för all snabb repons och hjälp man får här på forumet.
Mamma till lilla Ella född 20 maj 2007
lizjo

Inlägg av lizjo »

Hej!

Vill bara berätta att dagslurarna nu fungerar utmärkt. Jag kortade långluren och nu ser schemat ut så här:

19:30 - 07:30 Natt
09.15 - 10:00 Förmiddag
12:30 - 14:00 Långlur
16:30 - 16:50 Eftermiddag

Lilla E har börjat att ställa sig upp i sängen och det händer att hon på långluren vaknar upp och ställer sig och gråter men då fungerar det oftast att lägga henne ner igen.

Nu har det däremot kommmit vargar vid läggning. E som alltid somnat in direkt på kvällen kan nu gråta upp till en timme. Jag får alltid ramsa och solfjädra henne. Skratttet till godnatt fungerar bra. Vet inte vad detta kan bero på? Någon som kan ha en aning?
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Kan det vara 8-månadersångesten som ger sig till känna, kanske :?: Har du Barnaboken? I så fall rekommenderar jag varmt kapitlet om 8-månadersångest.

Kram Lua. :heart:
lizjo

Inlägg av lizjo »

Skall genast läsa i boken. Det kanske är svaret på frågan?

Som en extra "bonus" till eventuell åttamånaders ångest åker vi till Kina i nästa vecka. Är lite spänd inför detta med tidsskillnad på sju timmar. Men det skall gå bra har jag bestämt mig för! Det enda som är problemet är att jag vill förskjuta schemat i förväg och pappan tycker att vi inte ska göra det eftersom vi flyger på natten ( svensk tid ) och han tycker att lilla E ska sova då.

Vi får se hur det går!
lizjo

Inlägg av lizjo »

Läste precis i barnaboken om åttamånadersångest. Känner mig som världens sämsta mamma som skall ta med lilla E på en resa över halva jorden till en helt ny mijö med tanke på att hon är i en ålder som kräver trygghet. Gör jag fel?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Det är nog lite för sent att ändra sig nu! :wink: Skämtåsido visst optimalt hade varit att världen skulle vara liten, men det viktigast av allt är ändå att ni står där som orubbliga klippor, som står stadigt i stormen. Att ni kan förmedla trygghet med eran attityd är det viktigaste.

Trevlig resa!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lizjo

Inlägg av lizjo »

Tack för uppmuntran! Vi skall nog klara av resan. Skönt att veta att feedback och hjälp finns här på forumet om det skulle krisa.

Kramar
lizjo

Inlägg av lizjo »

Hej!

Nu har vi kommit hem från långresan. Vill bara berätta att det gick väldigt bra, vi hade inte behövt oroa oss ens hälften av det vi gjorde. :D

Vi reste till Taiwan med sju timmars tidsskillnad. Vi ställde inte om någon tid hemma utan bestämde oss att det fick bära eller brista. På planet var det fri amning och sovning. När lilla E inte roade alla de övriga resenärerna sov hon.

Väl framme var det svårt att få henne att sova på nätterna, ammande henne också på natten även fast jag inte gjort det sedan hon var fyra månader. Antar att det var så mycket nya intryck i kombination med tidsskillnaden som gjorde henne lite förvirrad. Men vi såg till att hon ändå fick ihop sina timmar under dygnet.

Första natten när vi kom hem igen var vi beredda på en ny kur, men inte. Lilla E gick direkt tillbaka till de gamla tiderna, 19.30 - 07.30. Helt otroligt!
:D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejja Ella! En riktig SS det där! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"