Behöver hjälp!
-
frusnamamman
Behöver hjälp!
Min son är snart 4 månader (18 dec) och vi har väldiga problem. Klarar inte detta snart, mitt hjärta brister och total havererar snart. Sover bra både på natten och dagen, sover ca 23-04 matning och sen 04-08 på natten och tre-fyra 1 timmars pass på dagen. Men vägrar sova vid läggdax. Byter på han, säger en gonatt ramsa och ger honom sista kvällsmålet då han somnar på min arm men sen när man lägger ned honom vaknar han och skriker/gråter tills han får komma upp och lampan tänds. Har provat att bara ta upp honom men det fungerar inte, måste tända lampan. Börjar detta vid 8 tiden och vid elva brukar man få honom och somna. Han sover i vagnen och vill nattetid bli vaggad också, för att få honom tyst gör vi det (dumt av oss). Hur ska vi göra?
-
Gäst
Hej frusnamamman! Välkommen hit så ska vi se om vi kan hjälpas åt att värma upp dig lite...
.
Du ska börja med att strukturera upp ett dygnsschema. Killen ska ha 15,5 timmars sömn per dygn och utifrån det gör du upp ett schema med fasta mat- och sovtider. Som exempel på hur det kan se ut ger jag dig mitt 4-månadersschema:
7 morgon, Mål nr 1 (bröstmjölk), vaken 1,5 tim
8:30-10 sova 1,5 tim
10-12 vaken 2 tim, Mål nr 2 (bröstmjölk)
12-14 sova 2 tim
14-16 vaken 2 tim, Mål nr 3 (bröstmjölk)
16-16:45 sova 45 min
16:45-19:45 vaken 3 tim, Mål nr 4 (gröt, bröstmjölk), Nattslurk i form av ersättning precis innan nattning
19:45 gonatt
04 kort nattmål (bröstmjölk)
Jag hade kvar nattmålet fram till 5 månader då vällingen infördes på kvällen och även smakportionerna hade börjat. Detta var för MIN attityds skull och för att det var mitt i semestertider med mycket folk runt omkring oss.
Din kille kan dock mycket väl sova hel natt nu om han bara får tillräckligt med mat under dagen. Att köra en regelrätt SHN-kur förutsätter liksom att man tar bort allt vad nattmatning heter för annars förvirrar man det lilla barnet svårt. Vid varje uppvak ska man ge samma konsekventa svar: På natten sover man, på natten händer ingenting. Så är du redo, påläst och peppad är det bara att köra. Tvekar du på hel natt utan mat så kan du avvakta att köra kuren tills du får i mer mat under dagen. Beslutet är ditt!
Oavsett vilket, kan du ändå göra något åt nattningarna. Era nattningar är en ond cirkel, där barnet somnar i famnen och vaknar när han blir nedlagd. Istället ska du knyta insomnandet till barnet själv med hjälp av de verktyg som står till buds inom SHN-kuren. Gör så här:
Mata, mata, mata så mycket det bara går inför nattningen.
Bada, byt blöja osv
Busa, skratta och mys så mycket ni bara kan. Barnet ska helst kikna av skratt
Amma INTE efter buset och skrattet!
INTE somna på armen, utan isäng med honom i glatt och vaket tillstånd
Vagnen är utmärkt! Dra med stadiga, knyckiga drag tills han är tyst och lugn. INTE så att han somnar, det ska han göra själv i medvetet tillstånd.
Gå ifrån vagnen med en gonattramsa. Du ska alltså sluta med en ramsa. Inte som idag, ge en ramsa och SEN mata. Ramsan ska få sista ordet!
Ska du kura i stor stil, så läs på, läs på, läs på! Du måste vara säker på vad du gör och varför. Börja med att läsa dom klistrade trådarna här och återkom med frågor och funderingar.
Så, det var en början....
Kram Tinis
Killen ska ha
Du ska börja med att strukturera upp ett dygnsschema. Killen ska ha 15,5 timmars sömn per dygn och utifrån det gör du upp ett schema med fasta mat- och sovtider. Som exempel på hur det kan se ut ger jag dig mitt 4-månadersschema:
7 morgon, Mål nr 1 (bröstmjölk), vaken 1,5 tim
8:30-10 sova 1,5 tim
10-12 vaken 2 tim, Mål nr 2 (bröstmjölk)
12-14 sova 2 tim
14-16 vaken 2 tim, Mål nr 3 (bröstmjölk)
16-16:45 sova 45 min
16:45-19:45 vaken 3 tim, Mål nr 4 (gröt, bröstmjölk), Nattslurk i form av ersättning precis innan nattning
19:45 gonatt
04 kort nattmål (bröstmjölk)
Jag hade kvar nattmålet fram till 5 månader då vällingen infördes på kvällen och även smakportionerna hade börjat. Detta var för MIN attityds skull och för att det var mitt i semestertider med mycket folk runt omkring oss.
Din kille kan dock mycket väl sova hel natt nu om han bara får tillräckligt med mat under dagen. Att köra en regelrätt SHN-kur förutsätter liksom att man tar bort allt vad nattmatning heter för annars förvirrar man det lilla barnet svårt. Vid varje uppvak ska man ge samma konsekventa svar: På natten sover man, på natten händer ingenting. Så är du redo, påläst och peppad är det bara att köra. Tvekar du på hel natt utan mat så kan du avvakta att köra kuren tills du får i mer mat under dagen. Beslutet är ditt!
Oavsett vilket, kan du ändå göra något åt nattningarna. Era nattningar är en ond cirkel, där barnet somnar i famnen och vaknar när han blir nedlagd. Istället ska du knyta insomnandet till barnet själv med hjälp av de verktyg som står till buds inom SHN-kuren. Gör så här:
Ska du kura i stor stil, så läs på, läs på, läs på! Du måste vara säker på vad du gör och varför. Börja med att läsa dom klistrade trådarna här och återkom med frågor och funderingar.
Så, det var en början....
Kram Tinis
Killen ska ha