Kura Viktor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej!
Schemat ser ut så här.
07.00 Godmorgon + Amma i sängen
09.00 Sova
10.00 Amma
12.00 Sova
13.00 Äta mat + amma
15.00 Sova
16.00 Amma
17.30-18.00 Äta gröt
18.30 Natt slurk + skratt
19.00 God natt!

Innan kuren tog jag honom till mig i sängen 06.00 och gav första amningen
men nu har vi kurat till 07.00. Då flyttade jag fram 1:a och 2:a sovningen en halv timma.

Hälsningar Marie
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur länge sover han på varje pass (är det tänkt)?

Hur gammal är han nu? Det kan du gärna skriva i profilen förresten!
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej TorpSara!
Tack för att du försöker hjälpa oss, fastän min info är lite knapphändig förlåt!
Nu är schemat helt fel, det förstår jag när jag ser dina frågor. Jag ändrade sovningen i tron om att han aldrig kommer att sova längre än 45 min... :roll:

Viktor är nu lite drygt 5 mån.
TANKEN är att han ska sova 1,5 h 1:a och 2:a passet och 45 min sista. Men som sagt han eller jag rättare sagt, kan inte få honom att sova mer än MAX 45 min/pass. Det har blivit lite inrotat tyvärr...

Hälsningar Marie
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Hur går dagslurarna tillväga? Vagn, säng? Ute, inne? Har du gjort likadant med dagslurarna som på nätterna, under kuren? Vad gör du när han vaknar i skarvarna?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej Malin!
Vi har gjort så här. Skrattat och busat, in i mörkt svalt rum, solfjädrat, ramsa på väg ut och utanför dörren x 4. Avvaktat. Han har varit tyst en liten stund men sen kommer frågorna. Jag har grejat med annat dammsugning, musik m.m. Försökt att ha annat att göra. Men haft koll så när han har varit lessen har jag någon gång buffat, solfjädrat, ramsat mig ut och annars bara ramsat, men försökt att avvakta så länge som möjligt. Jag har tagit bort vagningen helt som du rådde mig till.

Jag började med att ha honom i vagnen men övergick till sängen. Vagnen har det blivit mest reaktion (jag klandrar honom inte :oops: ) Rummet är alltid mörkt och ganska svalt.

Idag somnade han efter lite mindre frågor i sängen efter 20 min. Framsteg :) !
Det har inte blivit tal om några skarvar nu under kuren eftersom det har varit svårt att hålla schemat med så långa insomningar. Men min tanke är att ramsa om han blir lessen ev. buff om protesterna blir för många och lessna och inte ramsan hjälper alltså agera som på natten när man ska sova vidare.

Nätterna funkar toppen! I natt sov han från 19.00 (somnar utan minsta knyst)
till 07.00 med lite gnöl vid 06.40. ! Vi är så glada för detta underbara tillvägagångssätt!!

Därför tänker jag så här nu. Vi kanske kan fortsätta sova dagslurarna i sängen tills dagramsan satt sig, (märkte att den tog mycket bättre i dag) och därefter börja lägga honom även i vagnen. Sängen är ju förknippad med att somna själv men vagnen att bli vagnad. Vad tror du?

Och när dagslurinsomningarna, vilket ord :shock: fukar bra också ta itu med skarvarna för att sova vidare.

Nu när han sover 12 h natt blir schemat lite konstigt. Vad göra?
Kan jag göra lite justeringar nu eller blir det fel då?
Tänkte så här:
07.00 Godmorgon + Amma
09.00 Sova 45 min
10.30 Amma
12.00 Sova 1,5 h
13.30 Lunch
16.00 Amma
17.00 Sova 45 min
18.00 Äta Gröt + ibland bad
18.30 Natt slurk + Skratt
19.00 Sova natt!

Många frågor blev det. Tack för Din tid! Alla Ni som svarar är guld värda. :D

Vänligaste hälsningar Marie
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att det nya schemat är ett guldschema, men jag skulle lägga sista luren 30 minuter tidigare för att få längre tid innan natten. Då har du bara en 45-minuterskarv att jobba på. Jag vet vad det innebär att arbeta med såna, det lovar jag... :roll: Men jag kan också lova att trägen vinner! :D

Det finns många knep, hög musik är mitt favorittrix, helst hela luren, men även en smygramsa precis innan skarven (på minuten) kan också vara bra. Att få honom att somna om är jättebra ovasett vilken tid det tar, då lär han sig att sova längre just den gången. Vi hade kortlurarna inne och långluren ute länge, det gjorde det hela ännu tydligare tror jag.
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej!
Tack TorpSara! Då kör vi så. Med sista luren 16.30 istället, det låter bra tycker jag också :D . Hoppas min övriga strategi är OK!? Lovar att vara trägen :!: :D

Hälsningar Marie
duggan

Inlägg av duggan »

Toppen schema, och det är sant som TorpSara säger: Trägen vinner! Klistra målket framför ögonen och se inte bak..eller sidorna för den delen med...

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Toppen schema, och det är sant som TorpSara säger: Trägen vinner! Klistra målet framför ögonen och se inte bak..eller sidorna för den delen med...

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"