Kura Viktor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Dixie

Kura Viktor

Inlägg av Dixie »

Hej!
Vi har tänkt att kura vår kille Viktor på fyra mån, men först har jag många
frågor som jag önskar svar på.

Han kommer att sova på rygg med larm. Anna Wahlgren
skriver i en artikel att det också går bra. Hur gör jag då med solfjädring?

Nu sover han dagslurarna i sin vagn. Jag vagnar honom helt tills han
sover gott. "Måste" jag sluta med det och lära honom att somna själv
även på dagslurarna? Vagningen funkar så bra. (Där kändes det som min lathet/trötthet lös igenom... :oops: ) Han somnar själv i sin säng kl. 19.30 varje kväll.
Så jag har försökt stanna av vagningen precis innan han skall somna men
då har han berättat för mig VÄLDIGT högt att jag minsann skall fortsätta
tills han har somnat. Och det har jag ju gjort, dum som jag är.

Om svaret (vilket jag själv förmodar) är att jag ska lära honom att somna
själv även på dagslurarna så undrar jag. Vart skall jag lägga honom då?
Fortsätta med vagnen, eller byta till sängen? Är det viktigt att han sover
på samma ställe till en början? Och skall /kan jag börja med detta redan första kurdagen eller vänta tills nätterna satt sig?

Många vargar är det att mota bort...Men innan denna kur ska
börja måste varenda lamm känna sig tryggt!!!
Återkommer antagligen snart med fler frågor.

Hälsningar Marie
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Som du själv anar så ska gossen lära sig att somna själv, i stilla stående vagn :wink:
Vart du väljer att förlägga lurarna väljer du själv, men håll dig till ställen du valt, speciellt nu ibörjan. Nu när han är så liten rekomenderar jag alla lurar ute i vagn. Ute sömnen är helt ovärderlig och mycket uppskattad. Du lägger tillrätta i vagn och ger dagsramsan. Första dagen följer du första natten, alltså då vagnar du vid första pip och andra dagen backar du mer och tredje dagen ska ramsan göra hela jobbet och vagning är då endast krisverktyg.

Har du gossen på rygg kan du inte använda solfjädern, men har du han på sidan kan du solfjädra i sidled så att säga. Varför vill du inte ha gossen på mage?

Här har du en suveränt bra länk som pepp nu inför kurstart: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Vi finns här så det är bara att fråga på!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej!
Tack för så snabba svar.
Viktor har en storebror som heter David och skulle varit ett år äldre men han bor i våra hjärtan eftersom han dog i plötslig spädbarns död i min mage i vecka 38... Därav vill vi att Viktor sover på rygg.
David är vår familjs absolut största sorg men han är också en
av våra absolut största kärlekar!

Vänliga hälsningar Marie
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag beklagar eran förlust och har förståelse för att ryggläget känns tryggt.

Lycka till med kuren, och det är som Anna säger: kuren går att genomföra i alla sovställningar.

//Malin
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej!
Tack för det du skrev Malin.
Jag har lite fler funderingar. Viktor somnar bra själv efter kvällsslurken
i sin spjälsäng. Då fortsätter jag väl så och buffar först när han vaknar
första gången och frågar (ca 23.00 tiden) ?
Han är en ganska lång kille
70 cm och har blivit väldigt rörlig det sista. Vrider sig alltid åt vänster
och borrar ner näsan i kudden när han ska somna både i säng och vagn.
Vänder sig nästan helt om och värst är det i vagnen. Jag är ibland rädd att han ska trilla ur! (Får över ett ben ibland). Vänder helt från rygg till mage
och tvärt om på dagarna).
Därför är det väl klokast att låta honom ligga i sin säng eller måste
jag vagna honom på natten?

Han kommer att vara 4,5-5 mån när vi kör igång för jag känner att det är
väldigt mycket att lära mig innan jag kommer att känna mig redo. Jag läser
och läser men med så upphackade nätter (äter ca varannan timme) och amning på det känns det inte precis som att allt går in...!

Jag skulle också vara glad över lite peppning vad gäller just maten.
Eftersom han äter så ofta på natten så kommer han att vara jätte hungrig
under de första nätterna på kuren. Hur ska jag stålsätta mig då?
Jag försöker få honom att äta mer på dagarna men det går inte ner så mycket som är nödvändigt för 11-12 timmars sömn.

Jag går efter Anna Wahlgrens "chemaförslag för fyra månaders älsklingar".
Jag förstår att han kommer att äta mer om ett par dagars kurande och
klarar det men det är en sak att klara av frågor när man vet att han
är mätt, torr och nöjd på alla sätt. Nu kommer han att vara hungrig!!
Hur ska jag förhålla mig, tänka? Detta är helt klart min ALFAHANNE till varg...

Oj, det är tur att Ni finns och att vi inte skall börja kura idag...
Fler frågor kommer antagligen snart.
P.S. Viktor är född 070629 D.S.

Vänligen Marie
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Vad klok du är som läser på ordentligt först och tar itu med dina vargar :heart: :!: Vi hjälper er hela vägen - kom ihåg det :wink:

Vagn eller spjälis, det är frågan! Eftersom det är ryggläge så tror jag att jag hade valt vagning. Men det är ju inte bra om han riskerar att trilla ur :shock: :? Det får vi klura vidare på. Någon annan med funderingar?

Och så till ALFAHANNEN :!: VAD äter lillprinsen? Jag skulle rekommendera att du senast vid 4 månader börjar införa fastare föda, som gröt och banan. Det står han sig bättre på och börjar kanske sova lite längre sammanhängande redan innan kuren. Sen tycker jag att du ska vara noga med att glesa ut mellan målen på dagtid, redan nu. Men det kanske ni redan gör, förresten? Snuttätande på dagen brukar ge snuttätande på natten. "Stålsätter" dig gör du med att ha målet - den goda sömnen - för ögonen, hela tiden. Låt dig inspireras här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Kommentarer/frågor på det :?:

Kram Lua. :heart:
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej alla
och tack för svar Lua!

Jag undrar kan jag ha förstört vagningen eftersom jag vagnar på
dagarna tills han somnar?

Har börjat med smakportioner en tsk. Fjärde dagen i dag.
Han äter bröstmjölk hela dygnet förutom kvällsmålet 19.00 Då
bjuds det mjölkersättning. Han brukar få i sig runt 120-140 cl.
Sen sover han till 23.00 eller 00.00 vaknar och äter, därefter ca kl.
01.00
03.00
05.00.
På dagen äter vi kl.
06.00
10.00
13.00
16.00
19.00

När jag ser det så här så förstår jag verkligen att han inte är direkt
jätte hungrig vid något mål... Han vill ha, men blir snabbt mätt.

Till saken hör ochså att han inte gillar napp. Förutom mig...
Antagligen därför han äter dygnet runt. Inte enbart för matbehovet utan
även för napp/snuttbehovet...
Så om jag trugar lite mer med nappen och maten, ökar lite på smakportionerna och låter det gå lite längre mellan målen dagtid, så kanske han till slut sover lite längre nattetid.

Det blir ju i alla fall enklare på så vis att genomföra kuren. För trött är
han på natten och sover gör han mellan målen. Jätte gott. Han är
vaken när jag lägger honom tillbaka i sin säng och somnar direkt helt själv.
Det känns bra.

Nu känns det, tack vare Er, att jag ser lite klarare på sakerna och att jag på
så vis fått massor av attitydmaterial!! TACK! :D

Vänliga hälsningar Marie
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Du har inte förstört vagningen, men han kommer nog att undra vad sjutton du håller på med när du inte kommer att vagna honom in i sömnen, men när poletten trillar ner för honom kommer han att köpa det också. Attityden du vet :wink:

Han äter en hel del, väldigt upphackat och när ni kommer att styra upp nätterna kommer aptiten att öka dagtid och du kommer inte behöva oroa dig för att han är hungrig om nätterna! Detr gäller bara att bryta gamla inlärna mönster.

//Malin
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej och tack för svar igen!

Jag känner att jag börjar bli mer snurrig av att titta runt på forumet nu,
eftersom jag har förstått att man kan göra rätt på olika sätt. Vilket också känns bra!

Jag funderar på om jag tänker rätt om jag utgår från lathundens tillvägagångssätt.

Alltså:
Lägga honom i sin spjälsäng efter skrattet och låta honom somna själv som
han är bra på. Gå ut med ramsa. När jag märker att han nästan somnat ge en
bekräftelseramsa.

När han sen vaknar och frågar första gången går jag direkt in och buffar, solfjädrar och
sen ut med ramsan. Reaktion från Viktor. Avvakta utanför och se om han går ner själv. Stegras frågorna eller låter de lessna, går jag in igen, buffar, solfjädrar, ut med ramsa.

Reaktion från honom.
Ny aktion från mig. Ända tills han nöjer sig och förstår budskapet.
När han blir lugn och håller på att somna ger jag bekräftelseramsan. Då kommer antagligen
ny reaktion igen från honom och då avvaktar jag och fortsätter som ovan vid behov.

Gå in och buffa under hela första natten så fort han börjar fråga. Men göra det betydligt kortare från tredje buffningstillfället för att inte fastna. Från andra natten endast använda buffandet i nödfall.

Detta tillsammans med
SÖMNEN som MÅLET.
TRYGGHET, SJÄLVKLARHET och SÄKERHET som ATTITYD.
Ha övergripande TRO på MIG SJÄLV, BARNET, SITUATIONEN OCH PÅ SÖMNENS
BETYDELSE FÖR FÖRÄLDER/BARN RELATIONEN.

(Detta är text jag skrivit av mer eller mindre exakt från olika ställen på forumet).

Är detta rätt tänkt? Jag tror att jag håller på att göra det ”krångligare” än vad det är och det är ju dumt…
Jag undrar också om man vid något tillfälle ska avbryta kuren? Det kommer antagligen bli
många och högljudda frågor som kanske kan göra mig spak… för en stund… Han har ju inte behövt fråga speciellt mycket tidigare innan man har varit där och rättat till… När är det inte
längre ok? Är det alltid bättre att köra natten ut ändå? Dumma frågor kanske men om jag VET
att de flesta barn reagerar mycket STARKT och att det är helt OK, så kan jag lättare fokusera på MÅLET med ATTITYDEN o.s.v. utan att behöva undra om jag har falerat totalt, när jag såväl står där!

I klartext: skall jag ställa in mig på väldigt mycket och många högljudda frågor de första nätterna?

En annan sak; kan jag ”solfjädra” med ena handen på hans bortre lår och med andra tag om närmsta axel eftersom han kommer att ligga på rygg?

Vänligaste hälsningar Marie
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

En alldeles strålande strategi - bra jobbat =D> :!:

Ställ du in dig på rejält frågande! Det är bättre att vara förberedd och sedan kanske bli överraskad åt "rätt" håll istället för tvärt om :wink: :!:

Jag kan inte tänka mig något scenario som skulle göra att jag avbröt en kur, annat än allvarlig sjukdom, typ! Du har verktygen och du har koll på hur man använder dem. Du har dessutom koll på vikten av att din attityd förmedlar trygghet till sonen. Det här kommer att gå toppen!

Ditt solfjädringsförslag låter vettigt, tycker jag. Någon med erfarenhet :?:

Kram Lua. :heart:
Dixie

Inlägg av Dixie »

Tack Lua!

Du anar inte hur glad jag blev över Ditt svar!
Tack för all tid Du och Ni andra lägger ner på att svara på
alla dessa frågor :D

STORA KRAMAR från en jätte glad Marie!
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej alla!

Jag undrar lite om dags lurarna. Jag har ju som sagt vagnat honom tills han somnat helt :oops: tidigare och jag kan inte få honom att sova längre än 45 minuter/gång!! Det spelar ingen roll om vagnen rullar eller står stilla. Vissa dagar sover han bara 3x30 min och är ändå väldigt lite gnällig måste jag säga, men jag ser ju att han skulle behöva sova mer!! Detta började vid ca 3 månaders ålder, samtidigt som han började öva sig på väldigt mycket. Gripa, släppa, rulla runt m.m. Han har inte riktigt tid att sova, bara det allra nödvändigaste.
Vad tror ni om att börja lägga honom i sin säng på långa dags luren istället för vagnen? För att bryta vagnandet. Hur gör jag för att få honom att sova mer/längre på dagarna? Sover minst en gång/dag ute. Lika kort som inne...
Schemat ser ut så här. Han är snart 5 mån.
(Vi har inte börjat kura ännu)
6.00 Ammas
8.30 - 9.15 sova (Skall vara 1.5 h men vaknar efter 45 min). :(
10.00 Ammas
11.30 - 12.15 sova (Skall vara 1.5 h men vaknar efter 45 min). :(
13.00 Puré + Ammas
15.00 - 15.45 sova
16.00 Ammas
18.00 (erbjuds att sova men somnar aldrig denna tid längre, max 5 min).
18.30 Gröt + Ammas
19.00 Sova natt!

Uppe 2 - 4 ggr/natt och ammar.

Är schemat ok? Ska vi köra på detta? Det fungerar bra för övrigt. Det är bara sömnen som spökar, natt som dag.
Tacksam för förslag på olika ideér.
Sömniga hälsningar Marie
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :lol:

Jag tycker att Viktors schema ser bra ut, om han bara verkligen sov 11 timmar om nätterna :wink:
Nu tycker jag att du ska läsa på om kuren och starta när du känner dig redo! Du har ett stort försprång redan som har uppstrukturerade dagar, med sömn och mat.

Ang sova i vagn, ja vagningstrenden måste brytas. Nödvändigtvis behöver du inte ha honom i sängen, men du måsta ta bort all rörelse från vagnen och bara jobba med dagramsan. Ju mindre hjälp han har in i sömnen dessto mindre hjälp kommer han att behöva i skarvarna. Mycket skratt före lurarna och sover han på rygg (?) så måste suffletten täckas med ett luftgenomsläppligt mörkläggningstyg, för att stänga ute alla synintryck för vaknar han i skarven och får en massa intryck till hjärnan så börjar det arbeta direkt och ett omsomnande blir svårt.

Lycka till!

//Malin
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej!
Nu har vi kurat i tre nätter som har varit helt fantastiska! Ska väl inte ropa hej ännu men ändå. :D Jag har buffat en enda gång och ramsat vid ca två tillfällen / natt. Det funkar toppen! MEN, dagarna är värre än värst!!
Han frågar både argt och eller lesset och det blir minst sagt lite sömn dagtid... :( Kan inte förstå att han orkar så bra som han ändå gör :shock:

Första dagen tog det honom 1,5 h att somna ena (dagsluren), i dag mellan 40 och 55 min... När han sen har somnat sover han mellan 30-45 min.

Jag känner mig som en bov :( . Han är ju så duktig på nätterna så det är minst sagt svårt att höra honom på dagarna. Hjärtat blöder. Men det är väl till att fortsätta kämpa. Har ju läst minst tio andra trådar där man beskriver att daglurarna är tuffa.

Jag har provat både spjälsängen och vagnen. Vi har skrattet till gonattet men ibland blir det nog lite kort :oops: Jag försöker skoja men det är i bland svårt att locka till skratt när han är lite trött (och jag är nog inte så bra på att busa heller). Måste hitta på lite fler trix. Vagnen står stilla i mörkt rum.
Jag solfjädrar, ramsar på väg ut sen utanför och avvaktar. Försöker inte hänga utanför, sysslar med annat, spelar klassisk musik osv. Viktor gör allt (frågar och frågar) utan att somna fastän han är så trött att han nästan storknar. När han låter lessen ramsar jag. Men försöker avvakta in i det längsta. Han frågar, tyst, frågar, tyst osv.

Vad gör jag för fel? Är detta pga att jag har vagnat honom till sömns kanske.
Är det bara att låt det vara så här några dagar och tro att det kommer att bli bättre? Att han kommer sluta fråga så småning om? Hur ska jag gå till väga härifrån? På natten lyssnar han verkligen på ramsan och somnar om med bekräftelsen i bagaget så det känns som att poletten har trillat ner jättebra. Men inte dagtid. Om han inte låter lessen ska jag inte ramsa då, fastän han frågar väldigt länge? Hur länge kan jag låta honom vara? Vill ju inte att han ska känna sig övergiven :cry:

Vänliga hälsningar Marie
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Hur blev ert schema?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"