Har startat kuren men har några frågor.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

HELT OT: Dagen efter din Tore så föddes min brorson Tore. :-) Dom är inte många inte...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Är så himmla glad :D :D .
Vill bara avlägga rapport. Inatt sov vi till 4.30 då jag hör Tore ligga och prata för sig själv. Slumrar till och tittar på klockan vid 5 och då är det tyst. Gjorde ingenting och han somnade om. Gud va skönt! Var så glad så jag kunde inte sova mer den natten :? . Men det gör ingenting för jag får ju förhoppningsvis sova inatt. Dagslurarna går också bra. Fick bara ramsa en gång på den långa luren, och han vaknade tio minuter för tidigt på eftermiddagsluren men låg tyst i vagnen tills det var dags och vakna. Antar att det kommer några bakslag snart men orkar inte tänka på det nu utan är så himmla glad bara :D :D

Dessutom kommer Tores pappa hem inatt (jobbar i norge och har varit där i två veckor). Så i morgon kan jag bara toffla runt och packad det sista inför flytten i helgen. Därefter ska jag bara njuta av livet :heart: .

En fråga bara. Pappan har läst in sig men har ju inte varit med. Kan jag låta honom ta redan första natten om Tore skulle behöva ramsor eller ska vi vänta ett par dagar :?:

Tack för all hjälp och stöttning jag fått :heart:

Tore och hans mamma Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så i morgon kan jag bara toffla runt och packad
En freudiansk felsägning, eller? :lol:

Heja er! Visst är det fantastiskt! Så bra gjort!
Så toffla runt lite lagom packad du! :wink: Fast jag hade nog kört en läggning/natt med pappa hemma för att han riktigt ska vara med på det hela. Läsa är en sak, att göra det en annan. Mest för hans skull kanske...

Kram Tinis
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja man kan ju undra vad jag menade :oops: .

Jag tänkte nog så själv också att det är bäst att jag fortsätter någon natt till.

Tack för snabbt svar :heart:

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

*smyg in*

Hej! Från en Vaxholmsbo till en annan vill jag bara säga vilket SUPERJOBB DU GÖR!!!!! Jag är grymt inponerad!!!!! \:D/ :mrgreen: :thumbsup: (jag följer ju kurningen här i smyg lite grann...)

Jag hoppas ni inte flyttar från Vaxholmskommun och att jag får äran att träffa er någon gång? Vaxholm är ju inte den största staden precis. :wink:

*smyg ut*
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Tors mamma (och alla andra)!

Det skulle vara otroligt roligt om vi kunde träffas någon gång eftersom vi båda bor i Vaxholm. Som jag tidigare skrivit så känner man sig rätt ensam ibland att tro på barnets förmåga att sova. Och tack för de uppmuntrande orden. Det värmer mitt hjärta :heart:

Såg igår på morgonteve hur det var en barnpsykolog som svarade på frågor. En mamma med en tremånaders baby var vaken på nätterna med en bäbis som skrek. Rådet var att ha barnet hos sig och att ge den bröstet som tröst. Det bara skrek i mig neeej :evil: ! Gör inte så du kommer att bli helt slut som jag var. Hoppas mamman hittar till den här hemsidan som är till sån hjälp.

Tänkte också avlägga rapport.
Flytten har gått bra :) . Tore sov första natten från 7.00 till 6.22 fick en ramsa och vi väckte honom 7.00. Själv kunde jag dock inte sova låg och väntade på att han skulle vakna hela natten. Är så fortfarande. Har nog glömt hur man gör för att sova :? . Tore sover nu hela nätterna. Är det någon som har något tips på hur man lär sig själv att sova? Rätt frustrerande att ligga vaken.

En fråga till :?: . Tore sover 15,5 h och är drygt fem månader (är född 4 veckor för tidigt). Efermiddagsluren börjar att krångla. Den ska vara 45 min men han vaknar efter 30 min. Kanske är det dags att skära ned den till 20 min. Vad tycker ni, eller är det för tidigt? Vi startade kuren för två veckor sedan, man ska ju inte ändra i schemat i början.

Tack för all hjälp jag och Tore fått :heart: .

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ja kort ner den till 20 minuter! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jepp, korta ner till 20 min det gjorde vi! :wink:

Skicka mig ett PM om du vill när du känner dig lite installerad i nya huset, så kanske vi kan hitta varandra här ute? Skulle vara superkul med en "AW" kompis. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hjälp vad är det som händer :cry: :cry: . Vi har nu hållt på i tre veckor. Vi har haft 12 timmars nätter sedan slutet av första veckan utan uppvak men nu helt plötsligt så är bäbbis väldigt upprörd på nätterna och det känns som om ramsan inte tar :? . Detta har pågått i tre nätter.

inatt vaknade han 2.15 och är riktigt ledsen ramsade men han arbetade upp sig mer och mer. Gick tillslut in och la till rätta, ramsade ut. Satte på musik och då lugnade han sig endel. Somnade 2.36. Därefter lugnt fram till 5.56. Stört omöjligt för bäbis att somna om. Låg och pratade i 20 min. Därefter mer och mer uppjagad och upprörd. Tillslut visst jag varken till eller från. Jag hade tillslut en nästan hysteriskt arg bäbis. Gjorde morgon 6.55 i ett kort uppehåll mellan skriken. Kändes inte alls bra. Kändes mer som någon slags femminuters medod än SHN. Nådde liksom inte fram och tillslut började jag nästa tvivla på mig själv (vilket naturligtvis inte är bra för attityden :oops: ). Behöver råd vad jag ska göra. Har fortfarande 15,5 h. Dagslurarna går bra, men kanske dags att skära ner till 15 h, eller?

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ja det kan vara dags att skära ner 30 minuter nånstans på sömnen.

Låt honom sköta sina nattliguppvak själv fram till 04.00 så långt det går.

Uppvak efter 04.00 bemöter du med en glad hurtig ramsa en sk pangramsa som upplyser att det fortfarande är natt. Sedan gör du ingenting som har med honom att göra, för på natten händer INGENTING!

Ibland uppstår det fnurrur på tråden, stå bara stadigt och använd dig att verktygen du har så kommer det att passera. Ibland brukar jag ge en alvedon-upp vid läggning om det trasslat ett par nätter, då VET jag iaf att han inte har ont och det brukar göra mycket för MIN attityd.

Lycka till! //Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ida,

Jag håller med Duggan, det är nog dags att dra ner på en lur nu. :wink:

Sen kan du faktiskt om han vaknar innan vargtimmen tycker jag, ge ramsan, sätt på musiken. Men sänk den fort i samma takt som han lugnar sig för att se till att han får en bekräftelse ramsa med sig in i sömnen. Den som säger att "precis så skall det vara" "mamma har 100% koll på läget och jagar alla vargar" låt alltså inte musiken få sista ordet vid fnurror utan använd detta som lugnande verktyg och som verktyg för tidiga uppvak. :wink:
Tor 2006

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack för svaren Duggan och Torsmamma :heart: .

Inatt sov han utan uppvak fram till 6.05 fick en pangramsa och låg och pratade till 6.30. Därefter rätt förbannad men inte alls som de förra mornarna. Då har han varit riktigt ledsen. Jag gav honom alvedon i gårkväll. Han fick sin spruta i måndags. Kanske det som spökade. Känns mycket bättre i dag :) . Kommer att korta ner eftermiddagsluren till 20 min. idag. Får se om några dagar om det har effekt. Tack än en gång för alla tips och råd.

En fråga angående bekräftelseramsan. På kvällen lägger han sig glad och lugn. Vi ramsar när vi går ut. Därefer kan han ligga vaken en stund. Omöjligt för mig att veta när han somnar eftersom han är tyst. När ska jag ge bekräftelseramsan? Vi gör så att vi bakar in den i första ramsan men det är ju inte i själva insomningsögonblicket :? .

glada hälsningar
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Om han är glad och nöjd på kvällen när du lagt honom tycker inte jag att en separat bekräftelseramsa behövs, däremot på morgonen när man haft liten fnurra för att förtydliga att mamma vet vad hon gör, det ÄR natt än, mamma har koll på klockan. Förstår du? :wink:

//Malin
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Har nu kommit fram till att jag använt ramsan så lite, eftersom han började sova så bra på en gång :heart: . Därför har jag nu givit bekräftelse på dagslurarna när jag ser att vagnen blir stilla. Har även på natten försökt få till det. Nu verkar ramsan ta igen. Igår sov han hela natten utan upvak och inatt vaknade han till vid 4.30. Vi hade en lite diskussion och jag fick tillsist sista ordet. Då var klockan 4.55 :) . Utnyttjade marginalkvart och gjorde morgon 7.15. Hoppas nu att ramsan sitter. Tack för all feedback jag får här, den är guld värd :heart: .

hälsningar
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Puss på Tore från Tor. :heart: :P
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"