Prutt-unge

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ciri

Prutt-unge

Inlägg av ciri »

Min kille har sovit bra nu i ca två månader tack vare shn-kuren. :lol: Men han vaknar varje morgon kl 5 o bajsar!! När vi kurade hade vi morgon kl 7 men efter att han lärt sig sova så har vi inte varit så hård på tiderna. Förut tog jag upp honom bytte o la tillbaks o han somnade om men han skrek som en tok på skötbordet o väckte alla andra så jag började ge honom välling när han vaknar och sen byter jag på honom. Han somnar om o vaknar 6.30.
Egentligen är jag ju jätteglad att han sover från 18.30 utan ett pip men tänk om man kunde trolla bort den har bajsgrejen också! :) Den har välling-slurken som jag har infört vet jag att jag kan ta bort om han bara inte vaknar o bajsar!
Finns det nån "kur" att köra??!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Jag har för mig att Mammuten skriver att de bajsar för att de vaknat, inte vaknar för att de har bajsat. :wink:
Är det alltså så att han bajsar FÖRST, du byter och han får välling SEN? Jag hänger inte riktigt med där...Skulle det vara så att han 1) vaknar 2) får välling så känns det naturligt med 3) bajsar... :lol:

Hur gammal är han?
Vällingslurken behöver han troligen inte och är det så att han vaknar och bajsar så kan han kanske somna om 1,5 timme med bajs i blöjan :shock: om du bara preparerar rejält med idomin-salva i stjärten på kvällen?
Det är nog den enklaste lösningen på det här problemet. Grejen är att han ska lära sig att somna om själv, klockan 5 är ju fortfarande natt! Och PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING du vet :P Du använder ramsa o.s.v. beroende på hur gammal han är. När han slutar vakna vid den där tiden så slutar han bajsa också.
Det är nog en fördel att hålla ganska nog på tiderna för att inte förvirra honom.

Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
ciri

Inlägg av ciri »

Ja det blev kanske lite virrigt där men ja, såklart att han vaknar innan han bajjar! Han får en vällingslurk bara för att han inte ska vara helgalen när jag byter på honom! Han behöver ju inte den men han är tyst o glad i allafall! Jag säger inte ett pip, jag tittar knappt på honom o sen direkt i säng igen. Har funderat på det där med att låta honom ligga i 1.5 timme med gegg i blöjan, så skulle inte jag vilja ha det så jag kan inte låta bli att byta.
Han är 8 mån och han kan ju somna om själv!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
Mindy

Inlägg av Mindy »

Okidoki, det var mitt förslag. Tror inte att det skulle handla om så många nätter (eller morgnar om du hellre vill säga det) innan han slutade att vakna och därmed också slutar bajsa. :D
Som det är nu så ger du ju trots allt lite dubbla budskap, nämligen att vissa saker händer på natten i alla fall och då får du nog stå ut med nattklubb.
Hur vet du förresten att han bajsar om du inte är där och "stör"? :wink:

Fast, jag erkänner. Tycker inte heller att det är kul att ligga med bajs i blöjan, men här handlar det om rätt kort tid.

Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
camilla

Inlägg av camilla »

Jag haller med Mindy! i och med att det hander sa mkt kul hemma hos er pa natterna (valling e ju mums samt blojbyte) sa kommer han inte frivilligt lagga av att vakna for att bajsa och ata utan du maste helt enkelt kora kuren med salva i rumpan tror jag. I nulaget formedlar du INTE att det ar natt och att pa natten sover man och inget annat. OM du enda bestammer dig for att fortsatta ga upp pa natterna for blojbyte sa forsok att fixa det i sangen (du kan ju ha allt forderett eftersom du vet innan att du behover byta) och framforallt utan valling... Har inga andra ideer att komma med. Lycka Till!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Ciri

Han vaknar i vargtimmen och det kan vara lite bökigt att komma igenom.

Du har två val att göra.
:arrow: Antingen förljer du metoden och använder verktygen när det behövs, eller så låter du bli :!:

Om du vill att han ska sova hela natten så låt honom somna om utan att byta på honom. Jag skulle tro att han bajsar högst två, tre gånger till så tidigt om du får honom att somna genom ramsa och ev kristilldelning. Och ge honom ingen välling!

Ditt val!

Lycka till.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D Ja kära nån, vilket kul hålligång - både mat och skötbord och mamma på benen och byte och ny nattning. Än somnar han om, men det slutar han dessvärre med snart, skulle jag tro - i väntan på mer underhållning :roll:

Bestäm dig alltså :!: Byta kan och bör man göra i sängen i mörkret, med ledljus utifrån bara, och då ska man vara tyst och störttråkig och snabb och sedan bara gå, helst utan ens ramsa.

Med vällingen binder du ris åt både hans och din egen rygg :shock:

Med små barn måste man lära sig att se framåt. Allt man gör och inte gör leder någonstans. Är man beredd att ta konsekvenserna :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"