Jag har precis läst en bok som heter "Babyår" av Remo H. Largo och där skriver han (?) att barnet vid 6-12 månader kan börja vakna igen på nätterna trots att det har sovit som en stock (mitt ordval) innan. Orsaken enl han är att barnet får ett ändrat sömnbeteende.
Han skriver:
Han skriver vidare:Blir det för stor skillnad mellan barnets behov och föräldrarnas beteende, blir det sömnrubbningar. Föräldrarna måste på nytt ställa in sig på barnets behov genom att ta reda på, hur mycket sömn deras barn behöver på dagen och på natten.
Han understryker:Den absolut vanligaste orsaken till att barnet vaknar igen på natten är att det inte kan sova lika länge som föräldrarna väntar sig.
Detta sista citat är väl det som oftast har gnagit i mitt huvud när plutten har vaknat efter 1,5 h och luren är på 2 h. Eller vaknat efter 35 min och luren är på 45 min. Idag håller jag inte längre på och "kämpar" (om det nu skulle vara så att han skrek) till marginalkvart (om han vaknar efter bara en timme VET jag att något inte "stämmer" och satsar på ett omsomnande), utan jag lugnar och ser om han bara har vaknat till/skriker i sömnen eller om han verkligen är vaken. Är han verkligen vaken tar jag upp honom. Det känns inte rätt att han skall ligga i sängen och vara vaken.Barnet skall bara ligga i sängen så länge som det verkligen kan sova.
Anna förespråkar ju relativt täta ändringar på antalet sovtimmar per dygn(korrigering efter ca 2 mån) just för att undvika "sömnrubbningar" som han skriver om, eller?
Han skriver:
Nu skriver ju Anna W CIRKA när hon talar om det totala sömnbehovet för barn i en viss ålder. Jag säger också som mannen i boken SJÄLVKLART måste det ju skilja från bebis till bebis, från vuxen till vuxen.Eftersom sömnbehovet är så olika, finns det ingen regel som talar om, hur ofta och hur länge ett barn skall sova i en viss ålder.
En tanke som snurrar är alla dem som på forumet har skrivit om "för tidigt" uppvak på morgonen (även jag själv). Före 06 tycker jag själv att det är natt. KAN det inte vara så att dessa bebisar verkligen inte behöver mer nattsömn än 11 h (om man lägger barnet 19)? Jag tänker nu på de föräldrar som kämpar månad in och ut utan att "lyckas". Vad är det som säger att alla barn upp till en viss ålder ska ha 12 h nattsömn? Kan det inte t o m vara så att vissa bara behöver ha 10 h nattsömn?
Oj, det här blev långt, men jag tyckte att det var så fascinerande att läsa och jämföra.
Kommentar?
Kram
Kristin