Hur långt kan jag ha mellan sömnpassen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
KullaGulla

Hur långt kan jag ha mellan sömnpassen?

Inlägg av KullaGulla »

Hej
På fredag börjar jag kura min lillkille som blir 7 månader den 6/12. Jag är ännu inte helt klar med schemat. Står i valet och kvalet på om jag ska ha 2 eller 3 lurar per dag? Jag skulle föredra 2 st, men det betyder 3 timmar mellan varje lur och det känns lite väl långt. 2,5 timmar är annars det jag tycker har funkat bäst tidigare.
Vad säger ni som vet, är han för liten ännu för 3-timmars vakenpass?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej där! :D

Jag röstar verkligen på 2 lurar. Jag har kört det sedan 6,5 månader (hon är 8 mån nu). Inga problem att klara vakenpassen däremellan om man har tillräckligt med sömn på natten (vilket han ju snart kommer att få! :wink: ). Mitt schema har 11 timmars natt. Jag tycker det är super att få två rejäla sovpass på dagen. Dessutom kan schemat följa med länge när dagslurarna kortas...

Så här ser det ut:

6 morgon, amning, gröt
8-10 sova 2 h
10 mellis
12 lunch
13:30-15 sova 1,5 h
15 mellis
17 middag
18:30 välling
19 sova natt 11 h

man kan förstås föskjuta det hela om man vill ha senare morgon. Oss passar det jättebra med så tidig morgon.

Lycka till!

Kram Tinis
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag som gillar 12 timmars nattsömn bäst föreslår en schema som liknar det här:

19.00 - 07-00 Natt

7.00 Godmorgon!
7.00 Frukost
9.15 - 10.00 sova 45 min
11.00 Lunch
12.00 - 14.00 sova 2 h
14.00 mellis
16.30 i början kan du ha en 5 minuters lur tex här.
17.00 middag
18.30 kvällsslurk
19.00 Natti

En 5 minuters lur kan du alltid bjuda på utöver schemat om läget verkar tröttsamt, vilket det oftast blir i början. :lol:

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
KullaGulla

Ikväll kör jag! Några frågor som uppkommit...

Inlägg av KullaGulla »

Skulle egentligen ha kurat förra fredagen, men Alvar blev sjuk med feber så istället körde jag igång ikväll! Kl. 18.45 skred vi till verket och det har hittills gått över förväntan :D

Nu till ett par frågeställningar som uppkommit:
Jag har en babywatch med kamera, så jag ser precis vad A pysslar med i sängen :wink: Ibland vaknar han till, reser upp överkroppen och försöker se sig omkring i rummet - utang gråt el. dyligt. Ska jag då bara låta honom vara eller ska jag ramsa? Eller rent av gå in och lägga tillrätta?

I morgon på dagslurarna, som han ska ta i sin spjälsäng: Ska jag precis som ikväll lägga tillrätta, buffa, ramsa? Eller ska det räcka med solfjäder och ramsa?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nöjda barn stör man aldrig! En ack så viktig grundregel! Du har ju tretton andra barn och tolv kor att mjölka, då kanman ju inte stoppa om nöjda barn! :D
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Nöjda barn stör man aldrig! En ack så viktig grundregel! Du har ju tretton andra barn och tolv kor att mjölka, då kanman ju inte stoppa om nöjda barn! :D

Ja visst ja, det är klart! Så rätt du har :D
Min "tanke" var dock att pränta in ramsan ordentligt då jag knappt behövt använda den hittills känns det som. Och nej, jag har inte ramsat för sent, har gått ut och ramsat så snart han tystnat och legat stilla. Men jag gör som du råder, dvs låter vara tills han frågar.

Men vad gäller för morgondagens dagslurar? :? Tycker inte boken tar upp så mycket om dom som jag hade önskat. Ska jag vara ärlig är jag lite orolig inför dessa...
Buffar, solfjäder och ramsa? Eller bara ramsa?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

På dagen gör du som på nätterna, du backar succesivt där med. Verktyg efter initial krångelgrad, skulle jag säga. Mycket trassel: mer verktyg i början och vice versa.
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Ok, tack. Nu har jag fått lite mer kött på benen.
Jag vakar på i natten... :)
KullaGulla

Nu behöver jag lite peppning här...

Inlägg av KullaGulla »

Jaha, då har vi avverkat de två första nätterna och dagarna, med både framgångar :D och motgångar :(
Nätterna har gått mycket bra, andra natten somnade han om flera gånger av sig självt. :)
Dock spökar vargtimmen för oss och det är bla med det jag skulle behöva lite råd. Jag vet att den kan spöka i flera veckor, men jag tänkte skriva ner hur det var i morse för att få ev. kommentarer om mitt agerande:

06.08 Kinkar lite, ligger och hostar. Ramsar 2x4
06.10 Ramsar x6
06.12 Bekräftelseramsar
06.19 Måste ramsa igen, känner inte att han lyssnar på mig. Ramsar x8 i hög bestämd ton.
06.22 "måste" jag gå in och solfjädra. 06.23 ramsar jag mig ut ur rummet
06.27 ramsar jag igen x6.
06.30 Buffar, solfjädrar och ramsar mig ut kl 06.32
06.34 ramsar x 6
06.36 ramsar x 6 men går direkt in till honom då det inte alls känns som ramsan tar. Buffar, solfjädrar och ramsar mig ut kl. 06.39
06.41 ramsar x 4 i en mer bekräftande ton då jag tror han är på väg att lugna ner sig, men nej...
06.45 ramsar jag igen x 6
06.47 ramsar jag x 8
06.49 buffar jag en lång stund... han gråter och snorar. Hela lakanet är blött av tårar, saliv och snor. Försöker hitta en torr fläck han kan ha ansiktet på men det är svårt. Jag ramsar mig ut kl 07.01
07.03 ramsar x 8
07.07 ramsar x 8, strax efter x4
07.09 ramsar x 8 i bekräftande ton
07.11 ramsar x 8
07.12 buffar 2x4 gånger med solfjäder däremellan. Ramsar mig ut 07.14
07.15 ramsar jag x 6
07.17 ramsar x 8
07.20 ramsar x 8
07.21 buffar, solfjädrar, ramsar en lugn ramsa ut kl 07.28. Han var väl nästan sovandes när jag gick ut...
07.40 hör jag att han är på väg att vakna, jag förekommer med att rusa in och "väcka" i glad anda då han enligt schema ska vakna 07.30.

Med vägledning av ovanstående, ramsar jag för ofta? Men han ligger ju och gråter, hör hur han snorar och snörvlar. Han börjar alltid gråta när jag ramsar mig ut. Jag inväntar alltid tystnad efter det som i regel kommer efter ca 1 minut. Men han är bara tyst en kort stund, sen sätter han igång igen. Jag tycker mig ha svårt för att avgöra hur pass "ledsen" han är. Det är inga förtvivlade skrik, men dock ledsna och inte enbart frågande tycker jag.

Den först dagsluren idag gick strålande :D jag lade ner honom med ett par korta buff, ramsade ut 4 minuter senare (lite väl lång tid kanske), och bekräftade efter ytterligare ett par minuter. Han sov då i 1 tim 10 min!

Den andra dagsluren var katastrof :cry:
14.59 lägger jag honom, solfjädrar och ramsar mig ut.
15.00 ramsar x 8
15.02 buffar, ramsar ut
15.03 ramsar x 6
15.05 ramsar x 8
15.06 buffar, solfjädrar. Ramsar ut 15.11
15.12 bekräftelseramsar jag
15.24 måste jag ramsa igen
15.25 bekräftelseramsa
15.46 vaknar han igen, jag ramsar x 6 tätt följt av x 8
15.47 buffar, ramsar ut 15.48
15.50 ramsar x 8
15.52 ramsar x 6
15.53 buffar, solfjädrar, ramsar ut 16.01
16.03 bekräftelseramsa
16.07 måste jag ramsa igen
16.08 solfjädrar jag, ramsar ut 16.11
16.12 ger jag bekräftelse, likaså 16.15 och 16.17
16.45 väcker jag honom, en kvart efter schemalagd tid.

Läser man igenom detta så ser det ju återigen ut som att jag ramsat väldigt ofta. Men det är så himla svårt att veta när han "bara" frågar eller är irriterad, och när han är riktigt ledsen. Snoret och tårarna rinner ju...
Jag står och funderar på om jag är inne på en 5-minutersmetod när han gråter sådär :roll: Och det vill man ju inte :!:

Tilläggas kan också att alla gånger jag väckt honom sedan jag började kuren, har han vaknat och varit ledsen, jag har verkligen fått anstränga mig för att få fram ett leende.

Vill också säga att jag själv tycker mig ha ATTITYDEN. Bestämda, höga ramsor. Fast handlag. I eftermiddags var jag riktigt ARG för att det inte gick som det skulle.

Mellan varje ramsa göra jag ljud (på dagen). Spolar i toaletten, sätter på duschen, slår i lådor och dörrar etc, etc. Musik på hög volym. Jag har ju inte tid med honom :wink:

På natten klassisk musik på en volym som hörs in tll honom.

Någon vänlig själ som orkat läsa igenom och kan guida mig inför nattens väntade vargtimme samt morgondagens dagspass :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej KullaGulla!

Det är förstås jättesvårt att bedöma om du ramsar för mycket eller inte. Men visst, av dina noteringar kanske du har haft lite väl mycket underhållning på morgonen.

T ex
06.08 Kinkar lite, ligger och hostar. Ramsar 2x4
Här hade nog jag inte gjort någonting alls. Kinka lite och hosta kan man ju få göra... Kanske du snarare störde med ramsan här? På en lite mer rutinerad kurbebis hade jag definitivt tyckt att du arbetade för mycket, men eftersom du bara var på natt 2 vågar jag inte tycka det... Då ska man ju verkligen sätta ramsan och låta den få sista ordet.

Tidiga morgnar ÄR ett problem. Det är jättesvårt att få ordning på. Men min hetaste uppmaning är: inför väckarklocka som BARNET hör (jag har t om ine hos min lilla) och betinga honom redan nu på att klockan är det som gör att morgonen kommer. Inte hans skrik! För han kan omöjligt bedöma om det är dags eller inte närhelst han vaknar under natten/morgonen.

Det är vanligt att dagslurarna krånglar under kuren. Det mesta sätter sig först under uppföljningsveckorna. Så det är bara att glömma och komma igen! Håll schemat klistrat och tänk FÖRUTSÄTTNINGAR och besked. Sova måste han göra själv. Och det kommer han snart att göra! :D

Du jobbar ju på kanon! Bara att fortsätta!

Kram Tinis
KullaGulla

Faan, det går åt h-vete!!!

Inlägg av KullaGulla »

Please, nu behöver jag HJÄLP!!! :x
Dagens sena dagslur har i mina ögon utvecklat sig till en ren skrikmetod. Ramsorna tar inte för 5 öre. Han har nu legat och skrikit i 65 minuter, non stop förutom de tillfällen jag inte kunnat hålla mig och gått in och buffat och solfjädrat :oops:

Så här gick det idag (den tidiga luren gick klockrent dock, precis som igår)
14.57 Lägger ner ioch ramsar ut
15.00 Solfjädrar, ramsar ut
15.02 ramsar x 8
15.04 Solfjädrar, ramsar x 8. Nu skriker han högt så fort jag går från sängen
15.09 ramsar x 8
15.12 bekräftelseramsar - han somnar
15.33 vaknar han igen och skriker för full hals
15.35 ramsar x 8
15.37 solfjädrar och ramsar ut
15.39 ramsar x 8
15.41 ramsar x 8
15.43 solfjädrar. Ramsar ut 15.47
15.51 ramsar x 8
15.52 ramsar x 8
15.53 ramsar x 8
15.56 lägger han tillslut ner huvudet (jag har en babywatch så jag ser vad han gör)
15.57 bekräftelseramsar jag - resulterar i att han börjar skrika igen...
15.59 ramsar x 4
16.00 ramsar x 8
16.00 solfjädrar, orkar inte höra skriken.... Ramsar ut kl 16.03
16.10 solfjädrar igen då han aldrig slutar skrika
16.17 ramsar x 8. Nu i mycket arg ton
16.19 Börjar bekräftelseramsa, men direkt börjar han skrika, så jag avbryter :?
16.20 går in, måste nu buffa och solfjädra för att lugna. Ramsar ut 16.24
16.30 buffar igen, han hyar skrikit oavbrutet sen jag gick ut. Går ut 16.36 - han skriker
16.44 tystnar han äntligen en halv minut. Vi har då överskridit sovtiden med 15 minuter, så jag rusar in och låtsas jätteglad och hissar, kittlar etc för att få honom glad, vilket inte är så lätt. Pappan får ta över honom då han bara gråter när han ser mig :cry:

Så, som ni förstår känner jag mig ganska knäckt. Han har sovit totalt 21 minuter när planen är att han ska sova 1,5 timme!

Känns som om det är skrikmetoden jag använder mig av. Ramsorna tar inte över huvud taget! Han skriker nästan ännu mer när jag ramsar. Och jag ramsar HÖGT och mycket bestämt, har radio på utanför på högsta volym, slår i lådor och smäller i dörrar, allt för att han ska höra att jag pysslar med annat där utanför.

Snoret rinner på honom och blöter ner hela madrassen, men han gråter inga tårar - så är han verkligen ledsen eller bara arg? :roll:

Känner mig skittaskig nu. Ungen måste ju dessutom tro att jag är schitzofren när jag ena sekunden lämnar honom skrikande för att andra sekunden rusa in och vara jätteglad :shock:

Snälla, snälla HJÄLP nu en mamma i kris!! Jag vill ju INTE att detta ska vara nån sorts skrikkur.
Varför tar inte ramsorna på dagen - funkar ju bra på natten :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hmmmm, jag vet inte.... Vi ropar på förstärkning här tror jag... :wink:

Hur ser schemat ut? Tror inte du har skrivit vad du beslutade dig för. Har du rätt antal sovtimmar osv. Och hur är det med maten?

Och hur gammal är han nu igen? Snälla, skriv det i profilen så slipper man leta i tråden... :D

Inga konkreta råd egentligen. Kan inte se att du gör några fel.

Så pepp i alla fall!

Tinis
KullaGulla

schema mm

Inlägg av KullaGulla »

Hej Tinis

Alvar är 7 månader prick. Han har inte ätit på natten sedan ett par månader tillbaka, så jag har inte lagt så stor vikt vid maten under kurens gång då jag inte sett det som ett potentiellt problem. Han har alltid haft god aptit och 'ter sedan ett par veckor tillbaka två mål med lagad mat, förutom frukostgröten och kvällsvällingen.

Vårt schema är som följer:

07.30 vakna. Slurk x 2
09.00 Gröt
10.00 Banan
10.30 - 12.00 Sova
12.00 lunch
14.00 slurk x 2
15.00 - 16.30 sova
19.00 sova
Idag var han väldigt trött inför den sena luren, trots att han sov nästan hela den tidiga luren (1 tim 10 min). Jag funderar på om jag kanske ska tidigarelägga den sena luren till 14.30 istället, men frågan är om jag kan göra det nu under kurens gång eller om jag förstör något då?

I morgon måste jag dessutom iväg på läkarbesök 15.40, vilket betyder att pappan måste ta över mitt i krångelluren... Bådar inte gott.
Eller kanske funkar jättebra, vem vet :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nähä du, det schemat går inte! :shock: Han ska ha 14,5 timmars sömn, inte 15,5! så där kanske vi har det?! Och 12,5-timmarsnatt? Ska du verkligen ha det? Max 12 brukar man säga...

Tänk om och ta bort en timmas sov :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och sista luren ligger för sent. Är man så stor bör man ha minst tre timmar innan natten! Backa natten 30 minuter, och kapa lite dagsömn någonstans! Förslagsvis sena luren till 45 om det är så han vill ha det. :D Det blir en kvart minus, vilket funkar för vissa. Tröttmössor får två-timmars långlur istället.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"