är novis här, tips till nybörjare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Tovaliten skrev:Hej har liten undran om ditt schema. ska man ha 6 måltider vid 7-8 månader=
Duggan skrev: Man ska ha 4 måltiden plus en kvällssluk och det blir då 5 st. Fördela måltiderna med 3-4 timmars mellanrum, och kvällsslurken kan komma ganska nära middagen.
Ska och ska.... :wink: :D Det är bra att det går 3-4 timmar mellan de större målen förstås, men jag har en superhungrig liten dam så jag ger mellisar också. Det är förstås inga stora mål utan en frukt, lite amning eller liknande. Det behövs också för att få ihop mattider och lurtider. Det blir annars alldeles för långt eller kort mellan huvudmålen.

En bra riktlinje är förstås 3-4 timmar, men självaste vår Anna Wahlgren skriver i Barnaboken att hon inte kunde hålla det alltid när scheman och tider skulle passa för allas behov hit och dit. Jag menar, det här är ju ingen exakt vetenskap utan det viktiga är att det äts ordentligt vid huvudmålen!

Och angående lurarna.... precis som Duggan skriver: Här gör folk väldigt olika. Personligen tycker jag att det blev ett superschema när vi kom ner till två rejäla lurar. Hon strular aldrig på dagslurarna eller nätterna längre (nästan i alla fall :wink: )
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Hur är det, kan man lägga måltid och sen sova direkt på det? eller är det inte att föredra?
för jag får kvälls målen för nära varandra...
endast döda laxar följer strömmen - Mini född 2007-05-20 kurad vid 6 1/2 månad. LillTjejen född 2009-03-05
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sista två målen kommer ofta väldigt tätt. Men en timme mellan är nog bra att ha i allafall. Och visst kan man nattas direkt efter maten, det är ju ändå ett par bestyr kvar, tandborstning och bus ger det hela tid att lägga sig lite.
duggan

Inlägg av duggan »

Hur blir tilltänkta schemat?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Hur blir tilltänkta schemat?
Har inte bestämt än, för jag har kommit på att lillen behöver nog sina tre lurar iaf :lol:

Sista två målen kommer ofta väldigt tätt. Men en timme mellan är nog bra att ha i allafall. Och visst kan man nattas direkt efter maten, det är ju ändå ett par bestyr kvar, tandborstning och bus ger det hela tid att lägga sig lite.

Så sant, men det var mer eftermiddags målet och kvällsmålet plus nattsluren som blev täta alltså typ kl 16, 18, 1930... men som jag skrev ovan, jag ändrar nog inte schemat än på ett tag...

och så till sist... Jag har ju glömt att skryta, om det är tredje eller fjärde natten nu som han har sovit HELA natten! Det trodde jag verkligen inte för en vecka sen att detta skulle inträffa, är så glad att jag har blivit invigd i Anna Wahlgrens underbara värld :D :heart: :heart: :heart: förevigt Tacksam :heart: :heart: :heart:
endast döda laxar följer strömmen - Mini född 2007-05-20 kurad vid 6 1/2 månad. LillTjejen född 2009-03-05
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Innan du spikar nya schemat så lägg gärna upp det så kan du få lite feed back på det av andra ögon också, om du vill! :wink:

Visst är det HÄRLIGT att DU har visat att man kan sova hela nätter!

Ta vara på det fina ni uppnått nu!

Best wishes! //Malin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad härligt att höra om nätterna! Bra jobbat! :D
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Tinis
InläggPostat: ons dec 05, 2007 22:03 Rubrik:
Vad härligt att höra om nätterna! Bra jobbat! Very Happy
Tackar... jag det känns himla bra... Hade lite bakslag inatt, men inga stora skrik :-)
duggan
InläggPostat: ons dec 05, 2007 17:41 Rubrik:
Hejsan!

Innan du spikar nya schemat så lägg gärna upp det så kan du få lite feed back på det av andra ögon också, om du vill! Wink

Visst är det HÄRLIGT att DU har visat att man kan sova hela nätter!

Ta vara på det fina ni uppnått nu!

Best wishes! //Malin
Hej, å tack! Ja jag lägger gärna upp det när det är dax!
oooh ja... nu börjar jag bli människa igen, vilket uppvaknande :)

Funderar dock på att tidigarelägga morgnarna, för han vaknar ofta runt kvart över sju... och då är det svårt att få honom att somna om, tänkte kanske 7.30 el 7 men då blir det sängdax så tidig, eller tidigt för maken som jobbar och kommer hem tidigast kl 17.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Om du lägger 19.30 och har morgon 7.30, så tidigarelägger du bara allt en halvtimme. Känns det ok?

//Malin
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

duggan skrev:Hejsan!

Om du lägger 19.30 och har morgon 7.30, så tidigarelägger du bara allt en halvtimme. Känns det ok?

//Malin
Ja det skulle ju funka... :) :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi nattar 19.30 och har natt till 07. Det funkar kanon.
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

TorpSara skrev:Vi nattar 19.30 och har natt till 07. Det funkar kanon.
Okej, ja jag kan inte bestämma mig hur jag ska göra :lol:

Mitt problem för tillfället är att varje läggning oavsett om det är på dagen eller för natten så är det gråt nästan direkt, det varierar mellan 5-15 min på dagen och på kvällen 10-30 min... annars sover han rätt bra, det är bara om han vaknar tidig morgon typ vid halvsju sju som det är nästintill omöjligt att få honom att somna om, då kan jag hålla på att ramsa i 45 min. ska jag backa mer? brukar räkna till en minut när jag ramsat första gången, om han gråter fortf så ramsar jag igen... är han sen tyst några min så ramsar jag när han börjar skrika, inte direkt när han skriker, försöker lyssna om det bara är ett sömnskrik, eller frågeskrik... känns som att ramsan inte tar alltid... går jag in, så blir det inte bättre snarare tvärt om, så jag brukar inte gå in... :oops: :cry:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Hur är det med skrattet till god nattet, dag som kväll? Skrattet ärverkligen förlösande!

Tidiga morgnar bemöts med en glag hurtig ramsa en sk "pangramsa" vid första vakna pip, sedan gör du ingenting som har med barnet att göra, för på natten händer just INGENTING! Rummet ska vara KOLMÖRKT, se över mörkläggningen. Blir lägget verkligen LEDSEN och han BER om hjälp då ramsar du EN gång till. Här krävs en stor tilltro til att lilla barnet och en stor skopa tålamod, för sanningen är att många får kämpa på med tidiga uppvak en ganska lång tid, men bara man håller samma linje går det! Investera i en väckarklocka som ringer samma tid utanför gossens rum, det kopplar ganska fort att morgonen inte kommer förän klocka ringt.

Lycka till!

//Malin
162ochenhalv

vagn?

Inlägg av 162ochenhalv »

hej undrar vad för vagn ni har till dagslurarna... gossen har snart vuxit ur hårdliften... tycker det är svårt att hitta en vagn som ska vara ett år till och som han kan sova på mage i... hur gör ni?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag vet att många har köpt äldre begagnade syskon/tvillingvagnar där man lagt en madrass i botten och då han det funnits gott om plats till att sträcka ut sig och sova gott på magen!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"