För er som är intresserade kan jag berätta att vi försöker så långt det går använda de etablerade tecknen enligt svenska teckenspråket för döva, men med några hemmagjorda varianter eller inslag av det brittiska teckenspråket.
Roligt med tecken!!!
-
Little Baba
Roligt med tecken!!!
Vi började med teckenspråk för några månader sedan och nu när Hanna snart är ett år har vi otroligt kul allesammans av det hela. Ni skulle se hennes lyckliga ansikte när hon gör tecknet för vovve eller annat som hon sett och vi bekräftar att vi förstår vad hon säger genom att säga ordet vovve! Hon är jätteduktig och kan nu över 15 tecken, mest djur, men även tecknet för tack, ont, äta osv... Eftersom vi varit i Afrika ett halvår kan hon tecknen för giraff, elefant, zebra, noshörning, men nu håller vi på att lära henne litet mer svenska djur som ko och lamm
Dessutom försöker hon även härma själva ordet. Just nu verkar hon framförallt inriktad på ord som börjar på b: bil, bajs, bröst. Festligt. Får se vad det blir för bokstav nästa vecka
För er som är intresserade kan jag berätta att vi försöker så långt det går använda de etablerade tecknen enligt svenska teckenspråket för döva, men med några hemmagjorda varianter eller inslag av det brittiska teckenspråket.
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
Välkomna hem!
Gud va kul med teckenspråk för barnet, jag vill också!!!
Fast jag hoppar nog över just giraff, elefant och zebra, kör hellre på fjällko, hund och sork (har vi miljarders miljarders häruppe) 8). Jag har faktiskt en gång i tiden, för åtminstone typ 15 år sen, gått en kurs i teckenspråk, men kan inte påstå att jag minns ett dyft.
Kanske dags leta fram kurslitteraturen i mitt bibliotek?
Använder Hanna tecknen om hon vill ha nåt, tex mat eller nåt att dricka, eller har hon inte kommit så längt ännu?
Gud va kul med teckenspråk för barnet, jag vill också!!!
Använder Hanna tecknen om hon vill ha nåt, tex mat eller nåt att dricka, eller har hon inte kommit så längt ännu?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
Little Baba
Hittills är tecknet för äta det enda som vi har sett henne använda för när hon vill något, och ev. någon gång dricka. Några andra tecken har vi nog inte lärt henne, när jag tänker på saken. "Ont" är relativt ny. Trött har hon inte kopplat ihop med sig själv ännu 
Kul!
Vi körde täcken som stöd på Moa innan hon kunde prata bra. Hon var lite "sen" med språket men tidig med de fysiska sakerna. Hon blev väldigt frustrarad när hon inte kunde göra sig förstodd. Hennes farmor läste just då tecken som stöd som ä'mne i skolan och Moa fick lära sig en hel del tecken. Livet blev lättare för henne och hon blev inte arg så ofta längre.
Några månader senare så släppte talet och tecknerna föll i glömska. Nu i dagarna så kom jag på att man skulle kunna använda dem på Leo som snart är 11 månader det kan ju vara kul för honom att göra sig förstodd tidigare. Det verkar som om han är snabbare på talet än Moa så jag skall köra lite nu och se vad som händer.
Är det någon som vet någon bra sida för tecken som stöd så är jag tacksam för det. Jag kan inte så många tecken och svärmor har glömt en hel del hon med.
/Gun
Vi körde täcken som stöd på Moa innan hon kunde prata bra. Hon var lite "sen" med språket men tidig med de fysiska sakerna. Hon blev väldigt frustrarad när hon inte kunde göra sig förstodd. Hennes farmor läste just då tecken som stöd som ä'mne i skolan och Moa fick lära sig en hel del tecken. Livet blev lättare för henne och hon blev inte arg så ofta längre.
Några månader senare så släppte talet och tecknerna föll i glömska. Nu i dagarna så kom jag på att man skulle kunna använda dem på Leo som snart är 11 månader det kan ju vara kul för honom att göra sig förstodd tidigare. Det verkar som om han är snabbare på talet än Moa så jag skall köra lite nu och se vad som händer.
Är det någon som vet någon bra sida för tecken som stöd så är jag tacksam för det. Jag kan inte så många tecken och svärmor har glömt en hel del hon med.
/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft
.
-
Little Baba
Du hittar ett digitalt teckenbibliotek på http://www.ling.su.se/tsp/weblexikon/weblexikon.html
Om någon annan har en bättre länk så är jag också intresserad.
Om någon annan har en bättre länk så är jag också intresserad.