Hjälp, han kräks nästan varje kväll vid läggning!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Tack för svaret Duggan, vi testade mini-kur och det gick väl OK men nu har det blivit riktigt illa här hemma :( vet inte vad pojken har fått för sej... Under hela tiden vi hållt på md SHN så har Helmer bara sovit hela natten EN gång. Det har alltid varit något uppvak annars, men oftast somnar han ju om efter ramsa och ibland har vi fått lägga tillrätta. Senaste veckan har han dock trixat otroligt mycket. Det började en natt när han vaknade vid 4.30 och låg och bökade i sängen så vi trodde den skulle välta, vi lät honom vara (gav en ramsa i början) men efter ca 1 ½ timme?! så började han skrika (ovanligt för honom) och det var ett helt förtvivlat skrik. Pappa försökte buffa men det hjälpte inte (han älskar annars buffningen) så till slut tog pappa upp honom och han somnade då snabbt på hans axel och sov sedan vidare i sängen till morgon.

Nu har han börjat vakna varje natt. Han har inte skrikit något mer utan ligger mest tyst och bökar och stökar. Vi brukar gå och lägga till honom ibland och ramsa bort från sängen. Vi måste lägga till honom, han bökar in sej i spjälorna, fastnar med både armar och ben. Han är nu trött på dagarna och mer gnällig än vanligt :(

Han är nu 6 ½ månad och jag börjar misstänka att det hela har med utvecklingen att göra, ett nytt språng, han övar ju på att krypa hela dagarna nu (kan inte än). Kan även tillägga att han bara äter välling och ersättning nu. Han började matvägra för ca 2 veckor sedan och efter att försöka truga i honom och han bara skrek då skeden kom så har vi tagit en paus. Usch vad jobbigt allt känns nu, jag har börjat få ångest när jag ska gå och lägga mej eftersom jag vet att sömnen inte kommer bli långvarig :(

Är det bara att härda ut? Gör vi något fel eller kan vi göra på något annat sätt? Tacksam för råd och tips!
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Måste tillägga att han verkar inte hungrig på morgonen. Vi kan lungt byta blöja och göra i ordning vällingen/ersättningen utan ett ljud. Sedan får jag truga i honom 200 ml.
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Idag var det visst tusen frågor :wink: från mej... känns som att jag samlat på mej frågor under en tid nu också har jag precis lånat ut SHN-boken, trodde inte jag skulle behöva den någe mer :?

Jag undrar nämligen när man 'bör' byta från tre till två dagslurar. Sedan undrar jag också om det kanske är dags att gå från 15 timmar till 14,5 timmars sömn/dag för oss (han är 6 ½ månad). Vi kör på tre lurar nu och det blir oftast 2x1,5 timme samt en eftermiddagslur vid 15.45 då han oftast sover ca 30 minuter. Nattningen sker sedan 19.30 och natten är 11,5 timme (väldigt sällan att han sover hela natten...). Själva läggningen är aldrig något problem nuförtiden :D !

Ska jag kanske korta ner någon av 1,5 timmarslurarna? Spelar det isåfall någon roll vilken? Eller ska jag pröva att ta bort sista luren? Är orolig att han blir för trött för att orka med kvällen då han är megatrött nu när vi lägger honom, kvällsvällingen går ner men han är ganska så kinkig då... Ska vi kanske köra med 11-timmarsnatt istället?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det som händer om nätterna har nog en stor del att göra med den motoriska utvecklingen, vi har också en spjälsängsintrasslare, och när det var som värst så köpte vi en plywood skiva och fäste efter hela långsidan så slapp vi springa in och dra lös han i tid och otid, för dom vänjer sig snabbt med nattlig underhållning. Så backa så mycket ni kan, mamma sover på natten kan inte komma in och trixa mer.
Uppvak före 04.00 får han sköta så långt han kan själv, alltså ingen ramsa eller något annat.
Uppvak efter 04.00 bemöts med en glad och hurtig ramsa, en sk pangramsa. Den ger du vid första vakna pip och sedan gör du ingenting som har med honom att göra, för på natten händer just INGENTING.-det är budskapet.

En del går ner på 2 lurar redan vid 6 månader, det är väldigt individuellt. Jag är en stor 12 timmars natt förespråkare, så jag skulle nog välja ett schema med 12+45+2 alt 12+20+2.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"