standardmodellsfråga IGEN!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
elinmats

standardmodellsfråga IGEN!

Inlägg av elinmats »

Hej, nu blir ni väl trötta på mig, jag har skrivit om samma sak flera gånger nu. Kanske finns det någon som orkar hjälpa mig än en gång!?
Jag håller på med standardmodellen på min nu nio veckor gamla flicka. Jag har lyckats att få henne sova bra på natten. Hon lägger sig mellan 21-21.30 ungefär och får en slurk vid 23 (då jag väcker henne) plus någon gång under natten sedan sover hon till 06 ungefär. Men dagtid har det varit oregelbundet och det har bara gått att få henne att sova 2 timmar en gång per dag men hon har ändå fått sina sovtimmar som hon ska.
Plöstsligt uptäckte jag att jag inte förstått det mest grundläggande i standardmodellen, att det ska gå fyra timmar mellan målen. Nu förstår jag varför hon aldrig ätit mer än tio minuter och varför hon inte vill sova längre än en timme. Jag har ammat henne när hon vaknat och innan hon ska somna (men hon har ändå somnat av sig själv i vagnen). Hon ska ju äta enbart när hon vaknar och då en halvtimme i sträck.
Hur ska jag vända detta? Och hur lång tid tar det? Är det en bra idé att till imorgon göra upp en schema och hur ska jag hålla det när hon förmodligen inte kommer att äta en halvtimme i sträck? (har inte senaste barnaboken och gör förmodligen "fel" hela tiden, har dock beställt den nu).
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
vanna

Inlägg av vanna »

Hej! Ja, är hon nio veckor så ska ju den där lilla slurken innan lurarna inte behövas längre. Nu var det i och för sig ett litet tag sedan vi nötte standardmodell- men är det inte så att dom nu ska äta inom en timme i den åldern? Alltså inte en halvtimme. Vi matade i två omgångar med blöjbyte och lite umgänge emellan och ibland gick det fortare än en timme och ibland tog det något längre tid. Isak åt ersättning men principen är ju densamma.

Schema hade vi från två månader och han mådde verkligen bra av fasta tider. Han hade en lur på två timmar och sedan två som var något kortare. Jag tror faktiskt att han somnade vid sju på kvällen redan då och sedan fyllde vi på vid elva precis som ni.

Men det bästa är väl att börja med att iaktta hennes egen rytm och därefter börja schemalägga tiderna mer konsekvent. Är hon verkligen mätt efter tio minuter så kan du ju inte göra mer än att truga lite till och ta den där lilla pausen innan nästa omgång. Det var faktiskt först när vi tog bort sista sömnslurken som Isak började äta riktigt ordentligt.

Tänk också på att fyra timmar mellan måltiderna räknas från att varje mål påbörjas, inte från att det senaste avslutades. Det tar ju också ett tag innan man har nött in det hela och allt flyter- nätterna fungerar ju jättebra så så snart sitter nog resten också. Lycka till :D

vanna
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Ur Barnaboken s. 124 (Standardmodellen):
"Börjar den lilla äta klockan tolv, är hon klar halv två , och nästa mål blir sedan klockan fyra.
Samtidigt ryms inom målet flera omgångar mat, två stora och ett mindre. Barnet stillar inte bara hungern utan lägger också upp en reserv att stå sig på till nästa gång.
Och den sista lilla slurken gör sitt för välbefinnandet."

Om standardmodellen här på sidan:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=26

Det är som vanna säger; mat inom en timme i den här åldern och att tiden räknas från när varje mål börjar.
Som jag har skrivit till dig tidigare så orkade vår son inte vara uppe i 2 timmar. 1,5+1,5 passade HONOM bättre sen gav det sig självt vilket det brukar göra med standardmodellen. Nu sover han 1,5 timme på fm, 45 min på sena em och 2,5 timme mitt på dagen och äter var fjärde timme förutom mellan frukost och lunch då vi har 3,5 timmar.

Ni är ju på rätt väg! :D Ge henne lite tid att hitta sin rytm! Får hon bara sitt totala sömnbehov tillfredsställt så är det ju ingen fara på taket om ni inte har ett spikat schema ännu.

Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
elinmats

Inlägg av elinmats »

Tack för svar igen!!
Det är sant att det inte är någon fara på taket men jag skulle bara vilja hjälpa henne att äta lite mer sammanhängande (och mer) Nu äter hon tio minuter, sedan vill hon inte ha mer den timmen. Men det kanske beror på att hon är van att äta just innan hon ska sova? Hur lång tid var era barn vakna efter sista droppen? Och hur många gånger åt de inom timmen?
PS imorgon ska jag börja köra på ett schema som jag tror ska funka. Ska jag då försöka få henne att sova kvar så länge som möjligt, trots att jag vet att hon inte ätit tillräckligt?
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag hoppas att någon annan kan tipsa dig oxå. Min son (var ett litet matmonster :D ) är så olik din dotter...jag tycker att det BORDE gå ned mer under en timme om man umgås och gör annat emellan. Men du kan ju inte göra annat än att truga och truga igen.
Vår son var ju för tidigt född och kanske var det därför som 1,5+1,5 passade honom bättre de första månaderna, vad vet jag? Och jag ska erkänna att jag trugade hela 1,5 timmen i början :oops: (ca 3 mån till dess att han var 2 mån korrigerat). På det sov han gott daglurarna 1,5 timme och 8 tim natt fram till vargtimmen som egentligen var MITT problem som jag nämnt.

Nu har vi varit inne i en matkrångel-period och då har han faktiskt också fått påfyllning, särskilt efter morgonmålet om jag märker att han ätit dåligt ( =1-2 min typ :roll: ), trots att han är för gammal för det egentligen. Vi vill ju inte ha någon nattklubb för att herrn inte behagar äta på dan... :lol: Det har funkat bra för nattsömnen (11 tim) är orubblig. :lol:
elinmats skrev:
PS imorgon ska jag börja köra på ett schema som jag tror ska funka. Ska jag då försöka få henne att sova kvar så länge som möjligt, trots att jag vet att hon inte ätit tillräckligt?
Hrm...det här borgar inte för rätt attityd om du frågar mig. Du TROR att schemat ska funkar och VET att hon inte ätit tillräckligt. :shock: Hur lätt blir det då att stå på sig och låta henne ligga kvar? :roll:
Det är omöjligt för mig att veta om din dotter är mätt eller inte, jag tycker som sagt att honom åtminstone borde kunna ta bröst 2.
:?: Ger du bröst 1 - Rap - bröst 1 - Umgänge/byte/gos - bröst 2 - rap - trugning :?:
Detta för att erbjuda ett fullt bröst andra gången så att ingen frustration uppstår för små prinsessor. :wink:
Försök komma så nära 2 + 2 som det går, lyckas ni inte fullt ut per omgående så är ju inte det hela världen (det är trots allt ingen lagtext :lol: om än nästan :P ). Skapa en struktur utifrån hennes nuvarande rytm så ska du se att det ger sig. Och, som sagt - huvudsaken är ju att hon får sitt totala sömnbehov tillfredsställt och erbjuds MYCKET mat. Det är inte alla förunnat. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jo jag glömde; :wink:

Köp Barnaboken och läs om t ex LIlle Hugo 2,5 månader för vägledning:!:
elinmats

Inlägg av elinmats »

Hej Mindy!
Vill bara rapportera att hittills idag har det gått som smort. Jag väckte henne klockan 07, hon åt två gånger inom timmen och nu har hon sovit precis som hon ska, (jag ska snart väcka henne). Jag har gjort ett schema där hon sover en 2,5 lur och två 1,5 lurar. Det passar nog henne eftersom hon tidigare bara sovit två-timmars lur en gång om dagen.
Tack för din hjälp! Jag har beställt nya barnaboken så den är på väg. Hugon finns ju med i gamla boken också men jag tycker inte han är till så stor hjälp han verkar så olik min dotter, han är morgonpigg och äter massor...
Hälsningar från en glad mamma!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Vad roligt! \:D/
Bara du kan känna av vad som passar din dotter bäst!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, elinmats :D Odla nu Attityden och känn dig så sker som du börjar bli :!:

Men nätterna :?: "Hon lägger sig mellan 21 - 21.30 ungefär och får en slurk vid 23 --- plus någon gång under natten, sedan sover hon till 6 ungefär". Det blir inga åtta timmar utan mat - som hon skulle behöva också för att äta som folk på dagarna :!: Allt hänger ihop. Du kan inte ge mat tätt dygnet om och förvänta dig "effektivt" ätande på dagen :shock:

Genomför hel natt, alltså, och håll målen inom en timme, så får du snart rena drömtillvaron för er alla :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ps Säker skulle det stå, inte sker :roll:
elinmats

Inlägg av elinmats »

Hej Anna! Vill bara meddela helt kort att hon nu sover som en gudinna mellan 20.30-07 då jag väcker henne. Jag väcker henne också klockan 23 och ammar henne. Så det är toppen! Nu får hon sina åtta timmar sammanhängande sömn. Däremot vaknar hon som en klocka efter en timme på dagtid men numera kort-kortvagnar jag henne och hoppas att budskapet snart ska gå in. Tack för all hjälp, allihopa!! :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :D Pris och beröm :D Ifrågasätt nu ingenting, så gör inte hon det heller (Attityden, ja :roll:) :!:

Lurarna på dagen ger sig så småningom - eller också inte, men det ska ta låång tid innan du låter dig överbevisas om det :!:

Det finns faktiskt små barn som envisas med en timme och föredrar det framför "mina" naturliga sömnrytmspass... Fast jag har bara träffat på två... :shock:

Vad som än händer och inte händer: ge alltihop åtminstone en vecka innan du ger dig på en utvärdering och möjligen förändrar någon liten detalj :idea:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"