Föräldrar till barn födda sommaren 07 se hit!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
jo nu tycker jag det gått riktigt bra med schemat på sistone. Och sen jag skrev sist har det bara varit ett nattmål utan mycket vagning, så jag är nöjd! :D Jag är inte "stenhård" utan kör på schema så mycket det funkar men jag är ändå lite överraskad över hur bra det går.
Vi har ett schema med lite kort natt än men jag är inte beredd att ändra på det riktigt än. Vårt schema är nog inte så bra som exempel för lite äldre bebisar iallafall eftersom natten börjar först vid 20:45. MEn vi har iofs rätt sena morgnar också. Jag vill ha det så för att det ska passa med sovning tills vi måste iväg med bilen.
Sen måste jag ju säga att jag gillar två långa sovpass på dagen och lite senare kväll. Jag får mer tid att jobba på dagen och min man får mer tid med Hannes på kvällen! Att jag jobbar lite varje dag gör att barnen får stanna hemma relativt länge och att det sen kan bli rätt korta dagar hos dagmamman.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
lomme

Inlägg av lomme »

Hejsan

Nu var det länge sedan jag var in och skrev... kul att se att tråden fortfarande lever!!

Lilltjejen börjar närma sig 3 månader och det mesta fungerar super! Livet med barn är såå fantastiskt!

Just nu är schemat som följer
07.00 vaknar
09.00-10.00 sova
9.45-12.00 vaken
12.00-1400 sova
14.00-16.00 vaken
16.00-16.45 sova
vaken fram till 20.00 då hon sover natt
ca 04.00 nattmål

Har dragit ner de kortare lurarna lite tidigare än vid 3 månader då det helt enkelt fungerar riktigt bra... på förmiddagen kan hon oftast sova en timme men ibland blir det bara 45.. men för en vecka sedan slutade jag vagna om eftersom hon vid 3 månader ändå ska klara sig med 45 minutare. Natten är fantastisk oftast! Har flyttat över till spjälsängen sedan 2 nätter tillbaka och det fungerar utmärkt. Har fått väcka henne båda nätterna :D

Nästa helg ska man ställa om till vintertid och tänker då införa 12 timmars natt 19.00-07.00 med nattmål..

Hon har dock i några dagar nu varit väldigt grinig och kinkig under vakentiden. Stenvägrar att man lägger i från sig henne, blir helt hysteriskt arg. Äter på händerna hela tiden och jag funderar om det är tänder på gång redan. Var och pillade lite i munnen på henne med ett finger och drog längs med tandköttet och då var hon jättenöjd!! Hon har fått en bitring som hon gärna tuggar på bara hon lyckas få den till munnen. Mina stackars bröst blir lite nervös... kan de komma så tidigt?
Maja 070723 Sm från 2 månader. Sov hela natten vid 4,5 månad
Sixten 100719 Sm från start. Sov hela natten vid 3 månader.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Vad trevligt att det verkar funka för de flesta! Tack JosseS för schemainspiration.
Just nu är jag mest trött på att Anna väljer att vakna en halvtimma för tidigt varje morgon...kl.6.....
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Nu funderar jag iallafall på schemaändring... Lomme, ert schema såg bra ut. Jag är bara fundersam på om det funkar med så kort sovpass på fm. Nu har vi ett lååångt och det brukar inte strula, men kanske det funkar om natten blir längre? Åh, vad jag är velig. Får fundera lite mera. Kan ju vara smart att ta omställningen till vintertid till hjälp!

Apropå att få tänder så hade jag aldrig några problem med amningen när Lovisa fått tänder, så det behöver det inte bli.
:D Det verkar vara väldigt varierande när tänderna kommer. Jag måste titta efter när Lovisa fick sin första, kommer inte ihåg!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hej alla glada med små sommar-skräp. Jag är ny på den här tråden, men har följt den lite sådär... Skoj att läsa om andra barn i samma ålder!

Jag har just idag satt igång projekt schemaändring, till 3-mån schema. Leo är född i v 41+1 så det börjar vara dax. Det är främst insommningarna som har strulat, ja + maten då men det ids jag inte börja dra igen... Jag har en tråd i "späda" där ni gärna får kolla o komma med tipps om n vill o kan :D

Mitt nya schema ser ut som följer:
7,30-9,15 Vaken, mat 7,30
9,15-10 sova 45 min
10-12 vaken, mat 11,00
12-14 sova 2h
14-16 vaken, mat 14,30
16-16,45 sova 45 min
16,45- 19,30 vaken, bad, mat 18+19.
ca 04 nattmål

Har inte hunnit utvärdera ännu, men det är ju en klassiker så jag håller tummarna...
En liten kommentar till det schemaförslag som lomme hade är att det verkar vara nog så lite sömn på det, om jag inte fattat fel... Jag får ihop till 14 h 45 min. Dygnsbehovet vid 3 mån ligger väl närmare 15,5h :?: Men det kanske fixar sig när du lägger till 12h natt... Kanske därför hon är gnällig, om du nyligen bytt. Krümmel, ett alternativ är ju 1,5h, 1,5h, 45 min om man vill ha en längre fm-lur.... Kanske lite bökigare när man ska dra ner på sömnen framåt men, den dagen den sorgen om det funkar bättre.

Tänder :!: Ingen aning, så långt har jag inte kommit i tanken ännu :D

Kram :heart:
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
lomme

Inlägg av lomme »

Hej

Jo det stämmer att det är ca 1 tim för lite, oftast kan hon sova över ca 15min vid varje lur och jag har senaste dagarna låtit henne göra det för att på så vis få in lite förlorad tid. Men på söndag så kommer jag lägga henne klockan 19.00 (enligt vintertid) och sova till 07.00 vilket ger den saknade timmen. Hon har faktiskt varit betydligt gladare, även vid kvällstrasslet sista dagarna så det var kanske sömnbrist!

Men hon dreglar och gnuggar sig i munnen för fullt... så jag inväntar små tänder. Kom dock på att det brukar väl komma först i underkäken och där skyddar ju tungan mina bröstvårtor!! :D Så jag känner mig lite lugnare!

Det ska bli så skoj om en månad att få ge gröt på kvällen. Roligare för pappan oxå då han kan hjälpa till mer. Han känner sig lite utanför i all matning... även om han kan göra mycket annat så fixar han ju inte just den biten (bortsett från nattslurken (ersättning)som ges i flaska) Så vi ser båda fram emot gröten!
Maja 070723 Sm från 2 månader. Sov hela natten vid 4,5 månad
Sixten 100719 Sm från start. Sov hela natten vid 3 månader.
JosseS

Inlägg av JosseS »

Hej alla sommarbebisar och mammor! Hur är det med er? Här är det bara bra. Clara utvecklas i raketfart och står helst på alla fyra i krypposition eller ålar iväg mot spännande mål. Tre tänder har kommit och livet är en fest, speciellt när man har en leksak att tugga på eller en människa att flörta med :) C är en helt annan individ än storasyrran och griper efter allt i sin väg. Kan inte precis dricka något med henne i famnen... Intressant att fått två olika barn och jag ser med spänning fram emot tiden som kommer. Med vår förstfödda har det varit väldigt lätt att ta till sig klappa fint-metoden och barnsäkring har inte precis behövts. Hon har alltid varit väldigt försiktig och mogen för sin ålder. Hon har alltid varit försiktig och har väntat att tex gå förrän hon visste att det skulle gå bra. Clara verkar vara mer ett yrväder!
Emma född 19 juni 2005 och Clara född 9 juni 2007
Krümel

Inlägg av Krümel »

Här är allt bara fint men jag känner att jag måste ta och styra upp nätterna lite nu... Dagarna går hur bra som helst. Hannes sover som han ska och är glad och nöjd imellan. Men, han har börjat vakna för ofta på natten så det måste göras något åt det nu. JAg har varit lite lat och gett honom mat två gånger på vår relativt korta natt. Inte bra när det börjar urarta så här...Trött blir man också!

Hannes är ju bara drygt 3 månader men han tar sig lite framåt när han ligger naken på magen iallafall. Snurrar runt sin axel och kämpar sig framåt. Men jag tycker han verkar vara rätt lik sin storasyster till sättet. Kanske ännu lite mer nöjd men så har han ju mer underhållning också (och kanske en lite mer avslappnad mamma?)! Med Lovisa har inte barnsäkring heller varit nödvändigt och vi har inte behövt ta undan något alls i princip. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Hittills är det som sagt väldigt lika. Han började gripa efter saken och skratta högt nästan precis lika gammal som Lovisa tex.
De är lika i kroppen också förutom att Hannes är lite större och kraftigare, men så är han ju en pojke också!
Lovis

Inlägg av Lovis »

Oj JosseS! Står Clara redan på alla fyra...och har tänder....det är inte klokt vad fort tiden går.
Här tycker jag dagarna är lite kämpiga, jag kör schema 45 - 2 (1,5) - 45 men Anna är rätt så gnällig. Försöker verkligen inte bära på henne men det är lite svårt ibland...
Hon blir ledsen vid läggning och jag kämpar frenetiskt med skrattet till godnattet (tänk om någon skulle se mig :oops: ) fast läggningen på kvällen går helt smärtfritt - knäpptyst med en gång.
Jag vill helst att hon ska sova till 6.30 men hon vaknar ofta 5.45...därför har jag minskat ner middagsluren till 1,5 men det blir alltid en extra marginalkvart där...usch, tycker inte att jag får ihop det riktigt :( .
Hur går det för er andra? Funkar era scheman och är de små nöjda och glada?
Nu gnäller jag lite till: tycker det är så jobbigt framåt 16-tiden när det blir mörkt och barnen börjar bli trötta. Min man jobbar så mycket just nu så han kommer inte hem förrän vid 18-tiden tidigast. Jag vill inte sätta Ingrid framför TV:n men ibland blir det så ändå. Har ni tips på lite att göra? Social delaktighet har vi under dagen och även utevistelse...
Sorry för gnället...

Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
vårt schema funkar bra på dagarna men visst vagnas det och tiderna är inte bergfasta dessutom är nätterna är inte hela och så långa som de kanske skulle vara. Men jag avvaktar med förändring.
Min man är borta den här veckan på jobb så jag är ensam med sjuk storasyster och snorig lillebror. Dagarna har varit seeega. En hel del tv bli det. Och när Lovisa är sjuk kan man inte ha några rejäla utepass heller. Trött är jag också eftersom Lovisa sov himla dåligt när hon hade ony i bihålorna.
Jag försöker hålla oss sysselsatta med olika sysslor mellan varven. Baka och diska är kul! Det funkar bäst.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hohooo...hur går det för er? Man hinner inte vara så aktiv forumist just nu...
Tänkte bara höra hur ni löser barnvagnsfrågan nu när de små Skräpen knappt får plats i ligginsatsen. Just nu sover Anna alla sina dagslurar i spjälsängen och jag skulle hellre vilja att hon sov ute. Hon fattar inte läget om jag lägger henne på rygg i sittinsatsen, jag måste promenera om hon ska somna och det är inte alltid det funkar när man har en liten parvel till att ta hänsyn till. Lilla Anna är överhuvudtaget ingen Säker Sovare till skillnad från sin storasyster. Hon skarvar rätt rejält efter 45 min på långluren och protesterar vilt vid alla läggningar :shock: -det är mamma inte van vid!!

JosseS

Inlägg av JosseS »

Lovis; Clara sover de flesta av sina lurar inne i sin spjälsäng till skillnad från storasyrran som sova alla sina ute vid samma ålder :shock: Han sover helt enkelt bättre i sängen för hon behöver space. Däremot går det bra att sova på sidan, rygg (får inte heller plats med armarna om hon sover på magen) i vagnen på fm eller em när luren bara är 45 minuter. Vi är oftast ute när emluren infaller sig och om vi är i skogen somnar hon i sjalen.

Clara älskar mat och äter redan fyra mål mat per dag samt amning till de målen. Hon är rund och go och humöret blev fantastiskt efter införandet av mer mat. Ända nackdelen är att det blir ännu mer tid kring matbordet. Jag har försökt lösa det med att barnen äter vid samma tider. Det är väl mest jag som inte får lika fridfull matgemenskap som tidigare... Försöker äta samtidigt som jag matar och det blir väl si och så med hur varm maten är :wink:
Lovis

Inlägg av Lovis »

Tack för svar Josse :D
Du har alltså lyckats synka Clara med storasyrrans måltider, jag får inte till det alls. Nu sover Anna 11-12.30 och äter efter det, Ingrid och jag äter ca kl.12 och efter det sover Ingrid. Ingrids tider som hon hade när hon var 6 månader kan jag inte använda alls, det hade varit bra för då åt vi kl. 12.
Är MYCKET nyfiken på dina tider nu, -man kanske kan få lite idéer. Våra flickor är ju i stort sett lika gamla. Du använder din sjal ja....min ligger där och väntar...jag har använt den några få gånger men tycker inte att jag är bekväm med den. Det är en trikåsjal och den vore nog toppen att använda bl.a. utomhus. Är det inte bökigt utomhus när du har din jacka på dig och sedan har den lilla sina ytterkläder? Hur bär du henne? Framåt?

/malin

JosseS

Inlägg av JosseS »

Lovis; Jag använder mest vår vävda stork. Clara har aldrig trivts i sinon och jag tycker inte att den avlastar som en vävd. Försöker att inte bära mer än när vi är och veckohandlar (då sover hon också som en stock. Gör det under första tuppluren) och är i terräng där vagnen ej funkar. Har redan varit i sjalträsket en gång och det räcker... Nu är sjalen mer som ett komplement. Skönt :D

Våra tider;
07.00 God morgon för båda flickorna och amning i sängen. Emma ser barnprogram en halvtimma.
07.30 Gröt för oss alla. Jag behöver mycket kaffe...
08.30-09.15 Clara sover första tuppluren. Emma har egenlek.
10.45 Amning
11.00 Gemensam lunch. Clara får grönsakspuré och fruktpuré.
11.30-13.30 Emma och Clara sover och jag pratar i telefonen, sitter vid datorn eller njuter av tystnaden.
14.00 Amning och Emma får mellis.
15.30-16.15 Clara sover tredje tuppluren.
16.45 Amning först och Clara får middag bestående av puré och frukt.
17.00 Maken kommer hem och vi äter gemensam middag. Clara är mätt och sitter med och äter majskrokar.
18.00 Bolibompa och jag ammar Clara mot slutet av programmet.
18.30 Emma lägger sig och Clara får därefter gröt.
19.00 Clara slocknar för kvällen och vaknar oftast ca 06.30-07.00.

Hon tar tyvärr inte flaska. Hon gjorde det för ett par månader sedan men nu är det omöjligt. Vi försöker varje kväll dock... Hon bara blåser i den, tuggar på den och busar. Skulle vara väldigt skönt om hon kunde ta välling sista målet. Maken är ofta bortrest och borta på kvällarna och snart är det dags att barnen lägger sig samtidigt och i samma rum. Skulle vara bättre för både henne och oss med flaska inför natten. Trägen vinner. Någon som har tips??
Lovis

Inlägg av Lovis »

Josse; tack så väldans för din utförliga schemaredovisning :thumbsup: ! Nu fick jag massor av idéer! T.ex. att ge gröten redan en halvtimma efter amning på morgonen, jag tror nog att Anna kanske somnar lättare på sin morgonlur då-det kan mycket väl vara så att hon inte är riktigt mätt.
Lunch redan kl. 11 ser jag att ni har och det ska jag fundera på. Jag pratade med min svägerska nyss (våra barn föddes med en dags mellanrum - vi låg på samma BB-rum!) och hon tar 45:an på morgonen, en extra tuppis innan lunchen och sedan långlur efter lunch och 45:an på eftermiddagen. Det är också en idé för att synka syskonen.
En egen idé som jag hade var att ta 1,5 - 1,5 - 20...men det känns som en väldigt stor ändring mot idag. Jag får fundera vidare.
Apropå flaskan, Ingrid vägrade flaskan tills jag hittade en slags napp som var som ett mellanting mellan vanlig ergonomisk dinapp och "pipnapp", en platt napp med tre hål på raken. Kanske kan vara nåt? Den fanns på Babyproffsen och är vit. Anna tar vilken napp som helst men gillar Ingrids gamla "trehålsnapp" också! Däremot gillar hon inte välling men jag får truga på och se om det ger sig.

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"