sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Super bra TorpSara!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Liten rapport :wink:

Gick superbra nu på förmiddagen. Frukost kl 7 och välling kl 9 men han ville inte ha så mycket. Fick trixa lite med flaskan och han tyckte om att sitta i soffan och dricka, mysigt. Tillslut hade han druckigt drygt 1 dl och några skedar katrinplommon. Nu var han mycket piggare fram till klockan 10. Läggningen gick i racketfart 4 min :D

tackelitack :wink:
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, märkligt det där. Edvard äter ingen välling alls i barnstol, men i soffan, knät eller med oss i stora sängen så går det utmärkt. :shock:
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

God fortsättning på er alla :heart:
Vi har stött på lite sömnbesvär och måste därför höra med er om vi borde göra något annat eller om han möjligtvis sover för mycket.

Alfred sover kl 10-12. Det har fungerat bra även under hans 8 månaderskris, men nu vaknar han ungefär varannandag 11.20. Han är ganska nöjd i sin säng till en början. Men jag låter honom vara kvar i sängen tills kl 11.45. Använder mig av marginalkvarten. Då är han ibland väldigt arg över att vi inte har kommit in. Om han skulle låta ledsen och rädd ramsar jag 1 gång, vilket inte har någon stor effekt.

Sedan sover Alfred kl 15.15-15.45. Det fungerar bra att väcka honom efter 30 min. Att väcka honom efter 20 min som jag gjorde i början var inte så bra. Han var trött och det tog ett tag att få igång honom. Det är roligare att väcka honom efter 30 min då han är glad och pigg.
Sedan sover han natt kl 19-07. Han sover utan att vakna fram till 01, sedan vaknar han upp cirka 1 gång i timmen. Vi vet ju inte om han är vaken men han låter och pratar mycket allt från 5-15 min. Imorse vaknade han upp kl 06.20 och vi fick sätta på klassisk musik och köksfläkten. Det fungerar bra och han somnar. Men jag undrar lite om vi ska göra något mer. Vi märker att han inte är lika pigg på morgonen när han vaknar vilket inte är så konstigt eftersom han har många uppvak. Det som stör honom kan ju vara att han har fått små söta tänder och en är på gång. Han biter på allt och är nog irriterad av det.
Han äter bra, är med och jobbar med tvätt, och disk. Vi är ute och gungar och dagarna rullar på, så vad kan vi göra åt sömnen. Alfred kryper och reser sig mot allt. Det har hänt otroligt mycket så det påverkar nog honom också. Men vad göra åt uppvak, orolig sömn? :roll:
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Vid 9 månader så ska dom sova 14 h, så kanske 12+1,5+30 skulle passa bättre?

//Malin
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej

Det blir bra att sova 1.5 och sen 45 min. Tror att vi ska skjuta på sovpasset till kl 10.30-12. Isället för 10-12.
Men nu har vi fått lite av förklaringen till att nätterna inte fungerat så bra. Jag har varit i kontakt med närakuten för vi tyckte att förkylningen inte blev bra någongång. Vi fick olika råd varje gång vi ringde så tillslut tröttnade jag och bad om en läkartid. Det visade sig att lillknodden har öroninflamation på ena örat och att det förmodligen "går" över till andra örat om någon dag. Hm, han hade ingen feber och tog sig inte för örat så det var inte så lätt att upptäcka det men man känner sig lite dum som gått hemma och trott att det är säker tänderna, eller förkylning eller 8 månadersångest :roll: :oops: :oops:
Men nu har han fått kåvepenin, känns allt lite olustigt att ge så små människor starka läkemedel.
Gott nytt på er alla
kramar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Oj trisst med öroninflammation, men vilken tur att ni upptäckte det ändå!
Krya på er!

//Malin
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej allihopa. Nu är det dags att kalibrera in Alfred igen. Såhär ser Alfreds schema ut just nu:
0700 - 0730 Vakna, Frukost, gröt o macka
0930 - 1000 Mellanmål, macka o banan
1030 - 1200 SOVA
1300 - 1330 Lunch
1530 - 1550 SOVA
1630 - 1700 Middag
1830 - 1900 Gröt och avrundning
1900 - 0700 SOVA
Summa sömn: 13h 50 min

vad tror ni, fungerar det? vi är inte helt nöjda, han är ofta supergrinig i minst en timme efter eftermiddagssömnen. Sen vaknar han ofta kl. sex på morgonen. Lyfts inte upp förrän 07 utan får lyssna på klassiskt tills han somnar om.

/pappan till Alfred
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :lol:

Jag tycker hans schema ser fint ut, det som ställer till det skulle jag tro är dom förtidiga uppvaken, att han ligger 1 timme minus där varje dag gör nog att middagsluren känns för snål för lille prinsen.

Så om jag var er skulle jag jag prova att göra ingenting, alltså ta bort musiken och ge en pangramsa vid första pip, och sedan plugga i öronpropparna och låta honom vara. Inför väckarklocka som ringer utanför han rum (om ni inte gör det) och mörklägg ordentligt, tejpa sopsäckar på rutorna eller annan mörkläggning. Det ska vara KOLSVART! Jo lägg även 30 minuter tidigare på kvällen innan, för sömn föder sömn!

Sen kan jag uppmuntra med att klockan ställs om på ca 2 veckor, så då får ni morgontiden flyttad gratis :D

//Malin
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej igen

Jag funderar på en sak bara, när Alfred ska sova vid kl 10.30 är han oftast inte trött. Han somnar ändå men han ligger och snackar i sin säng i cirka 15 min. Ska jag lägga kl 11 i stället?
Hm, behöver vi då skjuta upp eftermiddagsluren?

Tack för tidigare svar
/pappa J
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Javisst kan ni skjuta fram luren till 11 om det passar bättre, och det blir ändå 3 h till nästa lur, så den behöver ni troligtvis inte flytta.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"