inför kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bellisen

inför kur

Inlägg av bellisen »

sonen närmar sig snart 4 månader och jag inser att det inte är annat än kurning som behövs nu. Jag önskar att jag hade lyckats med SM och sluppit detta, men av många olika anledningar i kombination har det urartat. Sjukdom, matvägrare med orolig mage, flytt och allmän röra har resultrat i en son med dååååålig sömn. Nu undrar jag hur snart man kan börja med gröt och banan, och när det väl börjas hur ofta kan man ge? Teoretiskt kan jag redan om dryga veckan kura honom men det känna grymt med tanke på att aptiten är så dålig på dan och det äts på natten. Har försökt sluta amma på natten men ...inte klarat av dusterna. Hur ska jag kunna kura när magen är så tom inför natten? Och om jag tar ex dagar före kur att vagna bort nattmål kommer jag vara slutkörd av trötthet inför kur? Kur vill jag genomföra så snart som möjligt då vi båda snart går på knä och jag tycker så synd om honom. :oops: :cry:
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
fjällström
Kontakt:

liten hjälp bara...

Inlägg av fjällström »

Hoppar in som hastigast innan sängen kallar :)

Aptiten kommer när du slutar mata på natten :wink:
Gröt finns från 4 månader (sempers banangröt). Jag skulle börja att ge gröt några dagar under dagen. Kanske dumt att ge en stor portion gröt innan läggning och kanske få en massa magknip. Introducera gröt under några dagar och kura sen. Banan kan du ge nu! Tänk bara på att banan är lite stoppande, så ge gärna lite katrinplommonpuré någon gång under dagen. Kankske tillsammans med bananen :roll:

Tills vidare: LÄS, LÄS OCH LÄS om kuren. Sen när du känner dig trygg i vad du ska göra så kurar du. Vi finns ju här och kan hjälpa och stötta dig :wink:

Återkommer imorgon - om ingen annan redan gjort det.

Kram Maria
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej där!

Jag tänker precis som Fjällström. Introducera gröt några dagar före kuren! Vid 4 månader började jag ge just risgröt med banan och bara några veckor därefter smakportioner av mat. Och så kom vällingen vid ca 5 månader.

Tar han ersättning? Det kan du i så fall ge som kvällsslurk.
bellisen skrev:Och om jag tar ex dagar före kur att vagna bort nattmål kommer jag vara slutkörd av trötthet inför kur?
Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar här. Inte ska du vagna bort nattmålet och SEDAN kura. Det är liksom det kuren går ut på...

Så försök ge mera mat nu så fort som möjligt, och tänk ut ett schema. När du är påläst och känner dig säker så sätter du igång! Så här såg vårt schema ut vid 3-4 månader:

7 morgon, bröstmjölk flera omgångar enligt SM
8:30-10 sova 1,5 h
10 bröstmjölk enligt SM, banan
12-14 sova 2 h
14 bröstmjölk enligt SM
16-16:45 sova 45 min
16:45 risgröt och bröstmjölk
19:45 sova natt 11 h 15 min (exakt värre :wink: )

Vi hade kvar ett nattmål vid kl 04 till drygt 5 månader. Det var nämligen mitt i sommaren och vi ville kura efter alla semestrar och bilresor och samsovning med släkt och vänner.

Vi hörs!

Tinis
fjällström
Kontakt:

schema

Inlägg av fjällström »

Hej igen!
Bra att du fått ett schemaförslag :wink: Men stirra dig inte blind på det. Om lille gossen sover bra på morgonen, så låt honom sova långa luren då. Det kan vara bra att ha långa luren mitt på dagen och sen, längre fram korta fm och em luren till 20 minuter. En dag kommer ju den lille att bara sova en gång per dag (oftast kring året) och då kan det vara bra att långa luren sen en tid varit just mitt på dagen :roll: Vi tänkte så... Men Elin tänkte nåt annat. Så nu (vid 9 månaders ålder) har vi bara fm + em lur. Ingen mitt på dagen. Det går fint det också.

Vid fyra månaders ålder hade vi ett liknande schema som du fått förslag på, men vi hade 12-timmars natt. Du får känna efter vad som passar dig, gossen och övrig familj allra bäst. Viktigt sen under själva kuren och en tid efteråt, är att du följer schemat till punkt och pricka. Annars blir det svårt för lille gossen att fatta galoppen.

Återkom om du har fler funderingar!
// Maria
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fjällström skrev:Men stirra dig inte blind på det. Om lille gossen sover bra på morgonen, så låt honom sova långa luren då
Oh, nej!.... och oh, ja!.... :D Precis Fjällström! Det var verkligen bara som exempel och utbyte av erfarenhet.

Tinis
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
du har ju redan fått bra svar men jag skriver lite också eftersom vi har varit i din situation alldeles nyss. Just pga att det var så svårt att truga i mer mat (flaska funkade inte heller), började vi med Hipps havregröt från 4 månader drygt en vecka innan Hannes blev 4 månader. Började med lite mindre än vad som anges som smakportion plus katrinplommompuré. Det var mums! Inte för att han gapar stort eller har särsilt bra ätteknik än men vi trugar i ändå. Han säger väl till när han inte vill ha mer tänker jag. Redan nu är vi uppe i en hel portion plus katrinplommon. Vi har faktiskt gett på kvällen och några magproblem har jag inte märkt av. Lite prutt kanske. :D Det blir våldsamt kladdigt så vi har faktiskt gett naken på skötbordet innan kvällsproceduren.
Redan andra natten märkte jag att han lät annorlunda när han vaknade och det gick att vagna till (nästan) sömns igen. Tidigare var han helt enkelt hungrig. Pga att vi skulle bort över helgen tänkte jag att jag vagnar över målen så får vi se om det ger sig. Det kanske är lite så du tänker? Med storasyster funkade det fint men hon var också äldre (7 månader...) och tog tummen så hon kom lättare till ro. Kör man "riktigt" så blir det ju en del skrik/frågor och jag ville inte väcka alla dit vi skulle. Som det ser ut nu så måste vi nog iallafall köra riktigt. Vi har ju infört ramsa och han somnar bra med den på kvällen men på natten har jag "fuskat" med vagning. :oops: Tyvärr så funkar det inte. :shock: Vi har väl fastnat i "vagningsträsket" förstås. JAg är ju så otroligt mesig när det gäller skrik. Kan allt i teorin men inte i praktiken... :roll: Inatt vaknade han oftare än nånsin. Inatt blir det spjälsäng och ramsa. Eller så väntar vi till helgen...
Ja, det här var lite input om hur det kan bli... Lycka till! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"