Kolla läget?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
father of sons

Kolla läget?

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Sonen har nu fått eget rum att sova ostört i och vi har flyttat dubbelsängen till vardagsrummet :shock: .

Läste i en tråd för länge sen om att gå in och och kolla läget innan man gick och la sig...
Vi har gjort det och det störde, låter bli hädanefter. Det var därför vi flyttade ut, för att vi störde och då ska vi inte börja med nytt stör. [-X

Hittar inte tråden, någon som minns?
Hur gör ni? Går ni in och checkar innan ni lägger er?

mia75

Inlägg av mia75 »

Yes, jag går alltid in innan jag lägger mig, stoppar om, klappar och säger godnatt. Får ibland en liten myssuck till svar.
Jag skulle aldrig kunna låta bli att gå in, de är ju så underbart söta när de sover! Jag måste bara kika lite.. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Mindy

Inlägg av Mindy »

Kan tyvärr inte bidra med något angående tråden utan funderar över flytten till eget rum/sonenes ålder.
Det verkar som om själva ändringen till eget rum har slagit väl ut? Vi håller på och renoverar vår sons rum (grundligt) och jag är orolig att vi inte hinner klart innan han fyller sju månader. :roll:
Barnaboken rekommenderar ju eget rum vid 5-6 månader om jag inte minns fel. Har er son visat någon 8-månadersångest ännu?

Har en stark känsla av att vi inte kommer att kunna gå in och ge någon myspuss. Just nu tassar vi omkring på tå i vårt gemensamma sovrum (med sonen alltså) för vi STÖR verkligen (trots skärmvägg)! :x

Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Vi gör INTE det, och har aldrig gjort... :roll: Saga vaknar så himla lätt, så vi har klätt henne för att kunna sparka av sig täcket -för det gör hon direkt vi lagt henne!

Något annat vet jag inte riktigt vad vi skulle kunna kolla egentligen, hade hon suttit fast någonstans hade vi ju märkt det på att hon blev ledsen om inte annat!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Minns tråden men hittar den inte heller.

Lillis var otroligt lättväckt när han sov inne hos oss och vi flyttade in honom i eget rum lite väl tidigt men det gick hur bra som helst. Nu när hans sömn är lugnare så är det inga som helst problem att gå in och säga godnatt och stoppa om honom lite. Skulle ha svårt att låta bli!

siri
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej, Mindy!

Vi bor i en stor tvåa och har alltid delat rum med sonen utan problem.
Ett tag hade vi vajer och gardin för att dela av rummet, men det tog vi bort.
Ju äldre han blivit desto mer har vi stört honom (knarriga golv, lampa, fniss..)

Ja, det är i 5-6 månadersåldern lämpligt att få eget rum. Det man vill undvika är att skaka om alldeles för mycket under "8-månadersångesten" då allt är kaos inuti. Det yttre bör vara så likt som möjligt.
Nej, vi hade inga problem att sonen fick eget rum. Vi flyttade ut, inte han. Allt är sig likt för honom.

Ang. 8-månadersångesten; den kommer snarare senare (9-10 mån) står det i AW online. Vi har en light-variant nu..

I en attityd av självklarhet funkar allt! :wink: (förutom myspussen då..)

Lycka till!

Mindy

Inlägg av Mindy »

Javisstja, det var ju i vardagsrummet dubbelsängen stod. :lol: Vad ouppmärksam jag är.
Fast, för oss lär det i alla fal bli en förändring men jag får väl göra stor show på dagtid av flytten när det väl blir dax. :?

Tack för svar! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jag smyger alltid in och stryker lille E över huvudet innan jag går till sängs, 12 timmar utan honom blir för länge annars :wink: , för mig alltså :D. Innan vi sänkte spjälsängsbotten (och min syn blev sämre så jag inte längre kan se i mörkret och råkade skalla honom några gånger 8) ) pussade jag honom på huvudet. Visst, han blir lite ytligare i sömnen ibland men det var aldrig nåt problem, det ingår ju i våra rutiner. Samma sak skulle vi aldrig kunna göra efter 05 på morgonen dock, då är han superlättväckt. Jag stoppar om honom om han kickat av sig sin filt men lägger inte tillrätta om han inte står på huvet eller så.
Antar att man gör som man vill, men för mig är det här är en STOR njutning som jag inte vill avstå, ego-VM helt enkelt :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Vi lade dotter i eget rum när hon var 5 månader utan problem. Det var jätteskönt för oss alla då hon och jag störde varandra med hennes säng brevid vår (pappan sover oavsett :D )

I början gick vi aldrig in. Minns att hon kunde sucka, gny lite precis när vi gick och lade oss och lägenheten blev tyst, men hon vaknade aldrig.

Nu, snart ett år senare, går vi in och kikar på henne innan vi går och lägger oss. Det är bara 1 meter mellan dörren och hennes säng så vi har aldrig stört henne.

/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
vi sover i samma rum som Vilma med draperi emellan oss. Vi stoppar alltid om henne innan vi lägger oss. Ibland gnyr hon till och ibland sover hon djupt och märker inget.

Den dagen vi flyttar ut i vardagsrummet (eller får större) kommer jag ändå gå in, tycker det är skönt att kolla temperaturen (sover alltid med öppet fönster) då det blir kallare på kvällen. Ibland när vi kommit in är det bara 16 grader och då stänger vi till lite så det håller sig på en bra temperatur under natten.

Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hello!

Jag/vi går faktiskt in då och då under kvällen (kanske 2-3 ggr innan vi går och lägger oss) och bara kollar läget. Han har aldrig vaknat och det är alltså inga problem. Varför? Tja, lägga på filten, mystitta, lite-andas-han?

Plutten fick eget rum i och med kurningen vid TRE OCH EN HALV månaders ålder :shock:!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Little Baba

Inlägg av Little Baba »

Vi sover alla i samma rum, och brukar gå in efter en halvtimme eller så för att kolla att hon ligger bra, och så lägger vi på henne ett varmare täcke eftersom vi har fönstret öppet. Vi går själva och lägger oss några timmar senare, och då täcker vi över spjälsängen till hälften med ett tygstycke för att det ska vara mörkare på morgonen. Funkar hyfsat - hon sover i varje fall till halv sju nuförtiden (vi lägger henne sju), ibland längre. Vi gör morgon kvart i sju, så det är litet hoande och joller fram till dess...
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"