Frågor efter 5:e natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tora 2007

Frågor efter 5:e natten

Inlägg av Tora 2007 »

Hej,
Premiär för mig här och jag hoppas på svar några frågor som uppkommit under de 5 nätter och 4 dagar som jag kört kuren på vår lilla Tora (8 månader).
1. TID FÖR INSOMNING?
För nattningen på kvällen använder Tora inte napp och insomningen tar nu cirka 20 minuter då jag kanske ramsat 3 eller 4 gånger i olika tonläge. Tora har således ännu inte insomnat på de magiska två minuterna. Kan det vara något som kommer? Hon är inte ledsen under insomningen men stökar och gnölar lite. Jag har när hon har lugnat sig och tystnat gett bekräftelse.
2. LEDSEN PÅ MORGONEN?
De två första morgnarna var Tora så ledsen när hon vaknade innan tid för uppstigning... Jag stod emot och plockade inte upp henne utan "kommunicerade" med henne tills hon somnade. Hon var dock ledsen även sedan när vi väl gick upp. Det har dock blivit bättre... Men, är det "ok" att efter natt 1 och 2 buffa kort även under vargtimmen för att Tora inte ska vara så ledsen?
3. RAMSAN
Den tredje natten på kuren sov Tora utan att jag behövde ramsa på hela
natten vilket kanske gör att ramsan inte "tar" som den ska nu. Är det bara att ramsa på och så tar det när det tar?
4. NAPP?
Tora sover på natten utan napp men under hennes två sovpass på dagen ger jag henne napp. Hon somnar blixtsnabbt och vaknar helt enligt shcema vilket gör att jag tänker beålla nappen på dagen. Vad tror ni?
5. ÄNDRING AV SCHEMA?
När kan det vara läge att ändra maten i schemat? Jag blev av BVC rådd att Tora ska äta annat än gröt på em/kväll men i sådana fall måste jag ändra i hennes schema. VIlket jag ju inte vill riktigt än.
Toras schema ser ut
19.30 - 06.30 Natt
06.30 - 07.30 Morgonmys inklusive amning
07.30 - 08.00 Frukost
08.00 - 10.00 Lek
10.00 - 12.15 Vila
12.15 - 12.30 Fix inför lunch
12.30 - 13.00 Lunch
13.00 - 15.15 Lek inklusive lätt mellanmål
15.15 - 16.15 Vila
16.15 - 16.30 Fix inför gröt
16.30 - 16.45 Gröt
16.45 - 19.30 Lek inklusive 200 ml välling

På förhand tack för all hjälp!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej och jättevälkommen! :D

Några tankar från mig om dina frågor:
1. TID FÖR INSOMNING?
Jag tyckte det tog flera veckor innan man fick ner insomningen till några minuter. Och även efter kuren kan vissa läggningar vara lättare än andra, om man säger så :roll:. Du gör i alla fall precis rätt! Hon är ju inte ledsen och behöver hon gnöla och böka lite innan hon somnar så låt henne hållas! Helt rätt jobbat med bekräftelsen!
2. LEDSEN PÅ MORGONEN?
Bra jobbat där på morgonen! Jag skulle ju säga att du ska undvika att gå in i vargtimmen tills det verkligen är KRIS! Det blir väldigt lätt underhållning i arla morgon....Försök med annat istället: klassisk musik utanför dörren, dammsugnng, allmänt stök och bök. Först pangramsa och sen ljud eller INGENTING. Är hon verkligen ledsen? Inte arg eller frågande? För bara några veckor sedan införde jag väckarklocka i rummet hos min lilla och det gav verkligen effekt på de tidiga morgonuppvaken. Hon förstod ganska snabbt att mamma och pappa triggade på signalen och inte på hennes uppvak. Det är ju faktiskt så att den lilla kan omöjligt veta om klockan är mitt i natten eller sen morgon.
Huruvida man får buffa i vargtimman eller inte låter jag någon med vetskap härom svara på :wink:
3. RAMSAN
Bekräftelsen är superviktig och där jobbar du ju redan bra. Upplever du att ramsan inte tar? När då? Annars ja, det är bara att ramsa på med rätt tonfall och attityd och helt enkelt se till att den tar, att ni kommunicerar och att den alltid får sista ordet.
4. NAPP?
Jag förstår dig. Men kanske kan det förklara att kvällsläggningarna strular... Lite förvirrande är det ju att ibland få somna med napp och ibland inte.
5. ÄNDRING AV SCHEMA?
Varför behöver du ändra i schemat för att ge mat? Det är väl bara att byta ut gröten mot mat vid samma tid. Eller?

Funkar 2 tim och 15 min som sovpass? Man brukar prata om naturliga sovpass som 20 min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim. Alltså är inte heller 1 timma ett naturligt sovpass. Men visst, eftersom det inte strular så kan du självklart ha det så. Du har lång vakentid på förmiddagen, klarar hon det bra?

Jag har också en 8-månaders och 11 timmars natt. Vi kör såhär:

6 morgon, bröstmjölk, gröt
8-10 sova 2 h
10 liten mellis
12 lunch
13:30-15 sova 1,5 h
15 liten mellis
17 middag
18:30 välling
19 sova

Det är ett superschema med två bra sovpass på dagen, och dessutom kommer det hålla många månader till när sömnen ska minska till 24 timmar (jag kortar då till två 1,5-timmarslurar). Bara som erfarenhetsutbyte ifall du nu vill ändra! :D

/Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tinis skrev:när sömnen ska minska till 24 timmar
Ööööh! :shock: 14 timmar ska det förstås vara.... :D
Tora 2007

Inlägg av Tora 2007 »

Hej Tinis,
Och tack för snabba och kloka svar!

2. LEDSEN PÅ MORGONEN?
Blir hon inte förvirrad av att vi gör andra ljud utanför? Vi har hittils inte gjort några ljud alls. Förutom de gånger jag har ramsat. Vissa morgnar har hon varit superglad och jollrat men har tröttnat efter en halvtimme - timme och då blivit ledsen. Vissa morgnar har hon vaknat och varit riktigt ledsen. Sådär att hon hostar och snyftar och är sådär fruktansvärt ledsen.... Jag kanske ska testa det där med väckarklocka.

3. RAMSAN
Det känns snarare som om det tar ett tag innan ramsan tar när hon är på protest/ledsen-humör. Men det är väl bara att jag inte ger mig... När du säger att hon ska få sista ordet; gäller det även om hon säger typ "hmmm" efter att jag har bekräftat?

4. NAPP?
Fast hon är ju sällan ledsen vid insomningen på kvällen... Jag låter nappen på dagen vara kvar! ;) Plus att vi använder napp om vi åker bil och hon blir väldigt ledsen.

5. ÄNDRING AV SCHEMA?
Nej, du har ju rätt i att jag inte behöver ändra i schemat utan kan ju bara ge henne mat då istället.

Vad gäller 2 h 15 min som sovpass anser jag att det funkar. Det är oftast jag som väcker henne vid förmiddagspasset. Tror du det är bättre att korta ner det till 2 h eller förlänga det till 2,5 h (då anser nog dock jag att lunchen blir för sen)?

Vad gäller hennes eftermiddagspass brukar hon själv bara sova 45 minuter och vaknar då av sig själv.

Vad gäller vakentiden på fm funkar det bra. Fast det är klart som idag när Tora vaknade 05.50 och vi tog upp henne vid 06.15 så blir det ju ett långt vakenpass. Det blir förmodligen så att jag då idag lägger henne för förmiddagsvila redan 09.45 (senast…). Normala vakenpass för Tora brukar vara 3- 4 timmar.

Ert schema verkar ju också bra. Råder du mig att ändra i vårt schema eller ska jag vänta med det tills att allt har satt sig ordentligt?

Tack på förhand!

Mvh
Ida
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejsan Ida :)

Vi har just avklarat vår 19e natt här hemma och jag tänkte ge dig lite inputs från mig som inte är gammal i gamet och inte heller lika ny som du *missförstå mig rätt*

Jag håller med om det Tinis skriver.
Här kommer det svar på mina reflektioner:

1. Tid för insomning:
Klimp tar allt mellan 3 minuter blankt till att jag får gå in och solfjädra. De sistnämnda tar då ca 20 minuter.

2. Ledsen på morgonen:
Klimp har haft både och. Både kvitter och ilska, ledsamheter har jag inte hört för att - jag kör på den hårda linjen och stoppar in öronpropparna. En gång har jag gått upp och stökat runt i huset, efter det införde jag väckarklockan och nu går det inte att lura honon. Det tog 2 morgnar sen förstod han att när den ringer då kommer jag.
Av 19 morgnar har han vaknat 5-6ggr innan klockan. Jag skickar en pangramsa OM jag hör protester, är det kvitter låter jag honom vara.

3. Ramsan
Håller helt med Tinis och skulle ge dig samma svar

4. Napp:
Jag kurade bort den 2a natten. Klimp var en s.k. nappknarkare, helt och rent, rätt och slätt. Jag ämnar inte att tala om nånting för dig dock råder även jag dig att ta bort den helt.
Klimp är också (eller var, nu vacklar han) stoooorhatare av bilåkning och mitt svar var: nappen. Som jag ser det så frågar han även på dagen och alltid var mitt svar nappen. Ledsen? -Här är nappen. Arg? Här är nappen. Protester i bilen? -Här är nappen.
Förstår du lite vad jag menar?
Liksom de frågar på natten om detta är säkert frågar de på dagen. Är din Gludis då arg under bilfärder så blir ditt svar "Här är nappen, deeen är säker". Det är dumt *ursäkta min uppriktighet* för det finns verkligen andra svar att ge. Genom konsekvens och trygghet går det att svara på andra sätt än att ge nappen.

5. Schemat:
Så här 19 dygn senare finslipar jag hela tiden, vill tala om det så att du vet att du kanske får göra det du med.

Önskar dig lycka till :heart:
Tora 2007

Inlägg av Tora 2007 »

Hej Kalaskakan,

Och ett stort tack även för dina svar!

I hear you vad gäller nappen men det känns som om det funkar så bra vid sovpassen på dagen så jag vill inte bryta det... Fel av mig kanske men jag är inte redo att testa ;)

Jag ska definitivt testa det där med väckarklockan och det där med pangramsa.

Vad bra att höra att du finslipar schemat, då kan jag med trygghet oxå göra det såhär sjätte dagen.

Två frågor till:

1. Ska jag ge bekräftelsaramsa även på dagen? Jag ramsat inte alls som det är idag vid dagspassen utan läger bara Tora i vagnen (med napp ;)) och ställer henne utomhus. HOn sover sedan efter bara ett par minuter.

2. Pga av olika anledningar är det bara jag som kört kuren. Hur ska vi göra om min man eller någon annan ska ta läggning och natt? Samma ramsa eller annan ramsa?

Tack igen!

Kram!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Jag förstår dig verkligen om nappen. Med mitt första barn kurade jag bort nappen i samband med SHN-kuren när han var ca 10 mån. Då saknade jag den på dagen för att "få tyst" på honom när vi var bland folk :oops: , i bilen, han behövde somna snabbt etc... Fast nu tänker jag helt annorlunda. Varför tysta henne? Jag vill att hon ska få uttrycka trötthet, ilska, ledsenhet osv. Jag tycker nappen var ett jättebra hjälpmedel fram till 5 månader, men sen ville jag verkligen inte att hon skulle ha den. Framförallt eftersom den störde nattsömnen så. Och varför då ha kvar något som sedan kommer bli jättejobbigt att vänja av med ju äldre dom blir.... Men som sagt, jag klandrar dig INTE och såklart att du ska ha den kvar om du är övertygad om det! :D Dessutom kan jag berätta att min lilla har börjat suga på tummen. NU!!! Efter att ha varit av med nappen i snart 4 månader utan att ha sugit på något så åker tummen in i munnen i tid och otid. Och det gillar jag INTE. Jag är till skillnad mot många här på forumet ingen vän av tumsugning. Har så många skräckexempel på barn som suger tills dom är 7 år och tänderna blir helt sneda och vinda :shock: Undrar om det beror på 8-månadersångesten eller tänder eller vad??? Fast ganska sött är det förstås... :wink:
Tora 2007 skrev:Blir hon inte förvirrad av att vi gör andra ljud utanför? Vi har hittils inte gjort några ljud alls.
Jag har inte gått upp och gjort något stök där VI hörs. Inget prat etc. Men det är det andra som gjort med gott resultat. Jag har satt på dammsugaren och låtit den bara stå på ett tag. Eller satt på lite musik. Båda har varit väldigt effektivt.
Tora 2007 skrev:När du säger att hon ska få sista ordet; gäller det även om hon säger typ "hmmm" efter att jag har bekräftat?
En felskrivning, va?! :wink: DU ska få sista ordet. Och nej, jag hade inte gjort något på ett hmmm utan bara på protester, frågor, osv.

Schemat då. Njae.... jag råder dig egentligen inte till någonting. Ville bara berätta hur jag har gjort och att det har funkat superbra. I stort sett inga uppvak på dagslurarna på flera månader. Jo, förresten, ett råd vill jag ge: att tänka framåt. Bra att inte behöva styra om alltför mycket när lurar ska kortas framgent. Du skriver att hon oftast kortar em-luren till 45 och då sover hon alltså i pratiken 14 timmar nu. Eventuellt skulle hon behöva en halvtimma till och därav kan det vara bättre att ha ett 2-timmarspass och ett 1,5-timmarspass. Sen vid 9 månader kan ni gå över till 2 1,5-timmarspass. Jag hade nog kortat första till 2 timmar och gjort andra till 1,5.
Tora 2007 skrev:Ska jag ge bekräftelsaramsa även på dagen? Jag ramsat inte alls som det är idag vid dagspassen utan läger bara Tora i vagnen (med napp ;)) och ställer henne utomhus
Jag ramsar aldrig ute i vagnen. Då skakar jag istället eller rullar vagnen lite. Men min lilla sover för det mesta inne i sängen och då ramsar jag, med en ramsa som inte innehåller ordet natt. Men nu när hon suger på tummen så hinner hon knappt läggas innan hon somnar... :roll: :D
Tora 2007 skrev:. Pga av olika anledningar är det bara jag som kört kuren. Hur ska vi göra om min man eller någon annan ska ta läggning och natt? Samma ramsa eller annan ramsa?
Vem som helst kan ramsa om man bara VET vad man gör. Ingen tvekan eller ifrågasättande!! Det märks direkt. Pappa kan ha en egen ramsa, inga problem. Men har ni en tillfällig barnvakt så är det ju bra om den personen kör den gamla vanliga ramsan och inte hittar på en ny tillfällig en...

Du är jätteduktig! Det är bara att köra på!

/Tinis
Tora 2007

Inlägg av Tora 2007 »

Hej igen,

Tack återigen för alla kloka ord!

Hur avgörande är de "naturliga" sovtiderna (5,in, 20 min, 45 min, 1,5 h, 2 h och 3 h)? Jag kan inte läsa mig till det i boken.... För om det inte är så avgörande känns det klokt av mig att behålla det som det är och sedan när hon blir äldre korta ner existernade pass.

Vad gäller Toras totala sovtid har jag resonerat med mig själv som att hon inte behöver 14,5 h utan snarare 14 h per dygn. Detta eftersom hon är en "tidig" tjej som kröp redan vid 6 månader och nu har tagit sina första steg mot en köksstol. Är jag helt ute och cyklar som tänker så?

Vad tror ni om att ändra i schemat så att jag ger henne en liten portion gröt strax innan eftermiddagsvilan och sedan ger henne middag (dvs riktig mat) vid 17.30? Jag ändrar på så sätt inte i hennes sovtider men i hennes sista mattid för dagen.

Sov gott alla där ute!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Dom naturliga sovtiderna är ganska avgörande, för att barn som väcks i skarven vaknar glatt, piggt och utvilat och annars kan dom bli trötta, sura, grinigt osv

Jag tycker du ska följa sovtiderna som gäller för hennes ålder, komihåg att sömn föder sömn, om du snålar med sömnen kan det resultera i att hon vaknar tidigare och är du mer generös så sover hon mer. När vi har haft problem med tidiga morgnar så har vi lagt 30 minuter tidigare och gissa vad? ungen sover glatt till väckarklocka ringer!

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Jag ser att du har 5 timmar mellar frukosten och lunchen, om jag var du skulle jag nog möblera om lite med måltiderna så det bli lite mer jämnare under dagen, förslags vis:

6.30 vakna, amma+frukost
9.45 mellis
10-12 sova 2 h
12.30 Lunch
15.15 -16.00 vila 45 min
16.15 middag med mat
18.15 Kvällsslurk välling
18.30 Natti

Eller något liknande, detta är bara ett förslag...

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"