oerfaren och kluven

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sansan

oerfaren och kluven

Inlägg av sansan »

Jag har tvillingflickor på snart åtta månader som vägrar sova...
Jag hade stora planer på SHN men pga bvc och sambo samt ren desperation för att få sova så blev det 5 MM istället...
Jag har inga egna rum åt tjejerna, jag vet inte ens om jag förstått det här med buffningarna rätt men efter 3 dagars 5MM som är helt verkningslöst så funderar jag på att omprioritera...
Jag vet inte när jag fick sova en längre stund sist...
Jag har en två-åring hemma med som kräver sitt... det tar drygt 40 minuter att natta honom och min sambo jobbar nätter... Situationen är helt ohållbar... jag vet inte hur jag ska orka!

jag vet eg. inte vad jag vill med det här... Jag orkar inte med fem minuters metoden...
det är inte mänskligt mot vare sig dottern som skriker och mig som blödig mamma!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej och jättevälkommen hit!

Klart det ska gå att få ordning på familjens sömn, men ni har ett stort jobb att göra, men inget jobb är större än att inte få sova natt efter natt!
Vilka idioter på BVC som rekommenderar 5mm till så gamla tvillingar! Det går inte, de är för gamla, det borde BVC veta och förstå! :evil: :evil: (jag är inte lika anti 5mm som många andra, men det måste vara rätt barn i rätt tid och rätt förälder!)
Ni måste jobba tillsammans om ni ska kura två, det är svårare, och jag skulle börja med sonen! :shock: :wink: Det ska inte ta 40 minuter att söva en så stor herre, det ska ni ju lösa först, så att ni kan koncentrera er tid på damerna sen.

Du har haft stora planer, hur påläst är du? Är ni två om det?

Vi finns här kuren igenom, och forumet har flera tvillingföräldrar som kurat tvillingar, t.o.m. diplomerade kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jättevälkommen hit! :D

Inte helt otippat tycker vi här att det är SHN som gäller. Jag kan bara prata mig varm för att du ska tag i situationen och göra en regelrätt kur som involverar alla din tre godingar. Den goda nattsömnen lurar runt hörnet!

Så hur bevandrad är du i kuren? Du måste vara påläst, påläst, påläst och peppad till tusen. Du bör också ha hjälp och backup för att få vila på dagen.
Har du föräldrar, syskon, vänner som kan ställa upp?

Här kan du räkna med massor av pepp, bollplankande och support. Vi är redo när du är!! :wink: :D

Kram Tinis
sansan

Inlägg av sansan »

Hej...
det är ju självklart att varken jag eller min sambo har någon familj här alls... vi är inflyttade båda två...
Jag har läst och förstått mig på SHN tror jag... däremot har jag ju inte övat på buffningarna...
(jag ska kanske tillägga att jag bara läst på om SHN när det gäller mindre barn)
Jag har nästan förstått att det inte fungerar med 5MM eftersom ena tjejen vaknar stup i kvarten och gråter.... Så var det inte när vi gjorde den metoden på sonen....

det som nu är mitt problem är att vi inte har utrymme att lägga tjejerna på om de ska ha egna små utrymmen, de sover i vårat sovrum båda två och sonen har eget rum....
Gäst

Inlägg av Gäst »

Samtidiga igen, TorpSara! Såg inte att ditt meddelande innan jag skickade på mitt... :D

Hmmm, det här med rum ja.... Ni har alltså bara ert sovrum och ett till att tillgå? Det är ju onekligen mycket lättare att lägga kurbarnen i eget rum. Men vad göra med sonen då? Jag tänke först att ni kunde låta killen sova inne hos er medans ni kurar tjejerna, för att sedan flytta ihop alla tre med buller och bång. Fast det kanske förvärrar hans läggningsproblem att plötsligt sova med mamma och pappa?

Kan man kura alla tre i samma rum på samma gång tros???? Jag bollar vidare den frågan.

Ok, ingen extern backup, men då är det superviktigt med samarbete mellan dig och sambon.
sansan

intressant

Inlägg av sansan »

jag har haft funderingar på att låta sonen sova inne med oss faktiskt...
han brukar ändå komma in och sova i våran säng på nätterna..
(ett störande moment för alla)
Jag har två rum till, fast nere i källaren och de är inte inredda och jag är inte så bekväm över tanken på att ha barnen två våningar från mig...
lite väl långt och alla barnen är för små för det..
Gäst

Inlägg av Gäst »

God morgon!

hmmm, klurar fortfarande på det här med rummen och huruvida det kan funka att kura alla tre samtidigt i samma rum. För ni behöver ju göra något åt sonens sömn också! Eller hur?!

Får ni plats med alla tre barnen i samma rum? Källaren är ju precis som du säger inget alternativ. Såklart ni måste ha dom nära er! Kanske kan det bli en bra grej för killen att bli delaktig i systrarnas sömn och känna sig stor och behövd. Men hur man kurar tre barn samtidigt i två olika åldrar.... det vet inte jag! :roll: :D

Någon som kan komma till undsättning här?

Vad tror du själv?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Undsättning... :-k

Man kan självklart kura alla tre samtidigt. Då gör de 17 korna verkligen själ för namnet, om man säger. Och det KAN då bli så att någon får vänta några minuter på ramsa eller mer handgriplig hjälp. Men det GÅR. Huvudsaken är att de inte SER varandra. Så skärmar eller tyg mellan sängarna i så fall. Eller dela upp dem mellan två rum - bara under själva kurdygnen. Därefter kan de absolut och med fördel flyttas ihop. Med tanke på att man ändå ska vara jour under de första kurdygnen har ni kanske någon hall eller litet rum utanför sovrummen där ni kan bädda madrasser till er själva.

Med det sagt skulle jag ändå göra som TorpSara beskriver, kura storebror och tvillingarna separat (i vilken ordning spelar nog mindre roll). Mest för att ni lättare ska hinna med. Men det avgörandet måste vara ert eget.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Är det månne så att ni har tillgång till ett badrum och en toalett? Om så är fallet kan ett av barnen sova i badrummet under kuren. Det har flera barn gjort och det funkar fint.

Sonen behöver också kuras för att somna gott och sova hela natten lång. När alla tre barnen är kurade kan ni lägga dem i samma rum och de sover 12 timmars natt.

Vad har ni att vinna? Den största vinsten är att barnen får sova gott, de behöver sin sömn så väl. Ni vuxna får sova gott och så får ni egen tid och vuxentid tillsammans. Ni har alltså ingenting att förlora men ni måste vara pålästa och genomföra kuren på största allvar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
sansan

Inlägg av sansan »

Tinis skrev:God morgon!

hmmm, klurar fortfarande på det här med rummen och huruvida det kan funka att kura alla tre samtidigt i samma rum. För ni behöver ju göra något åt sonens sömn också! Eller hur?!

Får ni plats med alla tre barnen i samma rum? Källaren är ju precis som du säger inget alternativ. Såklart ni måste ha dom nära er! Kanske kan det bli en bra grej för killen att bli delaktig i systrarnas sömn och känna sig stor och behövd. Men hur man kurar tre barn samtidigt i två olika åldrar.... det vet inte jag! :roll: :D

Någon som kan komma till undsättning här?

Vad tror du själv?
jo, det skulle ju vara jätteskönt om han också skulle sova hela nätterna, som det är och har varit så har de ju stört varandra och det har ibland resulterat i att sonen varit vaken i flera timmar mitt i nätterna för att flickorna turats om att vakna och skrika.... Ibland fungerar ju inte ens amningen för att de ska bli nöjda...

Jag anser att det inte fungerar med 5MM eftersom det blir bara värre och värre för var natt vi kör! Igårkväll och inatt skrek de av och till mest hela tiden så jag kunde ju inte sova... inte sambon heller...
Det kanske skulle vara lättast att låta sonen sova hos oss och kura flickorna först...
jag vet inget om hur man kurar större barn. ÄN :-)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Vad tror du om att ta tjejerna först? Lägg killen inne hos er och förklara att nu ska ni allihop hjälpas åt med att få bebisarna att sova. Därför får storebror sova hos mamma och pappa ett tag....Ja, det var ju precis som du funderade själv ser jag nu. Så hade jag gjort!

Så när syrrorna är kurade och sover gott, byter ni plats på barnen och kurar storebror i sitt rum.

Och när alla sover som grisar och lyssnar på ramsan lägger ni ihop alla tre sötnosarna.

Hur man kurar tvillingar har jag ingen aning om, hoppas någon med erfarenhet kan hjälpa här. Tror som sagt att ni ska skärma av mellan dom så att dom inte ser varandra.

Tänk på att ramsan ska kunna användas till två och sen även tre så inga namn i den!

Glöm nu allt vad 5MM heter. Med SHN-kuren får du ett antal effektiva verktyg för att lugna, ge betryggande svar och knyta sömnen till barnen själva.

Så när kör du? :D

/Tinis
Ewa

Inlägg av Ewa »

jag vet inget om hur man kurar större barn. ÄN
Här kan du läsa :D:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nillan

Inlägg av Nillan »

Apropå trångboddhet. Vi bodde med två barn i en liten tvåa när vi fick nog av nätterna. Fick då ett bra tips av Anna W via mail om att avskärma med draperier.

Sagt och gjort. Vår tvååring fick ett draperi mellan oss och sin säng som var i vårt sovrum. Den minsta som då var sju månader och var den som vaknade ( ammade varannan timme) ( hon har nu hunnit bli fyra år) fick sova i hallen med draperier åt två håll. Vi satte hjul på spjälsängen och rullade in den i sovrummet dagtid. (Arrangemanget genererade en del skratt av besökande vänner men det funkade! :lol: )

Detta arrangemanget höll vi under kuren och några veckor efter. Därefter nattade vi dem samtidigt och sov alla fyra i vårt sovrum, med draperi mellan oss och flickorna. Det funkade förvånansvärt bra. Vi har fått göra några omtag genom åren i samband med flyttar till större boende men båda och framför allt den minsta sover fortfarande mycket gott om nätterna.

Minns ej exakt hur vi gjorde med tvååringen men vi lärde henne att somna själv på kvällen. Hon sov redan bra på nätterna. Det mesta krutet la vi på den då sju månader gamla lillasyster. Vi körde hela paketet med uppstyrning av dag och allt, det bör tilläggas. Kan bara rekomenderas! Jag tog till mig de stora dragen och vi hittade ett sätt att buffa som funkade även på en så stor tjej. Jag hade även privilegiet att få mailstöd direkt av Anna W med svar på mina frågor.

Klart att det går även med tre barn också även om det förstås kräver mycket jobb. Det kommer dock att vara mödan värt!!!
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"