3,5 vecka - råd på vägen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Malou

3,5 vecka - råd på vägen?

Inlägg av Malou »

Hej kloka mammor! Jag är ny här och skulle behöva lite bollplankshjälp. För 3,5 vecka sedan kom vår efterlängtade lillebror till vår 4-åriga tjej :lol: :lol: . Dotterns spädbarnstid var tuff, vi fick inte ordning på sömnen, hon sov dåligt tills hon blev ca 2 år. Under denna tid fick jag sömnstörningar och blev jättedålig. Detta är bakgrunden till att vi har bestämt oss för att anamma AW ideologi och metoder för vår lille son. Vi har försökt följa SM och i början tyckte jag det rullade på ganska bra, inte exakt 1,5-2,5 men det är ju heller inte meningen de första veckorna. Vårt dygn såg ut så här igår (3,5 vecka):
Dag:
06.15 ammas, blöjbyte
07.15 somnar
08.15 ammas, blöjbyte, ammas, blöjbyte, ammas
10.15 somnar
vaknar och buffas somnar om korta stunder
12.15 ammas, blöjbyte, ammas, blöjbyte, ammas
14.15 somnar
15.15 ammas, blöjbyte, ammas
16.45somnar
19.00 ammas, blöjbyte, ammas, blöjbyte, ammas
sedan kvällstrassel med ännu kortare sovpass och många amningar
23.00 somnar
Natt:
01-02 första målet
04-05 andra målet

Nu är jag rädd vi börja spåra ur, för nu har sovpassen blivit väldigt "duttiga", ofta bara en halvtimma. Först tänkte jag att han är för liten och vänta någon vecka till, men jag tycker det bara blir värre och värre. Det som bekymrar mig mest är nog mina försök att styra upp det hela inte har fungerat. Jag har provat att buffa och vagna för att förlänga de korta sovpassen, men jag lyckas max få honom att somna om 5min ibland och det verkar inte få honom att komma till ro särskilt bra. På nätterna somnar han in efter första portionen och jag lyckas inte väcka honom för mer mat, vilket resulterar i att han vaknar ca en halvtimma senare för mer. De två matpassen blir då väldigt långa. Tycker ni jag ska coola ner mig? Det kan ju vara ökningsperiod kanske? Jag tycker tendensen har hållit i sig i 4 dagar och det är väl lite länge för att vara ökningsperiod. Vad tycker ni jag ska fokusera på för att komma in i en rytm igen? Handfasta tips? Vår älskling är rätt stor sedan start, han var 4400g när han föddes, så lite orolig är jag för att jag inte har tillräckligt med mat. Jahapp nu vaknar han igen. :(
Malou
~~Dotter 2003~~
Sov första hela natt vid 2,5 års ålder,
lärde sig somna själv när hon var 4,5 år
~~Son 2007-11-02~~SM från början
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Välkommen hit!

Lugn och fin!! :D Detta är ju en yttepytteny liten kille och ni är mitt i den andra stora ökningsperioden. Mata på enligt SM och försök att hålla honom vaken (så gott det går) så ger det sig. Det kan bli lååånga mål, Edvard åt uppåt timmen innan han kom sig vid månadsskiftet. Vid treveckorsökningen så åt han varannan timme i 45 minuter- en timme... :shock: Det ger sig. Följer du matningstanken i SM så kommer ni på banan snart nog, det lovar jag! Du har väl läst här?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Med sömen skulle jag säga att en vagn inne är det bästa. Hjälp honom till ro i vagnen.

Vi finns här för fler svar på vägen!
Malou

Inlägg av Malou »

Tack TorpSara!
Lugnande ord var precis vad jag behövde. Vill så gärna göra "rätt" och det är lätt att bli överfokuserad. Ju tröttare man blir desto mer "oklok" blir man. Det viktigaste just nu är nog att "jobba på mjölken", äta gott och vila det man kan. Satsar på att ligga lite lågt med 2-2 intentionerna och hoppas att det lugnar ner sig om några dagar.

Ska kolla på vagningstekniken igen på DVDn till sova hela natten-boken och se om jag får någon ny idé på vagningstekniken. Han spjärnar upp sig på armbågarna (stark för att vara så liten tycker jag) och om jag lägger honom till rätta och håller ner huvudet blir han jätteförbannad. Det ser så enkelt ut när AW vagnar men jag tycker det är svårt att få till det (särskilt när barnet inte svarar). Det mesta är lätt i teorin :wink: .
Tack för att ni finns där!
Malou
~~Dotter 2003~~
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Malou! :D

TorpSara har redan gett dig svaret du behöver. Vill bara understryka: MATA, MATA, MATA! Och försök hålla SM-strukturen så gott du kan. Men jag skulle ju säga att han är hungrig om han vaknar sådär... Du kan ju alltid komplettera med ersättning om du inte tycker han verkar mätt efter några dagar till. Det är ju inte helt fel att vänja vid flaskan redan tidigt. Det banar väg för långa goda nätter framgent också (och inte minst kan pappa avlasta).

Glöm inte att Anna säger att det tar ca 2 månader att få en mer stabil struktur. Jag tycker det var ganska ombytligt fram till dess och blev mest stressad av att tänka schema. Runt 2 månader tar dock en SM-bebis både tacksamt och enkelt emot ett spikat schema. Så gör nu allt för att stilla hans överlevnadsångest med massor av mat och NJUT av godingen! Och så var rädd om dig och ditt eget välbefinnande. Hellre flaska än sömnstörningar igen!

Kram Tinis
Malou

Inlägg av Malou »

Tinis:
Jag har någon inprogrammerad spärr mot flaska, det låter löjligt men det känns som ett misslyckande på något sätt. Jag brottas med mig själv i den frågan :-k . Nu hade han gått upp 440g på en vecka (väger 5440g nu och är 4v) så han verkar få det han behöver. Jag hoppas att nästa vecka blir lugnare och att ökningsperioden är över nu.

Lilla älsklingen har så här långt nästan bara sovit i spjälsängen, eftersom vi inte har fått larmet att funka i vagnen. Nu har vi kommit fram till att en platta inte funkar, suck, *besviken*. Jag har också märkt att det lätt blir en ond cirkel när han sover en kort stund, äter och somnar igen utan att hinna få i sig så mycket. Då blir det omöjligt att väcka honom och få i honom mer. På söndag är han en månad och eftersom ökningsperioden bör vara över, ska jag försöka förlänga sovpassen med vagning. Jag är stolt över att vi har klarat oss utan tutte (napp), att han sover i sin säng på mage och att han har somnat själv ganska många gånger (= inte vid bröstet). Det är i sig stort jämfört med storasyster. Jag jobbar på att det ska vara slut med att somna vid bröstet, men det hänger ju ihop med att han sovit så korta stunder, då däckar han ju när han får mat. Nätterna strular också på samma sätt. Han somnar vid 22.00, vaknar 01.30 och 04.30. Men eftersom han däckar efter första portionen och jag har svårt att få i honom en portion till. Jag försöker få honom att vakna till med blöjbyte och öppna pyjamasen, men det tar lång tid. (om jag lägger honom efter första bröstet så vaknar han igen inom en halvtimma). Tips någon?
Vi har pratat om att introducera 6h natt nästa helg (då är han 1 månad och en vecka). Laddar inför det!
Ha det bra alla!
Malou
~~Dotter 2003~~
Nancy

Inlägg av Nancy »

Malou skrev: Jag har också märkt att det lätt blir en ond cirkel när han sover en kort stund, äter och somnar igen utan att hinna få i sig så mycket. Då blir det omöjligt att väcka honom och få i honom mer. På söndag är han en månad och eftersom ökningsperioden bör vara över, ska jag försöka förlänga sovpassen med vagning.
Hej och grattis till din lille son :D

:arrow: Du måste bryta den onda cirkeln och det gör du med lite envishet, jävlaranamma och att bara ge dig den på att hålla bebisen vaken lite längre. Förläng successivt tills han klarar två timmars vakentid dagtid. Om du under den tiden matat, matat och matat lite till så törs jag nästan lova att du inte behöver vagna för att förlänga några sömnpass.

:arrow: Räkna vakentimmar dagtid så kommer nätterna att bli bättre.

:arrow: Strunta i tänk om "perioder". För egen del har det sällan hjälpt rent konkret att veta att barnet är inne i nån period. Möjligtvis som förklaringsmodell men det gäller ju att ta sig igenom perioderna ändå.

:arrow: Läs gärna om Lucine i slutet av den klistrade SM-tråden :wink:

Varmt lycka till önskar Nancy
Malou

Inlägg av Malou »

Tack Nancy för tipset! Jag antar att du menar denna tråd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ne&start=0

Det var inspiration! Tänk att du fixade det i rullstol :shock: . Det är något att tänka på när ögonlocken hänger ner till knäna och det känns som om man aldrig får sova.
Du måste bryta den onda cirkeln och det gör du med lite envishet, jävlaranamma och att bara ge dig den på att hålla bebisen vaken lite längre. Förläng successivt tills han klarar två timmars vakentid dagtid. Om du under den tiden matat, matat och matat lite till så törs jag nästan lova att du inte behöver vagna för att förlänga några sömnpass.
Han har inga problem att vara vaken 2 h på förmiddan, men sover ändå en kortis därimellan (20 min). Han är ofta vaken mer än 8h per dygn. Jag tycker det är svårt att veta vad man ska försöka styra upp och vad man ska bara följa. På natten har jag bytt taktik, nu kör jag efter "på natten händer ingenting" och slopar försöken att väcka honom efter första portionen. Det kommer att lite mer utspridd amning på det viset men nu kör jag så. Rätt eller fel?
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Malou,

Jag svarar som du läste i din "kompis" tråd :wink: Ökningsperiod = mat, era mat, annu mera mat och massor med mat. Allt inom 1,5 timme. Sen är man vaken i ca 30 min och läggs vaken.
Spika gärna nattmålstiderna. 22.30 (när du går och lägger dig) 01 (ställ klockan) och sen 04 (ställ klockan)

På detta sättet försöker du se till att ta LEDNINGEN. (jag spikade inte dessa tider, men Tor hade dem väldigt inbyggt från början) Sen kan jag säga att Tor hoppade inte över sitt 01 mål förrän han var ca. 6 vackor. Men sen hoppades 23 målet över ganska lätt efter 7-8 veckors ökningsperioden. För att 4 dagar innan han blev 4 mån vara redo att sova 12 timmars natt.

Gissa vad han fick i 4 mån present?

- JO, eget rum. 8) :lol:

Sen tog det honom 2 mån att få bli en diplomerad SS men jag kan också säga med rent samvete, att jag har inte varit uppe en enda natt på 6 mån vare sig pga sjukdom eller tänder.
Någon gång har han fnurrat till det mellan 22-23 och då har jag bekräftelseramsat oss förbi detta samma natt och dagen därpå, för mamma är 200% pålitlig och VET vad hon gör, hela tiden.

(nåja, inte de första 2,5 mån. Men sen så. :roll: :oops: ) :lol:

Lite tålamod.
Massa mat.
Och mycket sömn.
Är receptet, lättläst och svårapplicerat. Men dit kommer ni, jag lovar.
Med målmedvetenheten!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Har du läst månadens krönika? (Julbrev från AW!) :wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -fran-anna
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej Malou!
Jag såg ditt inlägg på min tråd. Tack för det - bra att följas åt av andra med liknande frågor!

Som du kan läsa i mitt senaste inlägg så har vi givit ersättning två kvällar i rad nu och vår lilla älskling har därmed sovit mycket bättre. Jag har också kännt mig tveksam till ersättning tidigare men denna gång kände jag att jag ville förvissa mig om att jag hade övertygat Stella om att hon inte behövde ha överledvnadsångest. Viktkurvan visar helt klart att hon redan innan fick tillräckligt för att överleva men hon måste ju också bli övertygad om det.

Självklart måste alla själva avgöra hur man vill göra men jag ville i alla fall dela med mig av hur jag resonerar i frågan.

Fortsättning följer! Lycka till!
/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Malou skrev:Tack Nancy för tipset! Jag antar att du menar denna tråd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ne&start=0

Det var inspiration! Tänk att du fixade det i rullstol :shock: . Det är något att tänka på när ögonlocken hänger ner till knäna och det känns som om man aldrig får sova.
:heart: Tack för rara ord :D

Nu fick du tag i min lååååånga tråd där man kan följa Lucine från en vecka gammal till att hon sover hela nätter. Men visst är tråden läsvärd, mycket läsvärd vågar jag påstå för där finns massvis med SM-funderingar samlade och forumets alla kloka SM-kunniga har stöttat och hjälpt. Det kändes sen viktigt att få förmedla vad jag lärt mig via Barnaboken, forumister och såklart Lucine själv och det står sammanfattat här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784

(texten finns även i det klistrade SM-kompendiet)

Kram från Nancy
Malou

Inlägg av Malou »

Mina funderingar just nu:
Natt:
Han går som en klocka på natten, nu är det kl 2 och 5 som gäller (sista målet kanske 22-23). Problemet är bara att målen ofta blir långa, då han somnar efter första slurken och sedan vaknar igen efter en halvtimma eller mer. Till helgen ska vi introducera 6h natt. Har letat efter erfarenheter i trådar om det men har inte lyckats så bra. Tips någon? Jag tänkte ge mat till kl 22 och sedan får han läggas i vagn och pappa får sova med honom i ett mörkt rum. Sedan får han vagna fram till kl.04 tänkte vi. Ska man vagna tills de sover när de är så här små? Ska man avvakta skrik eller vagna innan barnet skrikit upp sig? (Tänkte det är skillnad på att förlänga sömnpass eller köra sova-hela natten kur för större barn- eller?)

När det gäller dagen så känner jag att jag måste styra upp det lite nu när han är över en månad. Vi måste ifrån 20 min lurarna och ammandet som tar hela dagen. Han vaknar nästan alltid efter 20 min sömn på dagen och vill äta mer (även om han varit uppe 2h). Jag tänker att jag ska förvissa mig om att det inte går ner mer innan han somnar (även om det innebär att måltiderna tar mer än 1,5 h och han somnar vid bröstet). Det känns bättre att veta att han verkligen är proppmätt när jag ska försöka få honom att sova längre. Han har varit vaken mer än 9h vissa dagar och jag ser ju att han är trött, men ändå får jag inte någon ordning på steken :x . Han får MASSOR med mat och umgänge och gillar att ligga och sprattla, men sova vill han inte.

Tack för alla goa och kloka inlägg hittills- hoppas ni orkar fundera vidare med mig! Jag funderar verkligen på allt ni säger och försöker lära mig. En sak är säker - jag har en bit kvar till 18 bebisar och 17 kor :wink:
:heart: :heart: :heart:
Malou
~~Dotter 2003~~
Malou

Inlägg av Malou »

Gissa vad som hände inatt? Han sov från 22.30 till 03.30, ammades från ett bröst och sov sedan till 06.45! helt otroligt! :D :D

Men....det går verkligen jättedåligt för mig att få honom att sova mer på dagarna (och därmed få ca 4 h mellan måltiderna). Han vaknar efter 20 eller 45 min, jag vagnar, ibland kan han somna om 5 min men inte mer. Jag känner mig HEMSK som inte tar upp honom. Får han verkligen tillräckligt med mat :?:

Är skitskraj för att han inte har gått upp som han ska vid nästa vägning. Han är superarg och blir bara lugn för ögonblicket när jag vagnar, försöker dra kort (kanske en minut) och går därifrån. Då skriker han upp sig igen. Protesterar han bara mot nyordningen att det är längre mellan måltiderna? Om ja, hur länge tror ni han kommer att hålla på så? TVIVLAR :oops: :cry:
Detta är tredje dagen jag försöker hålla på tiden mellan måltiderna.

Angående mitt förra inlägg så har jag själv kommit fram till att man alltid ska sluta vagna INNAN de har somnat.

Hoppas någon har tid att svara. Man känner sig så ensam i detta och det är lätt att tvivla på att man gör rätt. :?
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Malou,

Jag tycker ju faktiskt det verkar på det hela taget som det går ganska bra för er. :D

Tor sov inte över sitt 01 mål förrän han var ca 6 veckor. (innan det åt han 23, 01 och 04 morgon 07) så man får ha liiiite is i magen precis som du märker. :wink:

Ang. mat på dagen... Kanske kan det vara värt att se till och vara den som "väcker" på dagslurarna och innan han är riktigt vaken... börja amma. Då brukar de amma som bäst! På det har du ju faktiskt 1,5 timme på dig att mata och skall inte behöva fylla på under luren.
Känner du att du inte KAN skjuta den vargen med att då vagna precis som du gör (det kan ta sina tarvliga 3-4 dagar utan snutterier) innan poletten trillar ner.
- Så gör du som så att du söver i 5 min och tar upp och matar på, sen lägger ner och ser till att han sover vidare.
Eller, - mitt i matpasset efter typ 1 timme söv i max 5 min och ta upp lägg till och mata vidare. De måste äta lugnt och fokuserat för att vara mätta. Ju mer du "snuttammar" desto snuttigare blir det, samt att det kan ju bli mera en "vana" att man skall sövas om med bröstet än det är mat om du hänger med :wink:

Så mat i 1,5 timme sen utan mat i 2,5 timme är tanken. På så sätt är det ju inte mat var 4:de timme utan så tätt som varje 2,5 timme.
Fram med bössan och börja skjuta vargar tycker jag. Du ser ju, bara att skriva hos oss får "attityden" att fungera bättre och med det sömnen för barnet. :wink: 8)
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

Tack TorsMamma för att du tar dig tid! :heart:
Jag tycker ju faktiskt det verkar på det hela taget som det går ganska bra för er.
Hmm, det kanske det gör :?: Jag känner mig fortfarande inte så kaxig, men... det kan ha att göra med tidigare erfarenheter. Jag var rejält under isen när storasyster var liten. Vet inte hur länge jag ammade varannan timme, det är lite av ett svart hål. Hon sov hos mig (vägrade sova i egen säng) och jag var livrädd för att hon skulle kvävas av täcken eller av mig, vilket gjorde att jag sov med ett öga öppet typ (eller sov jag egentligen?).
Jag var konstant superstressad och jag studsade högt för varenda litet pip. Efter några månader fick jag tunnelseende och kanske efter ett halvår fick jag problem med insomningen - jag som alltid somnat på 2 min kunde inte somna längre fast jag var så trött att jag knappt kunde stå upp. Jag gick på instinkt (och vilken överkoncentrerad instinkt sen). Denna gång får jag verkligen jobba för att coola ner mig och använda hjärnan istället. Jag vet ju att det andra sättet inte var bra för någon, men jag har nog ett helt gäng vargar att skjuta. Det är helt klart lättare att ha ATTITYD när man fått sova :!:
Ang. mat på dagen... Kanske kan det vara värt att se till och vara den som "väcker" på dagslurarna och innan han är riktigt vaken... börja amma.
:? Förstår inte. Han vaknar efter 20-45 min och måste vagnas om han ska somna om lite- om jag ska väcka honom blir det inga lurar alls ? Han sover för lite men äter bra tror jag.
- Så gör du som så att du söver i 5 min och tar upp och matar på, sen lägger ner och ser till att han sover vidare
Menar du att jag ska fylla på med mat under sovpasset och lägga igen? Sorry om jag är trög.
Malou
~~Dotter 2003~~
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"