hjälp mig! skriker vid läggingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cissii

Inlägg av cissii »

Nu vet ju inte jag om jag ska starta en ny tråd....men man vill ju inte skäll så jag håller mig kvar här jag... :roll:

Hur gör man när lilla barnet inte har en 20 min skarv?
Har schema 45 - 1,5 - 12. Och funderar (eller ja har testat) att dra ner första luren till 20 min. MEN DET GÅR JU ICKE :twisted: hon sover vekligen som en sten! Det enda sättet skulle nog vara att plocka upp henne och skaka henne, men alltså det är ju för brutalt. Har försökt väcka mellan 12 - 25 min så jag inte skulle missa nån skarv.
Hur gör man då? Ska jag behålla 45 min tills hon är ca 12 mån, och då satsa på en lur på ensamleken eller marginalkvarta morgonen eller något?
Svårt svårt.
Några tips?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Om hon fortsätter att sova 45 min så ligger hon 15 min plus, och så länge ni inte har några problem med långa läggningar eller tidiga mornar så bjud på den kvarten! Inte söka problem där inga finns! :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Jag undrar en sak.
När man lägger ner barnet i sängen, och barn helt plötsligt inte alls vill ligga på platt på magen som hon brukar.... :roll: . Igår hände det, har väl hänt förrut, men nu hände det VERKLIGEN. Hon är ju stor och stark nu, och tre gånger fick jag lyfta tillbak och rätta ut. Vilket såklart resulterar i ledsen/arg bebis. Jag stod kvar med solfjäder, men hon skrek så mycket att jag bara kände att när här kan jag inte stå och hänga i evighet. Ut med ramsa som hördes till Kina och tillbak. Sen påminnelse efter 2 min kankse. Grejen är att jag inte alls kunde tolka hennes skrik, var helt nytt. Men någon ramsa lyssnades det inte på ivf.

Men vad gör man i det läget, struntar i tillrättaläggandet och går ut som vanligt?
Världens Bästa Barn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Cissii!

Vi har länge struntat i själva tillrättaläggandet. Vi lägger ner i sängen, oftast på mage. Ibland ligger Anton kvar, ibland sätter han sig upp på en gång - redo att böka till sängen som han vill ha den. Ligger han kvar, stoppar jag om honom lite, innan jag går ut med ramsan. Om han snurrar eller sätter sig upp, så lägger jag honom en gång till på mage och går sedan ut med ramsan.

Känns inte lönt att ta en kamp om hur hon ska ligga när hon sover. Hon tyckte nog du var lite jobbig när du la dig i :wink: . Kan själv liksom!
cissii

Inlägg av cissii »

Tack Jenny!

För precis så kändes det! Hon kröp iväg på en gång, kanske skulle struntat i det och bara lagt på täcker så bra det gick. Hon kryper alltid ur täcker ändå.
Hon är ju trots allt ett år snart.
Världens Bästa Barn
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Cissii,

Du KAN ju detta så jag citerar gamla godingar. När mammahjärtat menar så väääääl.... Du kan ju inte sova åt henne. :wink:

Inte "överarbeta dessa SM bebisar". [-X 8)

Jag lägger Tor på magen, över med snutte klapp och går. Sen är det projekt sängbäddning som gäller för honom, vad det är och innebär har jag ju då ingen aning om :roll:
Men innan jag lägger mig för kvällen går jag in och vänder lilla "pippi" rätt om så krävs och lägger DÅ på täcket. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej Torsmamma :D

Jorå, sängbäddning är ju vardagsmat här med. Lixom stå och gunga på alla fyra och låta bääääbababbääää, klappa saker fint i mörkret ( detta vet jag eftersom hon imiterar mammas klaaaappaaa fint tonläge när hon klappar fint...alltid) och säkert massa mer saker. Sova på alla sätt förrutom som mor har lagt en är ju oxå vardagsmat. :roll: det som skedde var att lilla juvelen verkligen drog sig upp i spjälorna och verkligen inte ville ligga ner alls. men nästa gång så testar jag att bara lämna henne så isf.

En annan sak som jag kan passa på att fråga om när jag ändå är igång. Någon annan som har lagt märke till en extrem gnällighet, och lixom trötthet när man sover för MYCKET? Jag tycker alltid det blir så när jag börjar förstå att Celeste har växt ur schemat. Det borde ju vara pigghet som är tecknet, men här är det mer som att hon har fastnat i kola typ, något segt ivf.

Tack alla för svar!
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Min lilla gosse brukar börja med för tidiga uppvak och uppvak i svarven på långluren. Men om jag tänker logiskt så javisst kan man nog bli segare av att sova för mycket! :lol:

//Malin
cissii

Inlägg av cissii »

hihi (obs! kackelforums varning och ja jag vet att att det är ett stavfel... :wink: ) Men det kan inte vara lätt att sova vidare när man ligger i en svarv. :lol:

Förlåt, höll på att fnissa på mig bara.
Världens Bästa Barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:mrgreen:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
duggan

Inlägg av duggan »

hoppsan hejsan! :lol:
cissii

Inlägg av cissii »

hej

skriver kort för jag står på jobbet men behöver hjälp till hemmet.

igår kväll så skrek lilla barn i 45 min, ingen ramsa hjälpte. imorse samma på första luren, tänkte att hon inte var trött så när tiden hade gått för luren så gick jag in i ett tyst ögonblick. och får se lilla barn stå upp. vad gör man i ett sånt här läge. skriker hon för att hon står upp? eller står hon för att hon skriker?
attityd inte fel på, skratt till gonatt är prima. har varit en orolig period innan igår kväll med, men då pratar vi skrik i kanske 10 min.
vad göra? ingen ramsa hjälper? kan man verkligen få skrika i 45 min? svårttolkat skrik dessutom, båda arg o ledsen och sen abrupt slut vid 45 min gränsen och sen sov hon hela natten tills jag väckte imorse.
Sorry, det är osammnhängade, står på jobbet.
Hon kan ställa sig upp utanför sängen s.a.s, men inte helt obehindrat.

några tips??
Världens Bästa Barn
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

:idea: Kan det vara dags för någon schemaförändring?

:arrow: Det är min erfarenhet att fnurror kommer och går, ofta i samband med att nya färdigheter ska behärskas. Om man inte börjar "konstra" själv så brukar det ställas frågor i ca 3 kvällar och sedan lägrar sig lugnet.

Nog har det "frågats" i 45 minuter här i olika perioder. Jag har använt samma regel som när man kurar: gnäll, bök, stök, ilska, trötthet, surhet o.s.v. klarar de själva, eventuellt med en påminnande ramsa i förbifarten och husljud. Ledsen ska man inte vara då får man en ramsa eller lite handfast hjälp, t.ex. med att sätta sig ner. Men var väldans försiktig med trafiken i rummet - annars är det svårt att lära sig hur man lägger sig ner själv.

En bra idé kan också vara att öva stå/sätta sig på dagtid!

Vad tror du :?:

Kram Lua. :heart:
cissii

Inlägg av cissii »

hej & tack för svar

precis så tänkte jag med! Och gjorde, det blev bara ramsa. Det ska MYCKET till innan det trafikeras. var dock inne och tittade till henne när hon hade somnat så inget var fel. Känner att ju mindre hjälp man får att sätta sig ju snabbare kan man själv.
man blir lite fundersam när man tycker att vi pyser av attityd och ramsar så tapeterna krullar ner sig och somnar vid fotlisterna..... Men INGET hjälper.

Ang Schemaändring så ryker första luren imorgon. Är ändå dags för det.
Får se hur det går ikväll, middagsluren tod ivf bara 1 min av samma sorts skrik

Tack & Kram Cecilia
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

ville bara lägga till en sak med.

MIN största rädsla är ju att Celeste ska tro att vi har övergivit henne, så därför tolkar jag ju in det i skriket väldigt gärna.
Men är man ett år och har blivit verktygad sen 2 mån så är väl risken för det inte så stor kanske? Hon VET ju lika väl som vi vet hur saker går till.
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"