Hjälp - andningslarmet gick igång idag

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Holi

Hjälp - andningslarmet gick igång idag

Inlägg av Holi »

Min 6-månaders son sover på mage fint och bra, nu på kvällen gick andningslarmet igång. Vi rusade in, vände och tog upp. Han fortsatte sova och andades.
Vad gör man i ett sådant läge?
Är det akut?
/En mycket rädd mamma som väntar på att komma fram på Vårdguiden
Lua

Inlägg av Lua »

Var låg han? Om de kryper av plattorna går ju larmet. Det har hänt här några gånger, när de blivit lite äldre och inte ligger an så hårt mot plattorna.

Lugnade kram från Lua. :heart:
Holi

Inlägg av Holi »

Jag kunde inte se att han krypit av plattorna, utan han låg som vanligt mitt i sängen, på mage.
Han får sova inne hos oss i natt!
Jag är så glad att vi har larm.
Men är det så att man bör vara orolig (såklart vi är det ändå!) eller är det vanligt?
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

har för mig att larmet går på efter 13 sekunder och att spädisar har 45sekundersuppehåll ibland utan att det är onormalt.

Du ska inte vara rädd. Larmet är ju till just för det, att påminna bebisen om att andas när de "glömmer" det. Lugn. :D
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Holi

Inlägg av Holi »

Nu har andningslarmet gått igång tre gånger på 1,5 vecka och dessutom har han haft falsk krupp under den perioden.
Dvs. torsdag 15/11 - larmet gick vid 21-tiden.
onsdag 14/11 - rutinbesök på BVC hos barnläkaren - allt OK med pojken
tisdag 20/11 - larmet gick vid 22-tiden.
Läkarbesök på barnmottagningen pga ovan - inget fel (rekommendation - ta bort larmet, ni blir bara oroliga! vilket vi inte vill göra)
torsdag 22/11 - falsk krupp och akuten hela natten - 6 tabletter kortison och adrenalin att andas in, läkarundersökning - inget fel förutom kruppen
söndag 25/11 (i natt) - larmet gick vid 3:30 på natten

Vi har bytt spjälsäng sedan larmen började gå till en annan (likadan ungefär) resesäng. Vi har playwoodskiva i botten!

Vi vet inte vad vi ska göra - är jätteoroliga!
Någon annan som varit med om något liknande?
Det här är jättejobbigt! :(
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vi har bytt spjälsäng sedan larmen började gå till en annan (likadan ungefär) resesäng. Vi har playwoodskiva i botten!
Jag gissar att plywood skivan är UNDER larmet och att larmet är ovanpå? Visst :wink:

Jag vet några som haft problem med "babysense" om de haft madrasskydd (sånt som skyddar mot kiss osv...)

Sen måste du se till att ha 2 plattor i en resesäng tycker jag! De är så stora och ändå lyckades Tor rulla av plattan en gång.

Det andra som vi gjorde! Det är att den madrass som medföljde var så hård och trist så jag köpte en superbillig skumgummi madrass från Jysk som jag lade ovanpå, då kan man ha larmet mellan skummadrassen och bottenplattan.

Du kan alltså INTE ha larmet under den medföljande madrassen till resesängen. :wink:

Hmmm... Få se.... Kan inget om krupp, men kanske sover han lite djupare vid vissa tillfällen då han är sjuk och det finns barn som gör andningsuppehåll långre än 12 sek (som jag tror att babysense har, jag hade Nanny 2 och där är larmtiden 20 sek vill jag minnas mig)

Hur tycker du om mina tankar här? Hittat något?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Här är 2 andra trådar som jag hade i åtanke kring de som haft samma typ av prolem som du.

Den första är kanon!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1bed9caaef
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Holi

Inlägg av Holi »

Hej och tack så jättemycket!
Nu har jag läst igenom de trådarna och jag känner mig (alldeles blossande och orolig men förutom det) lite hoppfull att det ändå är den nya resesängen, som faktiskt har en botten som sviktar lite mer än den vi lånade. Min fru har lyst med ficklampan undertill och vi tror nog att det skulle kunna vara så, så nu har vi beslutat oss för att flytta honom till den vanliga spjälsängen, med ribb-botten + playwoodskiva och ser om det kan vara sängen det är fel på. Vi gör det redan ikväll innan vi lägger oss.

Nu hoppas vi verkligen att det inte fel-larmar igen!

//Orolig mamma
Lua

Inlägg av Lua »

Hur har det gått :?:

Kram Lua. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag är också nyfiken på hur det gått? Inga nyheter brukar betyda bra nyheter. :)
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"