är novis här, tips till nybörjare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hallå där!

Vill bara flika in att:
tycker mest jag väcker honom, och han börjar gnälla igen...
upplevde jag med, men det är som Tinis säger; ramsan väcker snarare protesten i honom. Se till att besvara protesterna och jag lovar att de ger med sig. Han frågar, du kanske inte "fattar" att han frågar eller ens vad hans frågar - det kommer också att komma.

Under min Natt nr2 blev jag häpen över att kunna höra/förstå vad det var han frågade.

Lycka till på Natt nr3 :thumbsup:
Ett tips; när jag blev osäker och lite (läs ganska så jätte mycket rädd) satt jag utanför hans dörr ramsande och läste samtidigt i ett par favorittrådar här ang. råd om när man skulle ramsa, vad och när. Det gav mig enorm pepp.
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Tinis skrev:
Du skriver att du tycker ramsan väcker honom. Menar du verkligen VÄCKER? Eller menar du väcker hans protester? För har han hunnit somna är du för sent ute med bekräftelseramsan. Och ja, i början väcker man nya protester med bekräftelsen. Men det är bara att jobba på, med ny påminnelse, eventuellt nytt tillrättaläggande, ny solfjäder et etc tills bekräftelseramsan får sista ordet.
Natt nr 2 så gick det ungefär som förra, han var vaken stupikvarten mellan kl 23-03 och lika så vid 05-08 några små uppvak mellan 20-23 men de var snabbomsomning där. Du har nog rätt i att det väcker hans protester, jag är så rädd för att störa när han lugnat sig och att han ska skrika upp sig igen... men jag har pratat med en vän, och inser att jag måste backa mkt mkt mer än vad jag gör, inatt ska jag ramsa ramsa
det är väldigt motigt och tungt nu... är förbannat trött... och guldklimpen min somnade om när han hade ensamlek efter frukosten, så nu är dagsschemat med på lut.
Tack för råd och stöd.!
endast döda laxar följer strömmen - Mini född 2007-05-20 kurad vid 6 1/2 månad. LillTjejen född 2009-03-05
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Kalaskakan skrev:Hallå där!

Lycka till på Natt nr3 :thumbsup:
Ett tips; när jag blev osäker och lite (läs ganska så jätte mycket rädd) satt jag utanför hans dörr ramsande och läste samtidigt i ett par favorittrådar här ang. råd om när man skulle ramsa, vad och när. Det gav mig enorm pepp.
låter som en plan... tänkte kanske dra ut en madrass så kan jag ligga utanför dörren och ramsa... fick det förslaget innan, och tyckte det verkade helt galet, men nu verkar det helt okej faktiskt :)
endast döda laxar följer strömmen - Mini född 2007-05-20 kurad vid 6 1/2 månad. LillTjejen född 2009-03-05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej där! :D

Tycker du jobbar på bra! Men nog spökar det lite oro och funderingar från din sida, eller......??? Och undrar JAG det såhär genom cyberrymden så kan du slå dig i backen på att även sonen undrar.

SÅ.... inte ifrågasätta, inte darra på manschetten. Bara leverera betryggande svar. Igen, igen, igen, igen. Tills han tar emot och förstår och nöjer sig. Det kan ta tid! Inte misströsta!

Och verkligen: Backa är jätteviktigt! Första gången han somnar om SJÄLV, utan ens minsta ramsa är ett genombrott, för då förstår han att han kan. Då behöver han ju inte vakna varannan timme längre och oroa sig över saker och ting.

Vad gäller dagsschemat kanske du ska passa honom lite mer noga nu under kuren. Kanske korta ensamleken och verkligen se till att sömnpassen ligger där dom ska...

Håll i nu och se till att få vila lite på dagen så att du orkar! Du är jätteduktig!

Kram Tinis
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Tinis skrev:Hej där! :D

Tycker du jobbar på bra! Men nog spökar det lite oro och funderingar från din sida, eller......??? Och undrar JAG det såhär genom cyberrymden så kan du slå dig i backen på att även sonen undrar.

SÅ.... inte ifrågasätta, inte darra på manschetten. Bara leverera betryggande svar. Igen, igen, igen, igen. Tills han tar emot och förstår och nöjer sig. Det kan ta tid! Inte misströsta!

Och verkligen: Backa är jätteviktigt! Första gången han somnar om SJÄLV, utan ens minsta ramsa är ett genombrott, för då förstår han att han kan. Då behöver han ju inte vakna varannan timme längre och oroa sig över saker och ting.

Vad gäller dagsschemat kanske du ska passa honom lite mer noga nu under kuren. Kanske korta ensamleken och verkligen se till att sömnpassen ligger där dom ska...

Håll i nu och se till att få vila lite på dagen så att du orkar! Du är jätteduktig!

Kram Tinis
Tack för dina kloka ord, ja nog är jag orolig... tänker hela tiden gör jag rätt nu, var det såhär man skulle göra... borde läst på mer innan jag drog igång kuren känner jag. och speciellt när det gäller ramsan, Hur gör jag, ska jag vara mjuk hård bestämd glad? och kan jag ramsa hur längssomhelst? Om man bara ligger och smågnäller, och inte storgråter, ska jag bara ramsa ramsa ramsa? och när jag buffar så är han avslappnad men han ligger och gnäller när jag buffar och slutar jag så skriker han upp sig, ska jag ändå gå ut med ramsan och sen in igen om han inte lugnar sig? Tyckte allt var så solklart innan jag drog igång kuren, nu är allt en dimma. och jag är så osäker och ledsen... han sover mindre nu än han gjorde innan, vaknar efter 5 min el 20 i flera timmar i sträck under natten, är det jag som inte är lugn nog?
antagligen va *ler*
Men skam den som ger sig, minst en vecka ska jag prova, och på onsdag jobbar mannen hemmifrån, så då kan han stötta upp lite mer
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag ska hjälpa dig med dina funderingar så du kan känna dig mer självsäker i det du gör!

Ramsan ska vara HÖG, rytmisk och med MYCKET magstöd, inga pauser mellan verserna. Den ska överrösta lillen så det hörs igenom skriket, för lillen vet nämligen inte att det höga skriket kommer från honom själv, och hans eget skrik kan alltså skräma honom.

Att han vaknar med jämna mellanrum beror på att han inte är tillfreds med svaren du har gett honom. Han vet inte ännu innerst inne att sängen är en trygg plats att vara på, du ska ge det beskedet till honom-med råge! :wink:

När du har buffat honom lugn, se ger du en solfjäder, sedan går du ut med ramsan högt klart och betryggande. Har DU bestämt att han är tillräckligt lugn så då fullföljer du det beslutet, alltså går ut. Ja han reagerar när du går och ramsan, låt honom reagera färdigt innan du ramsar igen. Sedan jobbar du med ramsan tills du får sissta ordet. Om han skulle bli ledsen rent av då går du in och buffar, eller solfjädrar men annars jobbar du med ramsan, och bekräftelse ramsan.

Ha målet-den goda sömnen, klistrat framför ögon, blicka inte bak eller åt sidorna utan fullt fokus framåt!
Men skam den som ger sig, minst en vecka ska jag prova, och på onsdag jobbar mannen hemmifrån, så då kan han stötta upp lite mer
Kom ihåg att du inte provar nånting, utan du genomför! :wink:

Kom ihåg att lyssna med öronen och inte med mammahjärtat! :wink: Det tar lite tid att lära sig tolka dom olika gråten men lyssna verkligen!

Stora peppingkramar från Norr! //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Hej och tack för hjälpen med ramsan...
lite tydligare blev det nu, nu ska jag bara genomföra detta :-D
men det svåra är att jag tycker inte han är lugn...Han ligger och är avslappnad, men han gnäller hela tiden när jag buffar och skulle han tystna så har han somnat. Ska jag då bara bestämma att nu räcker det med buffning och ramsa mig ut? Kanske ställer jag samma frågor om och om igen?!
men det är just det att han ligger å gnäller det är liksom inte nått mysgnäll tycker jag, inte så som han gjorde innan när jag körde honom i vagnen på dagslurarna innan kuren, utan det är ett gnäll som nästan känns som han håller sig själv vaken av gnället, och när jag buffar och att han inte slutar att gnälla, det gör mig osäker... Jag har förstått att jag har varit för mesig i mitt ramsande, så det kanske gör skillnad om jag är mer bestämd och övertygande... det är ju det här med attityden, jag vet :)
Tack igen... vad hade jag gjort utan detta forumet :)

PS hur gör man alla de andra smiliesarna?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Han behöver nödvändigtvis inte vara tyst men du slutar direkt han är avslappnad i kroppen, och att han börjar skrika det kan man förstå..han vill bli buffat till sömns! Men det får han inte (!) utan han ska lära sig att somna själv! :lol: Så mer energi på ramsan! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Hej,
Ja det är väl så det är ramsan som ska sjungas in i honom nu... mår mest skit, är så trött så jag vet varken ut eller in, känner ingen glädje alls. Är så nära att ge upp. Jag känner att jag för inte över någon positiv energi eller trygghet, jag vill bara bort, bort och sova...
Jag vill längta efter och känna glädje för min fina son, inte känna att han är ett måste...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej kära du!

Det låter inte bra. Du ska naturligtvis inte göra något du inte känner för eller tror på. När man kurar ska man vara laddad, taggad och full av vilja. Och så ska man ha stöd. Helst i alla fall! Och så kan man dippa och komma igen. Är det där du är?

Har du läst Tovalitens tråd? Hon var sååå nära att ge upp men helt plötsligt vände det.

Så om jag kan peppa dig det minsta lilla vill jag säga: Håll i! Och sätt ramsan rejält inatt! Och backa sen! Svansa inte runt med oro och frågor. Servera honom svar och gör något annat sen: musik, dammsugaren, vad som helst som inte har med honom att göra.

Tänker på dig och skickar lite kraft! :heart:

Kram Tinis
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och lite krasst: Vad är alternativet? Gå tillbaka till hur det var? Näääe! Detta fixar ni ju galant! På med volymen och ATTITYDEN bara!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Helt rätt. Lyssna på TorpSara! Koppla på the big A nu!!!! :D
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Poletten har äntligen trillat ner hos mig!!! I gårkväll hände det :) det är inte bara hos barnet poletten ska trilla ner utan hos förvirrade mammor med... Har ÄNTLIGEN förstått hur jag ska ramsa... tackvare god råd härifrån och med hjälp av att maken läste lathunden och förklarade... då blev det solklart, och lugnet landade hos en hysterisk mamma. Och hur gick det då!? över förväntan... Han somnade vid lite över åtta, men några buffningar och ramsor... vaknade vid 21, men fick honom lugn utan buffning ramsade bara utanför dörren. Vaknade vid 02 fick buffa två gånger, var lite för snabb ut första gången, så det tog några extra minuter att få till omsomningen. men det gick, vaknade nästa gång vid03.30 behövders typ två ramsor sen somnade godingen om och vaknade 07.45 och då blev det MORGON :D

Nu till lite frågor:
* Ska man dra ramsan samtidigt som man lägger honom när det är läggning? och sen tillrättalägga och buffa å solfjädra och ramsa sig ut?

* I lathunden står det solfjäderstryck på var fjärde buffning, ska man buffa 4 ggr och sen solfjädra och sen buffa och solfjädra? trodde man avslutade hela buffningen med en solfjäder...

*Bekräftelsen; det ska vara samma ramsa, men om jag säger Natti, natti, sov så gott, ska jag säga det en gång eller x4 och hur länge efter han tystnat ska jag vänta tills jag säger bekräftelsen?

* När han vaknar och skriker på natten under kuren, ska jag ramsa först å se om det hjälper eller ska jag gå in och ge beskedet och sen ramsa mig ut och ramsa till han lugnar sig?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Heja tjejen!

Hinner inte svara dig. Hoppas någon annan gör det. För nu MÅSTE jag ta ut barnen i solen ochs snön. Och inte sitta här helt forumberoende....

Ville bara säga: JA! Härligt!

Kram Tinis
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Tinis skrev:Heja tjejen!

Hinner inte svara dig. Hoppas någon annan gör det. För nu MÅSTE jag ta ut barnen i solen ochs snön. Och inte sitta här helt forumberoende....

Ville bara säga: JA! Härligt!

Kram Tinis
Ja SOL å SNÖ går före det här helt okej... *vet knappt vad snö är :) skåning som jag är*
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"