Vaknar eft 45 min på långluren....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Vaknar eft 45 min på långluren....

Inlägg av Kristin »

Hej!

I 2 dagar har plutten vaknat i vagnen efter ca 40-45 min och tagit väldigt lååååång tid på sig att somna om. Han skriker inte, utan ligger och sparkar och försöker komma åt skynket :evil:, men det har jag satt fast med så många klädnypor :D att det klarar han inte av. Sedan ligger han där, oftast tyst och somnar inte om förrän bortåt 30-50 :shock: minuter senare. Det här har resulterat i väldigt låååååånga promenader för mig (jag brukar gå i ca 30 min och sedan ställa honom på verandan) OCH "förstörd" egentid :oops: :evil:. Han har fått en kvart extra dessa dagar.

Vad händer? Vad gör jag?

Luren är mellan 10-12 och den är relativt ny (ett par, tre veckor). Han har sovit den raktigenom förr... På em har han sedan en lur mellan 15-15.45 (max) och sover natt 19-07.

Jag tycker att detta är störande måste jag säga för meningen med att ha ett schema är ju att man kan PLANERA. Som det är nu kan jag inte det. I morgon har jag en tid att passa och granntjejen skall se till plutten. Hon har också barn och kan på inga vis gå ut och gå med honom i 30-50 min extra OM han nu skulle vakna (vilket just nu är troligt). Det få bli som det blir imorgon :twisted:.

Har ni erfarenhet av detta? Vad gjorde ni? Ändrade schemat eller? Men, en långlur SKA han ju ha....

Jag tänker avvakta och se om det är en trend, men det känns jobbigt (FYSISKT om inte annat...) att inte veta om han sover eller inte.

Kram
En trött mamma med ömma fötter :wink:
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Plutten vaknade just efter ytterliggare 30 min sömn. Tog upp honom. Sitter o jollrar....

:twisted: :twisted:

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kokos

Inlägg av kokos »

Kanske vaknar han för att vagnen står stilla? Jag brukar se till att han somnar innan jag börjar promenera om jag vet att jag ska stanna till efter ett tag. Jag brukar då lägga honom i vagnen och bara vagna lite kort som besked och sen ser jag till att han får somna på egen hand. När han har sovit en liten stund tar jag promenaden och sen kan jag stanna när som helst.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kokos :D

"Ligger och sparkar och försöker komma åt skynket", Kristin - ligger på rygg, alltså? Icke sömnbefrämjande :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar!

Han har alltid sovit på rygg i vagn och säng (under natten) och det har fungerat perfekt! Jag har alltid gjort på detta vis när han skall sova långlur, dvs lagt honom i vagnen (han somnar nästan bums), gått ca 30 min och ställt honom ute. Igår gick jag t o m när han vaknade till så då stod inte vagnen still :roll:). Det är de 2 senaste dagarna som han har vaknat under långluren (har visserligen hänt förr, men inte att han har vaknat till och verkligen blivit vaken i bortåt 30 min..). Eftersom han HAR somnat om (dessa 2 dgr) så tror jag fortfarande att han är mottaglig för luren så därför skall jag fortsätta några dagar till.

Men, jag skall lägga honom på mage idag och se om det hjälper. Tycker bara inte att det blir riktigt plant i vagnen så därför har jag inte gjort det tidigare (han har ju inte insatsen kvar längre). Det har ju dessutom fungerat tidigare med ryggläget).

Kan tillägga att junior höll låda i dryga timmen i natt :evil: :roll: :shock: :cry:. Han låg på mage och det känndes skönt för mig att jag kunde kristilldela. MEN det tog alltså TID innan han somnade om.

Jag vet inte vad som händer med hans sömn just nu....På topp är den inte!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Mindy

Inlägg av Mindy »

Vår son vaknade också 30 min tidigare igår under långluren och ville inte somna om. Han låg nöjt kvar i vagnen men ville inte sova. Inte ens jag :!: :wink: funderar varför. Det kan väl bara bli så någon gång...
Tog till en marginalkvart på emluren i stället.

Det har ju trots allt varit mycket omställningar för er lilla Plutt. Det går säkert till sig. :D

PS. Vad menas med att "hålla låda"? Någon gång ibland (=jag tolkar det som ingen gång :wink: ) så kan vår son få för sig att ligga och surra glatt :D mitt i natten. :shock: Förut ramsade jag men det drog igång honom så nu avvaktar jag bara och låter natten och tystnaden tala sitt tydliga språk om han jollrar nöjt vill säga - annars tar jag förstås fram verktygslådan.

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
JH

Inlägg av JH »

Har sagt det förr och säger det igen :D :

Din oro och ditt överanalyserande av varje situation påverkar din son. Kanske finns det en annan anledning till "varför" han vaknar ibland, men de känslor du förmedlar till honom gör säkert så att det blir värre. Försök sluta funder så mycket över VARFÖR det och det händer. Acceptera att allt inte går som man (du) vill ibland och att det bara är att köra på. Kan du inta den inställningen (attityden) så tror jag att din son får mycket bättre förutsättningar att sova ordentligt.

Jenny
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Mindy skrev:Det har ju trots allt varit mycket omställningar för er lilla Plutt. Det går säkert till sig. :D

PS. Vad menas med att "hålla låda"?
Att hålla låda är en fin omskrivning av HYSTERISKT SKRIK. Det var ingen ramsning som hjälpte här inte :evil:. Jag buffade 2 omgångar och sedan somnade han själv :D efter backning av mig, men det tog alltså ca 1,5 h :evil:. DET tror jag i och för sig kan bero på allt som hänt honom de 2 senaste veckorna. Och vi skall inte åka hem än: nästa vecka tillbringar vi hos mor och far (som alltid lockar fram en massa vargar :evil: :evil: och sedan blir det den lååååånga flygresan hem igen med en del tidsomställning. STACKARS plutten :cry:.

Idag hade jag ju barnvakt på långluren och som "vanligt" vaknade han eft 45 min och min barnvakt var helt fantastisk. Hon gick ut med honom i 45 min extra, men tog upp honom när han började gråta/protestera.

Jag lade honom 14.30. Var då JÄTTETRÖTT (luren börjar eg 15) och låter honom sova 1,5 h. Helt utanför schemat :oops: :oops:. Jag börjar ju undra om det ÄR så att han bara vill sova en kortis 10-10.45 och sedan en längre lur ca 13.45/14-15.30 :roll: :roll:?????

Jag provar max 2 dagar till, men ska jag inte ändra sedan???? Det har ju gått så många dagar.....

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

JH skrev:Acceptera att allt inte går som man (du) vill ibland och att det bara är att köra på.
Hände detta en eller 2 dagar i veckan skulle jag inte bry mig, men nu har det hänt 3 dagar på raken. Skulle han vakna efter 1,5 h skulle jag inte heller bry mig, men att varje dag vara ute och gå i ca 30-45 min extra för att få till ett omsomnade - nope det vill jag inte.

Glömde säga att jag lade honom på mage efter tips av Anna W, men det blev hemskt lite plats över för magläge så det gör jag inte mer (han vaknade ju ändå :evil:). Såg obekvämt ut.

Kram
K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Ursäkta att jag återkommer hela tiden :oops: :oops:, men tänkte lite :-k ....kanske skall jag bara acceptera att han är lite oregelbunden under sverigebesöket samt innan omställning i Japan och strukturera upp det hela när vi kommer till Tokyo? Så länge han får en balanserad dag med inte för mycket dagsömn och regelbundet med mat (matschemat håller jag)????

How about it?

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jag är böjd att hålla med dig Kristin, varför slita ont med att få till tider här i Sverige om du ändå måste ställa om alltihop om någon vecka (jag vet inte när ni reser tillbaka, men det låter inte på dig som om det är allt för långt bort). Känner du dig inte HELT säker på att du gör rätt, är det kanske bättre låta bli istället för att börja införa dåliga vanor pga ambivalens (som att ta upp honom för tidigt, lägga honom i förtid, ja du vet ju vilka hyss man som förälder lätt börjar slira med när det strular). :roll:
Jag hade nog, om jag var du, fortsatt hålla hårt på mattiderna och framförallt på nattsömnen, inget slirande på morgnarna inte och absolut inte mer än 30 minuter tidig nattning om han är urtrött. Det du riskerar, tror jag, är att du får svårt att få till sömnen på dagen eftersom du inte har hjälp av hans "inövade" insomningstider, samtidigt har du ju inte längre några "inövade insomningstider" så det kanske går på ett ut?
Kanske ett uselt råd men förhoppningsvis lite konstruktivt ändå, jag tycker din ton låter inte så lite uppgiven och attitydlös just nu (inför besök hos morsfars och resa tillbaka till österlandet osv).
Kanske skulle både du och plutten vinna på att du taggar ner lite och samlar kraft inför era NYA GODA VANOR som DU genast ETABLERAR när ni kommer till Japan, tveklöst, stensäkert och övertygat. Du kommer att få slita lite med det där också, förståss, om du släpper efter nu, men samtidigt kanske du får slita med det hur som helst därborta, även om du får till det nu härhemma.
Det viktigaste tror jag är att du FATTAR ETT BESLUT OCH STÅR FÖR DET, för precis som Jh påpekat så påverkar din oro plutten. Lycka till med vad än ditt beslut blir!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
br

Inlägg av br »

håller med mammamy! men försök hålla sovtiderna! är det minsta motsåndets lag att sova i vagnen, låt ungen sova i vagnen! :D Du kommer ju att får kämpa med tidsomställningen snat igen , då kan du ta tag i resten!

Ang mag o ryggläge kan jag säga att min plutt sover _alltid_ på rygg i vagnen :shock: När han var kapabel att vända sig från mage till rygg så gjorde han det ( i vagnen alltså, aldrig i sängen )
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Kristin

Inlägg av Kristin »

mammamy skrev: jag tycker din ton låter inte så lite uppgiven och attitydlös just nu (inför besök hos morsfars och resa tillbaka till österlandet osv).
Du är grym på att känna av stämningen i åtminstone mina inlägg =D>! Jag är inte på ett jag-går-under-humör, men visst vill jag få ordning på detta en gång för alla :evil: . Innan Japan var han ju en klocka \:D/ och jag oroade mig sällan (även om jag hade överfokusering på honom då jag skrev upp hans insomningstider och lurlängder i ett excel-ark :oops: :-$ . Det har jag slutat med [-( .) Jag har ju dessutom bestämt mig för att ägna mig åt ANNAT när jag kommer tillbaka till Japan ](*,) . Måste ju passa på och njuta av detta konstiga land :roll: och framförallt deras härliga vårvärme (+18 grader \:D/).

Jag gör så att jag fortsätter med de "vanliga" tiderna i en, max 2 dgr till och vaknar han likväl efter 45 min så hm......tar jag ett nytt beslut (dessa beslut, dessa beslut :evil:).

PS! Han har ju insomningsproblem inför natten nu också. Helt nytt! Jag lägger detta i så-är-det-nu-lådan :wink:!!

Kram på er!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Aha, det är så "hålla låda" är hos er. :wink:

Jag håller med Mammamy! Sikta på riktig struktur i Japan men försök att minimera olater från mormor och morfar nu framöver. :wink: Ju mer konstigheter desto jobbigare blir det ju för Plutten när ni väl kommer "hem" :roll: igen.

Med risk att röra till det; Det är väl inte alls otroligt att det skulle passa bättre med 45 min på fm och en längre lur på em? Kanske beroende på att det blir mer aktivitet vart dagen lider och han blir tröttare? Bara en tanke..

PS. Jag har också ett Excel-schema över tre veckor. :lol: :-$ I fina färger dessutom! :D Grönt är sömn, orange är mat, gult är umgänge/ensamlek och rosa är badtid. :shock: :lol: :lol: MEN....det var bara under de tre veckor vi kollade av hans rytm för att skapa schema. 8)
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Excel-scheman?????Men gud va ni är roliga! Och Excel som är ett sånt skitprogram (tycker jag alltså). Halvknasigt eller inte, men det tar ju lite tid att föra in allting i datorn så HELT överkoncetrerade kan ni inte ha varit :lol:. Jag använder datorn för avkoppling, dvs forumsurfning och mejlande. Otroligt så ensam mammaledigheten skulle känts utan den, för mig som bor i bushen! Men snart ska jag börja jobba, det ska bli superkul, hurra! Heltid jobb varannan vecka och heltid mamma den andra, en privatekonomisk katastrof men en suveränt lösning i övrigt. (Ursäkta, en liten utsvävning)
Jobba på med sömnen Kristin, du fixar det till slut och plutten blir en "liten klocka" igen tror jag.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"