Min kille 9,5 månad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Malinovskij

Inlägg av Malinovskij »

Hur går ramsan?
duggan

Inlägg av duggan »

Annas ramsa går så här, "Go natti med sig, sov så gott" det är väldigt bra, själv har vi en liten annorlunda ramsa hos oss "Äppel, päppel, piron, parum" som funkar fint! :lol:

Det viktigaste är att den har 4 takter så den får en bra rytm! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har "Godnatt nu Edvard, sov så gott" som sjungs på Sj, sj gamle vän melodin... Man bör inte ha namn med, men vi har det ändå...

Om man inte sjunger utan bara ramsar så får man ändå en bra rytm om man har en sång i grunden tycker jag!
Malinovskij

Otålig

Inlägg av Malinovskij »

Behöver bara berätta.
Jag kunde inte hålla mig eftersom så som vi hade det var ohållbart. Jag har väl inte läst på än om SHN-metoden men har hört en del om den och femminutersmetoden. Så jag har gjort slag i saken och började redan i kväll, fast en egen variant.
Det tog 1 1/2 timma att få honom att somna, sedan vaknade han igen efter 40 min.Fick honom att somna om på 5 min.
Sedan vaknade han igen 1.45 (vilken är den tiden som han har insisterat på att få amma tidigare) och somnade om på 5 min, nu skall jag gå och
lägga mig. Håll tummarna att resten av natten blir lugn...
Puh, det var jobbigt först men att få honom att somna om var inte så hemskt som jag befarade att det kunde bli.
Men när jag la honom så gjorde det riktigt ont i hjärtat. Det är inte roligt att se honom ledsen, men det kommer ju att bli bättre. Förstår att det inte är bara bara att ändra en sådan inrotad vana när de uppnått denna ålder, men samtidigt så hade det säkert blivit jobbigare om han blivit ännu äldre.
Skall jag göra på samma sätt på både för och eftermiddagsluren också?
Antonias mamma

Re: Otålig

Inlägg av Antonias mamma »

Malinovskij skrev:Så jag har gjort slag i saken och började redan i kväll, fast en egen variant.
Skall jag göra på samma sätt på både för och eftermiddagsluren också?
Ja, det beror ju på hur du har gjort :?: :!: Om du låtit honom ligga och vara ledsen ensam tills han somnat så är det ju 5mm du kört, och då kan vi inte hjälpa dig mer här är jag rädd.
SHN förutsätter att man LUGNAR barnet i sängen innan man ramsar sig ut, med buffning och/eller solfjäder. Ramsan ska vara det sista som barnet får med sig i sömnen.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Malinovskij

Nej, nej

Inlägg av Malinovskij »

Femminutersmetoden tycker jag verkar fruktansvärd. Framförallt om han inte vet vad det är jag väntar mig av honom.
Jag lade honom i sin säng och sjöng ramsan med en melodi som för honom är mycket lugnande, gick ut ur rummet i fem minuter. Han började givetvis att gråta...
Jag gick in till honom igen och ramsade, samtidigt som jag la honom ner igen. Eftersom han blev ännu mer ledsen när jag la honom ner stannade jag hos honom och strök honom på huvudet och la min andra hand på hans bröst. Han ställde sig upp några gånger och la sitt huvud på min axel och blev lugn, därpå la jag honom ner igen. Hela tiden sjöng jag för honom med ett lugnt léende. Till slut kom han till ro, vände sig till sidan och somnade in. Men jag gick aldrig ut ur rummet igen, förrän han sov. Det kändes inte som ett bra sätt att börja med.
Jag gjorde nog bara som jag kände var rätt.
Efter uppvaknandet vid 01.30 då han somnade om efter fem minuter sov han rofyllt fram till 06.30. Det är egentligen mellan dessa två klockslag som han tidigare vaknat varje timma och aldrig riktigt sovit djupt.
Nu på morgonen åt han jätte bra och aldeles strax skall jag lägga honom igen.
Tycker ni att jag gjorde fel?
Antonias mamma

Med avseende på SHN så har du ju gjort fel, eftersom man inte ska ramsa inne i rummet och när man står vid sängen. Inte heller ska man vara kvar i rummet tills barnet somnar, för då knyts ju den trygga sömnen till föräldern, istället för till barnet självt :idea: .

Du valde ju medvetet att inte genomföra SHN utan en hemsnickrad variant, och jag som SHN-kurare kan ju inte ge dig råd angående din egen metod :? .
Det viktiga är att man är konsekvent och inte ger barnet olika besked från kväll till kväll. Det gör barnet förvirrat och situationen blir bara ännu värre.

Problemet för dig blir ju att ramsan inte komme ratt fungera vid nattliga och för tidiga morgonuppvak, utan du kommer ändå att bli tvungen att gå upp själv och gå in till honom :? .

Men det är du själv som avgör hur du gör. Jag försöker bara förklara att om man väljer att baka kakan men inte följa receptet, så kan man heller inte förvänta sig ett perfekt resultat.

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lite håller jag med Antonias mamma, det du gör är ju inte SHN. Å anda sidan är ju inte den metoden allenarådande. Det finns massor med barn som sover som prinsar och prinsessor även den förutan, och då föräldrarna ha gjort sin egen somna-tryggtvariant som fungerat för dem. Mina föräldrar tex...

Det du gör påminner rätt mycket om Elizabeth Pantleys "Somna utan gråt". Den boken kan du ju köpa i bokhandeln om du vill.

Men det är svårt för oss härinne att ge dig goda råd eftersom det liksom inte är de verktyg vi är vana att hjälpa med som du använder. Men precis som Antonias mamma skriver är konsekvens viktigt, även om du naturligtvis ska backa succesivt från det du gör på något vis.

Läs den här tråden, den kommer att hjälpa dig hur du än gör!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Lycka till, och återkom gärna med frågor om du vill använda SHN i "stor stil"!

:D
Malinovskij

Men

Inlägg av Malinovskij »

Jag vill inget hellre än att använda SHN-metoden men väntar på boken. Jag kan inte hitta på denna sida exakt hur jag skall göra, har lite panik.
Finns det någon som kan skriva hur jag skall göra fram till dess, snälla!!
Jag kan inget annat sätt än det jag har börjat göra och känner att det måste funka så länge tills jag vet nåt bättre. Det känns i alla fall bättre än att han ammar sig till söms och vaknar av magknip en gång i timmen. Han har alltid svalt mycket luft nämligen. Och jag har aldrig gjort på nåt annat sätt tidigare än att amma till söms, men det sättet är helt ohållbart så mycket vet jag i alla fall.
Antonias mamma

Jag återkommer inom kort, ska bara fixa kvällens välling och nattslurk först. Sammanfattning och länksamling utlovas före kl. 20.30 svensk tid,

/Anna

www.sandsdrommar.com
Antonias mamma

:arrow: Här finns en sammanfattning av hur du ska gå till väga:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Dessutom bör du läsa följande länkar:

:arrow: Hur du buffar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=336

:arrow: Verktygen man använder:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=3

:arrow: Tips på vägen:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=1076

Här kopierar jag in en sammanfattning av kurens FÖRSTA dygn, med Annas egna ord beskrivna:

1. Beskedet

Lyft/lägg barnet platt ner på mage i hans gena, mörklagad rum. (Se "Tillrättaläggandet") Filten kvickt på, vänsterhanden stadigt utbredd över ryggen och med högerhanden, löst knuten, sätter du igång och buffar med stadiga, rytmiska tag.
Prata inte . Barnet ska inte höra dig och inte se dig.
Jobba på. Ge dig inte. Du känner till slut – även om det blir rena cirkusen först - hur han, slappnar av och blir tyst. Dessförinnan kan du behöva lägga tillrätta igen och buffa än beslutsammare. Polletten trillar ner när som helst (efter antingen 20 eller 45 minuter, i regel).
Så fort han nu är tyst och lugn och kroppen avspänd, tonar du ner buffningen och trycker avslutningsvis till med båda händerna utbredda över hela lilla ungen (”solfjädern”).
Res dig, bortvänd och genast på väg ut, och påbörja ramsan x4. Hinn ut på första ”versen”, helst, och fortsätt direkt på nästa. Ramsa 2 medan du drar till dörren, ramsa 3 och 4 utanför dörren, in i dörrspringan; låt den sista sätta punkt och backa någon meter.
Han kommer antagligen att protestera redan när du börjar ramsa i rummet på väg ut. Då får han göra det. Öka röststyrkan! Dra ramsan x 4 eller x 6, inte mer.
Nu reagerar han, och det kan man inte förbjuda honom. Titta på klockan. Hur dags gick du ut? Skriv upp. Vänta och lyssna av. Jobbar han upp sig? Lyssna noga. Upp och ner? Av och till? Mattas skrikandet av, till slut?
Förmodligen inte, på det här stadiet. Gå då in igen, utan ord, snabbt och beslutsamt; lägg barnet på plats, snabbt och effektivt med distinkta tag, armarna, benen, huvudet. Filten på och buffa igen. Så fort den lilla barnakroppen mjuknar och han är tyst, men innan han somnar, avslutar du med hastigt tryck och reser dig, går ut och börjar ramsa på vägen. Plats igen för reaktion. Anteckna och lyssna, lyssna och vänta, lyssna i det längsta!

2. Påminnelsen

Stegras skriket? Eller mattas det av? Ha inte för brått här! Stegras det allvarligt, så att han börjar låta halvhysterisk, måste du gå in igen och ge beskedet på nytt, enligt ovan, men oerhört mycket kortare; här kanske vi talar om en minut, högst två. Målet är fortfarande att han ska mjukna i kroppen och tystna. Tystnar han inte helt, ska han i alla fall låta betydligt lugnare. Då går du genast ut, med ramsan.
Påminnelsens tonvikt ligger på ramsan, inte buffandet. Vänta utanför dörren.
Sätt in nästa påminnelseramsa efter tidigast någon minut. Avpassa tonfall och röststyrka. Låt glad/uppmuntrande/bestämd, x4 eller möjligen x6, kanske t o m x8 i ett svep, och lyssna under tiden. "Svarar" han? Känns det som om han lyssnar till dig? Bra. Vänta igen.
Tiden som du inte ramsar ska varje gång vara längre än tiden du ramsar. Men du kan alltså fortfarande ramsa varannan minut, om det skulle behövas.
Jobbar han upp sig ordentligt, så att du märker att ramsan inte når fram till honom ett dugg, får du ge beskedet igen - oerhört kort; kanske 15-20 sekunder med kanske tre omgångar buffningar.
Lämna plats för reaktion, igen, lyssna av igen, påminn med ramsan igen - så många gånger som behövs. Pass på när han verkligen är tyst, till slut. Då är det dags för den utomordentligt viktiga avslutningen:

3. Bekräftelsen

Det är samma ramsa, men mjuk och fin och bekräftande. Den avslutar hela "diskussionen". Den ger bokstavligen sista ordet. Den har en ton som säger: "Just så ska det vara. Just så gör man när man somnar så gott. Jättebra. Precis så! Sov så sött."
Vid första bekräftelseramsan kommer han förmodligen att ta ny sats och protestera på nytt. Till nöds får du påminna igen, men bekräftelsen ska följa med honom in i sömnen som det allra sista.
Nästa gång barnet vaknar gäller det att vara där på stört. Nu frågar han och har ingen aning om vad som gäller. Han ska ha svar ögonblickligen, vid första pip. Han får inte hinna skrika upp sig, så räkna inte med någon egen sömn de första två nätterna!
Gå in och ge beskedet, sakligt, tyst och effektivt. Buffa tills han är lugn, mjuk och tyst. Avsluta med snabb solfjäder, res dig i riktning dörren och gå. Ramsa x4. Vänta. Påminn vid behov, men ge plats för reaktionen först. Han måste få reagera färdigt, innan han kan ta till sig, lyssna och ”svara” på påminnelsen. Avsluta med bekräftelseramsan.

Fortsätt så, hela natten igenom, och skriv ner underhand vad som händer. Om morgonen ska börja t ex kl 7, ska han ända fram till dess ges besked/påminnelse/bekräftelse på att det fortfarande är natt (för honom).
Använd sedan marginalkvarten! Inom den kan du sedan väcka barnet eller åtminstone invänta nöjd tystnad. Barnet får aldrig tas upp skrikande!
Storma in i stor stil och hojta GOD MORGON! Gör ljus och ljud och härligt återseendehålligång, med högt prat och sprudlande humör!

Lycka till och rapportera gärna!

www.sandsdrommar.com
Malinovskij

Tack!!!

Inlägg av Malinovskij »

Ni anar inte hur tacksam jag är!! :D
Nu vet jag ju hur jag skall göra, och det gick jätte bra i natt. Jag är så glad att jag gråter och framförallt gråter jag för att vi har haft det så jobbigt helt i onödan. Om jag bara hade vetat hur jag skulle gå tillväga tidigare, hade det aldrig behövt gå så långt.
Allt började gå åt skogen efter det att han hade haft en öroninflammation och två maginfluenser efter varandra. Det gjorde ju att jag tog upp honom när han var ledsen för att trösta honom och sedan fortsatte ju detta och blev värre och värre. Ända tills nu då det höll på att ta knäcken på mig, honom och min man.
Så mycket som jag har sovit denna natt har jag inte gjort på över ett år. Jag vet att det kommer ta ett tag innan vi är helt återhämtade, men bara det att jag har orkat komma ut på en promenad i dag gör att jag känner mig som en helt ny människa.
Jag tackar med hela mitt hjärta...... Snyft :wink:
Antonias mamma

Om jag förstod dig rätt nu så började du redan igår kväll med kuren :?: :!:
Jättekul att natten gick bra - kämpa på nu bara och se BARA framåt :D . Hur du ska fortsätta inatt och framöver kan du läsa i den första länken jag klistrade in. Fråga om du undrar nåt!

:thumbsup:

www.sandsdrommar.com
Malinovskij

Fråga igen

Inlägg av Malinovskij »

Jo, jag har lite problem med att få honom att sova på eftermiddagen. Han somnade först nu kl 16.30. Han skall ju sova för natten kl 20.00.
Hur länge skall jag låta honom sova så att han kan somna i kväll?
Antonias mamma

Hur ser schemat ut? När borde han ha somnat och hur lång borde luren vara egentligen?

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"