Jag har skrivit lite här förut men gjorde ett uppehåll pga mycket matningstrassel med min son. Han flaskmatas och var i en period då han VÄGRADE trugas och matas på den tid jag ville enligt ett uttänkt schema, bara skrek så fort flaskan kom nära, trots försök med alla knep man kan tänka sig...
Hur som helst så går det bättre nu och nu äter han även gröt på kvällen och puréer vid lunch. Dagssömnen fungerar bra och vi har 5 mål om dagen. Har börjat blanda ersättningen med välling på kvällen. Han sover 11 h natt utan mat sedan 1 månad tillbaka, men vaknar alltid flera gånger (skriker sällan, utan bökar och har svårt att komma till ro igen på egen hand). Jag har inte tagit mig i kragen än och börjat "på riktigt" med att buffa och ramsa, utan hoppats på att han ska sova hel natt av sig själv snart... Jag säger alltid en ramsa på kvällen precis innan han somnar in, men oftast har den effekten att han vaknar till igen och jag får lugna honom igen... Och nappen har jag inte heller tagit bort än, han somnar oftast om väldigt snabbt och lätt när han får den på natten, så jag är bekväm...
Jag tycker att han får ordentligt med mat:
ca 7: ersättning ca 160 ml
10.30: ersättning ca 100 ml (ibland mer)+ halv burk puré
14.00 ersättning ca 180 ml
17.30 hel portion havregröt
19.45 180 ml välling/ersättning blandat
Han väger ca 7 kg.
tips och råd till 4-månaders
tips och råd till 4-månaders
Hugo född 070713
Hej
Skönt att det har blivit bättre med ätandet! Det är ju verkligen jobbigt när maten inte funkar.
Vad jag tänkte på när jag läste ang natten är att det mycket väl kan vara nappen som ställer till det mycket? Vaknar han och somnar igen när du sätter i nappen? Isf kan det vara läge att ta bort den, om den stör sömnen. Jag skulle rekommendera hela SHN kuren för att få iordning på nattsömnen.
Så om du tar dig i kragen
så ska det bli ordning på den saken med är jag helt övertygad om!
Du kommer ju få alla svar och all hjälp du behöver här på Forumet.
Lycka till
Skönt att det har blivit bättre med ätandet! Det är ju verkligen jobbigt när maten inte funkar.
Vad jag tänkte på när jag läste ang natten är att det mycket väl kan vara nappen som ställer till det mycket? Vaknar han och somnar igen när du sätter i nappen? Isf kan det vara läge att ta bort den, om den stör sömnen. Jag skulle rekommendera hela SHN kuren för att få iordning på nattsömnen.
Så om du tar dig i kragen
Du kommer ju få alla svar och all hjälp du behöver här på Forumet.
Lycka till
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
jag sätter in nappen när han vaknar och bökar runt, då lugnar han sig direkt och jag tycker han somnar om lättare med nappen... Han sover oftast bra från läggning till någon timme efter midnatt. Vid 4-snåret är det svårast att få honom att somna om.
Kan man ta bort nappen bara på natten???
Han strular nämligen fortfarande lite vid flaskmatningen och då är nappen det enda sättet att få honom att äta, jag "lurar" honom med den... Och vid dagslurarna kommer han till ro med nappen men har den sällan när han somnar, smma på kvällen.
Kan man ta bort nappen bara på natten???
Han strular nämligen fortfarande lite vid flaskmatningen och då är nappen det enda sättet att få honom att äta, jag "lurar" honom med den... Och vid dagslurarna kommer han till ro med nappen men har den sällan när han somnar, smma på kvällen.
Hugo född 070713
Hej
Du kan ta bort nappen enbart på natten och dagssömnen. Det viktiga är hur du använder nappen, när du använder den som svar på frågor/skrik. Du kan ju ta bort den vid sömn, men använda den som du gör när du matar. Jag kan inte se några problem med det. Om jag är fel ute nu, så rätta mig någon?
Tänk på saken och se om du tycker det låter logiskt. Gör du det, så ska det nog inte vara så svårt att bryta cirkeln, även ifall frågorna kan bli många första natten. Men i gengäld så slipper du mååååånga framtida nätter med nappspring.
Du kan ta bort nappen enbart på natten och dagssömnen. Det viktiga är hur du använder nappen, när du använder den som svar på frågor/skrik. Du kan ju ta bort den vid sömn, men använda den som du gör när du matar. Jag kan inte se några problem med det. Om jag är fel ute nu, så rätta mig någon?
Det är väl just i sådana situationer som nappen bli svaret som du ger, som du ska tänka över. Andledningen till att bebis vaknar kan vara just nappen. Om du svarar med nappen, så tror bebis att varje gång man vaknar på natten så ska nappen in innan man sover vidare. Och då måste du gå upp och sätta in den, fast det egentligen inte alls behövs. Och blir en sömnstörare för alla inblandade. Istället för att vakna och konstatera att det fortfarande är natt och att man lägger sig ner och somnar in igen. Ingen människa sover ju 12 tim i sträck utan att gå upp ur sömnen en enda gång. Om man behöver suga på något för att somna om finns ju tummen eller något annat. Det är ju inte nappen i sig som fungerar som ett sömnmedel. Man sätter sig ju i en ond cirkel med napp, eftersom barnet inte kan stoppa i den själv på ett bra tag bla och eftersom det är "fel" svar. Och för varje gång du svarar med nappen så lägger du grunden för fler uppvak av samma anledning.jag sätter in nappen när han vaknar och bökar runt, då lugnar han sig direkt och jag tycker han somnar om lättare med nappen...
Tänk på saken och se om du tycker det låter logiskt. Gör du det, så ska det nog inte vara så svårt att bryta cirkeln, även ifall frågorna kan bli många första natten. Men i gengäld så slipper du mååååånga framtida nätter med nappspring.
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn