Min kille 9,5 månad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Malinovskij

Min kille 9,5 månad

Inlägg av Malinovskij »

Hej! :(
Hittade precis till detta forum för att få lite tips angående sov och mattider.
Jag får så mycket olika information om hur jag borde gjöra och inte, så nu känner jag mig nästan helt förvirrad.
De på BVC rekommenderar 5 mål under en dag och det skulle innebära 2 timmar mellan målen, men det tycker jag är svårt att få in.
Som det är nu vaknar han kl 7 , äter frukost 7,30 mellanmål kl 10,00 och sover c:a 11-13 allt mellan en och 3 timmar. Sedan äter han luch kl. 14,00, mellanmål 16,00 och middag 18,00.
Somnar allt mellan 20-21.
När det är dags för hans mål kl 10 verkar han egentligen sömnig. Och på eftermiddagen har han mörka ringar under ögonen.
Det borde väl vara bättre om jag kan lyckas med att få honom att sova en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen i stället?
Och lägga om matschemat på nåt sätt.
På nätterna sover han heller inte speciellt bra och verkar ha krångel med magen.
Vore oerhört tacksam för lite hjälp. Har precis beställt "sova hela natten"
Vill inget hellre än att få lite rutiner som min lille skulle må bra av.
När han var liten sov han nästan aldrig under dagen utan har börjat med det på senare tid.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Malinovskij och välkommen!

Vad bra att du vill strukturera upp saker och ting. Det här ska vi nog få ordning på. :D

Antalet mål är lite beroende på ålder också, men 5 st är helt rimligt. Nu säger du inget alls om ålder på barnet. Får jag be dig att skriva in barnets födelsedatum i din profil så att vi kan hjälpa dig bolla med schema, tankar om mat, sovtider osv. Ge gärna lite mer kött på benen om hur er dag ser ut, vad du ger för mat, hur barnet somnar idag etc etc. Har du en riktigt liten en kanske det inte ens är SHN-kuren som ska till utan mer strukturerad mat och sömn a´la standardmodellen.

Läs gärna runt i de klistrade trådarna och ge oss lite mer att bita i!

/Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Äsch, vilken blind höna jag är!!! :shock: Det står ju klart och tydligt i ämnesrubriken hur gammal killen är :oops:. Glöm det jag skrev om standardmodellen!

Så om du tänker dig att köra SHN-kuren, läs på ordentligt i de klistrade trådarna (där står det mesta som finns i boken) och återkom med frågor eller vadhelst du vill diskutera! Från ditt första inlägg vet jag inte riktigt vad du vill ha hjälp med...

Kram Tinis
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej och välkommen :D

Du är på rätt ställe, kan jag lova :wink:

Ja, din son behöver absolut sova 2 gånger per dag ännu, fram till ca 12 mån. ålder. Totalt behöver han 14 h sömn/dygn. Hos oss körde vi vid den åldern på följande schema:

Natt 20-07

7.15 Frukost
9.30-11.00 Sova 1½ h
11.00 Lunch
14.00 Mellis
14.30-16.00 Sova 1½ h
17.00 Middag
19.30 Nattslurk = välling
20.00 Sova

Det är förståreligt att han är trött när han ska äta mellis på förmiddagen, eftersom han behöver en förmiddagslur ännu - och den bör infalla senast kl.10 om morgonen är 7, skulle jag säga. Hur du fördelar sömntimmarna är upp till dig själv - man tar hänsyn till barnets naturliga rytm och familjens andra tider. Hos oss funkade 2 x 1½ h lurar perfekt, men jag vet att många också kör med 45 min + 2 h.
Det viktigaste är att du nu funderar ut ett schema och kör in honopm på det. Det gäller då att hålla tiderna med en kvarts marginal vid behov, och då innebär detta alltså också att han ska väckas om han sover för länge på något pass.

Beträffande måltiderna så blir de fem om man räknar med nattslurken, men egentligen är det mer korrekt att säga 4 stora mål samt nattslurk, eftersom den endast ska innebära en sista påfyllning och back-up före natten.
Det ska vara 3-4 h mellan de andra måltiderna, men nattslurken kan komma tätare in på middagen.

Eftersom din son sovit så dåligt på dagarna hela tiden och inte heller bra på nätterna, så har han samlat på sig en stor sömnbrist redan under sitt korta liv. Om du väljer att genomföra SHN-kuren så kommer han säkert att tacksamt ta emot den och snabbt inse hur skönt det är att få sova. Men det är viktigt att du är påläst före du börjar.
Schema kan du införa direkt om du vill.

Kram
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Malinovskij

Tack!

Inlägg av Malinovskij »

Tack så jätte mycket för ditt engagemang :)
Äntligen har jag något att gå efter, det är inte lätt att gissa sig till allt eller känna sig fram när det är första barnet. Jag känner att jag behöver något att gå efter.
Skall genast lägga om tiderna.
Till frukost får han gröt och försöker vänja honom vid välling. Till mellanmål får han välling och en smörgås. Till lunch får han burkmat och fruktpuré. Mellanmål om det hinns med lite mer burkmat och till kvällen gröt. Sedan ammar jag lite efter varje mål. Är det bra, eller bör jag ändra även detta?
Först för två veckor sedan har jag börjat försöka få honom att somna själv.
Han har tidigare bara somnat i barnvagnen på promenaden, i bilen eller ammat sig till söms. Så ni förstår att det är ett enda kaos.
Trots detta så är det världens mest glada och sociala kille, men jag ser på honom att han behöver mer sömn och regelbundenhet...
Jag har ingen erfarenhet av barn sedan tidigare och har försökt få hjälp från BVC mfl... Men har bara fått till svar att läsa i de broshyrer som de skickat med och där står det ju inte så utförligt med bl.a tider.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Kom ihåg att anpassa schemat efter just era behov, själv hade min gosse ett scema som såg ut så här:
7.00 Morgon, välling
10.00 mellis
10.30 - 12.30 sova 2 h (här han man ha 1,5)
13.00 lunch
16.00-16.20 sova 20 min (och är fm luren 1,5 så har du 45 min här)
16.30 middag
18.30 kvällsslurk, välling
19.00 natti

Vi finns här får råd och stöd!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Klart du ska amma, så länge du vill och så länge du tycker att det känns rätt för er. Jag har ammat efter alla mål tills gossen var 10 mån, då helt plötsligt sa han stopp och vägrade, så då fick jag köpa det! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D
Jättebra råd du har fått! Att styra upp tiderna är verkligen A och O.

Visst är det precis som du säger att man inte direkt får några handfasta råd som ny mamma. Mest får man bara höra att varje barn är olika.... jaha! Och vad hjälper det mig??? Bara det här med hur mycket sömn per dygn barn behöver i olika åldrar var såååå skönt att få höra, tycker jag.

Fortsätt amma! Men ett tips är att inte göra det som sista grej inför natten, eftersom det då lätt blir sammakopplat med sömnen. Dessutom är ju inte bröstmjölk så kraftigt som välling. Jag ammar sista gången runt kl 18 och sen är det slut för kvällen. Därefter följer välling.

Tänkte tipsa om mitt schema också. Nu är min lilla 8 månader, men jag tänker behålla det här schemat och dra ner 2-timmarsluren till 1,5 timma vid 9 månade. Jag kör 11 timmar på natten för att få två längre dagslurar. Dessutom passar tidig morgon oss bra:

6 morgon, bröstmjölk och gröt
8-10 sova 2 tim
10 mellis (t ex gröt, frukt, smörgås)
12 lunch
13:30-15 sova 1,5 tim
15 mellis som ovan
17 middag, bröstmjölk
18:30 välling
19 sova natt 11 tim

Lycka till!
Malinovskij

Hjälp!!

Inlägg av Malinovskij »

Jag provade det nya chemat i går och det verkar fungera jätte bra!!
Nu är det ju en sak som kvarstår och det är ju att få i ordning på nätterna.
Kl 1.00 vaknar han för att han vill amma, har försökt att låta bli men efter en timme ger jag mig. När han ammar på natten är han så avslappnad att det inte går att få upp rapen efteråt, vilket innebär att han vaknar igen efter en och en halv timme i magknip. Han ställer sig upp och gallskriker i sin säng. Efter en liten stund tar jag upp honom och försöker gunga tills det släpper, men han väger 12 kilo så efter ett tag orkar jag inte längre utan ammar honom igen. Det är ända sättet (som det känns i alla fall) för att få sova.
Sedan är den onda karusellen i gång. Det fortsätter så hela natten.
Nu har vi gått upp och klockan är 7 på morgonen och stackarn ser jätte trött ut, med påsar under ögonen.
Jag väntar på boken som jag har beställt, men orkar inte vänta. Jag behöver få en förändring och det så fort som möjligt.
Hjälp!!
Malinovskij

Fråga

Inlägg av Malinovskij »

Jo, jag undrar över sovluren på eftermiddagen kl 14.30. Barnläkaren rekommenderar att de helst inte skall sova efter kl 15.00, vad tycker ni om det?
Men då beräknar han i och för sig att man skall lägga dom kl 19.00
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Edvard sover till 15.30 eller (oftast) 16. Och nattas vid 19.30. Tre timmar minst innan natten är en bra tumregel.

Vad gäller nätterna tror jag absolut inte att hans uppvak är "magknip", han är ju inte nyfödd direkt längre. Han vaknar av gammal vana och blir upprörd över hela situationen. En kur skulle hjälpa honom galant.

I väntan på boken kan du ju läsa de klistrade trådarna här på sidan, och sen de trådar som finns i Kurbarnens hjälpforum. Det viktigaste är att vara påläst, påläst och påläst!

Du kan vänta ett par nätter, det går SÅ mycket fortare och enklare om man är väl förberedd, det lovar jag! :D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

När du har läst dom klistrade trådarna och känner dig förbered så bolla gärna med oss och ställ frågor!

//Malin
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Rekommendationerna för den andra luren måste ju ställas i relation till när natten ska börja. Vi hade natt kl.20 och sista luren 14.30-16.00. Det var aldrig några problem att lägga henne, inte heller de gånger jag testade att låta henne sova ända till 16.30.

Och jag håller med ovanstående - det är knappast magknip han vaknar av utan vanan att det ska serveras mat mitt i natten. Nu ska den vanan - mjölken - ersätts med ramsan istället då du kurar.

Men börja inte innan du är påläst, så att du vet precis hur du ska göra. Du klarar dig nog utan boken, men INTE utan att ha läst de "låsta" trådarna här på forumet, så att du kan det som rinnande vatten. Och den biten måste du ju själv göra - ingen kan läsa på ÅT dig. Så det vi kan hjälpa dig med är svar på de fågor som dyker upp EFTER att du själv läst på alltså :wink: :!:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Malinovskij

En tanke

Inlägg av Malinovskij »

Jag har funderingar på det där med ramsan.
När han var riktigt liten hade han en form av kolik, dagtid. Han sov alltid bra på nätterna.
Det ända som kunde lugna honom då var en liten melodi som jag sjöng och den verkar påverka honom även i dag. Kan det vara en idé att använda sig av den i stället?
Jag tänkte bara med tanke på att jag egentligen lägger om precis alla rutiner, kanske det är bra att behålla något som han känner igen med tanke på att han är inne i en känslig ålder?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Njae... Ramsan kommer ju att bli ett sätt att kommunicera, så framförallt ska det vara en ramsa som går att säga på flera sätt. Du ska kunna säga den tröstande och lugnande när han är ledsen och förvirrad, eller arg och punktsättande om han beklagar sig och fastnar. Allt eftersom kuren framskrider kommer du att märka hur mycket man kan säga med tonfallet. Glad och käck, upplysande, lugnande eller smått ilsken.
(En kul övning är att testa hemma att förmedla sig med bara ett eller ett par ord. Man kommer rätt långt.)

Men om du väljer en bra ramsa kan du ju också sjunga den, och då kan du använda er melodi. (vi sjunger nästan alltid vår ramsa)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"