Har startat kuren men har några frågor.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Angående omgivningens sneda blickar:
Du lär dig! Jag har fått höra så många knäppa kommentarer i sexton år, och visst kändes det i början, jag kan inte fatta varför folk ska lägga sig i :evil:
Nu har jag lärt mig att inte prata så mycket om våra rutiner, våra nätter osv om det inte är så att nån frågar! För min egen sinnesfrids skull :wink:
Att det ska vara så vanisnnigt konstigt att små barn får sova och må gott :shock: !

Jag håller f ö med duggan - du har gjort ett toppenjobb :thumbsup:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag vet hur det kan vara, folk tror att det måste vara jobbigt med småbarn, och det är tillåtet att gnälla hur mycket man vill. Och gör man inte det och tycker livet är en fröjd så är man konstig :? Nåja vi VET ju att sömn är den största gåvan man kan ge till sina små älsklingar! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Mmm, jag ska ta till mig det. Lika bra att inte prata så mycket om det. Men det är svårt när svärmor kritiserar det man gör hela tiden :twisted: . Vi bor väldigt nära varandra så vi träffas ofta. Om hon frågar något mer ska jag bara säga att allt går bra och sedan lämna ämnet :wink: .

Inatt (femte) hade vi ett återfall tror jag. Eller om det berodde på att jag för första gången la honom i spjälsängen och inte i vagnen. Sov till 3.40 men efter det så sov och vaknade han om varandra fra till 5.50. Sov sedan till väckning 7.00.

Inatt funderade jag endel på när man ska ramsa och inte.
1. Om han är vaken och pratar? Inatt låg han så i ca en kvart. Ska man vänta tills han blir tyst och då ge bekräftelse? Känns lite träligt att stå där utanför dörren så länge, fast det kanske bara är nu under uppföljningsveckan. Eller ska man alltid bekräfta, även om bäbis inte har hojtat utan varit nöjd men vaken?

2. Om han protesterar, när ska man egentligen ramsa? Jag gör så att jag ramsar direkt när jag hör honom. Oftast lugnar han sig då för att ibland protestera. Jag har väntat ut honom tills han blir tyst och då givit honom bekräftelse (om han inte skriker upp sig och inte lugnar sig. Då har jag ramsat igen). Det känns rätt men jag vet inte.

Tacksam för kloka råd :)
Tore och hans mamma Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Känns det rätt så är det rätt - för er! Alla fall är unika och alla gör ändå sin egen unika kur av SHN alldeles aovsett hur mycket man har "läst på." :lol:

Jag brukar ha som regel att inte ramsa nöjda barn. :roll: Samtidigt skall du nu komma ihåg att backa allt mer och ge honom allt mer förtroende att klara av saker själv under tanken: "på natten händer ingenting." :wink:

Ju mer DU backar desto mer tar HAN åt sig av förmågan att lösa sina egna omsomningar själv. Så vänta lite till och se vad som händer är mitt hetaste tips. Börjar han låta orolig då ramsar du betryggande: mamma är här och allt är så bra, men nu sover vi!

För övrigt håller jag med de övriga i salen :roll: det är lönlöst att försöka övertyga folk som redan är övertygade: om DU gör rätt nu så kanske DE gör fel/gjorde fel, och DET är en alldeles för skrämmande tanke att vilja ta åt sig. :( De vill de flesta inte... :roll: Så pyssla du med ditt och låt andra syssla med sitt... 8)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

tack för alla tips angående omgivningen. Jag pysslar med mitt och de andra med sitt helt enkelt :) .

Jag har nog också tänkt att det är bäst att inte ramsa nöjda barn så då kör jag så.

Nu ligger den lilla gossen och sover i sin vagn :sleep: . Jag tror det tog mindre än en minut för han att komma till ro. Det ska bli spännande att se hur det går. Det är första gången jag lägger honom ute :) .

Det är konstig men jag ser fram emot nätterna för jag tycker det är så spännande att se hur han reagerar. Avlägger nog rapport imorgon. Är skönt att få prata av sig eftersom det inte går så bra att göra det med omgivningen. En bra ventil O:) .

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Härlig läsning :!: Och vilka fina namn de har, dina små!

Fortsätt rapportera :D :!:

Kram Lua. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack, varje namn har sin egen historia. De är valda med omsorg. Men det är nog alla barns namn :heart: .

Jag har en liten fråga till. Den har med vargtimmen att göra. Det känns så konstigt att hålla på och göra en massa ljud på natten när han vaknar. På natten är det ju tyst. Vänjer man honom inte vid att det ska vara ljud när man somnar :?:

Dessutom börjar jag själv bli rätt sliten. Har tyvärr inte kunnat få någon hjälp av min man. Så jag kör dygnet runt själv. Även om Tore nu sover relativt bra så spökade vargtimmen både i går natt och i natt. Han är inte ledsen eller arg utan bara vaken. Jag klarade nästan inte av att hålla mig vaken. Har inte varit så här trött på länge. Fast jag får sova fram till kl. 4 ostört. Sover nästan som om jag vore medvetslös :sleep: . Därför undrar jag om man verkligen måst göra ljud i huset eller om det kan vara tyst, för på natt händer ju igenting :?:

Tack för kloka råd :heart:
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Det är roligt med namn! Våra barns namn "hakar ihop": AlvAllIsak :wink:

Du behöver inte göra ljud i huset. Jag tycker att husljud i vargtimmen är ett KRISVERKTYG. Om du har upprörd bejbis och inte kan sova själv, men du tycker att buffning/solfjäder är överkurs, kan du göra husljud. Annars tycker jag att det är en pangramsa och somna om som gäller i vargtimmen. Och är han bara vaken så behöver du inte göra någonting alls.

Vad tror du om det :?:

Kram Lua. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det låter kanon. Det var så jag själv tänkte. Tack för snabbt svar :D .

Roligt med dina namn och fina. Tänkte ni på det eller var det slumpen :?:

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Att förse bebisen med husets ljud är ett klassiskt kurverktyg - men nu är du så långt gången att jag nog tycker att du kan börja backa med husljuden med. Med just baktanken "på natten händer ingenting". :roll:

Jag vill också tipsa om klassisk, lugn musik, om jag missat det. :wink: Vid behov, sätt på en skiva lugna favoriter, och gå och lägg dig. :roll: Om det blir kris lär du inte missa det - det gör ingen mamma... :wink:

Fortsatt lycka till! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jahupp, där skrev vi samtidigt, den gode Lua och jag... 8)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack för bra tips. Det ska jag pröva nästa gång :-({|= . Tar ju bara nåra sekunder och låter länge. Nej, man behöver nog inte vara orolig för att missa om han blir ledsen. Mamma hjärnor uppfattar ju sånt väldigt lätt, ibland för lätt :wink:

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vill bara skicka ett litet hejarop! Sååå bra jobbat! Fast det är ju lite fusk med en trebarnsmor... :wink:

Och så måste jag få säga att jag skulle få en liten Tore.... men det blev en Signe istället :heart:. Storebror heter Henning :heart:

Kram Tinis
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tore skulle ha hetat Signe om han blivit en tjej. Lustigt sammanträffande :)

Tack för all uppmuntran, det behövs :heart:

Ja, lite fusk är det nog allt när man redan har två barn sedan tidigare. Man har ju liksom övat på dem. Men det är konstigt vad snabbt man glömmer. Jag glömt bort myckt hur jag gjorde med dem vid samma ålder. Äldsta sonen är kurad för fyra och ett halvt år sedan. Dottern har sovit som en klocka redan från första stund. Men jag har glömt, så det är bra med alla tips och råd som jag får :heart:

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tore skulle ha hetat Signe om han blivit en tjej. Lustigt sammanträffande
Nämen :shock: Vad lustigt! Kul! Det är ju lite samma typ av namn förstås, men ändå...

/Tinis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"