Hjälp, han kräks nästan varje kväll vid läggning!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jesspessi

Hjälp, han kräks nästan varje kväll vid läggning!!

Inlägg av jesspessi »

Som rubriken lyder så kräks vår son på 5.5 månader nästan varje kväll vid läggning. Vi startade kuren för nästan en vecka sedan och han gråter lite grann när vi lägger honom, ibland 5 minuter och andra gånger en kvart. Vi går naturligtvis in och svarar på hans frågor alt. ramsar vid dörren när vi hör att det behövs.

Han är inte stor i maten i övrig och jag får med stor möda i honom ca 600-800 ml ersättning/dag. På kvällen äter han som mest och han har aldrig haft problem med kräkningar förut men nu kräks han nästan varje kväll när vi lägger honom. Jag tror att det kan vara någon rap i magen i kombination med att han skriker som gör att han kräks, nu matar vi honom senast 45 minuter innan läggning. Jag har god lust att avsluta kuren, blir så förtvivlad!! Är det någon som har något tips eller råd?
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Funderar på att lägga sonen på rygg eller sida på natten. Jag tror nämligen att det är magläget i kombination med rap och gråt som gör att han kräks (han kräks stora mängder). Man kan ju alltid vända honom till mage när han somnat. Tror ni att detta skulle fövirra honom, han har sovit på mage sedan ca 1 månads ålder... Har någon tips på hur man använder redskapen med barnet i ryggläge?

Det hela skulle ju vara avhjälpt om han somnade utan gråt men där är vi ju inte riktigt ännu, tyvärr. Hur ska vi bära oss åt för att snabbt åstadkomma läggningar utan gråt?
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Godmorgon

Min dotter kräks också ofta på mage. Jag tror det beror på att hon tar i, då kläms det ut lite. Hon skriker inte då. Brukar ha henne på rygg en stund efter maten. Men om det inte hjälper att ni matar en stund innan så vet jag inte. Då kanske ni lika gärna kan mata innan läggdags så han är mätt och belåten.
Låt honom vara mycket på mage när han är vaken, då får han "krypa av sig" och kan ta det lugnare nattetid.

Bästa sättet att få till glada läggningar är att köra hårt med skrattet till godnattet. Gå sen in och lägg en glad liten kille och ramsa glatt. Var lika glad när ni tar upp honom även om det låter lite surt från hans håll. Låtsas inte höra. Man kan göra skrattet till alla läggningar, även på dagen, det brukar vara bra för att få till nöjda läggningar.

Är det en katastrof att han missar lite mat? Förhoppningsvis så orkar han äta mer mat sen om han blir utvilad. Jag antar att han har sovit dåligt innan så han har varit trött. Det sätter ner aptiten.

Vad tror du om det? :-k
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Hej,
Tack för svar! Vi försöker göra som du föreslog att han får åla av sej innan vi lägger honom, igår kom det upp en liten klutt med en rap och idag inget kräk alls. Verkar funka alltså :) Jag är så nojjig att han inte får i sej tillräckligt med mat det är därför det här känns som ett så stort problem... Jag nojjar också över att han ska få i sej för lite mat för att kunna sova gott, att det liksom blir en ond cirkel. Lite mat=dålig sömn. Dålig sömn=lite mat.

Idag är det åt helsike med sömnen :( Han vaknade drygt en timme för tidigt i morse (dock var det första gången han vaknade :) ) Ramsan brukar funka och det gjorde den väl en gång och han slumrade ca 10 minuter. Men sedan var det vaket igen och han ville inte somna om. Så morgonen blev ganska jobbig för killen, han blev snabbt trött och tillslut fick han somna en kvart tidigare än enligt schemat. Fram till andra luren var han dödstrött och det gick inte att hålla honom vaken, han somnade en halvtimme (inte bra :( ) före utsatt tid. Luren skulle varit 2 timmar men han vaknade efter 1 1 /2 trots att vi var ute med vagnen! Sista luren skulle varit 45 minuter men han vaknade efter 20-30 minuter. Så idag har han sovit ca 2 timmar för lite! Nu strulade han mer än vanligt vid läggningen till natten också, misstänker att han var övertrött... Tycker jag sett liknande tendenser tidigare, att när han förlorat nattsömn så blir dagslurarna för korta också, som att han inte kommer till ro ordentligt... Nu får vi väl se hur natten blir men jag hoppas han sover gott så att morgondagen blir bra!

Nu har vi kurat i 1 1/2 vecka och jag längtar tills schema sitter och han kan ta dagslurarna i sängen. Som det är nu så går jag ut med vagnen 3 ggr/dag (har hund som gärna promenerar med :) )för att han ska sova gott utsatt tid, men som synes verkar det inte funka vissa dagar ändå...

Någon med synpunkter eller tips?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Vad har ni för schema?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Hej duggan!
Vi har det schema som du föreslog :D förutom att du föreslog 12 timmar natt, skulle det kanske funka bättre med 12 timmar natt, varför förespråkar du det?

9-9.45 sova
12-2 sova
16-16.45 sova
19.30-7 sova

Det verkar funka OK. Sista luren brukar dock inte bli 45 minuter utan oftast 20-30 minuter, spelar ingen roll hur jag gör... Jag går ofast med honom i vagnen, brukar vara bästa sättet at få honom att sova...
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej
Då sov han ju nästan hela natten, det är ju jättebra :thumbsup:
Jag tycker shemat verkar bra, om man vill ha 11,5 eller 12 timmar natt är väl en smaksak.
Att sista luren blir lite kort tror jag sätter sig sen, när sömnen blir lugnare. Vi hade det så med Karl, när vi kurade honom för längesen.
Om bebisen är jättetrött för tidigt brukar man rekommendera att låta bebisen sova i exakt fem minuter, powernap. Sen hålla schemat precis som vanligt.
A.W. brukar säga att man kan inte sova åt barnen, bara ge dem möjligheten, d.v.s. att de ligger i sängen och är lugn, eller någotlunda lugn. På de tider de behöver. Försök att inte oroa dig över att det blir lite för lite. Lägg in en 5-minutare på kvällen kanske om han behöver så undviker du för mycket övertrötthet. Det är precis som du säger, att sömn ger mer sömn. Och tvärtom. Övertrötthet ger orolig sömn.

:-k
Äter han bara ersättning? Har du funderat på att ge lite pure eller gröt som mättar mer? Kanhända blir han mindre benägen att kräkas upp det, tjockare konsistens brukar stanna i magen. För det mesta.

Försök att skjuta den där orosvargen. Du gör ju vad du kan för att komma in i en god cirkel, med mer mat och mer sömn.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Du undrar varför jag förespråkar 12 h nätter och det har egentligen bara med min persoliga övertygelse om att dom behöver den återhämtningen. Jag tänker även långsiktigt att dom flesta barn börjar på dagis i en ganska ung ålder runt 1,5-2 år och har dom då 11 h nätter så ska dom sova 2,5 h på dagsluren och det tror jag är svårt att få till på ett dagis, plus att när man "jobbar" på dagis så tror jag att dom behöver 12 h, och då kan det kännas skönt att dom är väl inarbetade :D . Men det här är ju bara mina egna personliga tankar :lol: Inga tvång här :wink: Och

//Malin
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Hej,
Tack för alla råd! Då vår son var sjuk så fick han bara ersättning och vi fortsatte med en mjuk övergång tillbaka till mer fats föda. Nu äter han mycket mat, bara ersättning 1-2 ggr/dag. Ibland ratar han flaskan och då får han något annat ur skafferiet (har mest köpt burkmat just nu)...

Jag har en schemafråga. Han verkar nämligen behöva lite glesare mellan målen, hinner inte riktigt bli hungrig, beror nog på att han äter mer fast mat. Är han hungrig äter han som en häst :) och mellan frukost och lunch så blir det lite kort. Jag vill helst att han ska äta ganska snart efter uppvak, är han vaken för länge så hinner han bli lite trött och kinkig och då går inte matningen lika bra. Så jag funderar på att förlänga förmiddagsluren. Det skulle nog han gilla också för jag har fått väcka honom nästan varje dag från den luren (började kuren för 2½ v sedan). ISåfall skulle den luren vara 1 ½ timme och även middagsluren som nu är 2 timmar skulle bli 1½ istället. Eftermiddagsluren har aldrig blivit 45 minuter hur jag än bär mej åt, han vakar alltid tidigare, så man kanske kan låte den vara kortare, vad är en lämplig tid då? 20 minuter kanske?

Känns inte riktigt bra att ändra i schemat men det ge en större matglädje för pojken tror jag!

Tar tacksamt emot tips!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Hur hade du tänkt ha det "nya" schemat?

//Malin
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Hej Malin,
Jag hade tänkt mej:

7 frukost
9-10.30 sova
11 lunch
12.30-14 sova
15 mellis
16-16.45 sova (kan man göra det här kortare?)
17.45 middag
19 nattslurk
19.30-7 sova

Jag körde på det här idag och det verkar vara bra. Han åt en liten burk matpuré+några skedar efterrätt vid 18 men slurpade ändå i sej ca 200ml välling/ersättning som nattslurk. Han vill verkligen äta mer på kvällen och tycks trivas med glesare mål under dagen.
Tror du att schemat kan funka bra?

Kurandet har gått så bra, bättre än i min vildaste fantasi. Han somnar som en stock varje kväll! :D
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

hej
Vad roligt att det går bra! :)
Jag tror det funkar fint det där. Du kan ha 20 minuter sista luren, det har många. Sen när han blir äldre kan du bara korta den första luren.

Är kräkandet bättre också?
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Då kör jag på 20 minuter sista luren, hoppas det här gör susen för killens malust!

Han har inte kräkts på jättelänge nu, tack för att du frågar :) Nu ger vi mer fast mat plus att han inte skriker på kvällen (tror det var för att han tog i som kvällsvällingen kom upp), han säger inte ett knyst nu utan slocknar direkt :D
jesspessi

Inlägg av jesspessi »

Hej,
Jag har en liten fråga. Vår kille har somnat som en stock vid läggning i över en vecka. Han trilskas fortfarande med att vakna ca 1 timme innan det är dags att vakna men hittills har han somnat om efter ramsa och ibland efter ett tillrätaläggande. Dom sista dagarna (ungefär sedan vi böjade med det nya schemat) har han börjat skrika vid läggning, verkar inte lyssna på ramsan, och vill inte alls somna om vid 6-tiden :cry: I morse var han vaken ca 1½ timme innan 7 (skrek och levde om) och höll ju sedan på att dö av trötthet innan det var dags för 9-luren.... Jag har fått väcka honom ur bägge lång-lurarna och han har då sovit som en stock...
Kan det här bero på schemaändringen? Bör vi köra någon mini-kur bara för att skola in honom igen?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det kan vara en schema ändring som ligger bakom, men det gäller för er att peka med hela handen och inte börja konstra. Men det kan vara läge för att ha en mini-ramskur, dvs jobba med bekräftelseramsan för att få in den betingade reflexen! Pavlos hundar effekten du vet! :wink:

//malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"