Behöver lite peppning (spark i baken...)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hegro

Behöver lite peppning (spark i baken...)

Inlägg av Hegro »

Lina är nu lite drygt 11 månader. Och i det stora hela har hon alltid sovit bra alldeles av sig själv.
Storebror sov ju inte alls innan 4 månader så honom kurade vi och han sov sen hela natten efter det.
Lina däremot har vaknat, först vid 4-tiden, sen vid 5-tiden och sen allt mer och mer framåt 6 -6.30. Inte alla de tiderna på samma morgon alltså! Utan tiden har flyttats fram vart eftersom hon blivit större. Jag har ammat henne i sängen och sen har hon somnat om där och sovit vidare till omkring 7.15. Jag har tillåtit det för att det känts ok för mig. Jag får sova hela natten och det är ganska mysigt de sista timmarna på morgonen och att vakna tillsammans. Men nu känns det som att det är dags att ta tag i saken. Hon behöver ju ingen mat och snart börjar jag jobba och pappa ska vara hemma. Då blir läget också annorlunda. Jag hade förhoppningen att det liksom skulle plana ut själv när hon började sova till 6.30, 7, 7.15 utan att vakna för mat. Men så blev hon magsjuk och var dålig i 5 dagar och efter det så har hon börjat vakna tidigare än vanligt. Både igår och idag straxt efter 4. Jag har hela tiden haft en gräns " före kl.4 är ett vanligt nattuppvaknande och hon ska somna om" och den gränsen har flyttats fram varteftersom. Har hon vaknat före den tiden så blir det ingen mat, punkt slut! Mat kl. 4 har hon inte fått sen långt innan sommaren. Men nu sover hon jätteoroligt från 1-2-tiden sista 3 nätterna. Vaknar till, knorrar lite, somnar om i 5 minuter, skriker till, somnar igen, vaknar och skriker, jag går upp och stoppar om henne, hon somnar om igen. Så här kan hon hålla på i flera timmar varje natt. Själv verkar hon oftast knappt vara vaken och jag behöver för det mesta inte göra något alls. Hon somnar om själv, men för egen del så får jag alldeles för avbruten sömn.

Tanken är ju att hon ska flytta in till storebror men vi vill inte göra det så länge hon vaknar för tidigt eftesom han är otroligt lättväckt efter kl. 6 på morgonen.

Så egentligen har jag två frågor:
1. lite sparkar, fösningar, knuffar i rätt riktning för att komma förbi morgon/nattmålet.
2. Hur gör vi för att få stopp på nattknölandet.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Är lilla älsklingen kurad?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hegro

Inlägg av Hegro »

Njaee, inte kurad direkt. Vi har använt ramsan sen hon var pytteliten och den sitter väl hyfsat bra men inte perfekt. Vaknar hon till på natten så räcker det oftast med ramsan för att hon ska somna om själv. Men när hon väl vaknar till ordentligt och tycker det är dags för mat så biter den inte alls. Då blir hon bara arg av den. Bortsett från en period då hon hade det jobbigt vid läggningen så har hon alltid sovit bra själv så vi har inte styrt upp hennes sovande på samma sätt som med storebror. Hon har sovit när hon själv behövt och varit fullt nöjd och belåten med det. Sen för några månader sen märkte vi att hon fick väldigt jobbiga nätter när hon sovit för lite på dagen och då stramade vi upp dagen med lite mer fasta sovtider och det har fungerat bra både på natten och dagen.

Nu har hon inte nattknölat på två nätter så det kanske var något som hängde ihop med magsjukan. Efter att hon slutade vara lös i magen så blev hon väldigt hård och gasig istället. Kan hända att det var det som var jobbigt. Nu har hon sovit bra på natten igen. Men vaknar för mat vid 5.30.
Mina älsklingar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ok, då vet jag. Är ni nöjda med era nätter så är det toppen bra, men annanrs kan en kur i stor stil vara på sin plats om ni vill strukturera upp ytterligare!

//Malin
Hegro

Inlägg av Hegro »

Ja själva nätterna är vi ju nöjda med, nu när det funkar som det ska igen. det är det där morgonmålet som vi inte är helt överens om.
Så egentligen blir det ju ingen kur förrän på morgonen då? För insomnandet på kvällen och på dagarna går helt smärtfritt. Så det är bara att bestämma sig och ta dusten en morgon eller två egentligen. För jag vet ju av erfarenhet att det inte tar mer än så att komma på rätt spår. Nu är det nog mer så att när hon väl sätter igång att skrika på mat så är jag så himla trött så att det är enklare att ge henne mat och få sova vidare sen :oops: . Och det är ju som sagt ok så länge jag varit hemma men snart ska jag börja jobba och då ser det lite annorlunda ut.
Bara att samla ihop attityden och köra då. Och fräscha upp minnet med att läsa på det hela en gång till.
Mina älsklingar
duggan

Inlägg av duggan »

Du vet ju vart vi finns! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"