Ska börja SHN-kuren men har några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hanna Riberdahl

Ska börja SHN-kuren men har några frågor

Inlägg av Hanna Riberdahl »

Hej,

Har bestämt mig för att köra SHN-kuren eftersom min dotter, Tuva, 8 månader sover så otroligt dåligt och har gjort sen hon var mycket liten. Jag har två äldre barn, 5 och 3. Den första körde jag 5-minuters på och det funkade bra med henne. Sonen körde vi en mjukare variant av 5-minuters och det funkade bra. Men inget av detta verkar funger på Tuva. Jag har dock några frågor och funderingar sedan jag läst på som jag undrar om någon kan svara på:

- Det står att de helst ska ha eget rum, vi har tyvärr i dagsläget inte den möjligheten. Funkar det bra om hon delar rum med sina syskon? Eller skall vi medans kuren pågår flytta in till dem?
- Ska vi då för syskonens skull låta de sova någon annan stans medan vi tränar henne eller störs hon då när de kommer tillbaka?
- Jag har inte slutat amma Tuva, funkar det även om man forsätter att amma, fast då kanske på tidigt morgon? Hade en plan på att ge henne ett mål kl 04.00 för att sedan söva om henne till 07.30? Funkar det eller är det lika bra att sluta amma helt? Eller kanske ge vid 07.00? Jag skulle gärna vilja amma henne till hon är 10 månader som jag har gjort med de andra.

Tack på förhand.
Hanna, mamma till Alva 5½, Malte 3½ och Tuva 8 mån.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Hanna Riberdahl och välkommen! :D

Det här kommer gå galant, erfaren 3-barnsmor som du är!

Jag tror inte att hon ska ligga tillsammans med syskonen under kuren. För det kommer att stökas och buffas och ramsas och störas en hel del. Dessutom tror jag det vore direkt förödande för er ATTITYD. Jag vet hur jag blir när min tjej vaknar på natten och vi har gäster eller befinner oss bland folk någonstans. Man fokuserar då lätt på att hon bara ska tystna och tänker inte så långsiktigt om man säger så... :roll:

Hon behöver definitivt en egen vrå. Kolmörkt ska det vara, avskilt från er och från syskonen. Kanske draperi runt sängen i ert rum? Fast effektivast tror jag definitivt är att ha eget rum så man kan stöka utanför dörren och utan att vara HOS henne. Eller vad säger ni diplomerade???

När nattsömnen har satt sig är det bara att bunta ihop alla barnen i samma rum. Tycker jag.

Du behöver absolut inte sluta amma. Jag har en åttamånaders som jag ammar. Fast bara dagtid! Sista amningen sker vid 17-tiden och därefter kommer välling, en hel flaska. Under dagen har vi också avverkar gröt, lunch, mellis, middag. Mat i massor går det åt när man är 8 månader och ska sova hel natt. Amma är super, men jag rekommenderar att inte göra det som sista grej inför natten. Då blir tutten och du lätt kopplad till sömnen och hon får dessutom inte i sig så kraft nattslurk som hon behöver.

Tänk nu över ett dygnsschema. 14,5 timmars sömn ska ni få in. Sen är det jättebra att införa allt på en gång. Dagen och natten hänger ihop, vet du. Så det gäller att få ordning på dagssömnen också.

Mitt schema ser ut så här:

6 Morgon, bröstmjölk, gröt
8-10 sova 2 tim
10 mellis
12 lunch, bröstmjölk
13:30-15 sova 1,5 tim
15 mellis
17 middag, bröstmjölk
18:30 ca välling
19 sova natt 11 tim

För oss har tidiga morgnar passat bra och att bara ha 11 timmars natt ger två rejäla sovpass på dagen. Det gör att jag får egentid och storebrortid och att vi får ihop det med dagistiderna 3 dagar i veckan för honom.
Hade en plan på att ge henne ett mål kl 04.00 för att sedan söva om henne till 07.30? Funkar det eller är det lika bra att sluta amma helt? Eller kanske ge vid 07.00?
Nej, inga nattmål! Amma henne när det är morgon, den tid ni har bestämt. Hon behöver definitivt inte äta kl 04. Hon klarar lätt att sova 11-12 timmar i sträck om rätt förutsättningar ges. Så bort med den tanken tycker jag!

Vad säger du?

Kram Tinis
Hanna Riberdahl

Tack för input

Hej,

Tack för input. Vi skrotar tanken på nattmål kl 04 och kör hela natten. Som sagt, det är väl lika bra när man väl bestämt sig.

Vad gäller rummen - vi har bara två sovrum, vårt och barnens. Ikväll kommer barnen att sova hos mormor och morfar och nästa natt har vi lånat ut dem till en faster. Vi provar att flytta in henne i barnens sovrum, men hon får ligga där ensam tills hon lärt sig sova ordentligt. De andra barnen sover ju lugnt hela natten så de kan sova ett par nätter till inne hos oss tills allt satt sig. Annars får vi tänka om. Det är ju skönare om hon sover i eget rum - jag är sån att jag vaknar vid minst lilla knyst och sedan ligger man bara och hoppas på att hon ska somna om själv.

Dagrutiner har vi haft sedan hon var 5 månader med vissa revideringar för hur mycket hon orkar vara vaken. Just nu sover hon till ca 7-7.30 vilket passar bra för då vaknar de andra barnen. Sedan sover hon 1½ timme vid 10-tiden. Sover sedan igen en andra omgång ca 1½ timme på väg till eller från dagis.

Mattider ser ut enligt följande:
Tutte vid 6-tiden
Mellis vid 8-tiden när de andra barnen äter frukost
Lunch 11.30
Mellis, gröt vid 14.30
Tutte 17 och middag 17.30 - här äter hon nu det vi äter
Vällig 19.30 och sova 20.00

Hon har mycket lätt för att somna, men som sagt inte för att sova hela natten. Men det ska det bli ändring på.

Hanna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppsan! Du menar att du ska börja IKVÄLL? Det hade jag inte riktigt fattat! :D

Du måste känna att du har allt klart för dig innan ni drar igång. Annars blir det svårt och man ger lätt upp när det tar emot. Har du ett genomtänkt schema på plats? Jag tycker inte du ska ge dig på natten innan du har tänkt ut hur dags hon ska vakna och när hon ska sova på dagen. Du bör hålla schemat klistrat under kuren och uppföljningsveckan så att det sätter sig. Och har du koll på verktygen? Har du övat buff och solfjäder? Lätt att man börjar fråga barnet om det funkar annars och då är det kört.

Sådär, nu har jag neggat klart :wink: . Vill bara peppa dig att vara riktigt förberedd.

Jättebra ordnat med rummen. Det tror jag blir bra. Mysigt också för de äldre barnen som kan invigas i projekt "få lillasyster att sova". Bra delaktighet. Dessutom minskar som sagt din överkoncentration rejält.

Jättebra att hon redan kan somna själv. Då har ni mycket gratis redan skulle jag säga.

Lycka till! Vi finns här!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hanna Riberdahl skrev:Hej,

Införde igår SHN och vi har med stor framgång genomfört natt 1 och dag 1 (än så länge). Tuva, som är 8 månader, la sig snabbt tillrätta och endast några kort buffar behövdes för att komma till ro. Sedan skrek hon visserligen när jag lämnade rummet men det tog bara 30 min för henne att somna med 3 korta buffar som hjälp. Sedan sov hon till 01.45 i ett sträck (önskar att jag kunnat det med). Endast korta buffar behövdes efter det, det längsta tiden det tog att natta om henne var 40 min. Två gånger behövdes bara en kort buff och sedan två x 4 ramsor, dvs totalt 5 minuter. Mellan 6-7 var värsta stunden, men hon har varit van att äta nattmål fram till nu. Dagen har förflutit som planerat utan några problem. Hon har sovit när hon ska, så länge som planerat och ätit bra. SÅ SKÖNT.

Nu mina frågor om natt två:
Jag buffar henne kort innan jag säger ramsan och går ut vid läggning. Som jag förstått det är sedan målet att inte gå in alls och buffa under natten utan hålla sig untanför och köra ramsen. Stämmer det?? Jag skall bara gå in om hon jobbar upp sig i panik?? Är det ok att när hon sedan sover gå in och se om hon ligger bra och har täcke på?

Angående bekräftelsen så gav jag henne den ca 1½ minuter efter att hon lugnat sig med ramsan och hon protesterade ett par gånger. Jag försökte lyssna till andhämtning och när hon började andas lugnare bekräftade jag - är det rätt?

Natt 3 är det meningen att pappa skall ta över - nu är det så att Tuva är extremt mammig. Hon vägrar ta välling från pappa, däremot har han fått henne att sova efter att jag gett henne. Är det ok att jag ger henne vällingen om hon konstrar, att vi sedan tillsammans piggar upp henne och får henne på bra humör och sedan lämnar rummet tillsammans med hennes syskon så att pappa kan lägga? Eller måste hon ta vällingen från den som skall lägga??

Från en som har stora förhoppningar inför natt 2
Kanonbra jobbat! Det har ju gått galant. Inget fog för mina oförberedd-farhågor med andra ord! :oops: :wink:
Ska försöka svara på dina frågor:
Jag buffar henne kort innan jag säger ramsan och går ut vid läggning. Som jag förstått det är sedan målet att inte gå in alls och buffa under natten utan hålla sig untanför och köra ramsen. Stämmer det?? Jag skall bara gå in om hon jobbar upp sig i panik??
Ja, det stämmer.
Är det ok att när hon sedan sover gå in och se om hon ligger bra och har täcke på?
Jajamensan. Till och med flytta runt och vända och vrida. Gör det efter 10 minuter, då sover hon som en stock! (inte efter 20 säger Anna Wahlgren, då jag antar att hon är med lättväckt).
Är det ok att jag ger henne vällingen om hon konstrar, att vi sedan tillsammans piggar upp henne och får henne på bra humör och sedan lämnar rummet tillsammans med hennes syskon så att pappa kan lägga? Eller måste hon ta vällingen från den som skall lägga??
Tycker det låter som en utmärkt plan. Tror absolut inte det spelar någon roll vem som matar. Det viktiga nu, både för henne och för er attityd, är att hon får i sig ordentligt innan natten.

Lycka till nu och berätta hur natt 2 går!

Håller tummarna!

/Tinis
Hanna Riberdahl

Hej igen

Åter tack för input - då kör vi natt 2. Vi håller tummarna att det går lika bra som natt 1.
Hanna Riberdahl

Natt 2 gick enligt skolboken - hon somnade på 2 minuter med endast kort buff. Vaknade första gången vid 12-tiden. Körde endast ramsa och bekräftelse - det tog 40 minuter (efter 20 var hon lugn men det behövdes lite mer omgångar av ramsa och bekräftelse där). Inget buffande alltså. Sedan vaknade hon igen vid 4-tiden. Denna gång hann hon arbeta upp lite panikskrik så jag gick in och buffade kort en gång. Hon somnade om med ramsa och bekräftelse på 20 min. Sov sedan till 07.10. Tyvärr återigen har jag inte kunnat sova. Superstor suck.

Dag 2 har flutit enligt planerna - hon har sovit som hon ska och ätit som hon skulle. Dock ganska gnällig pga av nya tänder som precis är på väg igenom och en förkylning. Tyvärr ruckades sedan vår kväll pga av att min man fick plånbok och nycklar stulna ur sin jackficka. Så mitt i allt spärrande av kort skulle vi i säng med henne. Dessutom var syskonen hemma igen och sov i vårt rum vilket var nytt samt att pappa skulle lägga (som hade tankarna på annat håll). Han stannade något för länge och buffade enligt min mening, men tydligen protesterade hon vilket hon inte gjort när jag lagt henne. Det var lite mer skrik men hon somnade på 9 minuter. Sedan vaknade hon vid 12-tiden och då gick det snett. Pappan kom upp allt för sent och hon han skrika upp sig samt att han helt glömde bort ramsan. Panik. Hon hann skrika upp sig rejält. Jag tog över och hon lugnade sig något. Men kom upp i panik igen så jag gick in och buffade henne, fick tyvärr göra det något längre. Sedan tog jag över och körde ramsan och bekräftelse. Det tog totalt 1 timme för henne att somna om, jag var inne och buffade henne efter ½ timme. Positivt var att hon inte protesterade på bekrätelsen när det väl var dags för den. Sedan vaknade hon igen vid 4-tiden. Då sprang jag upp blixtsnabbt körde ramsen en gång och hon somnade om direkt med bekräftelsen med sig. Hon vaknade igen 4.30 - ny ramsa och bekrätelse och hon somnade om direkt. Vaknade sedan IGEN vid 6.30. Somnade om med ramsa och bekräftelse men när jag skulle gå från dörren så vaknade hon till och började panikskrika. Höll på i 40 minuter så 07.10 stormade jag in med ett glatt gomorron trots att hon skrek. Min man behövde nämligen komma till jobbet. Så natt 3 gick inte riktigt lika bra. Min teori är att:
1) nya tänder och förkylning störde henne
2) att pappa inte riktigt fick till det störde henne
3) att vi hade tankarna på annat håll märkte hon (dvs stölden)

Dag 3 kommer ju bli något annorlunda för henne - det är måndag och min man är på jobbet så det är ju dagislämningar och hämtningar som skall in i schemat. Det har funkat bra, men hon sover inte alls lika djupt nu som de två tidigare dagarna som ju flutit perfekt. Orsaken är förmodligen tänderna + de smärre förändringar i och med dagis osv. Detta måste ju dock in och hon är ju van vid det sedan tidigare och dagrutinerna är ju ungefär desamma som tidigare.

Fråga: min tanke är nu att jag kör natt 4 och natt 5 för att verkligen få in henne på ramsan - det har ju gått så bra. Pappan får PRAO:a dvs vara med vid dörren för att verkligen få kläm på det. Om tänderna forsätter att göra ont får vi gå in och sätta på tandgele som brukar funka utmärkt. Men detta görs snabbt och effektivt och inget buffande skall komma ut av det. När vi märker att nätterna flyter utan problem är det dags för pappa igen. Vad tror ni om det? Då borde ju ramsan sitta och det borde inte spela någon roll vem som säger orden?? Hon är extremt mammig - ingen av de andra två har varit SÅ mammig. Detta beror säkert på att pappa har fokuserat mer på de andra två barnen när han varit hemma.

Några andra tankar: har insett att efter kuren och uppföljningsveckan så är det dax för de större barnen att återerövra sitt rum igen. Vi kommer då flytta tillbaka henne till oss pga den bakteriehärd som blir där på natten från alla dagisbakterier, storasyskon som hostar, storebror som vaknar ibland av mardrömmar, storasysters kompisar som ibland sover över osv. Då kommer också läggningen kunna fortsätta att fungera smidigt. Vi sätter upp ett tjockt och svart tyg längs hela hennes sovdel som både ljuddämpar och ljusdämpar. Det borde funka, vad tror ni?

Oj vilket långt inlägg - behöver skriva av mig och fp lite fortsatt feedback för att peppas.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Hanna!

Vad duktiga ni är! Tycker det låter jättebra. Ska försöka ge feedback på dina funderingar:

Natt 2: Helt suveränt! Kan inte göras bättre. Verkligen!
Tyvärr återigen har jag inte kunnat sova. Superstor suck.
Åh, det där känns igen. Du har ju VAKTEN och dessutom är du van vid att hon inte sover nätterna igenom ännu. Du är helt enkelt på spänn! När du kan släppa lite på garden kommer du att sova som en klubbad (och vara döstrött, som min 4-åring säger :D, dagarna igenom). Ta det lugnt, det kommer!

Dag 2 och natt 3: Jaja, ingen fara på taket. Klart hon kände att det var lite stökigt och konstigt. Lurigt det där med att pappa tar över och inte riktigt har allt klart för sig (samt att mamma kanske svansar lite och tycker han gör lite fel eller? :wink: Känns också väl igen). Jag har skött kurande och sättande av rutiner själv här hemma eftersom det är jag som är med barnen hela dagarna och även den som är påläst och intresserad (på gränsen till fanatisk tycker maken... :roll: ). Han har istället sett till att jag får den vila jag behöver på morgonen eller dagen. Det är nog rätt att den som känner sig mest säker och påläst kör nu.

Det är super att hon tar bekräftelsen så bra. Det kommer ge resultat väldigt snabbt! Min lilla hade länge åsikten att hon skulle ha sista ordet.

Morgonen blev kanske mindre bra, men ojojoj, det är verkligen SVÅRT, tycker jag. Jag har själv tagit upp en ledsen bebis alltför många gånger. Men det är väldigt bra om ni får till en väckning eller åtminstone får ta upp en glad och nöjd bebis. Hon bör ju inte lära sig att det är upp till henne att skrika sig till morgon. Som jag skrev i en annan tråd: Hon vet ju inte om det är kl 03 och kl 07 när hon vaknar till. Och då är det ju lite inkonsekvent att hon ibland får komma upp och ibland inte. Men som sagt, inte lätt...Vad säger du om väckarklocka som hon hör och får vara med om att stänga av? Det blir lite som Pavlovs hundar: först när den ringer är det dags att kräva morgon.

Dina 3 terorier om störning stämmer säkerligen. Märker också sämre och ytligare sömn när tänder och förkylning är igång. Fast ändå, lite senare när hon är kurad kommer detta att störa betydligt mindre än idag. Just nu mitt i kuren är det förstås en extra börda när det redan finns så många frågor att ställa för den lilla.
Dag 3 kommer ju bli något annorlunda för henne - det är måndag och min man är på jobbet så det är ju dagislämningar och hämtningar som skall in i schemat. Det har funkat bra, men hon sover inte alls lika djupt nu som de två tidigare dagarna som ju flutit perfekt. Orsaken är förmodligen tänderna + de smärre förändringar i och med dagis osv. Detta måste ju dock in och hon är ju van vid det sedan tidigare och dagrutinerna är ju ungefär desamma som tidigare.
Känns också igen... :roll: Jag har anpassat tjejens dagssömn för att hon ska kunnna sova hemma i sängen trots dagistider. Pappa lämnar på morgonen och jag hämtar kl 13:30. Sen är det bums i säng och sova 1,5 tim och jag och storebror får lite egentid. Jag tycker nämligen att det sovs väldigt mycket sämre i vagnen nu för tiden. Hur ser schemat ut? Kan du justera för att kunna lägga hemma?
Några andra tankar: har insett att efter kuren och uppföljningsveckan så är det dax för de större barnen att återerövra sitt rum igen. Vi kommer då flytta tillbaka henne till oss pga den bakteriehärd som blir där på natten från alla dagisbakterier, storasyskon som hostar, storebror som vaknar ibland av mardrömmar, storasysters kompisar som ibland sover över osv. Då kommer också läggningen kunna fortsätta att fungera smidigt. Vi sätter upp ett tjockt och svart tyg längs hela hennes sovdel som både ljuddämpar och ljusdämpar. Det borde funka, vad tror ni?
Ja, det tror jag. Men jag har ingen erfarenhet varken av samsovning mellan syskon eller inne hos föräldrar. Kan inte råda dig här...
Oj vilket långt inlägg - behöver skriva av mig och fp lite fortsatt feedback för att peppas.
Helt rätt! Bara skriv! Och det går ju utmärkt det här tycker jag. Bara att köra på!

/Tinis
Hanna Riberdahl

Tack för stöd och support Tinnis.

Schemat ser ut enligt följande:
Vakna 07.15 för att hinna äta lite innan det är dax att väcka syskon
08.00 Frukost, gröt eller dyl
09.30 - 11.30 Sova, i vagnen på väg till eller från dagis. Ofta från.
11.30 Lunch
14.30 Gröt
15.00-16.30 Sova, återigen i vagnen på väg antingen till eller från dagis.
17.30 Tutte + smakportion av vår mat
19.00-19.15 Bad
19.30 Välling
20.00 Sova

Hon sover bättre i vagn än inne så jag tror jag fortsätter med det.

Efter ditt inlägg har jag bestämt att jag kör kuren och uppföljningen tills det verkligen har satt sig. Sedan kanske jag sover hos mina föräldrar en natt eller två för att inte lägga mig i och kunna släppa på kontrollen till pappa. (I värsta fall om inte sömnen kommit tillbaka på någon form av knock-out piller).

Vad gäller syskon och rumfördelning så känns det senaste beslutet rätt - det är tur att vi till våren ska bygga ut, men då sover vi alla som hästar :D Pappans ena syster är sömmerska så hon förser oss med ett tungt teatertyg :lol:

En till fråga inför natt 4: hur ofta bör jag ge påminnelsen. Har anpassat det hela till efter hur uppjagad eller lugn hon är. Om hon är riktigt uppjagad har jag gett påminnelsen varannan minut - är det för ofta?

Känner mig stärkt efter ditt svar - vi kör vidare och tänder, förkylning är ju övergående.

Tack
Gäst

Inlägg av Gäst »

Schemat ser galant ut. Fast vore jag som du skulle jag ge en rejäl middag kl 17:30. Hon var 8 månader, va? (skriv gärna hennes födelsdatum i signaturen)Då går det nog åt mer än tutte +smakis på kvällen. Jag ger motsvarande en 8-månadersburk både till lunch och middag, och däremellan gröt och mellisar. Och så en rejäl vällingflaska sist. Och så ammas det lite fortfarande :D. Jag tror hon behöver mer mat för att klara natten! Vad tror du? Har hon dessutom börjat krypa så går det åt massor av energi.

Kör med vagnen om det funkar bra. Det jag märkte var att när den nya sömnrutinen hade satt sig för oss (dvs somna själv med ramsan...) så blev sängen överlägsen vagnen. Dessutom blev vädret, kläderna och magläget lite svårare med tiden. Men det märker ni!
Efter ditt inlägg har jag bestämt att jag kör kuren och uppföljningen tills det verkligen har satt sig. Sedan kanske jag sover hos mina föräldrar en natt eller två för att inte lägga mig i och kunna släppa på kontrollen till pappa. (I värsta fall om inte sömnen kommit tillbaka på någon form av knock-out piller).
Gör så! För är du som jag, kan du ändå inte sova när han kurar... :roll: Sen är det kanske läge för två glas rödvin som mammas "skratt till go'natt"? :D
En till fråga inför natt 4: hur ofta bör jag ge påminnelsen. Har anpassat det hela till efter hur uppjagad eller lugn hon är. Om hon är riktigt uppjagad har jag gett påminnelsen varannan minut - är det för ofta?
Det är rätt tänkt. Lär dig verkligen LYSSNA. Är hon bara sur och bökig, avvakta. Är hon ledsen? Skriker hon upp sig? Ge en påminnelse. Försök att inte desarmera ramsan med att använda den fööör mycket. Man ska icke-ramsa mer än man ramsar brukar det sägas. Men du märker på dialogen hur mycket som behövs. Det finns inga självklara regler här, och det är olika för varje gång. Det är ER dialog som bestämmer. Men ett tips är att det krävs mer röstresurser än man tror. Ta i från magen i en bestämd, trygg ton som vekrligen hörs. Inte ta hänsyn till dom andra barnen här....!

Har du testat att göra andra ljud? Här är dammsugaren väldigt effektiv! Sövande även för andra som tvingas lyssna faktiskt. Musik är också bra, men lite knasigt mitt i natten tycker jag. Prat mellan er vuxna, allmänt stök och bök som inte har med henne att göra men som hon kan lyssna till brukar vara väldigt betryggande och bryta av. Men det kanske är svårt nu när hon är i ert rum?

/Tinis
Hanna Riberdahl

Tuva är 8 månader (9 om en vecka). Hon äter mer än en smakis - men problemet är att hon inte drar i sig en hel flaska välling längre. Hon tokvägrar sedan en vecka tillbaka. Ofta drar hon bara i sig ½ flaska, den resterande 1/3 får jag i henne efter mycket trugande, flaskbyte, nappbyte. Hon har hållit på så här en gång förut, det tog ca 2 veckor att komma ur sedan hux flux drog hon i sig en hel flaska igen. Brorsan var likadan i en period, då körde vi med mango-banan pure i vällingen och det tog skruv - men Tuva är envisare än så. Så därför försöker jag få i henne så mycket som möjligt till middagen så att hon ska stå sig en då. Imorse väntade jag med att ge henne tutte tills klockan var "vaknadags" enligt schemat, dvs en kvart. Då var hon inte nämnvärt överhungrig - så jag tror hon håller sig hyfsat mätt. Men vi kämpar på med vällingen - om hon fortsätter får vi väl komplettera med en halv portion gröt.

Andra ljud ska jag definitivt införa om det kärvar, liksom idén med väckarklocka. Just nu sover hon ju i eget (syskonens rum) med hon tränas. Syskonen trängs inne med oss, varm, mysigt men lite trångt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mmm, känner igen det där med vällingen. Man fattar inte alltid varför, men ibland går det ner 1/2 bara och ibland skulle man lätt kunna tratta i 2 helrör :lol: . Tänder och förkylning = dålig aptit här. Kanske samma hos er? Desto viktigare med middagen då...

Just det, hon har ju inte flyttat in till er ännu. Då har du ju defintivt möjlighet att göra husljud utanför. Det är ett jättebra sätt att backa tycker jag. Man hörs och märks men det har inte ett dugg med henne att göra. Själv sover jag också väldigt gott när någon stökare runt i huset... :wink:

Hoppas natten blir god!

Kram Tinis
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Vill bara inflika att mosad banan sover man super gott på. Det har Hugo haft länge som kvällsslurk, innan han äntligen började dricka välling!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jepp, Banan är bra! :D

Och nu vill vi höra om natten, Hanna!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"