Har startat kuren men har några frågor.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Har startat kuren men har några frågor.

Inlägg av ilindstrom »

Jag och Tore fem månader (född fyra veckor för tidigt) har just börjat kuren och nätterna går bra. Inatt var tredje natten. Han somnade 19.15 med bara en ramsa plus bekräftelse. Vaknade till i två minuter 22.15 och 01.50. Fick då en ramsa plus bekräftelse. Sov sedan till 6.30, fick ramsa. Låg och "pratade" blev sedan tyst. Väcktes 7.00, var då vaken fast helt tyst.

Vårt schema ser ut så här:

7.oo väcks + ammas
7.30 ensamlek
8.00 erbjuds amning innan social delaktighet
9.00 sova 45 min
9.45 Vara med mamma när hon sitter vid datorn och pluggar
11.00 lunch puré, katrinplommon+ammning
11.45 sova 2 timmar
14.00 ammas
14.15 Social delaktighet, ligga på golvet i köket m.m.
15.45 sova 45 min
16.30 ammas, är med och lagar mat och när vi äter middag (social delaktighet)
18.00 gröt + katrinplommon
18.30 bad, ammas+ bus
19.00 sova 12 timmar

Jag har några frågor :?: .

1. Ser schemat okej ut?

2. Nätterna går bra men det är värre med dagslurarna. Idag tog det 45 min innan han somnade på riktig vid 45 min luren på förmiddagen. Ska jag då låta honom bara sova 20 min, annars spricker ju schemat? Hur är det vid 2-timmars passet?

3. Han sover nu i vagnen både på natten och på dagen. När kan jag lägga honom i spjälsängen på natten igen?

4. Jag vill igentligen att han sover ute på dagarna, men nu när det är lite kallt ute och han måste ha endel på sig. Vilket gör att han blir så svettig när han är arg innan han somnar. Känns inte riktigt bra. Kan han sova inne nu i början innan dagslurarna går bättre (lättare att reglera värmen) för att sedan flytta ut?

Blir väldigt glad om någon vill svara :heart:

Kramar till alla fina människor som hjälper oss
Tore och hans mamma Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :)

Jag ser att du har 15,5 timme sömn/dygn och det borde ju vara bra med tanke på den tidiga födseln. :idea:

1. Schemat är en "klassiker". :wink: Senare, när bebben blir äldre kan du kapa två-timmarsluren till 1,5 och behålla 45-minutrarna. Bra tänkt! :)

2. Okej... :roll: 45 minuter till riktig insomning :?: Dååå skall vi se, kurbebis, letar i hjärnan... :lol: JO! Du vill ju hålla tiderna rätt så strikt nu i och med att ni är mitt i kurandet. Alltså: jag skulle

:arrow: vara utomhus ett rejält pass strax innan det skall sovas

:arrow: komma in en kvart före sovdags, och erbjuda en "knockout-slurk" som du säkert gjorde när han var yngre... :heart:

:arrow: sätta på lite lugn, klassisk musik eller RYTMISK musik om du saknar klassisk, på rätt så hög volym...

:arrow: och se till att DU har något att härja med som kräver din fullaste koncentration. :wink: Se vad som händer... :roll:

OM det ändå krävs verktygande håller det du det oerhört KORT - på promenad från ena sysslan till den andra - bokstavligen - och ja, du kan klocka en 20-minutare inom marginalerna. Vid behov.

:arrow: två timmarspasset:

samma som ovan, fast lägg vagnen i mörkt rum. Jag tycker nog att du kan ha honom inomhus nu, medan du är mitt i kuren. Öppna fönstret i rummet där du har placerat vagnen om du vill att han skall få frisk luft. :wink: Mössa på, långärmad body + mjuka, sköna byxor samt en varm gosik filt, och så något rejäla varmare på den gosiga mjuka filten. Fönster på glänt.

3. I spjälsängen lägger du honom när du känner dig trygg med det - då köper han det också... :)

4. Har svart på här ovan. :)

Hoppas att du fick lite hjälp av detta!

principen är:

Lita på dig själv. Gör inget som inte känns bra - känns det inte okej att låta honom sova utomhus nu så strunt i det osv. Lyssna på gossen med stora respektfulla öron. Han talar om för dig vad han behöver hjälp med, och vad han klarar själv. :heart:

Lycka till, och rapportera! :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack för så snabbt svar. Helt fantastiskt :heart: !

Jag läste ditt svar efter att jag lagt honom för tvåtimmars luren. Inne men tyvärr inte med öppet fönster. Gör så i morgon. Det gick ivarjefall väldigt bra. La honom och ramsade ut. Han låg och "pratade" ca fem minuter, sedan började han hacka, fick en ramsa, hackade lite till och tystnade. Hörde att han var vaken men tyst. Han fick tyvärr ingen bekräftelseramsa. Missade när han somnade. Hur gör man, ska han ha det eller inte? Han skrek aldrig, utan hackade bara lite i protest. Hela insomnande tog mindre än tio minuter och nu sover han fortfarande 1 timme och 10 minuter senare :sleep: .

Det känns som en riktig aha-upplevelse när man inser vad man kan göra och hur bra barnet mår av det :)

Tack så mycket för kloka råd :heart:
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lämna inga frågor obesvarade höll jag på att säga - och sade det också - du skall ha sista ordet.

För att förvirra dig ytterligare alltså: ramsa sparsamt. Men NÄR du ramsar skall du

lyssna på svaret

och

bekräfta därefter.

:wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

P.S. Du jobbar fantastiskt bra! :D D.S.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Okej, om jag har fattat rätt så ramsar jag en omgång (helst bara det om han inte skriker upp sig allt för mycket). När han väl tystnat ger jag bekräftelse. Om han protesterar väntar jag tills han tystnar igen och ger bekräftelse, tills jag är den sista som säger något. Har jag fattat rätt? Ett problem som uppstår ibland är att han spyr ner hela sig. inte för att han skriker utan han kräks väldigt lätt. Hur gör jag då, han blir ju rätt blöt på pyamasen och i sängen :? ?

Tack så hemskt myket för all hjälp :heart:
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Om du lägger ett draglakan, alltså ett stort lakan vikt på tre under huvudändan, så kan du snabbt vika bort den blöta delen och han kan ligga på en ny torr sida. Om han sover på magen borde pyjamasen klara sig hyfsat bra kan jag tänka mig.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Som Malin sa, draglakan är bra. MEN: om pyjamasen blir blöt så kanske du kunde prova att

:arrow: låta honom sova i bara tröja, och blöja - lättare att böka av tröjan vid behov än en hel pyjamas - om du inte har tvådelade pyjamas, då kan man ju byta bara tröja i sängen, och så lägga till rätta och hela faderullan. Lägg så klart på tillräckligt stort täcke om du följer mitt råd så att han inte kan sparka den av sig och frysa. :heart:

:arrow: Ja, det är du som skall ha sista ordet. Bekräftelseramsan kan då vara bara en mjuuuuk smeeksam vissskning 8) vid behov - och kom ihåg att du kan dra uuuuuuuuut på oooooooooorden i ramssssan :lol: vid behov där med - igårkväll fick min son fnatt av något som lillasyster drömde :shock: och skrek till varpå jag hade att förmedla lugn till två barn i samma ramsa: det blev uuuuuuuuutdraaaaaaaaaaget på vers två, och ännnnnnnu meeeera på fyyyyyyyyyyyran, med en liten kort avslutning allldeles på slutet:

go natti med sig sooooooov så gott,
go nnnnnnnnnaaaatti meeed sig, soooooooooooooov så gott,
go NATTI med sig, sooooooooov så gott,
go naaaaaaaatti meeeeeeeeed sig, soooooooooooov så gott!

Och DÄR avslutade vi båda samtidigt, sonen och jag :lol: , varpå jag gick och slog på lite klassiskt till dem... :wink: Jag behöver inte "bekräfta" eftersom de inte är några kurbarn, men i ditt fall skulle du, om sonen tystnar på fyran, dra en lugn, kuttrande smeksam vers till, nästan halvviskande... som du skulle göra om du skulle gått in för att bara smeka hans hår lite, du vet... :heart: Samma sak kan ramsan tala om för honom: du älskar honom in till DÖDEN och håller precis alla vampyrer borta från HANS dörr :twisted: och så är han så älskad så det finns inte. :heart: Puss. :heart:

Ungefär. 8)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack båda två för tipsen :) !

Jag har bäddat med draglakan. Problemet är att det inte är lite kräk som kommer upp, utan rätt mycket. Så det blöter igenom. Kom på själv nu ikväll att bädda med plastfroté under draglakanet. Fungerade bra, kunde ta bort både draglakanent och plastlakanet och då var det tort under. Pyamasen var blöt på magen men tror att den torkar. Imorgon ska jag pröva att lägga honom i en tröja istället. Lättare att få av som du skrev. Jag tror att han får på sig ett par långkalsonger också.

En fråga till bara. Lite dumt kanske men vi flyttar på lördag. Jag hade tänkt om den här natten går lika bra som igår lägga Tore i spjälsängen imorgon. Känns säkrare. Första natten i nya huset, ska jag lägga honom i vagnen igen då, eller i spjälsängen :? ?

Tack än en gång för alla goda råd. :heart: .

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lägg honom där det känns 110% tryggt för dig att verktyga, om det skulle behövas, vid kris. :) Alltså: om vagning funkar till 110% för dig, då vagn. Om du är 110% säker på att buffning funkar, då spjälsäng. Så resonerar jag. Annars tror ju jag att han köper det du säljer - jag lade min fyramånders att sova i en byrålåda en gång :roll: - vilket han köpte rakt av. Vi var på besök hos en äldre dam som inte hade någon säng till min lilleman, och jag för min del hade ingen barnvagn med mig. Så vi bäddade med madrass och allt i en byrålåda på golvet. Han såg sig omkring och konstaterade att "jahupp, inatt sover man så här ja" :roll: och så var det inget mer med det... :lol:

Nu är du ju så långt gången i kuren att verktyg annat än ramsa är ju kris-kris-KRIS falls sådana, men sånt målar vi inte upp på väggen. :wink: Det går bra, vad du än väljer, för att du förmedlar till honom att det går bra. :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Då väljer jag vagnen eftersom jag aldrig buffat honom.

En sak till. Ikväll när jag la honom så ramsade jag ut. Han sa inte ett pip utan låg kvar. Stod en minut utanför dörren och gav därefter bekräftelseramsan. Kom sedan på att kanske den första ramsan skulle ha övergått på slutet till att bli en bekräftelse ramsa, eller? Ja, ja han sover så gott nu :roll: .

Lite sämre var det med eftermiddagsluren men vi jobbar på den. Det tar lång tid för honom att somna. Är rätt arg stundtals, men det tog bara 20 minuter nu så det går framåt.

Häftigt det där med byrålådan... :D

Sov så gott och det tänker vi göra inatt :sleep:

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, du kan baka in bekräftelseramsan i den "fyrfaldigaleven"; då blir sista versen bekräftelsen. Då har han alltså tystnat nånstans omkring andra eller tredje versen. :wink:

Nu styr jag mot TV-soffan! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vill bara avlägga rapport. Natten har varit fantastisk. Somnade på kvällen utan ett pip. Fick ramsa en gång 5.40. Gick in till honom 7.00. Då låg han och sov så sött. Kändes nästan synd att väcka honom. Han tittade upp förvånat på mig och sedan brast han ut i ett stort leende. Vilken belöning för ett mammahjärta :heart: .

Nu ligger han och sover sin förmiddagslur. Idag tog det bara åtta minuter (igår 45). Gjorde som du sa och klädde på honom ordentligt så att fönstret kan stå öppet. Lyckades även få sista ordet med bekräftelseramsan :sleep: .

Tänk vad fort en bäbis kan lära sig att sova. För fyra nätter sedan så ammade jag minst varannan timme och inatt hörde jag inte av honom förren 5.40 och då bara i en minut.

Nu är det bara att se framåt oh fortsätta att jobba :) .

Tack för alla goda råd :heart:

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Vilken härlig läsning, och vilken attityd. Jag blir mållös, suveränt bra jobbat! :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack för värmande ord :) . Jag behövde höra det idag. Har just blivit ifrågasatt av både en vän och en släkting. Är det här verkligen bra? Försökte förklara hur det gick till. Att bäbis inte skriker sig utmattad osv. Men det var som om de inte ville tro mig :( . Jag som varit så glad och känt hur både jag och Tore vuxit i vårt projekt "sova". Men så är det väl. Det låter för bra för att kunna vara sant. Men jag vet att det är sant och tror stenhårt på att Tore mår bra av det här. Det säger hans leende på morgonen mig. Alla hans andra leenden under dagen också för den delen :heart: . Synd bara att folk ska racka ner på en. Nu har jag fått gnällt lite och då känns det bättre. Jag ser fram emot en hel natts sömn :sleep:

Som sagt tack för uppmuntran, det känns redan bättre :wink:
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"