Bianca, en urtrött liten flicka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
A&T&B

Bianca, en urtrött liten flicka

Inlägg av A&T&B »

Hej Anna,

Vi har som många andra nyblivna föräldrar mera frågor än svar.. Våran dotter, Bianca, närmar sig 3 mån åldern. På vägen dit har hon tappat/eller aldrig riktigt kommit över ordentlig sömn. Både hon (och föräldrarna) börjar bli allt mera skrikiga. Jag börjar bli så frustrerad snart att jag vet int snart vad jag skall göra. Vi har försökt vagna henne i 2 veckor för att få nattmålet bort och annors också få henne att sova. Nu bara skriker hon direkt hon vaknat(från en mycket hackig sömn) och sedan skriker hon alltmer på dagen. Jag ser att hon är jätte trött. Vagnande har inte lyckats, det är bara sämre hela tiden. Speciellt har hon stora problem att somna, och att hålla i så länge att hon skulle falla in i en djupare sömn. För nuvarandet är våran enda lösning vagnen, som hon under första timmen är orolig i, men sedan kan hon ibland sova cirka en timme. "Normal" rytm för henne är 5 minuters intervaller av fladdrande, viftande händer och allmän orolighet under den första timmen.

Nattmålet har vi i 2 veckor försökt ta bort men lyckas inte. Direkt man slutar dra vaknar hon och nästa natt vaknar hon tom tidigare och vaknar hela tiden i vagnen.

Hon matades till en månads ålder enligt din Standard-modellen, men efter det har hon fått all mat på en gång. Från båda brösten ca 20 min. Nu äter hon och detta pga. att vi tyckte hon fick magknip... Dessutom har jag nu börja ge båda brösten, sköta henne och sen ännu gett flaska för att försäkra om att hon inte skriker av hunger. Då äter hon ännu ca 100 ml. Är det bra/dåligt att göra detta. Målet blir ju jätte utsträckt? Hon får väl då int tillräckligt från brösten?

Såhär såg Biancas dygnsrytm ut då hon ännu kunde sova någolunda:
4.00 - vaknar hon för nattmat, äter c. 15 min.
8.00 - kort tupplur, 45min-1 timme.
9.00-10.30 - bad, skötsel och mat.
11.00-14.30 - sov Bianca ute, oftast då oroligt i början, bättre den sista timmen.
14.30-16.00 - mat, ligger på mattan och stirrar/talar på sina djur.
16.00 - sover ute. Allt mellan 1,5 till 2 timmar med vagningar
18.00 - mat, leker, umgås.
19.30-20.00 - kort tupplur, den svåraste av alla. Endast möjlig i vagnen. Vill ej ligga med föräldrar eller mjukdjur.
20.30 - bad, skötsel
21.00 - kvällsmat, sista maten. Bröst + flaska (110-150ml). Sammanlagt vara detta c. 1 timme.
22.00 - börjar showen... Somnar hon inte vid flaskan, är det c 1,5 skrik och orolighet. Även om hon är trött som bara den, hittar hon inte ro att somna, utan i vaket läge blir hon förbannad när man lägger ner henne (öronen är kollade), protesterar alltså rätt kraftigt med skrik och otröstlighet. Då är famnen ej heller något för henne. Har försökt hålla henne enligt solfjädermetoden men lyckas inte. Har också buffat på henne men gav upp efter 1 timme.

Det här var alltså Biancas rytm i 2 veckor före hon tappade den av någon anledning. Då var hon jätte pigg och glad på dagen och orkade vara uppe i 2 timmar och på kvällen något mera. Rytmen är bortblåst, hon somnar varken dag eller natt av sig själv. På natten somnar hon ej på nytt utan skriker tills man kör henne runt bostaden med vagnen. Man vaggar henne nu med 2-10 minuters mellanrum. I dagsläget behöver både vagn och föräldrar lite rytm tillbaka före hon blir övertrött hela tiden. Med andra ord skulle vi vilja bryta denna cirkel så snabbt som möjligt före alla kommer närmare burn-out. Nu har vi beslutat att köra med din SHN-metod. Är det för tidigt? Har hört att man inte skall använda ramsan riktigt ännu?
Och för oss är nästan det viktigaste att vilken av SHN metoderna du skulle föreslå? Bärkassen har hittills varit hennes säng så att säga, även om den läggs i hennes "egna" säng till natten. Tidigare har lite skakning räkt till för att få henne att somna på nytt. På mage trivs hon inte mer än 5 minuter, kan man vända henne efter buffningen på sida eller använda "buffningen" på sidan? Kan man buffa på mage och sedan vända på henne? Försökte i natt buffa henne i 1 timme men hon var vaken och skrek fortfarande..jätte trött.

Hon är nu van att äta 2 gånger i natten. Somnar 23 vaknar 02.30 och är svår att få och somna på nytt annat än i bärkassen. Sedan kämpar man igen 04 med vagn men funkar inte. Sen äter hon igen 6.30 för jag orkar int mera kämppa.

Ifall man väljer vaggningen, skall man då lägga henne före den värsta tröttheten kommer eller vänta på det numera normala skriket? Har försökt båda. Nu är hon redan van vid vagnen, hur lyckas man sedan i framtiden flytta henne i egen säng för sömn? Har du någo andra förslag för hennes dygnsrytm för att förbättra hennes nattsömn? Nu har hon då 5 dagsmål och ett eller 2 nattmål.

Fungerar SHN-metoden så att hon avvänjs från nattmålen fast jag gör det?
I väntan på SHN-boken skulle vi uppskatta dina förslag, så vi skulle i förväg ha en liten bild för oss hur det allt spelar ut sig. Vi förstår inte riktigt varför hon tappade sin rytm till att börja med, men det bör nog upprepas att hon aldrig varit riktigt bra med sömnen.

Har flyttat från Finland hit och jag har inte fått så mycket avlastning. Har i 3 mån sovit i genomsnitt 3 timmar per natt och är helt slutkörd. Min man är mycket borta så det hjälper inte situationen.
I natt var jag helt färdig att låta henne skrika i sitt rum och det kändes skrämmande..

Om situationen inte blir bättre undrar jag om det är möjligt att få personlig hjälp av dig? Vi bor i Göteborg men är redo att resa landet runt.. Jag är beredd att göra allt för att få Bianca att må bättre men känner att jag börjar bli för slut att klara av det här längre och undrar om det finns någon frivillig som kan hjälpa.
Jag skulle inte fråga om hjälp om jag verkligen inte behövde den..

Anna, jag läste just ett PM att du öppnar en mottagning i Stockholm efter nyår. Tror int att jag håller ut så länge till, men hur går det till att komma dit?

Vi tackar ödmjukt för hjälpen!

Med vänlig hälsning,
Annika Söderholm
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Lägg dina frågor under "späda barn och små" så kommer du att få toppen svar! Hon är ju lite för liten för "kurning" än så länge, men du kan med stor framgång använda dig av standard modellen! :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"