Min son som är snart 8 månader vaknar mellan 6 till 8 ggr per natt. Vi brukar lägga honom vid kl.19 -19.30. Innan äter han gröt och efter att ha bytt till nattkläder ammar jag honom lite tills han somnat vid bröstet. Sedan flyttar jag honom till hans säng för natten och då börjar det "roliga". :roll:
Förut vaknade han och pratade för sig själv och efter en stund somnade om. Nu skriker han eller gnäller högt. Försökte vänta och se om han somnar om, men det gör inte han. Då tar jag upp honom. Han ammar och somnar om fem tio minuter. Och så hela natten varje/varann timme.
På morgonen vaknar han tidigt. Vid halv sju sju tiden. Sedan om jag lyckas så somnar han mellan 9.30-10.00. På eftermiddagen somnar han än en gång.
När jag läser hur andra barn sover hela nätterna då undrar jag vad jag gör för fel? Varför min son vaknar så ofta? Förra veckan började hans tänderna komma ut. Det är kanske därför, men samtidigt det har pågått i säkert två månader. Både han och jag känner óss trötta och behöver tips. Har någon några?
vet inte hur ska jag börja
Hej
Nu måste du börja med att läsa på
Du tar upp honom och ammar honom som tröst (eller?
) och med det säger du klart och tydligt åt honom att det fortfarande är DAG eller är det natt eller
Därför fortsätter han att vakna. Han är vilse för att du inte leder honom utan väntar på att han ska leda dig
Det finns gott om schemaförslag på den här sidan om du använder sökfunktionen.
Tröst, vatten eller-vad-det-nu-kan-vara ska han ha i sängen och HUR du ska göra finns väl beskrivet både här på sidan och i Barnaboken.
Börja nu med att läsa "Vill du kura ditt barn? LÄS DETTA FÖRST!"
Om du efter det fortfarande vill göra något åt era problem, inta rätt ATTITYD!
Fortsätt sedan med att läsa ALLT i verktygslådan
Läs sedan ALLT i verktygslådan igen
Dagarna bör ha samma rutiner för att skapa trygghet och för att lättare skilja på natt och dag. Kontrollera i verktygslådan hur mycket sömn din son behöver och planera schemat efter det och hans egen rytm (kvällstrött, morgonpigg eller vad han nu är). Skratt och bus innan läggdags och gärna associationer som bad t ex som påminner om att nu är det NATT och då HÄNDER INGENTING = både mamma och bebis sover och ALLA andra också.
Alla sover så småningom gott med SHN-kuren, utförd på rätt sätt, törs jag lova. När du väl har bestämt dig finns det många erfarna föräldrar att fråga här! Välkommen åter!
Nu måste du börja med att läsa på
Du tar upp honom och ammar honom som tröst (eller?
"Om jag lyckas" och "somnar han än en gång" tyder på att era dagar inte har struktur. Inför detsipaite skrev:Sedan om jag lyckas så somnar han mellan 9.30-10.00. På eftermiddagen somnar han än en gång.
Du tar inte ledningen och bestämmer vad som är rätt. Han vet inte, han har inte levt i den här världen förut och kan inte bestämma själv hur mycket och när han ska sova. Han måste lära sig skilja på natt och dag. På natten ska han inte upp ur sängen förrän han är så sjuk att han måste till akutensipaite skrev:När jag läser hur andra barn sover hela nätterna då undrar jag vad jag gör för fel? Varför min son vaknar så ofta
Tröst, vatten eller-vad-det-nu-kan-vara ska han ha i sängen och HUR du ska göra finns väl beskrivet både här på sidan och i Barnaboken.
Dagarna bör ha samma rutiner för att skapa trygghet och för att lättare skilja på natt och dag. Kontrollera i verktygslådan hur mycket sömn din son behöver och planera schemat efter det och hans egen rytm (kvällstrött, morgonpigg eller vad han nu är). Skratt och bus innan läggdags och gärna associationer som bad t ex som påminner om att nu är det NATT och då HÄNDER INGENTING = både mamma och bebis sover och ALLA andra också.
Alla sover så småningom gott med SHN-kuren, utförd på rätt sätt, törs jag lova. När du väl har bestämt dig finns det många erfarna föräldrar att fråga här! Välkommen åter!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006.