Snälla hjälp mig, blir galen snart!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Saelmi

Snälla hjälp mig, blir galen snart!!!

Inlägg av Saelmi »

HAr en 6-månaders härlig flicka vid namn Minja :D .Hon har sen i stort sett födseln sovit bra på natten, jag har fått ge henne mat högst 1 gång per natt och det har inte känts som något problem för mig.Hon har ju snällt somnat om direkt efter matningen(hon är flaskbarn).
Men för någon månad sen började hon vakna 2-3-4 gånger på natten och liksom letar "tutten" och är helt galen...jag kanske gjorde det stora misstaget att ge henne mat alla de gånger hon vaknade( hon somnade om)...

Nu ser väl det ut såhär ungefär: Hon somnar själv i sin säng (hon är jätteduktig på det, inget gnäll där inte :D ) vid 19.00, sen vaknar hon vid 24.00 och hon får mat, sen vid en 03.00 och sen vid en 07.00.en såhär ska det väl inte vara.JAg vet ju att hon kan klara sig utan.HAr försökt att ge henne nappen, men den vill hon inte ha(och det är jag faktiskt glad för, min äldste är ett nappmonster :o ) och att ge henne vatten, klappa om henne, vända henne o.s.v men inget hjälper.Så fort hon får flaskan så slukar hon maten och somnar om.

Våra nätter börjar på att bli smått kasosartade så nu har jag å sambon bestämt att nu i helgen ska vi vänja av henne, för allas vår skull.

Snälla ni, ge mig tips på hur jag ska göra, tacksam för all hjälp!!

Kram
Världens stoltaste mamma till Elias-04 och Minja-07
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Först skulle det vara intressant att veta vad ni själva har för tankar? Har ni Barnaboken? Är ni bekanta med Sova-hela-nattenkuren?

Kram Lua. :heart:
Saelmi

Inlägg av Saelmi »

Hej och tack för att du svarade!
Ja, jag har barnaboken, som har hjälpt oss mycket och SHN kuren är jag bekant med men jag kan inte säga att jag har utövat den till fullo eftersom det inte behövts.Minja har som sagt sovit bra utan att vi behövt tillämpa den.Hon är jätteduktig på att somna själv på dagen och när vi lägger henne på kvällen, vi har vår lilla rutin men en klapp på kinden och en ramsa så sover hon innan vi hunnit ut ur rummet oftast.
Men ramsan funkar inte längre på natten utan det är bara mat, mat som verkar gälla för att få henne lugn och för att somna om.

Hur ska jag bete mig? Träffade nyss en släkting som sa: Gör som oss, vi stängde in oss i köket med en flaska vin och barnet i vardagsrummet(i spjälsäng) åsså fick barnet skrika sig till sömns när det vaknade å ville ha mat.

Men det vill jag ju absolut inte göra... :(
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Saelmi! :D
Hur ska jag bete mig? Träffade nyss en släkting som sa: Gör som oss, vi stängde in oss i köket med en flaska vin och barnet i vardagsrummet(i spjälsäng) åsså fick barnet skrika sig till sömns när det vaknade å ville ha mat.
Nej, nej. Inte så! Men det har du ju redan förstått, tack och lov!

Hur äts det på dagen? Hon börjar bli en stor tjej nu och behöver MAT! Får hon det? Vid 6 månader gav jag redan gröt-lunch-gröt-middag-välling. Och inte en DROPPE på natten.

För att sova på natten måste dagen innehålla tillräckligt med mat och vakentid. Har ni koll på det? När ni så har gett henne allt hon behöver under dagen så kan man ge det rätta svaret för natten: PÅ natten sover man. På natten händer ingenting. Och till det står SHN-kuren och dess verktyg till buds. Så om du/ni har bestämt er för att ta bort nattmaten så tycker jag du ska läsa på massor om kuren, strukturera ett dygnschema och sedan GENOMFÖRA.

Vi finns här för stöd och hjälp när du/ni är redo!

Och du. Glöm nappen. Den skulle bara ge er mer bekymmer på sikt. Lite som att kissa på sig... Det är skönt för stunden, men blir kallt med tiden... :lol:

Kram Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppar in här jag med för att buffa lite extra på maten under dagarna. Båda mina har blivit glupande vargar :o just vid sexmånders-gränsen. :shock: Äter som två hungriga tonåringar, och det finns ju inte hur mycket mat man kan proppa ner i en glatt gapande sex-månders... :lol:

Så mitt hetaste tips blir:

:arrow: förbered trippelt (ja, trippelt) av allt du hade tänkt att servera på dagtid och se vad som händer... :lol:

:arrow: bjud på social delaktighet, dvs låt barnet "vara med" även på kvällen - gärna i något som är lite lagom spännande/utmanade! :D

Och se vad som händer till natten... 8)

Jag tippar på ett nöjt mätt "öh" och sedan inget mer. :P
Saelmi

Inlägg av Saelmi »

JAg ska pröva det, tack :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"