frågor kring att nöta in standardmodellen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
elinmats

frågor kring att nöta in standardmodellen

Inlägg av elinmats »

Håller på att "nöta" in standardmodellen på min snart sex veckors bebis. Det går ganska bra, jag gör små, små framsteg hela tiden. Men jag har några frågor.
Jag följer schemat som AW gjort upp till Marie i deras mejlkorrespondens under "SHN kuren, så här kan det gå till". Enligt det schemat ska hon sova 2,5 timmar och vara vaken 1,5 timmar. Jag går upp med henne klockan 5 (!) och håller henne vaken till 6.30 (eller försöker, ska erkänna att det går sådär...)
Allt går som smort fram till 17 ungefär, sedan är det väldigt svårt att få henne att sova sin kvällslur. Igår vagnade jag var 5-10:minut i 1,5 timmar sedan gav jag upp och tog upp henne. Ska jag fortsätta att framhärda i det här uppgjorda schemat eller anta att hon är pigg på kvällen och låta henne vara vaken längre? Är det idé att vagna var 10:e minut i upp till 2,5 timmar?
Något annat som inte går så bra är ätandet, trots att hon nu sover 2,5 timmar inomhus vill hon inte äta ordentligt när hon vaknar. Hon kräks ganska mycket också, är det normalt?
På natten går det ganska bra, jag vagnar henne så att hon inte äter mellan 23-05.
Tacksam för svar!!
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!

Jag har för mig att min son vissa pass var uppe längre än 1,5h. Vid 1-2 månader var han pigg på morgonen och var uppe 2-2,5 timme då lika så sista passet på kvällen. Det är kanske snarare så att det inte fungerar om de är vakna 1 halvtimme sover 15 min o.s.v.
Jag tror att det är bättre att hon får vara uppe lite längre på kvällen om hon klarar det. Vid två månader är det 2-2 som gäller. Själv låste jag mig inte fast vid exakt 1,5 timme utan gick lite på hur det kändes och att han hade fått i sig tillräckligt.
Marie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du måste göra upp ditt eget schema, utifrån ditt eget barn och den rytm du skönjer.

1,5 tim "mål" (med allt vad därtill hör) och 2,5 tim sömn är något nyfödda gärna brukar anamma. Men lilla älsklingen är inte nyfödd längre. 2-2 är en bättre utgångspunkt.

Kräkningarna är (i regel) ingenting att oroa sig för. Det tyder på att du verkligen proppar henne full med mat och det är bra. Man kan aldrig ge en så liten unge för mycket mat; det kommer ut i endera änden.

Mer förtroende för både dig själv och den lilla :lol: De är mitt absolut tyngsta råd :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
elinmats

Inlägg av elinmats »

Tack för svar!
Tycker du att jag ska fortsätta att vagna på natten? det kan vara var tionde minut ibland... På kvällarna äter hon nämligen inte så bra, så jag är rädd att hon är hungrig, hon ligger och krumbuktar vid bröstet och vill inte gärna sova sin kvällslur heller. Kanske dags för den där lilla 20 minutersvilan på golvet mitt i allting?
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
heltor

Inlägg av heltor »

Hej,
jag hakar på här eftersom jag har frågor på samma tema om min 6-veckors-tjej. Har jobbat med standardmodellen sedan början men konstaterade att varken hon eller jag fick tillräckligt mycket sömn. Trots aktivering och massor av mat blev det sällan mer än någon timmes sammanhängande sömn dagtid. I fredags satte jag därför igång med ett schema a la Samuel och Marie, men justerat efter min flicka.
Det gick bra i fredags och i helgen när jag hade hjälp av barnets far, men igår, måndag, var en katastrofdag där tre av passen sprack. Men idag är en ny dag...

Det verkar ha gått väldigt snabbt framåt för Marie. Själv har jag ännu inte märkt någon direkt skillnad på nattsömnen efter fyra nätter. Min bäbis somnar fortfarande vid 23 och vaknar första gångerna vid 03, även om det är ganska lätt att vagna henne till sömns igen. Andra gångerna vaknar hon vid 05 och då är det svårare att få henne att somna om. Jag bestämde mig för att börja första morgon-passet 06.30. Anledningen är att jag tidigare försökt gå upp med henne kl 05 men att hon är helt utslagen efter ammningen och sedan gärna sover till 7-8. Då menar jag verkligen utslagen så att hon inte öppnar ögonen och man kan lägga henne på hårda ytor hur mycket man vill utan att få henne att öppna ögonen. Tror ni att det kan funka med 7,5 timmes sömn för en 6-veckors, eller ska jag ändra schemat?

Jag är rätt säker på att jag gör rätt med vagning och buffning och jobbar hårt med aktivering och mat mellan sömnen. Men efter många sömnpass dagtid med gråt och tandagnisslan börjar jag känna mig som en barnaplågare. Ska jag kämpa på eller är det dax att försöka ändra något? Blir osäker att jag kräver för mycket av min lilla tjej, när jag läser andra inlägg om att man ska låta smekmånaden pågå två månader ut mm.

Antar att jag mest behöver moraliskt stöd, det är lite kämpligt ibland med ett ledset barn, trött som tusan själv om en omgivning som inte tror på vad man gör (undantaget barnets far, som är i högsta grad delaktig).
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
elinmats

Inlägg av elinmats »

Hej Helena!

Som du säkert redan läst så hade vi samma problem som dig med undantaget att våran bebis var för trött för att äta. Men jag kämpade på med STD-modellen och trugade och trugade. Jag använde också Samuel och Maries modell och gick upp kl 05.00. Men när jag bestämde mig för att följa min bebis rytm lite mer vid 6 1/2 vecka vände det hela. Plötsligt började hon sova från 21.30 till mellan 04.00-05.00. Då åt hon en kvart för att sedan somna om och sova till 07.30. Allt detta skedde trots att vi var i fjällen över påsk :!: Kanske skall du också prova att ge henne ett ordentligt mål på sängkanten vid 05 och låta henne sova till 07-08 som hon verkar vilja.

Det du måste göra är att truga på, visa att det är du som sätter tiderna för henne. Hon kommer att sova 7-8 timmar/natt om du bara är idog nog. Någon barnaplågare är du då rakt inte. Snarare tvärtom. Det är ju för din flickas bästa ni går igenom allt detta!

Natten fungerar alltså bra för oss men det är det här med två timmars sömn på dagen som inte fungerar riktigt. Vår flicka sover oftast inte mer än en timme oavsett om vi är ute eller inne.
Jag håller på att spika ett schema för henne nu, men det tror jag att du kan vänta med till din bebis blivit minst två månader.
Skriv igen och berätta hur det går.

Lycka till Helena!
elinmats

Inlägg av elinmats »

Hej igen! Såg nu att du skrev att det fungerar med vagning OCH buffning.Jag har fått rådet att välja det ena eller andra. Jag vagnar och tycker det funkar bäst. Jag vagnade rätt mycket för att få henne att sova två timmar i sträck på dagen och sedan började det fungera. Nu har något hänt igen och hon sover lite sämre på dagen, jag måste försöka spika hennes schema, ibland behöver hon säkert bara en timmes sömn.
Hur gör du på dagen? Vagnar du när hon vaknar till?
heltor

Inlägg av heltor »

Hej,
kul att du svarade så snabbt!
Vi körde med standardmetoden - "fria tider" tidigare men Liv sov gärna 15-30 min för att sedan vakna. Jag satte igång med ett nytt mål enligt Barnaboken (som så klart inte blev så långt som det första eftersom hon redan var trött) varpå hon somnade - och vaknade igen efter en halvtimme. Det blev en ond cirkel som gjorde att hon ofta var övertrött. (Vi buffade en hel del, men framför allt för att få henne att somna in.) Detta i kombination med att jag själv normalt behöver hela 9 timmars sömn och alltså var en trött och gråtande mamma gjorde att jag satte igång med schema.

Nu försöker jag hålla mig stenhårt till Livs schema eftersom Anna var så bestämd gällande det i mailkonversationen med Marie. Alltså buffar jag och vagnar för glatta livet vid uppvaknanden under sovpassen. Anledningen till att jag både buffar och vagnar är att vagnen inte får plats i sovrummet och jag vill helst slippa sova på soffan i all evighet...Båda varianterna funkar rätt bra på Liv, det är bara det att hon vaknar igen efter ett tag oavsett metod. Blir hon förvirrad av att vi kör båda tro?

Jag kanske ska låta henne få mat vid 5-tiden då, och sedan sova vidare. Men låter jag henne sova längre än till 6.30 har jag svårt att få in de fem vakenpass som jag förstår ska till. Det kanske inte är hela världen?

Jag känner mig lite förvirrad. Ibland låter det som om det är jätteviktigt att gå exakt efter reglerna och ibland som om man ska ta det lite lungt och lyssna på barnet. Jag hade ju läst att man ska låta barnet bestämma till två månader, med så såg jag Marie-och-Samuel-mailen och tyckte att det lät toppen. Som den ärke-teoretiker jag är tyckte jag att det var perfekt med den heltäckande "manualen" i Annas mail till Marie.

Jaha, då ska jag gå och vagna Liv lite då....
Helena
heltor

Inlägg av heltor »

Du föresten, hur lång tid tog det innan du fick 2-timmar-sovpassen att fungera? Skulle vara skönt att ha någon slags målbild! Just nu är jag ganska fjättrad vid hemmet. Var och lunchade igår med min synnerligen skeptiska svägerska och Liv började skrika inför henne och typ 20 andra mammor med barnvagnar och anklagande blickar. Det var inte mycket annat att göra än att ta upp henne när jag vagnat några minuter utan resultat. Och så rök det passet.
Helena
elinmats

Inlägg av elinmats »

Hallå igen!
Tvåtimmarspassen började fungera vid 5-6 veckor efter att jag började få i henne mer mat. Men jag vill bara säga igen att det inte funkar helt på dagtid för mig heller, just nu håller jag på att försöka hitta hennes rytm när det gäller ätandet också. Ibland sover hon bara en timme och ibland vill hon bara vara vaken i en timme.
Är du säker på att hon får i sig tillräckligt med mat? blir hon mätt verkligen? (om hon kräks betyder det att hon fåri sig tillräckligt enligt Anna W) Ligger hon på mage?
Angående metoden så tycker jag också att det är lite förvirrande men jag har inte den senaste barnaboksversionen från 2004, det kanske står bättre om standardmodellen i den? Jag vet till exempel inte om det ska vara fyra eller fem pass per dag.
Skriv gärna igen!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej! :D

Jag blev också rekommenderad 2+2 för vår son men vi körde 1,5 mål +1,5 timme sömn till dess att han var 3,5 månad (okorr) faktiskt. :oops:
Han skapade själv den rytmen från det att han var alldeles nyfödd, alltså även under smekmånaden. Det funkade hur bra som helst. :D

När han var 3 månader okorrigerat (vi korrigerade med + 5v på det mesta eftersom han är så pass för tidigt född) så började vi kolla upp hans rytm och önskemål genom att anteckna hur han valde att sova.
Efter att ha "kollat honom" i 2 v så gjorde vi ett schema utifrån 1,5 + 1,5 men försökte successivt att dra ut en halvtimme mellan målen så det blev mat varje 3,5 timme istf var 3:e timme. Han fortsatte nämligen att vara som en liten Skalman :heart: på var 3:e timme TROTS att han fick så mycket mat som bara gick att proppa ned enligt standardmodellen.
Hungrig var han trots att det var lite tätare mellan målen och kanske var det hans fina aptit :D som gjorde att det gick så bra för oss trots lite täta mål? :roll: Jag har annars förstått det som att det är därför det ska gå viss tid mellan målen, för att de verkligen ska ägna sig åt att äta sig proppmätta när de väl äter :!:
När han var drygt 4 månader (okorr) så var vi uppe i fyra stora mål per dag + nattslurk och justerade om schemat lite, samma schema som vi har fortfarande!

Jag började stöka och skulle fixa till 2 + 2 men det ledde till strul med sömnen, vilket vi inte hade haft fram till dess så jag lät det helt enkelt bero och hoppades att vi skulle nå målet successivt ändå. Det gick alltså bra för oss men så har han också varit duktig på att äta och sova från allra första början också så vi hade egentligen inga problem.
Enda nackdelen är att om man har var-3:e timmes-schema så blir ju ingen tid spikad på dagen. På så vis är det skönt att kunna förutsäga EXAKT numera att "Simon sover mellan 12-14.30 t ex", i stället för att säga att han sover "runt 13.00". Om du förstår vad jag menar. :roll:

Kolla den här länken också!
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... rdmodellen
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
heltor

Inlägg av heltor »

Hej,
jättetack för era svar (fast det ju egentligen är Elins länk :) )!
Liv är en riktig liten kräkis, har ätit bra från start, så jag tror egentligen inte att det är maten det hänger på. Testade i alla fall att tuta i henne mer än vanligt inför ett av passen igår, men det gjorde ingen skillnad. Faktum är att hon kräktes efter en stunds sovande och jag fick söva om henne, stackars barn...
Hon sover på mage, föresten.

Tror nog inte att det hjälper att ändra schemat till kortare sovpass, Liv sover inte ens 1,5 timmar i stöten. Visst, hon sover längre pass ibland, 3 tim dagtid var nog toppnoteringen under smekmånaden. Men det är väldigt oförutsägbart. Hennes vakenpass är bara 1,5 timme. Lite kort, men förut fick jag henne att vara vaken max en timme och en kvart. Tänkte utnyttja marginalkvartarna och försöka hålla henne vaken längre gradvis.

För mig handlar det nog om schemats vara eller inte vara, om jag borde väntat med schema tills hon var 2 mån + och levt med oregelbundenhet och övertrött (hennes).

Men idag var hon pigg och glad hela morgonpasset och har sedan sovit gott i två timmar med bara ett uppvaknande! Så det kanske är idag det vänder!?
Tack än en gång för ert engagemang!
Helena
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
När vår son kräktes en större mängd så fyllde jag alltid på sedan. Åtminstone på honom var det inte alltid det sk. "överskottet" han kräktes utan det kunde bero bl a på en underliggande rap som gjorde att kräket kom. Och då finns ju fortfarande ett tomrum att fylla :!:
Han hade väldigt svårt att rapa några veckor, vi körde Minifom i 2 v tror jag och det hjälpte. Sen var det inte några problem.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
heltor

Inlägg av heltor »

Ja men, vad bra, då ska jag göra det också! Var orolig att det skulle störa sovrutinerna om jag tog upp henne och att hon kanske skulle bli mer illamående av ännu mer käk. Men man kan ju alltid erbjuda. Vad är Minifom för något?
Helena
Mindy

Inlägg av Mindy »

Aj då, jag tänkte inte på att det var när hon sov... :oops: Då skulle jag nog inte ha stört henne utan försökt få henne att somna om med vagning precis som du gjorde. Men det är ju bra att tänka på att fylla på när hon kräks i vaket tillstånd efter matningen.
Hoppas någon rättar mig om jag har fel. :?

Minifom är en lösning man ger vid spädbarnskolik (om det nu finns något som heter så... :roll: ) Finns receptfritt på Apoteket. Vår son har aldrig haft några problem med magen men just den där perioden när han rapade dåligt så gick det ner mindre mat för att raparna så att säga inte kom upp och då provade vi Minifom. Det funkade för oss, han både rapade och pruttade bättre den där perioden. :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"