Såå trött liten tjej

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hannas mamma

Såå trött liten tjej

Inlägg av Hannas mamma »

Jag startade att kura lilla Hanna 5,5 månader för fyra nätter sedan. Nu sover hon gott om natten, vaknar till ett par gånger men kan somna om själv. Inatt vaknade hon vid 4 tiden. Jag fick ramsa och även solfjädra. Hon var väl inte van att sova 9 timmar i sträck så hon var tvungen att vakna. Just solfjädrandet är ett smärre problem. Hon vill verkligen bli solfjädrad för att somna. Jag måste backa ännu ett steg och låta ramsan ge henne full trygghet istället. Men det jobbar vi på. Är så glad att jag orkade ta tag i och kura, skäms över att jag inte har lärt henne sova tidigare...

Mitt problem gäller dagtid. Vi följer ett schema strikt men den lilla tösen är så trött. Jag tror hon skulle kunna sova en hel dag om hon fick. Det är omöjligt att hålla henne på gott humör mellan varven, hon vill bara sova. Då är det för övrigt en mycket glad och aktiv bustjej. Idag lät jag henne ta en längre förmiddagslur, ställde in simskola och allt. Hon var urtrött. Nu är hon piggare än någonsin, men frågan är; Förstör jag hela kuren nu? Ska jag kanske lägga till en extra lur i schemat den närmsta veckan så att hon kan ta igen all förlorad sömn eller ska jag hålla mig till schemat? Hon har totalt 15 timmars sömn. Känner mig lite villrådig här, vilket jag inte vill. Önskar att åter ta kommandot och kunna hjälpa och stötta Hanna.

Med vänlig hälsning
Hannas mamma Marie
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Skönt för lilla tjejen att du tagit tag i hennes sömn. Och för dig med så klart.

Du kan ha rätt i det att hon har en del att ta igen. Utnyttja marginalkvartarna på de lite längre lurarna. Dvs lägg en kvart tidigare och låt henne sova en kvart längre om hon fortfarande sover.

Låt henne göra så i en vecka eller så, så tror jag att ni är ikapp.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hejsan! :D

Vad roligt att det går så bra för er! Vår tjej var också 5,5 mån när vi körde kuren och jag kommer ihåg hur trött hon var! Du har absolut inte förstört kuren genom att låta henne sova lite längre. En gång är ingen gång, så att säga. Men nu gör du helt rätt i att följa schemat och utnyttja marginalkvartar åt alla håll, som LO tipsar om. Kom också ihåg att du alltid kan ge henne 5 minuter vid behov, som en extra lur, utöver de vanliga.

Lycka till!

Hälsn. Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
beccisen

Inlägg av beccisen »

Jag har precis likadant med min tjej och jag ska också börja utnyttja margkvartarna åt alla håll :D

Känns som om hon blev tröttare av att sova mer????

Har en fråga som nån kanske kan svara på. Hon har i tre nätter i rad vaknat kl 00.00 och varit vaken i 1,5 timme. Detta gör ju att totala antalet timmar blir för lite under dagen. Vad göra??? Är det någon som känner igen detta???
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej beccisen!

När startade ni kuren?
Om hon vaknar och håller sig vaken så kör du på precis som vanligt. Ge henne marginalkvartar om hon är trött. Men tänk inte på den verkliga sovtiden totalt, utan du har ett schema och kör efter det. Fortsätt med attityden av att allt är i sin ordning. 8) Då slutar hon säkert att vakna och fråga på nätterna. :D

Hälsn. Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej Ottilia!

Vi började förra måndagen, men med lite fel attityd så jag har plussat på ett para dagar på kurens "normallängd". Nu är det däremot inget fel på attityden. :D
Ska jag bara låta henne vara på natten när hon börjar eller ska jag ramsa henne. Till saken hör att hon precis varit sjuk i feber och bajsat jättemycket så hon är alldeles röd och irriterad i rumpan. Självklart har hon ju då bajsat kl 00.00 så jag har varit "tvungen" att byta på henne. (i spjälsängen dock och utan prat) Det svider ju så dant på henne :(

Hon blir inte tvärförbannad utan säger mest aaaaaaaaa fast lite högt och irriterat. Ett par gånger har det gått över till ledset istället.

mvh Rebecca
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Hannas mamma

Inlägg av Hannas mamma »

Tack för era svar. Marginalkvartarna åt båda hållen har räddat oss och en viss justering av schemat har medfört att Hanna nu är som Skalmans ät och sovklocka. Helt fantiastiskt att se henne somna in av sig själv och sova gott! Har läst goda tips om vargtimmen om tillfällig solfjädring för att få henne att somna om och det funkar. Max 15 minuter tar det innan hon somnar om och sover vidare. Planerar för backning, detta svåra moment. Men när vargen hotar att sticka in nosen genom dörren så skäller jag på den :D

Hoppas på att vi får fortsätta ha denna frid
Tack
/Marie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, Hannas mamma :D Jag blir så glad för lilla älsklingens skull :D

Ja, det gäller att backa, och det vet du ju. Det känns kanske svårt men tänk dig att du lämpar över ett paket förtroende för barnet varje gång du backar alltmer, som en present :D Det kommer hon att gilla :lol:

Och ja, beccisen också, en våldsam trötthet kommer i dagen när de små älsklingarna äntligen får sova. Det finns vuxna som sover bort hela sin semester... :roll: Det går förbi, men inte genast :!: Marginalkvartarna är stödben, och man kan alltid lägga en halvtimme tidigare på kvällen tills det värsta gett med sig, utan att det rubbar något.

Jag är så stolt över er :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"