Flytta över till spjälsäng
Flytta över till spjälsäng
Hej,
Jag skrev denna fråga i min andra tråd under Mat, mage och barnakropp som handlade om magproblem, men det känns som att den hamnade lite fel där, så jag börjar en ny. Hoppas det är ok!
Vår dotter växer och växer och snart lär hon väl ha växt ur barnvagnen, så att det blir dags att flytta till spjälsängen. Känns som att det kommer bli svårt... Därför ska vi redan nu försöka lägga henne med hjälp av buffning och ramsa istället för vagning. Hon är 3,5 månader. Vår plan var att nu under några veckor smyga in bekräftelseramsan. Och sen när hon blivit drygt 4 månader börja buffa henne istället för vagna. Men då uppstår det självklart några frågetecken.
Inför natten: inte är det för tidigt att börja buffa vid 4 månaders ålder? Vi har vid några tillfällen försökt buffa henne, men hon blir mest tokig. Ramsan säger man ju när man är på väg ut, men får man även säga den precis innan man lägger ner henne i vagnen? Eller blir hon förvirrad då??
Hon har även svårt att somna dagtid. Kan jag även införa en ramsa nu som inte har med ordet "natt"? Antar att jag bara säga den precis när hon är på väg att somna och jag är på väg ut? Inte kan jag säga den flera gånger medans jag vagnar? Ska den också sägas x 4? Visst är det väl meningen att hon i framtiden ska kunna somna endast med hjälp av ramsan (+ ev buffning) även dagtid? Om hon vaknar för tidigt, ska man kunna ramsa henne till sömns igen? Någon som har några tips för att underlätta sovstunderna på dagtid??? Som det är idag, somnar hon inte självmant...!
Skulle vara mycket tacksam om jag kan få hjälp med detta! Kanske en länk till en sida som handlar om detta...?
Jag skrev denna fråga i min andra tråd under Mat, mage och barnakropp som handlade om magproblem, men det känns som att den hamnade lite fel där, så jag börjar en ny. Hoppas det är ok!
Vår dotter växer och växer och snart lär hon väl ha växt ur barnvagnen, så att det blir dags att flytta till spjälsängen. Känns som att det kommer bli svårt... Därför ska vi redan nu försöka lägga henne med hjälp av buffning och ramsa istället för vagning. Hon är 3,5 månader. Vår plan var att nu under några veckor smyga in bekräftelseramsan. Och sen när hon blivit drygt 4 månader börja buffa henne istället för vagna. Men då uppstår det självklart några frågetecken.
Inför natten: inte är det för tidigt att börja buffa vid 4 månaders ålder? Vi har vid några tillfällen försökt buffa henne, men hon blir mest tokig. Ramsan säger man ju när man är på väg ut, men får man även säga den precis innan man lägger ner henne i vagnen? Eller blir hon förvirrad då??
Hon har även svårt att somna dagtid. Kan jag även införa en ramsa nu som inte har med ordet "natt"? Antar att jag bara säga den precis när hon är på väg att somna och jag är på väg ut? Inte kan jag säga den flera gånger medans jag vagnar? Ska den också sägas x 4? Visst är det väl meningen att hon i framtiden ska kunna somna endast med hjälp av ramsan (+ ev buffning) även dagtid? Om hon vaknar för tidigt, ska man kunna ramsa henne till sömns igen? Någon som har några tips för att underlätta sovstunderna på dagtid??? Som det är idag, somnar hon inte självmant...!
Skulle vara mycket tacksam om jag kan få hjälp med detta! Kanske en länk till en sida som handlar om detta...?
Mamma till lilla Ebba född 9 juli 2007
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, nej buffa kan man göra från dag 1 så ålder är inte beroende på buffningen.Inför natten: inte är det för tidigt att börja buffa vid 4 månaders ålder? Vi har vid några tillfällen försökt buffa henne, men hon blir mest tokig. Ramsan säger man ju när man är på väg ut, men får man även säga den precis innan man lägger ner henne i vagnen? Eller blir hon förvirrad då??
Nej, ramsan sägs på väg ut! Bort från sängen och barnet. Vers 1 på väg ut och vers 2-4 på väg bort från rummet och dörren! Sen är det bekräftelseramsan som gör den betingade "pavlos" principen.
Nej, man ramsar INTE samtidigt som man vagnar. Du skall ramsa dig BORT från vagnen. Ramsan sker alltid X4 (ibland x6 eller värsta fall x8) som ett fyrfaldigt leve, hurra, hurra, hurra, HURRA!!! Går inte säga 1 gång visst?Hon har även svårt att somna dagtid. Kan jag även införa en ramsa nu som inte har med ordet "natt"? Antar att jag bara säga den precis när hon är på väg att somna och jag är på väg ut? Inte kan jag säga den flera gånger medans jag vagnar? Ska den också sägas x 4? Visst är det väl meningen att hon i framtiden ska kunna somna endast med hjälp av ramsan (+ ev buffning) även dagtid? Om hon vaknar för tidigt, ska man kunna ramsa henne till sömns igen? Någon som har några tips för att underlätta sovstunderna på dagtid??? Som det är idag, somnar hon inte självmant...!
Men det finns ju inget som hindrar att du säger ramsan med tonläget sovgott mjukt och fint och sövande! Dvs. bekräftande, med tonen precis så, så gott och lugnt skall du sova!
Visst kan du köra ramsan utan ordet natt nu!
Ja, vaknar hon för tidigt är det meningen att man skall kunna ramsa om dem till sömns igen. Det är så ramsan fungerar när det sitter!
Här är länkar!
I denna finns det "ramsan", "bekräftelseramsan", "solfjäder", "buffning" och "vagning"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=3
Sen är kanske dessa bra också!
Attityden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Konsten att backa..
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Om thailändsmassage
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej TorsMamma och TACK för dina svar! Jag håller på att läsa på för fullt, så att jag är riktigt redo innan jag startar med buffningen
Jag har fyra till frågor som jag inte lyckats hitta några svar på:
1) Som det är nu äter hon fortfarande ett mål kl 4 på natten och jag är inte redo att ta bort det än. Ibland händer det att hon vaknar tidigare (typ runt 3), då har jag vagnat henne. Tror du det kommer att fungera att buffa henne (om ramsan inte tar) till sömns också utan att hon blir alltför uppjagad? Samma gäller på morgonen, då hon ibland vaknar tidigare.
2) Är det kanske förvirrande att ha detta nattmål kvar?? När jag väl ska ta bort det, är det bästa då att ta bort det helt en natt, dvs buffa/ramsa när hon vaknar. Eller fungerar det att flytta fram det en halvtimme eller timme åt gången. Dvs att hon nästa natt får äta 4.30, natten efter 5 osv... Men då kanske hon blir väldigt förvirrad?
3) Gäller tiderna stenhårt för henne, eller får hon också använda marginalkvartar? Ex om hon vaknar 7.15 (morgon är 7.30) och är ledesen, tar man upp henne då eller försökar jag få henne att sova 15 min till?
4) En sista fråga. Mitt mål är ju att buffa istället för vagna, börja med ramsa så att den tar över, samt flytta henne till spjälsäng. Jag tänker så att det är bäst att börja med buffning och ramsa i vagnen (hon hr alltid sovit där), så det inte blir för mycket nytt. Och sen när ramsan sitter, flytta över till spjälsäng. Är det bra tänkt? Vi har spjälsängen i vårat sovrum, men det är väl inget problem att säga ramsan från vår säng om hon vaknar på natten? Eller måste det göras utanför rummet? x1 eller x4 om hon vaknar till på natten? Någonstans läste jag att man skulle lägga tillrätta och göra solfjädern, men det är väl bara om hon inte nöjer sig med ramsan??
Ser fram emot att få svar - vill verkligen sätta igång och lära henne ramsan snart
Känns som att det ibland blivit för mycket vagnande...
1) Som det är nu äter hon fortfarande ett mål kl 4 på natten och jag är inte redo att ta bort det än. Ibland händer det att hon vaknar tidigare (typ runt 3), då har jag vagnat henne. Tror du det kommer att fungera att buffa henne (om ramsan inte tar) till sömns också utan att hon blir alltför uppjagad? Samma gäller på morgonen, då hon ibland vaknar tidigare.
2) Är det kanske förvirrande att ha detta nattmål kvar?? När jag väl ska ta bort det, är det bästa då att ta bort det helt en natt, dvs buffa/ramsa när hon vaknar. Eller fungerar det att flytta fram det en halvtimme eller timme åt gången. Dvs att hon nästa natt får äta 4.30, natten efter 5 osv... Men då kanske hon blir väldigt förvirrad?
3) Gäller tiderna stenhårt för henne, eller får hon också använda marginalkvartar? Ex om hon vaknar 7.15 (morgon är 7.30) och är ledesen, tar man upp henne då eller försökar jag få henne att sova 15 min till?
4) En sista fråga. Mitt mål är ju att buffa istället för vagna, börja med ramsa så att den tar över, samt flytta henne till spjälsäng. Jag tänker så att det är bäst att börja med buffning och ramsa i vagnen (hon hr alltid sovit där), så det inte blir för mycket nytt. Och sen när ramsan sitter, flytta över till spjälsäng. Är det bra tänkt? Vi har spjälsängen i vårat sovrum, men det är väl inget problem att säga ramsan från vår säng om hon vaknar på natten? Eller måste det göras utanför rummet? x1 eller x4 om hon vaknar till på natten? Någonstans läste jag att man skulle lägga tillrätta och göra solfjädern, men det är väl bara om hon inte nöjer sig med ramsan??
Ser fram emot att få svar - vill verkligen sätta igång och lära henne ramsan snart
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag svarar dig i tråden i rött.
Detta börjar låta som om du nästan tänker "kura" och då kan det vara dels värt att läsa på under de klistrade trådarna på "Kurforum" samt "lathunden" tycker jag!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Detta börjar låta som om du nästan tänker "kura" och då kan det vara dels värt att läsa på under de klistrade trådarna på "Kurforum" samt "lathunden" tycker jag!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21
Jag funderar på om det faktiskt inte är så att du skall starta en "Kurtråd" på kurbarnens forum när du väl sätter igång för detta kommer nog bli mera en "kur" tänker jag då du har såååå många förändringar som skall ske på en gång. Där får du sen mera specifik "kurhjälp"LindaMU skrev:Hej TorsMamma och TACK för dina svar! Jag håller på att läsa på för fullt, så att jag är riktigt redo innan jag startar med buffningen![]()
Det kommer att fungera om DU VET att det kommer att fungera. Läs på i "verktygslådan" och titta på bufffilmen där. Samt sen har du ju MASSA fler verktyg än vagna, buffa och ramsan vet du!
Har du infört någon MAT? smakisar? välling? gröt?? Om du gör detta så kommer du VETA att hon INTE är hungrig på natten. DET MÄRKS kan jag lova om de bara snuttar då eller faktiskt ÄTER. Så börja med mat, mat, mera mat och ännu mera mat!
Man gör ALLA förändringar på ETT bräde pang poff, inte lite hatt här och lite hatt där. Utan ge det hela 3 snabba härliga dygn så kommer hon att lära sig allt på 3 dygn så är det! Att flytta runt visarna på klockan lite här och där och siffror som inte hänger med skapar ingen "skalman"![]()
Läs gärna på om kuren!
När man "kurar", minikurar osv så brukar man hålla tiderna STENHÅRT i 3 dygn innan marginalkvartar ens övervägs. Men just morgon brukar några vara generösa med och låta det finnas en "tidigare" marginalkvart för att man skall få plocka upp barnet glatt och inte ledsen. Men försök att inte ha det som ett mål precis.
Kanske införa väckarklocka vore något för er?
Visst kan du börja buffa i vagnen om du vill och det känns bäst för "attityden"
När ramsan "sitter" som du säger och skall flytta över till spjälsäng, kan du inte ge henne eget rum samtidigt då?
ALLA barn behöver sin egenvrå, så om hon inte har eget rum så behöver ni definitivt hänga en skena i taket och skynke runt om så hon får en EGEN vrå.
När man kurar sägs alltid ramsan UTANFÖR rummet! Från sängen går när man "kurat" klart och allt satt sig i en vecka. Men då har de fortfarande egen VRÅ!
Ramsan sägs alltid x4, x6 eller i värsta fall x8!! Aldrig x1. Som fyrfaldigt leve inte heter hurra!. Det heter ju faktiskt HURRA! HURRA! HURRA! HURRAAAA!!!!
Lägga tillrätta och solfjäder är verktyg precis som buffning! Det kan du läsa om du läser om "konsten att backa" så märker du hur jag just använder verktygen i en viss ordning.
Ser fram emot att få svar - vill verkligen sätta igång och lära henne ramsan snartKänns som att det ibland blivit för mycket vagnande...
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej igen och TACK för ditt snabba svar!!
, men det var väldigt svårt att lösa upp pulvret i bm.... Använde varmt vattenbad, men det kanske inte blev tillräckligt varmt?
Kan man ge välling från 4 månader? Jag trodde det var 6 månader.
Känns som att hon är hungrig när hon äter vid 4. Hon söker ivrigt efter bröstet och äter sen med god aptit i allafall 5 min/bröst, sen börjar hon slumra.

Var kan man läsa om "konsten att backa" som du nämnde?
Som jag skrev tidigare är jag inte redo än att köra SHN kuren, men det hindrar väl inte att jag försöker få henne att somna både dag och natt (olika ramsor!!) mha buffning och ramsan!?!? Det kan väl bara vara till fördel att hon sen "kan" ramsan när vi sen börjar kura.
Tusen tack, jag uppskattar verkligen hjälpen jag får av dig!!! Toppen
Vi började införa gröt (2 1/2 msk pulver till 3/4 dl vatten) och smakportioner av rotfrukter (2 "istärningskuber" varje fm) förra veckan, men hon verkade bli så konstig och riktigt HÅRD i magen, så vi har tagit det lugnt ett par dagar och bara gett lite katrinplommonpuré. Hon har alltid haft lite problem med magen, så jag vill helst inte införa det för snabbt så hon får mer problem. Däremot ger jag 100-140 ml bm som jag pumpat ut kvällen innan. Provade din nattmackaHar du infört någon MAT? smakisar? välling? gröt?? Om du gör detta så kommer du VETA att hon INTE är hungrig på natten. DET MÄRKS kan jag lova om de bara snuttar då eller faktiskt ÄTER. Så börja med mat, mat, mera mat och ännu mera mat!
Känns som att hon är hungrig när hon äter vid 4. Hon söker ivrigt efter bröstet och äter sen med god aptit i allafall 5 min/bröst, sen börjar hon slumra.
Jajamänsan, jag ska verkligen läsa på!!! Känner mig inte riktigt resdo än. Hade först tänkt köra nästa helg, men måste nog läsa på lite till. Är det någon speciell tidpunkt man inte ska köra kuren?? Har hört att vid 7 månader är det så mycket annat som händer. Men så länge ska vi nog inte behöva förbereda ossMan gör ALLA förändringar på ETT bräde pang poff, inte lite hatt här och lite hatt där. Utan ge det hela 3 snabba härliga dygn så kommer hon att lära sig allt på 3 dygn så är det! Att flytta runt visarna på klockan lite här och där och siffror som inte hänger med skapar ingen "skalman"
Läs gärna på om kuren!
Hur menar du med väckarklocka?? Jag har mobil som väckarklocka, men hon vaknar oftast strax innan...När man "kurar", minikurar osv så brukar man hålla tiderna STENHÅRT i 3 dygn innan marginalkvartar ens övervägs. Men just morgon brukar några vara generösa med och låta det finnas en "tidigare" marginalkvart för att man skall få plocka upp barnet glatt och inte ledsen. Men försök att inte ha det som ett mål precis.
Kanske införa väckarklocka vore något för er?
Absolut, det är nog bäst att hon får sitt eget rum när hon flyttar över till spjälsäng!! Nackdelen är bara att hennes blivande rum ligger en bit ifrån vårat sovrum, så om hon vaknar kanske det tar för lång tid innan jag hinner dit för att ramsa...?Visst kan du börja buffa i vagnen om du vill och det känns bäst för "attityden"
När ramsan "sitter" som du säger och skall flytta över till spjälsäng, kan du inte ge henne eget rum samtidigt då?
ALLA barn behöver sin egenvrå, så om hon inte har eget rum så behöver ni definitivt hänga en skena i taket och skynke runt om så hon får en EGEN vrå.
Japp! Jag måste erkänna att jag inte känner mig helt hemma här på sidan, men nu förstår jag att mina frågor passar bättre därJag funderar på om det faktiskt inte är så att du skall starta en "Kurtråd" på kurbarnens forum när du väl sätter igång för detta kommer nog bli mera en "kur" tänker jag då du har såååå många förändringar som skall ske på en gång. Där får du sen mera specifik "kurhjälp"
Var kan man läsa om "konsten att backa" som du nämnde?
Som jag skrev tidigare är jag inte redo än att köra SHN kuren, men det hindrar väl inte att jag försöker få henne att somna både dag och natt (olika ramsor!!) mha buffning och ramsan!?!? Det kan väl bara vara till fördel att hon sen "kan" ramsan när vi sen börjar kura.
Tusen tack, jag uppskattar verkligen hjälpen jag får av dig!!! Toppen
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Man gör precis som om man gjorde vilken ersättning som helst, mät upp BM och i med pulver, rotera och skaka flaskan REJÄLT! Sen värmde jag i varmvatten som stod. Precis som med ersättning!Däremot ger jag 100-140 ml bm som jag pumpat ut kvällen innan. Provade din nattmacka , men det var väldigt svårt att lösa upp pulvret i bm.... Använde varmt vattenbad, men det kanske inte blev tillräckligt varmt?
Tråd om hur andra har hanterat klumpar med vällingen
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c139bbe176
Det står från 6 mån på paketet MEN, det är samma välling som förr var från 4 mån så det är INGA PROBLEM ur den vinkeln.
Blir hon lätt hård i magen... Jag gjorde gröten på pumpad BM riktigt lööös så den gick att dricka ur pipmugg. Katrinplommonpure, päronpure, samt kivi och päron är alla lösande. Dessa har vi hållt oss till.
Inget med äpple, blåbär eller så har fungerat för oss. Förrän nu efter typ 10 mån.
Jag köpte t.ex idag en ny väckarklocka till Tor på claes olsson för 79 kr, den är batteridriven och står nu utanför hans sovrumsdörr. Den ringer kl. 07 och det är en "trigger" som säger att nu är det morgon och DÅ vaknar huset. Fram tills dess sover folk som grisar. 8) (oavsett om han gör det eller inte...)Hur menar du med väckarklocka?? Jag har mobil som väckarklocka, men hon vaknar oftast strax innan...
Färdigkurad och klar... Då skall man inte behöva "hinna dit". Du kan i princip ramsa från ert sovrum om du har magstöd nog som ger svar om man säger. Att hänga utanför dörren är överkoncentration i det läget. Tor får om han behöver en påminnelseramsa ända från undervåningen om så kräves, så här är nyckeln MAGSTÖD!Nackdelen är bara att hennes blivande rum ligger en bit ifrån vårat sovrum, så om hon vaknar kanske det tar för lång tid innan jag hinner dit för att ramsa...?
De första dygnen kan du ju ha en madrass på golvet utanför rummet om du skulle behöva.
En bit upp i din tråd finns 4 länkar jag gett dig, en av dessa heter "konsten att backa" läs den gärna igen!Var kan man läsa om "konsten att backa" som du nämnde?
Läs nu på så ögonen blöder, och sen lite till. Man kan inte vara NOG förberedd och öva buffningen på din bekantskapskrets innan du gör det på barnet.
TAck själv!
Tor 2006
Hej igen,
Ska läsa om och om igen!
Ställer bara två frågor till sen lovar jag att börja en ny tråd på kurforumet - där det passar bäst.
Har precis tittat på videon som följer med "sova hela natten boken". Där ramsar ju Anna W precis brevid sängen om och om igen. Egentligen ska man väl gå ut och bort från sängen?
En annan fråga om ramsan - får den innehålla barnets namn? En bekant som har börjat med denna metod påstår att det bara distraherar barnet.
Det står från 6 mån på paketet MEN, det är samma välling som förr var från 4 mån så det är INGA PROBLEM ur den vinkeln.
Blir hon lätt hård i magen... Jag gjorde gröten på pumpad BM riktigt lööös så den gick att dricka ur pipmugg. Katrinplommonpure, päronpure, samt kivi och päron är alla lösande. Dessa har vi hållt oss till
Tack för tipsen - ska prova dem båda!Jag köpte t.ex idag en ny väckarklocka till Tor på claes olsson för 79 kr, den är batteridriven och står nu utanför hans sovrumsdörr. Den ringer kl. 07 och det är en "trigger" som säger att nu är det morgon och DÅ vaknar huset. Fram tills dess sover folk som grisar. (oavsett om han gör det eller inte...)
Visste att jag läst den förut, men kunde inte hitta den igen. Ibland blir man lite tankspriddEn bit upp i din tråd finns 4 länkar jag gett dig, en av dessa heter "konsten att backa" läs den gärna igen!
Ställer bara två frågor till sen lovar jag att börja en ny tråd på kurforumet - där det passar bäst.
Har precis tittat på videon som följer med "sova hela natten boken". Där ramsar ju Anna W precis brevid sängen om och om igen. Egentligen ska man väl gå ut och bort från sängen?
En annan fråga om ramsan - får den innehålla barnets namn? En bekant som har börjat med denna metod påstår att det bara distraherar barnet.
-
Lua
Hej
Att Anna ramsar vid sängen på videon är av inspelningstekniska skäl. Det ska finnas en upplysning om det på insidan av bokpärmen om jag inte minns fel... Man ramsar alltså INTE vid sängen utan ut ur rummet.
Personligen tycker jag inte att man bör ha barnets namn i ramsan. Dels för att det blir lite konstigt om/när man får fler barn, dels för att barnet ju faktiskt ska lystra till sitt namn och till ramsan ska man ju
Välkommen till kurforumet
Kram Lua.
Att Anna ramsar vid sängen på videon är av inspelningstekniska skäl. Det ska finnas en upplysning om det på insidan av bokpärmen om jag inte minns fel... Man ramsar alltså INTE vid sängen utan ut ur rummet.
Personligen tycker jag inte att man bör ha barnets namn i ramsan. Dels för att det blir lite konstigt om/när man får fler barn, dels för att barnet ju faktiskt ska lystra till sitt namn och till ramsan ska man ju
Välkommen till kurforumet
Kram Lua.
Hej Lua,
TACK för ditt snabba svar!

TACK för ditt snabba svar!
Såg upplysningen i boken nu...Att Anna ramsar vid sängen på videon är av inspelningstekniska skäl. Det ska finnas en upplysning om det på insidan av bokpärmen om jag inte minns fel... Man ramsar alltså INTE vid sängen utan ut ur rummet.
Ja, jag håller med. Ska nog ta bort hennes namn i ramsan...Personligen tycker jag inte att man bör ha barnets namn i ramsan. Dels för att det blir lite konstigt om/när man får fler barn, dels för att barnet ju faktiskt ska lystra till sitt namn och till ramsan ska man ju
TACKVälkommen till kurforumet
Hej,
Spånar på schema för när dottern blir 5 månader. Hittade detta, men hur gör man med måltiderna då?!?! Det är ju tre vakenpass, men när ska man klämma in det fjärde målet?
Exempel på schema vid 5-6 mån: (sovtid, 14 tim 45 min)
07.00 Godmorgon
10.00 Sova 2 tim
12.00 Vaken
15.30 Sova 45 min lur
19.00 Sova natt 12 tim
Spånar på schema för när dottern blir 5 månader. Hittade detta, men hur gör man med måltiderna då?!?! Det är ju tre vakenpass, men när ska man klämma in det fjärde målet?
Exempel på schema vid 5-6 mån: (sovtid, 14 tim 45 min)
07.00 Godmorgon
10.00 Sova 2 tim
12.00 Vaken
15.30 Sova 45 min lur
19.00 Sova natt 12 tim
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej LindaMu,
Jag måste få fråga?
Det är väldigt OVANLIGT att så här små är redo för 2 lurar 5-6 mån. Har du en "superpiggis" som du vet redan idag sover MINDRE än rekommenderat behov samt inte behöver mer än 2 lurar?
Det vanligaste är att man går över till 2 lurar vid 7 mån då ytterligare 30 min skall bort.
Jag måste få fråga?
Det är väldigt OVANLIGT att så här små är redo för 2 lurar 5-6 mån. Har du en "superpiggis" som du vet redan idag sover MINDRE än rekommenderat behov samt inte behöver mer än 2 lurar?
Det vanligaste är att man går över till 2 lurar vid 7 mån då ytterligare 30 min skall bort.
Tor 2006
Hej,
Vi använder oss av det klassiska 12-45-2-45 schemat, men nu när Ebba blir 5 månader har jag kortat ner lunchluren till 1,5 h istället. Jag har också sedan 5 nätter tagit bort nattmålet. De första två nätterna vaknade hon ganska ofta, men de senaste nätterna ca 2 gånger. Hon vaknar och ligger och pratar. Jag vagnar med en gång, men ändå så har hon svårt att somna om, särskillt efter kl 6 (morgon är kl 7). Visst är det väl menigen att man direkt ska berätta att det fortfarande är natt, har inte provat om hon kan somna om av sig själv när hon "pratat klart". Kan det vara bättre med 12-45-2-20 schema - så att hon är tröttare på kvällen?
En annan fundering jag har är angående maten. Hon har blivit mindre och mindre intresserad av att amma, så därför har jag introducerat större och större smakportioner. Hur mycket kan man egentligen ge till en 5 månaders?
Kl 7 ammar jag, men ska nog snart börja med gröt också, för hon äter så kort stund
Kl 10 ammar jag, ger henne sen smakportioner av matpuréer + dessertpuré. I början vid 4 månader var det bara några teskedar, men blir det nog närmare en halv liten burk + någon msk dessert. Jag tycker det är svårt att veta när hon är proppmätt... Om man trugar, så kan man hålla på ett bra tag. Det verkar som att hon tappar intresse för maten efter ett tag, att titta ner på golvet är roligare. Vet inte riktigt om det är tecknet för att hon är mätt?!?
Kl 13.30 ammar jag och ger henne sen fruktpuré eller 1/3 banan.
Kl 16.15 ammar jag, trycker i mer pumpad bm ca 100 ml och sen pulvergröt (4 msk + 4 msk vatten) med katrinplommonpuré på.
Kl 18.30 ammar jag igen, men hon brukar inte vara intresserad så länge, har försökt att ge från flaska, men då biter hon bara på nappen.
Så det fungerar bättre att ge mat med sked istället för bröst/flaska. Men hur mycket mat kan man ge till henne, så att magen kan hänga med. Har Torsmamma eller någon annan kanske något tips på vad du gav till Tor vid denna ålder? Samt hur schemat såg ut?
Ser tacksamt fram emot svar!!
Vi använder oss av det klassiska 12-45-2-45 schemat, men nu när Ebba blir 5 månader har jag kortat ner lunchluren till 1,5 h istället. Jag har också sedan 5 nätter tagit bort nattmålet. De första två nätterna vaknade hon ganska ofta, men de senaste nätterna ca 2 gånger. Hon vaknar och ligger och pratar. Jag vagnar med en gång, men ändå så har hon svårt att somna om, särskillt efter kl 6 (morgon är kl 7). Visst är det väl menigen att man direkt ska berätta att det fortfarande är natt, har inte provat om hon kan somna om av sig själv när hon "pratat klart". Kan det vara bättre med 12-45-2-20 schema - så att hon är tröttare på kvällen?
En annan fundering jag har är angående maten. Hon har blivit mindre och mindre intresserad av att amma, så därför har jag introducerat större och större smakportioner. Hur mycket kan man egentligen ge till en 5 månaders?
Kl 7 ammar jag, men ska nog snart börja med gröt också, för hon äter så kort stund
Kl 10 ammar jag, ger henne sen smakportioner av matpuréer + dessertpuré. I början vid 4 månader var det bara några teskedar, men blir det nog närmare en halv liten burk + någon msk dessert. Jag tycker det är svårt att veta när hon är proppmätt... Om man trugar, så kan man hålla på ett bra tag. Det verkar som att hon tappar intresse för maten efter ett tag, att titta ner på golvet är roligare. Vet inte riktigt om det är tecknet för att hon är mätt?!?
Kl 16.15 ammar jag, trycker i mer pumpad bm ca 100 ml och sen pulvergröt (4 msk + 4 msk vatten) med katrinplommonpuré på.
Kl 18.30 ammar jag igen, men hon brukar inte vara intresserad så länge, har försökt att ge från flaska, men då biter hon bara på nappen.
Så det fungerar bättre att ge mat med sked istället för bröst/flaska. Men hur mycket mat kan man ge till henne, så att magen kan hänga med. Har Torsmamma eller någon annan kanske något tips på vad du gav till Tor vid denna ålder? Samt hur schemat såg ut?
Hej,