HJÄLP VI MÅSTE FÅ SOVA!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
2-barnsmor

HJÄLP VI MÅSTE FÅ SOVA!

Inlägg av 2-barnsmor »

Oj, oj, oj. Aldrig trodde jag att jag skulle må såhär och aldrig trodde jag att sömnlösa nätter skulle göra mig såhär. Vårt liv har minimiserats och i vardagen gör vi bara det allra viktigaste nu. Det är precis att vi kan hålla familjelivet någorlunda fungerande. En två-åring som är i gång hela dagarna och en 10-månaders bebis som inte sovit en enda natt i sitt liv. Det hade vär gått an om hon hade ätit och somnat om men sista två månaderna har hon varit vaken varje natt allt från 2-4 timmar.

Jag känner mig som en slav i mitt egna liv. Denna sömn, eller brist på, har gjort mig till en annan människa, en mycket ledsnare och otrevligare sådan.

nU som mycket desperat är jag beredd att testa SHN-kuren, något jag inte kunnat tänkt mig för ett tag sen. Nu gör jag vad som helst! Har läst igenom metoden och känner mig lite laddad. Frågan är hur jag känner i natt.

Så var det det där med nappen. Ska jag bara sluta med den nu då? Det var vår räddning när hon äntligen tog den för då kunde hon somna på kvällen. Vi testade även buffanden då, men gav oss efter några kvällar då rygg och ärmar blev förvärkta av att stå och buffa, kankse skulle vi har ramsat oss ur rummet? Var det det vi gjorde fel?

Jag önskar att någon kunde stå vid min sida och hjälpa mig.....
2-barnsmor
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej. Jag är absolut ingen expert eller så men jag kan dela med mig om min erfarenhet av kuren på min dotter för snart en månad sedan.
Dumpa nappen i samband med kurstar. Hon behöver den inte längre och glömer den på en natt om du gör det :wink:
Nappen kommer att störa hennes sömn mer och mer ju äldre hon blir och hon kommer behöva den för att sova. Vilket är helt onödigt nu när du tagit beslutet att köra en kur, då hon kommer ( utan napp) finna trygghet att sova själv i sig själv om du förstår.
Ja, ont i ryggen kan man få, men å andra sidan så behövs ju buffningen bara natt 1 och 2. Så det kanske du kan stå ut med, med tanke på det du får ut av det
- Härlig, god och oavbruten sömn :!:
Lycka till
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Innan kurstart vill jag att du ska vara påläst så ögon blöder och du ska känna attityden- av självklarhet.
Du måste tro på metoden. Om jag var du skulle jag inte "rusa in" i något utan ta den tid du behöver för att kunna genomföra kuren, för den kräver sin man/kvinna. Vi finns här för råd, hjälp och stöd! :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej och välkommen :D

Ja, som Duggan skrev så MÅSTE du vara ordentligt påläst innan du börjar :!: Du måste vara HELT laddad - inte bara lite. Rätt attityd är fullständigt avgörande för hur kuren lyckas, och den är inget man ska "testa" - man GENOMFÖR den. Utan att se bakåt eller åt sidorna - bara framåt.

Nappen ska bort vid kurstarten, och om du läst på ordentligt så vet du att första kvällen kan det krävas upp till 45 min. buffning i sträck innan barnet är så lugnt att ni kan ramsa er ut. Men så länge tar det aldrig mer igen! Så det gäller att vara förberedd och ha is i magen :idea: .

Känner du att du behöver hjälp på plats, så kontakta en diplomerad SHN-kurare nära dig. Kontaktlistan dinns här på forumet. Men oavsett så är det lika viktigt att du själv också är fullständigt insatt och övertygad om metoden.

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
2-barnsmor

jag har tänkt

Inlägg av 2-barnsmor »

Tack för era svar :lol:

Nu har jag tänkt: Jag har ju läste endel på forumet här om SHN, tyvvär var boken utlånad på biblioteket här i stan. Vi väntar till slutet av veckan så att sambon kan ta över någon natt och vi har chans att vila på dagen om det behövs.

Jag behöver nog ladda lite, vill verkligen sova snart men det är ju dumt att förhasta sig. Måste bygga upp en attityd, Sen är hon ju van att äta 1-2 ggr per natt så det finns ju risk att det kommer blir protester. Det måste jag ju också klara.
2-barnsmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jättebra beslut! Och tills dess: Läs, läs läs! Och fråga på över det du undrar här i tråden! Vi finns till hands!
duggan

Inlägg av duggan »

Ja läs, läs och läs! och här kommer en super bra länk som du inte ska missa! http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
2-barnsmor

Inlägg av 2-barnsmor »

Jag har ryggskott :cry: och all verksamhet ligger nere, lyckligtvis är det inte jag som behöver springa med lillan på nätterna nu iaf :lol:

Det har iaf blivit lugnare, hon sover natten men äter en gång. Det är inte 2-4 timmars vakenhet. Egentligen vet jag att det är på tiden att hon sover en hel natt utan mat.

Vad tycker ni om vårt dagsschema?, rutiner är ju viktigt men vi ha ju storebror också och vi försöker aktivera oss lite i bland så då störs ju den lite mer vissa dagar.

01-02:30 välling :oops:
5.30-06 vaken, välling
09:00 gröt/mellanmål
09:00-11el12:00 Sova ute i vagnen
12:00 Lunch
15:00 mellanmål
15:30-16:30 sova ute (aldrig till senare än halv fem, lägger sig ibland tidigare)
16:30 middag
19:00 stupar i säng efter välling och somnar bums
2-barnsmor
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen till forumet! :D
Många har svarat, nu kommer jag in också ;) Hoppas det är ok!

Jag tycker att det ser ut som att det är alldeles för lite sömn. Hon behöver 14 timmar i alla fall.

När ni genomför kuren, så jobba för att få morgon kl 7, eller 06.30 om du vill behålla 2 timmr på dagen. Sedan är det 20 eller 45 minuter som gäller vid korta lurar och man väcker när den tiden har gått. Eftersom hon troligen lider av sömnbrist så skulle jag välja att börja med 45 minuter.

Så schemaförslag ungefär såhär kanske:
6.30 eller 07.00 väcks glad gomorron, välling
10.00 gröt/mellanmål
10:30-12.00 eller 12:30 Sova
13:00 Lunch
15:00 sova 45 minuter
16:30 middag
19:00 välling och sova (hon ska ligga i sängen senast 19!)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
2-barnsmor

Inlägg av 2-barnsmor »

Jaha...

jag tycker hon sover mycket på dagen annars med sina 4 timmar, Tycker alltid hon har sovit mycket (med många avbrott nattetid) men man jämför väl med storebror som altid som kort-lurar på dagen...

Tack för att du delade med dig av dina tankar :)
2-barnsmor
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Sömnbrist är ofta orsak till att barn vaknar och/eller inte kommer till ro. Så det viktiga är ju att bryta en ond cirkel.

Storebror behöver också en hel del sömn. 12-13 timmar i alla fall, per dygn! Och 12 timmar behöver barn en bra bit upp i skolåldern.

Ställ så många frågor du vill, läs på ordentligt och kör kuren när ni känner er redo. Vi finns här :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"