Några små frågor om 3,5 åringar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Pimm

Några små frågor om 3,5 åringar

Inlägg av Pimm »

Jag har lite funderingar om trots om barnen har det svår med språket. Vi ska till logoped för utredning om några veckor.
Våra stora tjejer är 3,5 år och har det svårt med språket. De verkar till viss del ha svårt att förstå vad vi säger. Visst, det kan vara trots i sig, men både vi och dagis har reagerat på att de inte alltid verkar förstå uppmaningar och frågor. Sedan kan de inte heller prata så bra vilket leder till skrik och gnäll.
Hur ska vi hantera trotset om de inte förstår vad vi menar. Är det "bara" att försöka visa i handling vad som gäller. Dvs göra och de får göra efter?

En annan fråga är om två 3,5 åringar kan klara av att vara ute själva i trädgården och leka? vi har koll på dem genom fönstret så att inget händer. När började ni låta era barn klara sig själva ute?

En tredje fråga är att vi har blivit uppmuntrade att leka med våra barn för att stimulera deras spåkutveckling. Men jag VILL inte leka med dem. Tycker att de faktiskt är så stora att de ska leka själva. Däremot har de social delaktighet dvs lagar mat, städar,handla osv. Men detta kan de ju inte göra hela tiden. Är det verkligen bra att två 3,5 åringar har mamma hängande med dem hela tiden? Ska de dras med mig i deras lekar som jag inte ens tycker är roliga (ursäkta mig men det gör jag verkligen inte och står för det) Visst vi kan spela spel ibland eller läsa eller rita, åka pulka, gå i skogen osv men det kan man ju inte göra i det oändliga.
Man har ju arton kor att mjölka, tvätt som ska hängas, barn som ska snytas och en mamma som ska hinna lite annat också :wink:
Summan av kardemumman: Hur mycket ska man leka med sina barn?
Kramar Pimm
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Pimm :D
Lite synpunkter och svar från mig.

Språk och trots :!:
Du säger det själv. Tänk handling och tänk visa-lära-leda. Mindre ord och mer action. :D Att de har svårt med språket kan ju absolut skapa en frustration men faktum kvarstår ju och det är att det är ert jobb att visa dem hur man lever i detta livet. Så ta inget extra för det. När det gäller förståelse så upplever jag det som ovanligt att barn i den åldern inte förstår. Däremot att de inte vill förstå (trots), att man pratar alldeles förmycket samt kanske i förbigående istället för direkt till dem. Så se till att du möter dem på deras nivå och ser till att de förstår vad du säger. Hörseln är OK :?:

Leka ute själva :!:
Jag hade låtit dem leka ute själva under strikt uppsyn. I alla fall kortare stunder. Dock så kan de ju snabbt få någon intressant idé så, som sagt, strikt uppsyn. Min stora flicka fick gå till lekplatsen själv vid den åldern. Korta stunder och när jag var "påväg" ut. Vi såg så alltså lekplatsen från huset.

Leka... :!:
Ja...personligen tror jag inte det behövs "leka" med. Det klarar de så bra själva. Men samtal, social delaktighet, rim och ramsor, utflykter till bibliotek och peka och berätta etc. Att tänka på kommunikationen och tillsammans då "leka" med orden och berättelsen. Jag leker nästan aldrig med mina barn...men vi är tillsammans nästan jämt och gör saker ihop. Eller så leker de själva.

Berätta hur det går. :idea:

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Pimm

Inlägg av Pimm »

Vi knatar på som vanligt här.
En intressant iaktagelse som verkligen lärde mig ngt var igår på öppna förskolan. Jag var där med en av de stora tjejerna och lillskruttan.
Den stora tjejen är bara halvförtjust i Öppna. hon vill gå dit men väl där tror ojag hon har lite svårt att känna sig bekväm Många nya människor och hon "vet inte riktigt " hur hon ska göra.
Igår råkade jag se henne putta på en större kille (4-5 år) Han blev lite sur som man kan förstå...
Då gick jag fram till "F" och sade:
- Om du vill leka med pojken så kan du ju klappa eller prata med honom. Han blir nog lite ledsen om du puttar. Sedan tog jag hennes hand och klappade pojken på armen. Sedan gick jag och de lekte jättelänge...

Ang hörseln så har en av tjejerna oklart om hon har en liten hörselnedsättning eller hör normalt fast nära hörselnedsättning. Den andra har haft massor med öroniflammationer och vaxproppar. En gång fiskade de ut en 3 cm lång vaxpropp ur ena örat och en 1 cm lång ur det andra...

Bara två veckor kvar till logopedbesöket.
Vi fortätter att läsa mycket och vi sjunger massor.
Jag ska försöka få tag i boken . Vad går "det ut på" i korta drag?

TAck så jättemycket för all hjälp.
Kramar Pimm
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"